پنجشنبه 23 آذر 1396 - 13:32
پربازديدترين اخبار از استان
تهران
  • هيچ خبري موجود نيست

سنت رسول اکرم(ص)،از نگاه تبيان

تارنماي فرهنگي اطلاع رساني تبيان به منظور فرهنگسازي در خصوص سنت حضرت رسول(ص)، در سلسله مقالاتي اجتماعي به بررسي موضوع «ازدواج موقت» با تکيه بر احکام اسلامي پرداخت.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي،بخش احکام اسلامي موسسه تبيان اين مقاله را در باب احکام نکاح منتشر کرده است.

اميد پيشگر در اين مقاله مي نويسد:«در اين نوشته برآنيم تا با طرح مشهورترين ايرادها و انتقادهايي که به ازدواج موقت گرفته مي شود به نقد بررسي آنها بپردازيم و در مواردي هم که نياز بود جوابي داده شود ، پاسخ مناسبي را ارائه نماييم.برخى بر ازدواج موقت ايراد گرفته، مى‏ گويند: ازدواج موقت نوعى فحشا است كه زن در برابر دريافت مقدارى پول، خود را مى ‏فروشد و اين با كرامت انسانى منافات دارد.

پاسخ: از بزرگترين اشتباهاتي که افراد در اين موضوع دچار آن مي‌شوند يکي دانستن اين نوع ازدواج با رابطه نامشروع است. بايد دانست که اين دو گرچه در مورد يا مواردي شبيه به هم هستند اما فرقهاي اساسي بين اين دو وجود دارد: لزوم نگه داشتن عده بعد از جدايي از مرد اول و قبل از ارتباط با مرد دوم؛ احکام محرم و نامحرمي که با ازدواج موقت پديد مي‌آيد؛ لزوم اجراي صيغه عقد با ذکر مدت و مقدار مهريه با قصد انشاء از فرق‌هاي جدي بين ازدواج موقت و فحشا است.

نکته اي که بايد همه به آن توجه کنند اين است که در مرزبندي بين ازدواج (دائم) و فحشا، ازدواج موقت، در طرف و رديف ازدواج دائم است؛ نه در مقابل آن و يا به تصور برخي در کنار فحشا. اگر اين تصور اصلاح شود ما به جاي اينکه ازدواج موقت و فحشا را در کنار هم ببينيم و دم از شباهت يا يکي بودن اين دو بزنيم؛ آن را در کنار و چسبيده به ازدواج دائم مي بينيم و آن دو را با هم مقايسه مي کنيم که اگر اين شد ديگر نگاههاي غلط و مسموم به اين نوع ازدواج بر طرف مي شود.ايراد ديگر اين است كه ازدواج موقت سبب مى ‏شود بسيارى افراد هوسباز از اين قانون، سوء استفاده كرده، مرتكب فحشا و كار حرام شوند.

در پاسخ گفته مى‏ شود: از كدام قانون سوء استفاده نشده؟ آيا اگر كسى در زيارت خانه خدا مرتكب كارى حرام، مانند فروش مواد مخدر شد بايد جلوى حج گرفته شود؟

هيچ جمع عاقلي به دليل سوء استفاده عده اي از يک قانون مفيد و کمک حالِ جامعه، آن قانون را تعطيل نمي کنند؛ بلکه به دنبال راه حلي مي گردند تا جلوي سوء استفاده آن عده را بگيرند؛ البته تا آنجا که ممکن است.

اين را هم تکرار مي کنيم که ازدواج موقت غير از فحشاست. اين تهمت بزرگي است که زن و مردي ازدواج موقت انجام دهند و به آنها گفته شود شما مرتکب فحشا شده ايد. اگر يکي از طرفين به قوانين اين ازدواج پايبند باشد و با دقت تمام، رعايت آنها را از طرف مقابل خود بخواهند امکان ندارد کسي بتواند از اين قانون سوء استفاده کند و ازدواج را به فحشا تبديل نمايد. عده اي تا سخن از ازدواج موقت به ميان مي آيد بلافاصله در سوگ ازدواج اول مرثيه سرايي مي کنند و ازدواج موقت را بسان شعله اي مي دانند که در خرمن خانواده مي افتد و ادامه سوگواري.اين عده به چند مطلب بايد توجه کنند:

1. جايز بودن يک حکم و حضور قانونمند آن در جامعه به معناي ضرورت انجام آن براي همه نيست. وقتي گفته مي شود ازدواج موقت حلال است و بايد در جامعه وجود داشته باشد معنايش اين نيست که بر همه مردان (چه مجرد، چه متاهل؛ چه نيازمند و چه بي نياز) واجب است ازدواج موقت داشته باشند!براي همين دليلي ندارد تا اين بحث مطرح مي شود خانمي شوهرش را پشت سرش مخفي کند و با فرياد بگويد: « زندگي ما را به هم نزنيد!» يا «شوهرم را از من نگيريد!» همان گونه که به هر کس و در هر شرايطي توصيه نمي شود ازدواج دائم کند به هر کسي هم توصيه نمي شود اين کار را انجام دهد.. ورود زن دوم به يک زندگي چه دائم و چه موقت، به خودي خود آسيب زا نيست. زندگي هاي متعددي وجود داشته و دارد که يک مرد با چند همسر خود زندگي مي کند و همگي از زندگي خود کمال رضايت را دارند. پس نبايد آسيب هاي به وجود آمده را به گردن اين نوع ازدواج انداخت. اگر خود ازدواج دوم مشکل ساز بود هر ازدواج دومي بايد چنين مي شد در حاليکه اينگونه نيست.

آسيب ها و مشکلاتي که با ورود زن دوم به وجود مي آيد غالبا (اگر نگوييم همه) يا به دليل نوع رفتار و مديريت ضعيف و غلط مرد و در مقابل عکس العملهاي نسنجيده زن است يا اين مشکلات جديد، شدت يافته مشکلات قبلي آنهاست که هم زمينه ساز ورود زن دوم شده و هم با ورود او اين مشکلات شدت يافته است. يعني اينطور نبوده که يک زندگي در بهشت محض به سر مي برده و ناگهان با ورود زن دوم به جهنم محض تبديل شده باشد.

بنابراين هيچ اشکالي از اين نظر به ازدواج موقت وارد نيست اگر اشکالي هست اين اشکال متوجه رفتار هر دو يا يکي از طرفين است.»

متن کامل اين مقاله در نشاني tebyan.net قابل مشاهده است.

يكشنبه 3 شهريور 1392 - 20:48
*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری