جمعه 28 مهر 1396 - 17:50
پربازديدترين اخبار از استان
تهران
  • هيچ خبري موجود نيست

گشت و گذار تبيان در دنياي ميوه ها!

تارنماي فرهنگي اطلاع رساني تبيان با گشت و گذار در دنياي خوشمزه ميوه ها به استقبال دومين ماه پاييز برگ ريز رفت.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي،بخش تغذيه و آشپزي موسسه تبيان اين مقاله را تهيه کرده است.

فاطمه مهدي پور با انتخاب ميوه هاي «سيب،پرتقال و موز» مي نويسد:«يار وفادار خوش‌اندامي، کم کالري، کم کننده اشتها و يک ميوه‌ي سيرکننده‌ي فوق‌العاده. بله سيب را مي‌گوييم. از آسياي مرکزي مي‌آيد. در واقع بيش از 3000 سال است که چيني‌ها از اين ميوه‌ي پرخاصيت استفاده مي‌کنند. سپس سيب از طريق جاده‌ي ابريشم به نزد اعراب، يوناني‌ها و رومي‌ها رسيد و امروزه بعد از مرکبات و موز، سيب سومين ميوه‌ي پرمصرف دنيا است که به طور وسيع کشت مي‌شود.ارزش غذايي سيب:در هر 100 گرم سيب، 35 کيلوکالري انرژي وجود دارد با 85 گرم آب، 13 گرم گلوسيد(قند)، 2.5 گرم فيبر، 0.3 گرم پروميد، 144 ميلي‌گرم پتاسيم، 7.1 ميلي‌گرم کلسيم و 6 ميلي‌گرم منيزيم.خواص سيب:حتماً شما هم شنيده‌ايد که هر روز يک عدد سيب بخور تا سراغ دکتر نروي. بايد بدانيد که سيب جلوي اشتهاي زياد را مي‌گيرد. ميزان بالاي فيبر موجود در آن به ويژه فيبر پکتين باعث مي‌شود که مدت زمان بيشتري در معده بماند و احساس سيري طولاني مدتي ايجاد کند. علاوه بر اين سيب اجازه نمي‌دهد که شما به دنبال ريزه‌خواري‌هاي معمول روزانه باشيد چون به خوبي سيرتان مي‌کند. فيبرهاي آن نيز براي رفع مشکلات مزاجي مفيد است. فيبر پکتين موجود در سيب دو ويژگي مهم دارد: اول اينکه اجازه نمي‌دهد قند به سرعت وارد خون شود و به همين دليل هم براي ديابتي‌ها خوب است. دوم اينکه ميزان کلسترول خون را کنترل مي‌کند. براي همين هم براي افرادي که در معرض بيماري‌هاي قلبي عروقي دارند مفيد است. علاوه بر اين سيب حاوي ميزان زيادي پُلي‌فنول‌ها مي‌باشد که آنتي‌اکسيدان‌هاي بسيار قوي محسوب مي‌شوند. نتايج پژوهش‌هاي متعدد نشان مي‌دهد ويتامين‌هاي موجود در سيب به ويژه ويتامين C آن از ابتلا به برخي از سرطان‌ها به ويژه سرطان ريه و کولون و حتي سرطان کبد جلوگيري مي‌کند. پُلي‌فنول‌هاي سيب خواص ضدالتهابي دارند و به همراه منيزيم و امگا 3 ها خطر بروز آسم را در طولاني مدت کاهش مي‌دهند. در نهايت بايد بدانيد که گاز زدن به سيب براي لثه‌هايتان نيز مفيد است چون مانند ماساژ عمل مي‌کند و پُلي‌فنول‌ها هم با لثه‌ها در تماس‌اند. البته توصيه مي‌کنيد که بعد از ميل کردن سيب دهانتان را آب بکشيد تا قندهاي آن به دندان‌هايتان نچسبد.

موز: مناسب براي تمام فصول مگر اين که اضافه‌وزن داشته باشيد.موز را نمي‌توان يک ميوه‌ي رژيمي دانست اما همين ميوه اگر در چهارچوب يک رژيم لاغري خوب گنجانده شود به روند خوش‌اندامي کمک مي‌کند.ارزش غذايي موز:هر 100 گرم موز 90 کيلوکالري انرژي به بدن مي‌رساند با 20.5 گرم گلوسيد، 1.5 گرم پروميد، 2 گرم فيبر، 310 ميلي‌گرم پتاسيم، 32 ميلي‌گرم منيزيم، 1.2 ميلي‌گرم آهن و ويتامين‌هاي A، B6 و ويتامين C معروف.

خواص موز:موز حاوي پتاسيم زيادي است به همين دليل هم براي سلامت قلب و عروق فوق‌العاده است. پتاسيم نقش مهمي در انقباض عضلات دارد بنابراين هم براي ضربان قلب مفيد است و هم براي حرکات بدن يا عضلات دستگاه گوارش. همين پتاسيم اجازه نمي‌دهد که کلسيم از طريق ادرار از بدن دفع شود. بايد بدانيد که دفع کلسيم از طريق ادرار دو پيامد دارد: يکي خطر تشکيل سنگ کليه و ديگري پوکي استخوان.

موز حاوي ويتامين C است که براي بهبود عملکرد دستگاه ايمني بدن لازم و ضروري است. اين ويتامين بدن شما را در برابر بيماري‌هاي عفوني مقاوم مي‌کند. آهن موجود در اين ميوه به ساخت هموگلوبين‌هاي خون کمک مي‌کند و براي همين هم خطر ابتلا به کم خوني را کاهش مي‌دهد. اگر مي‌خواهيد کسالت و افسردگي از شما دور شود موز را دريابيد به خاطر اينکه حاوي «تريپتوفان» مي‌باشد. اين ترکيبات به توليد هورمون سروتونين کمک مي‌کنند. سروتونين نيز احساس آرامش و نشاط مي‌کند.»

نويسنده در اين مقاله علاوه بر خواص هر ميوه به کاربردهاي آن در تغذيه سالم نيز پرداخته تا سبک زندگي صحيح و تغذيه سالم را ترويج کند.

متن کامل اين مقاله در نشاني http://www.tebyan.net/ قابل مشاهده است.

پنجشنبه 2 آبان 1392 - 19:26
*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری