يكشنبه 30 مهر 1396 - 15:31
پربازديدترين اخبار از استان
تهران
  • هيچ خبري موجود نيست

تبيان منتشر مي کند:

تبيين حق و اهل حق در کلام حضرت مهدي

همزمان با دهه دوم ماه مبارک ذيقعده،مقاله ديني «تبيين حق و اهل حق در کلام حضرت مهدي» توسط تارنماي فرهنگي اطلاع رساني تبيان در محيط مجازي منتشر شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي،بخش مهدويت موسسه تبيان اين مقاله را با رويکرد ديني تهيه کرده است.

محمد مهدي تاج لنگرودي در اين مقاله مي نويسد:«شناخت، يکي از مشکلات هر زماني بوده و هست، و هيچ اختصاص به يک چيز خاصي ندارد. مثلا در امور مادي، شناخت هنر از قبيل خط و نقاشي و غيره و يا شناخت روح و عقل و قلب و نفس در معنويات. در اين ميان يکي از مشکلات (شناخت حق و باطل) است که به آساني ميسر نيست.

براي توجيه مطلب و روشن شدن آن جرياني از جنگ جمل را در اينجا مي آوريم تا بدانيم شناخت حق و باطل چه اندازه مشکل است. مردي از اصحاب حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام در جريان جنگ جمل سخت در ترديد قرار گرفته بود که حق با چه کسي است. زيرا او دو طرف را مورد توجه خويش قرار مي داد، از يک طرف حضرت علي عليه السلام را مي ديد و شخصيت هاي بزرگ اسلامي را که در رکاب علي بن ابي طالب عليه السلام شرکت دارند و شمشير مي زنند و مي رزمند. و از طرف ديگر عايشه را مي بيند، که قرآن مجيد درباره زوجات حضرت رسول (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد: و ازواجه امهاتهم. همسران پيامبر مادران مۆمنين هستند.

اينک مادر مومنين با امير و امام مومنين؛ حضرت علي عليه السلام مشغول به جنگ است. در رکاب عايشه هم (طلحه) را مي بيند که از پيشتازان اسلام و مرد خوش سابقه و تيرانداز ماهر در ميادين جنگ هاي اسلامي و مردي که به اسلام خدمت هاي ارزنده اي کرده است. و همچنين (زبير) را مي بيند که به اسلام خدمت کرده و خوش سابقه تر از طلحه مي باشد، و از جمله کساني است که در خانه حضرت علي عليه السلام متحصن شده که با ابابکر بيعت نکند، زيرا او علي را شايسته مي دانست. خلاصه اين مرد در حيرت و سرگرداني عجيبي قرار گرفت و نمي دانست چه کند؟ زيرا حضرت علي و طلحه و زبير در راه اسلام فداکاري ها کرده اند و در سخت ترين دژها باهم بوده اند، ولي اکنون رو در روي هم قرار گرفته اند، کدام حق است و کدام باطل؟!! در اين گيرودار چه بايد کرد؟

توجه داشته باشيد، نبايد آن مرد را در حيرت و سرگرداني ملامت کرد، زيرا شخصيت و سابقه (طلحه و زبير) خيره کننده بود، و ما هم اگر در آن زمان بوديم سرنوشت ما مشخص نبود. ما الان در اين گونه امور مردد نمي شويم، زيرا تاريخ خط مشي آنها را مشخص نموده است. ولي در نظير اين مطلب ممکن است گرفتار سرگرداني شويم. در هر حال آن مرد نزد حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام شرفياب شد و گفت: « أ يمکن ان يجتمع زبير و طلحه و عايشه علي باطل؟!! » ؛ آيا ممکن است: طلحه و زبير و عايشه بر باطل اجتماع کنند؟حضرت علي عليه السلام در جواب آن مرد سخني فرمود که (دکتر طه حسين) دانشمند و نويسنده مشهور مصري مي گويد: سخني محکم تر و بالاتر از اين، گفته نمي شود. بعد از آن که وحي خاموش گشت و نداي آسماني منقطع گرديد، سخني به اين بزرگي شنيده نشده است، و آن اين است: « انک لملبوس عليک، ان الحق و الباطل لا يعرفان باقدار الرجال. اعرف الحق بالحق تعرف اهله، و اعرف الباطل تعرف اهله.» ؛ يعني حقيقت بر تو مشتبه گرديده، حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت افراد نمي شود شناخت. اين صحيح نيست که تو اول شخصيت هائي را مقياس قرار دهي و بعد حق و باطل را با اين مقياس ها بسنجي. فلان چيز حق است چون فلان و فلان با آن موافق اند و فلان چيز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالفند، نه، اشخاص نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند، اين حق و باطل است که بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند»

متن کامل اين مقاله در نشاني http://www.tebyan.net/ قابل مشاهده است.

چهارشنبه 3 مهر 1392 - 15:31
*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری