دوشنبه 1 آبان 1396 - 19:1
پربازديدترين اخبار از استان
تهران
  • هيچ خبري موجود نيست

تبيان بررسي مي کند:

راه هاي درمان و آموزش کودکان نارساخوان

تارنماي فرهنگي اطلاع رساني تبيان در آستانه آغاز سال تحصيلي جديد، در سلسله مقالاتي به بررسي راهکارهايي براي درمان و آموزش کودکان نارساخوان پرداخت.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، مرکز يادگيري موسسه تبيان اين مقاله را منتشر کرده است.

نسيم گوهري در اين مقاله مي نويسد:«هدف درمان برانگيختن علاقه کودکي است که سابقه اي از شکست هاي مکرر در مهارت خواندن دارد.در مقالات قبلي به شرح اختلال و علل نارساخواني پرداختيم. خواندن نوعي مهارت ابزاري است که ما از آن به عنوان وسيله اي براي انجام کارهاي ديگر استفاده مي کنيم. فقط در مدرسه نيست که کودکان با خواندن و مسائل مرتبط با آن درگير هستند، بلکه در خانه، در بازي با دوستان، در جامعه، در يافتن شغل و بسياري از امور زندگي روزمره کودکان با موضوع خواندن رو به رو هستند.

بنابراين ضرورت دارد تا با آگاهي از اين اختلال و شيوه هاي آموزشي و درماني، به روند بهبود کودک مبتلا به اختلال خواندن کمک کنيم. ابتدا با ارزيابي دانش آموزان در مدارس و غربالگري آن ها دانش آموزان مبتلا به نارساخواني شناسايي مي شوند و براي درمان به مراکز تخصصي ارجاع داده مي شوند.

کودک مبتلا به اختلال خواندن بايستي در کلاس هاي همتراز با عملکردهاي اجتماعي خودقرار گرفته و آموزش هاي کمکي ويژه اي در خواندن دريافت کند و همچنين به طور هم زمان اقدامات مکملي انجام شود. مثلا مي بايست مسايل رفتاري و هيجاني کودک با روش هاي مناسب روان درماني درمان شود. مشاوره با خانواده و آموزش به خانواده به عنوان يک عنصر مهم در درمان از اهميت زيادي برخوردار است.

از آن جايي که عده اي عقيده دارند مشکلات کودکان در کار با حروف و سيلاب ها پايه ناتواني آن ها در خواندن را تشکيل مي دهد، طرز کار با حروف را اساس درمان و آموزش قرار مي دهند تا خواندن نيز درمان شود. از اين نظر اگر کودک بياموزد که نوشته را کپي کند خواندن را نيز خواهد آموخت.روش هاي آموزش به کودکان نارساخوان.هنگامي که صحبت از مهارت خواندن و آموزش مهارت خواندن مي شود، معمولا نظرات به استفاده از سه قوه شنوايي ، گويايي و بينايي معطوف مي شود. اما برخي دانشمندان معتقدند که مي توان علاوه بر قواي سه گانه فوق از حس لامسه يا بساآوايي نيز در آموزش خواندن بهره برد. از قوي ترين و رايج ترين رويکردهاي سنتي درمان ناتوانايي يادگيري، روي کانال هاي حسي تاکيد داشته است و به خاطر تاکيد بر کانال هاي حسي بسياري از روش هاي ناتوانايي يادگيري به عنوان روش هاي چند حسي ناميده شده اند. کانال هاي ديداري (ديدن) ، شنيداري (شنيدن)، جنبشي (احساس بدني يا ماهيچه اي) ، بساوايي (لمسي) را شامل مي شود. فرض اوليه درباره روش هاي رويکرد چند حسي اين است که تحريک و استفاده از حواس مختلف از راه هاي گوناگون به تثبيت يادگيري کمک مي کند .در اين روش ها معمولا از لمس و رد گيري به وسيله انگشتان استفاده مي شود و معلم کلمات يا حروف را به صورت خوانا و بزرگ و با دست روي صفحه اي از کاغذ مي نويسد، و سپس از فراگيران مي خواهد با انگشت خود از ابتدا تا انتهاي حرف يا کلمه مورد نظر را ردگيري کنند. در برخي از روش هاي رويکرد چند حسي براي افزايش حس لامسه يا عضلاني در تمرينات يادگيري از شيوه هايي مانند استفاده از حروف و کلمات پلاستيکي، چوبي، با رنگ زدن آن ها و استفاده از شن و ماسه ياري گرفته مي شود .در اين روش بر استفاده از قواي لامسه و عضلاني تاکيد شده است. منطق روش يادگيري کلمات فرنالد اين است که، کودک با آموختن به کارگيري هرچه بيشتر حواس در يادگيري خواندن تجارب يا سرنخ هاي بيشتري در اختيار خواهد داشت. اگر کودک در هريک از حواس ضعيف باشد، حواس ديگر به انتقال اطلاعات کمک خواهد کرد. روش فرنالد فقط محدود به خواندن نمي شود، بلکه در آموزش نوشتن و هجي کردن نيز به کار مي رود. روش فرنالد يک روش تجربه زباني و کل واژه است و بر يادگيري و خواندن و نوشتن کلمات به عنوان کل تاکيد مي کند. مهم ترين تکنيک در اين روش شيوه ردگيري است. به اين صورت که در جريان برنامه آموزشي شاگردان کل کلمه را به صورت يک واحد بسيط مي آموزند و با ردگيري کل آن حافظه خود را تقويت مي کنند. چهار مرحله اين روش بدين شرح است: معلم کلمه مورد نظر را با حروف درشت روي کاغذ بزرگ مي نويسد و زماني که شاگرد به کلمه نگاه مي کند، آن را تلفظ مي کند. سپس شاگرد همراه با تلفظ کلمه حروف تشکيل دهنده آن را از آغاز تا انتها با انگشتانش لمس مي کند و بعد از آن کلمه مورد نظر توسط شاگرد روي کاغذي نوشته مي شود و بعد از او خواسته مي شود با آن کلمه جمله يا داستان کوتاهي بگويد و آن را شفاهي بيان کند. اين روش هميشه از روش چند حسي پيروي نمي کند. تمرين هاي خواندن اين روش با اين هدف طراحي شده اند که در تهيه تمرين هاي جامع و ساه نمودن روابط بين حروف و صداها به دانش آموزان کمک کنند، تا روابط بين واج ها و تصويرشان را به ياد آورند. در اين برنامه به دانش آموزان آموزش داده مي شود که صداهاي حروف مختلف را بيان کنند، صداها را با هم ترکيب کنند، حروف را به صورت صداهاي مجزا از حفظ بنويسند، با صداي بلند از فهرست کلمات ارايه شده بخوانند.»

گفتني است اين مقالات در قالب مجموعه اي گردآوري شده و در چند بخش منتشر شده است.

علاقه مندان مي توانند براي بازخواني اين مجموعه به نشاني tebyan.net مراجعه کنند.

شنبه 23 شهريور 1392 - 10:40
*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری