چهارشنبه 7 تير 1396 - 15:13
پربازديدترين اخبار از استان
تهران
  • هيچ خبري موجود نيست

پليس در قاب تبيان

همزمان با هفته نيروي انتظامي تارنماي فرهنگي اطلاع رساني تبيان در مقاله اي با عنوان «پليس در قاب تلويزيون» به بررسي نقش پليس در برنامه هاي صدا و سيما پرداخت.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي،بخش سينما و تلويزيون موسسه تبيان اين مقاله را تهيه و منتشر کرده است.

احمد کاوري در اين مقاله مي نويسد:«به نظر مي رسد، بايد در سينما و آثار تلويزيوني توجه بيشتري به ژانر پليسي معمايي صورت گيرد تا با گره افکني و ايجاد معما در يک داستان و حضور مناسب و موثر نيروي انتظامي بتوان شاهد توليد آثاري باشيم که پليس آن شاخصه هاي يک پليس ايراني را دارد و حوادث و اتفاقات آن براي مخاطب ملموس باشد.فيلم هاي پليسي و معمايي در همه جاي دنيا اگر به درستي ساخته و پرداخته شود مي تواند با مخاطب ارتباط خوبي برقرار کند و اکثرا جزء کارهاي پر طرفدار خواهد بود. در سينماي ايران نيز از گذشته تا به امروز فيلم هاي پلسي ساخته مي شود که شايد بتوان آن را به دو گروه پليسي _ معمايي وپليسي _ حادثه اي تقسيم کرد در هر دو صورت حضور پليس براي حل معماها لازم و ضروري است اما تصويرکردن اين پليس و نحوه حضورش از اهميت خاصي برخوردار است زيرا اگر پليس به درستي تصوير نشود شايد اعتماد جامعه به اين نيرو کمرنگ شود که تبعات بدي را به همر اه دارد اما هميشه هم نمي توان اين شخصيت را خوب و کارهايش را بي نقص به تصوي کشيد زيرا مخاطب را آزرده مي کند تبحر فيلمساز در ساخت آثاري از اين دست بايد به حدي باشد که هر دو وجه (منفي و مثبت) را در نظر بگيرد تا جامعه به سمت تنش و بي اعتمادي به اين نيروي خدوم سوق داده نشود. توجه به پليس و خدمات موثر آن در جامعه نيروي انتظامي را بر آن داشت تا تاسيس موسسه ناجي هنر خود وارد عرصه توليد شود. سريال «پليس آسماني» (80) از توليدات ناجي هنر به شمار مي آيد. اين مجموعه تلاش داشت تا با فرهنگسازي براي کودکان پليس را همراه و مدد کار اين قشر از جامعه معرفي کند و توانست در حوزه کودک و نوجوان موفق عمل کند.

گستردگي مخاطب صدا و سيما موسسه ناجي هنر را بر آن داشت تا توليد سريال را در سال بعد نيز ادامه دهد و در سال 81 دو سريال «خواب و بيدار» (مهدي فخيم زاده) و «جستجو در شهر» ساخته شد که سريال فخيم زاده توجه مخاطب را به خود جلب کرد و توانست تماشاگر تلويزيون را که تا آن روز تنها به ديدن سريال هاي خارجي و ديدن صحنه هاي اکشن سريال هاي پليسي غيروطني عادت کرده بود با گره هاي معمايي درست و اکشن هاي به جا و مناسب در يک سريال پرکشش ايراني با انتخاب بازيگران مناسب براي هر نقش و قصه هاي فرعي دقيق و حساب شده همراه کند.

پس از موفقيت «خواب و بيدار» در سال 82 دو مجموعه «معما» و «دايره ترديد» توسط ناجي هنر تهيه شد که آنگونه که بايد نظر تماشاگر تلويزيوني را به خود جلب نکرد به همين دليل در سال 83 اين موسسه از توليد هيچ مجموعه يا اثر نمايشي حمايت نکرد، اما درسال 84 توليد مجموعه «تعطيلات خوش بگذره» را در برنامه خود قرارداد.

ژانر پليسي که از ديرباز مورد توجه مخاطبين بود کم کم در سينماي ايران به ژانري فراموش شده و مغفول مانده تبديل مي شد درحالي که اين نوع آثار در تمام دنيا مي تواند با اقبال خوبي مواجه شود، توجه تماشاگر به اين ژانر در فيلم هاي چون «عقرب» و «نيش» اين موسسه را وسوسه کرد تا در توليد يک فيلم سينمايي سهيم باشد فيلم سينمايي «رقص شيطان» ساخته اسماعيل براري محصول سال 84 موسسه ناجي هنر است. در اين فيلم ابوالفضل پورعرب به همراه عاطفه رضوي نقش هاي اصلي آن را بازي کردند . فيلم داستان سرگرد هاشمي را روايت مي کند که از نيروهاي ويژه آگاهي مأمور رسيدگي به چند پرونده ترور مي شود. او درگير پرونده اي است كه مطلع شده تعدادي از خرابكاران قصد منفجر كردن بمبي را در مراسم برگزاري يك اجلاس بين المللي دارند.فيلم با اقبال خوبي مواجه شد و همين امر باعث شد تا در سال بعد (85 ) موسسه ناجي هنر در توليد شش فيلم همچون «چهارانگشتي»، «احضار شدگان»، «فرود در غربت»، «مخمصه» «کارناوال مرگ» و «مقلد شيطان» مشارکت و سرمايه گذاري کند اما اين فيلم ها به جزء «چهارانگشتي» نتوانستند به فروش خوبي دست يابند به همين دليل مسئولين فرهنگي ناجا تصميم گرفتند به ساخت سريال و تله فيلم که در سالهاي نيمه دهه 80 رونق گرفته بود روي بياورند.»

متن کامل اين مقاله در نشاني http://tebyan.net/ قابل مشاهده است.

پنجشنبه 18 مهر 1392 - 9:0
*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری