سه‌شنبه 25 مهر 1396 - 22:10
پربازديدترين اخبار از استان
سمنان
  • هيچ خبري موجود نيست

محمديان:

فلسفه پرداختن به قرآن تخلق به اخلاق الهي است

حافظ كل و پژوهشگر قرآني، فلسفه‌ پرداختن به قرآن كريم را متخلق شدن به اخلاق الهي دانست و گفت: حفظ قرآن كريم و نزديك شدن به فعاليت‌هاي قرآني تا حد زيادي در رفتار و برخوردهاي حافظ قرآن تأثير خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومي اداره کل تبليغات اسلامي استان سمنان، مجتبي محمديان، مدير عامل بنياد نشر قرآن و عترت استان سمنان و حافظ كل قرآن كريم در گفتگويي با بيان اينكه درحال حاضر موسسات قرآني بر اساس توصيه‌هاي مؤكد مقام عظماي ولايت رويكرد برنامه‌هاي خود را بر حفظ قران بنا کرده‌اند، گفت: البته ظاهر سخنان گوهربار مقام معظم رهبري اينچنين است لكن آنچه كه در عمق اين كلام گوهربار نهفته است پرداختن به قرآن و مؤانست با اين كتاب الهي است كه يكي از فعاليت‌هاي رسيدن به آن هدف بلند همانا حفظ ظاهري قرآن است.

مجتبي محمديان ادامه داد: مسايل معنوي و از وعده‌هاي روائي ائمه هدي اينچنين برمي‌آيد كه اجر و ثواب عظيمي در انتظار حاملان قرآن كريم است ‌زيرا برخي از انسان‌ها با اين هدف مستقل يا با خط اهداف مادي دست به فعاليت‌هاي قرآني مي‌زنند و وقت خويش را صرف پرداختن به قرآن مي‌كنند.

وي مؤسسات قرآني را به عنوان راهنمايان و مشوقان حافظين برشمرد و گفت: مؤسسات و كلاس‌ها 30% در حفظ حفاظ دخيل مي‌شوند درصد باقيمانده به محيط خانه و مدرسه و روحيات والدين و اولياي فرد و البته امكانات و فضاي فكري و فضاي فيزيكي ارتباط خواهد داشت كه طبيعي است فرد در اجتماع روحيات اجتماعي را به خود مي‌گيرد.

اين حافظ كل قرآن كريم استان سمنان دارا بودن حوصله و صبر و انگيزه در مربيان و مديران مؤسسات و نيز برگزاري كلاس‌هاي آموزشي با تعداد محدود و كم حافظ، همگي را در ارتقاء برآيند كيفيت و قدرت ماندگاري حفظ در ذهن حافظ مهم خواند.

مدير عامل بنياد نشر قرآن و عترت استان سمنان اظهار داشت: طبيعي است با اين شيوه‌ها انگيزه‌ فرد نيز تقويت خواهد شد زيرا مربي يا مدرس بايد بداند لازمه‌ تدريس، تعلم است و آن بدين مفهوم است كه دائماٌ يك مدرس ياد بگيرد و خود را به روز كند.

وي اضافه کرد: در چنين صورتي يك مدرس و مربي مي‌تواند متناسب با نيازهاي تشخيص از مخاطب خويش، نسخه‌هاي بهتري را طراحي و دانش و تجربه خويش را منتقل کند، كه البته رعايت چنين مواردي توسط مربي و مدرس، داشتن اهليت و ظرفيت و شأنيت جايگاه مربيگري و تدريس را نشان مي دهد.

عدم شناخت از نيازهاي علاقمندان به حفظ قرآن از عوامل انزواي حافظان است

اين پژهشگر قرآني با تأكيد بر اينكه عدم شناخت‌ از نيازهاي‌ علاقمندان به حفظ قرآن گاهي باعث منزوي شدن حافظ مي شود گفت: تداوم فعاليت حفظ منوط به ايجاد احساس رضايت حافظ از حفظ خويش است كه در آن هم بايد ظرفيت و شرايط حافظ در نظر گرفته شود كه گاهي همين كلاس‌هاي گروهي به‌دليل نامتناسب بودن ظرفيت مخاطبين دچار ريزش فراوان مي‌شود كه در اين راستا آسيب‌‌هاي كار، آنگاه نمايان مي‌شود كه يك فرد رويكرد و انگيزه‌ خود را جهت پرداختن به ساير فعاليت‌هاي قرآني نيز از دست مي‌دهد.

مدير عامل بنياد نشر قرآن و عترت استان سمنان با اشاره به اينكه حفظ همراه باداشتن انگيزه ارزش دارد، گفت: حافظ با انگيزه بالا مي‌تواند مبلغ خوب قرآن كريم نيز باشد.

محمديان تصريح كرد: اراده‌ محفوظات يك حافظ بايستي همراه با اراده‌ عقلي باشد نه هيجان احساسي كه با شرح فوق به نظر مي‌رسد مراحلي را در حفظ قرآن كريم بايد در نظر گرفت كه در مقاطع سني پائين زيبايي و لذت قرآن را از نظر عاطفي به شاگردان منتقل كنيم تا در مقاطع سني بالا عظمت و ضرورت قرآن را از نظر عقلي و عاطفي تبيين کنيم.

به گفته اين قاري قرآن كريم با توجه به شرايط مخاطب به صورت كاملاً درجه‌اي و پله به پله حفظ را همراه با الگوهاي انگيزه‌ساز ادامه دهيم و در مرحله بعدي نظارت و تثبيت آيات را به صورت دقيق كنترل نموده و تداوم آن را مورد توجه و تشويق قرار دهيم.

كاربردي كردن آيات حفظ شده در محيط كار، زندگي و حتي در گفتمان‌ها نبايد ناديده گرفته شود

محمديان آشنايي با مفاهيم و پيام‌ها و درس‌هاي آيات حفظي را بسيار ضروري و حياتي خواند و اظهار كرد: كاربردي كردن آيات حفظ شده در محيط درس، كار، زندگي، تفريح و حتي در گفتمان‌ها را نبايد فراموش نكنيم؛ چه اينكه فلسفه‌ پرداختن به قرآن كريم متخلق شدن به اخلاق الهي است، كه با چنين منطقي تعيين مدت زمان مشخصي براي حفظ قرآن كريم به صورت قطعي امري آماري و نمايشي است .

وي بهترين سن براي شروع كردن شنيدن قرآن كريم را از سه سالگي دانست و يادآور شد: بهترين سن براي شروع حفظ و قرائت قرآن كريم هفت سالگي كه البته اين تقسيم‌بندي براساس شرايط سن كودكان است.

اين حافظ كل قرآن كريم اضافه كرد: در گروه‌هاي الف و ب كه كودكان زير هفت سال را شامل مي‌شود آموزش غيرمستقيم مطرح است كه در اين شرايط سني شنيدن و زمزمه كردن(يعني حفظ ) پيشنهاد مي‌شود و در هفت سالگي نيز با توجه به تكميل سيستم گفتاري و ايجاد توانمندي قوت، قدرت، كنترل كمي و كيفي صدا، جايگاه قرائت قرآن كريم تعيين مي شود.

محمديان با تأكيد بر اينكه در شيوه‌ حفظ سه ساله‌ها شنيدن در كنار طرح داستان‌ها و قصه‌هاي قرآني بسيار مؤثر خواهد بود، افزود: در شيوه‌ حفظ پنج ساله‌ها شنيدن و تكرار كردن، سؤال و جواب و درشيوه قرائت هفت ساله‌ها شنيدن و ديدن آيات و خواندن پيشنهاد مي‌شود كه حفظ قرآن كريم و نزديك شدن به فعاليت‌هاي قرآني تا حد زيادي در رفتار و برخوردهاي حافظ قرآن تأثير بسزايي خواهد داشت و از اين جهت است كه حافظ قرآن در هر مجلس نمي‌تواند حضور پيدا كند و هر پولي را در زندگي خود وارد نمي‌كند و اين حداقل تأثير در رفتار است.

پنجشنبه 2 آبان 1392 - 18:39
*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری