يكشنبه 4 تير 1396 - 1:10
پربازديدترين اخبار از استان
تهران
  • هيچ خبري موجود نيست

محمد سرشار:

حوزه هنري كودك و نوجوان با كانون پرورش فكري متفاوت است

محمد سرشار رئيس حوزه هنري تهران كه علاوه بر اين سمت رياست حوزه هنري تازه تاسيس كودك و نوجوان را نيز به عهده دارد، با حضور در پايگاه خبري حوزه هنري ضمن گفت و گويي تفصيلي، در زمينه چرايي تاسيس حوزه هنري كودك و نوجوان، كاركردها و اهداف اين مركز سخن گفت كه مشروح آن را در ادامه مي خوانيد.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، سرشار در ابتداي سخنان خود به نحوه شكل گيري حوزه هنري كودك و نوجوان پرداخت و گفت: حوزه هنري به چند دليل تصميم گرفت تا براي مخاطب كودك و نوجوان فعاليت جدي‌تري كند و حوزه هنري كودك و نوجوان را تاسيس نمايد. اولين دليل، مساله مصرف فرهنگي كودكان و نوجوانان بود. فرزندان براي خانواده ها حكم سرمايه گذاري براي آينده را دارند و پدر و مادرها حاضرند از سبد مصرف فرهنگي خود كم كنند اما براي كودكان خود، محصولات فرهنگي از قبيل لوح فشرده، كتاب، اسباب بازي، وسايل تزييني و ... بخرند.

در زمينه توليد محصولات فرهنگي براي كودكان، توليدكنندگان غير ايراني بازار را به دست گرفته اند

وي اضافه كرد: محصولات فرهنگي توليد شده براي كودك و نوجوان در داخل كشور كفاف اين مصرف فرهنگي را نمي دهند. در حوزه تصاوير متحرك (سينما و انيميشن)، كتاب، اسباب بازي و ... بازار در دست توليدكنندگان غير ايراني است. مي توان گفت متاسفانه هم در زمينه ايده و هم در زمينه توليد محصول، توليدكنندگان غير ايراني بازار را به دست گرفته اند. در واقع توليدكننده ايراني نتوانسته بار مصرف فرهنگي كودك و نوجوان را به دوش بكشد.

سرشار به مطالعات جمعيت شناختي به عنوان دليل ديگر در تاسيس حوزه هنري حوزه كودك و نوجوان اشاره كرد و گفت: كشور ايران چندين دهه است كه درگير مسئله جمعيت است. در پيش از انقلاب اسلامي، كمبودهاي رفاهي و بهداشتي، در آمار زاد و ولد و همچنين مرگ و مير، تاثيرات منفي مستقيمي داشت و پس از پيروزي انقلاب اسلامي، تلاش براي جبران اين عقب‌ماندگي، روند رشد جمعيت را آن قدر افزايش داد كه دولت‌مردان به اين فكر افتادند تا سياست هاي كنترل جمعيت را به اجرا گذارند.

وي ادامه داد: از سوي ديگر در اوايل دهه 70، با اينكه سياست‌هاي كنترلي، روند رشد جمعيت را به حد مطلوب كاهش داده بود اما تفريطي صورت گرفت و نظام جمهوري اسلامي، از متوقف‌سازي اين سياست‌هاي كنترلي، غفلت كرد.

فرزندان نسل دهه 60 موج جمعيتي جديد را ايجاد مي كند

رئيس حوزه هنري كودك و نوجوان با بيان اينكه سياست هاي جمعيتي، موج هاي جمعيتي را ايجاد كرده است، گفت: مهمترين موج جمعيتي، متولدان نيمه اول دهه 60 هستند كه بيشتر مراحل رشد آنها، با تنگناهايي براي كشور روبه‌رو بوده است. من متولد سال 1360 هستم. به ياد دارم در سال 78 كه در آزمون سراسري شركت كردم، بيشترين تعداد شركت كننده در كنكور وجود داشت. اين تنگناها در اشتغال، ازدواج، مسكن و ... خود را نشان داد. اكنون در مرحله آرامش پيش از طوفان هستيم. آمار ورودي دبستان‌ها كاهش پيدا كرده اما آهسته آهسته، فرزندان نسل دهه 60، موج جمعيتي ديگري را ايجاد خواهند كرد كه بايد براي آن چاره‌انديشي كرد.

سرشار تصريح كرد: براساس مطالعات آينده‌نگرانه در رشته جمعيت‌شناسي، بازار مصرف كودكان و نوجوانان، بازاري است كه در آينده، رونق دو چندان خواهد داشت. بنابرين اگر كسي برنامه‌ريزي آينده‌نگر داشته باشد بايد براي اين بازار فكري كند. همه اين دلايل، حوزه هنري را به اينجا رساند كه مطالعات پيشيني خود براي تاسيس حوزه هنري كودك و نوجوان را از سال 1389 آغاز كند. بدين ترتيب، در روز ملي تربيت اسلامي، يعني 8 اسفندماه 1391، حوزه هنري كودك و نوجوان رسماً افتتاح شد.

از نظر مديريت راهبردي، حوزه هنري كودك و نوجوان با كانون پرورش فكري متفاوت است

وي در پاسخ به اين سوال كه چه كاري بايد انجام داد تا حوزه هنري كودك و نوجوان به وضعيت فعلي كانون پرورش فكري كودك و نوجوان كه از روزهاي پر رونق‌اش در دهه 60 فاصله گرفته، دچار نشود، گفت: براي پاسخ‌گويي به اين سؤال، بايد ابتدا يك مفهوم بنيادي را بررسي كرد. از منظر مديريت راه‌بردي فرهنگي يا همان مهندسي فرهنگي، هر شخصيت حقوقي، داراي نقش‌هاي ذاتي‌اي است كه علت تاسيس آن نهاد و فلسفه وجودي آن محسوب مي‌شود. به بيان ساده‌تر، در حوزه فرهنگ هر كس نقشي را به عهده دارد و اگر نهادها و سازمان ها نقش ذاتي خود را بشناسند و بر آن اساس فعاليت كنند، مشكل هم‌پوشاني‌ها و خلأهايي كه در كارها رخ مي‌دهد، تا حدود زيادي حل مي‌شود. از منظر مديريت راه‌بردي فرهنگي، حوزه هنري كودك و نوجوان قابل مقايسه با كانون پرورش فكري كودك و نوجوان نخواهد بود.

سرشار ادامه داد: نقش‌هاي ذاتي در عرصه فرهنگ ممكن است سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، مديريت، آفرينش و ارايه خدمت باشد.

وي با اشاره به اينكه كانون پرورش فكري كودك و نوجوان نهادي خدمت رسان است، افزود: از بدو تاسيس، كانون به دنبال ارايه خدمات فرهنگي به كودكان و نوجوانان بوده تا در پرورش فكري آنان، موفق شود. به همين منظور، تاسيس كتاب‌خانه‌ها در قد و قامت مراكز فرهنگي چند منظوره، اقدام اساسي‌اي از سوي كانون بوده كه بتواند در سطح گسترده و ملي، با مخاطبان خود، ارتباط چهره به چهره برقرار كند.

نقش ذاتي حوزه هنري كودك و نوجوان آفرينش هنري و تربيت هنرمند است

اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه نقش ذاتي حوزه هنري كودك و نوجوان آفرينش هنري و تربيت هنرمند است، خاطر نشان كرد: از اين نگاه، حوزه هنري كودك و نوجوان بايد بتواند محصولات و برنامه‌هايي را بر اساس گرايش‌ها و نيازهاي مخاطب كودك و نوجوان ارايه دهد كه ياريگر نهادهاي خدمت‌رسان به اين مخاطب باشد.

محمد سرشار اضافه كرد: امروزه گستره نهادهايي كه ارتباط چهره به چهره با مخاطب كودك و نوجوان دارند محدود به كانون پرورش فكري كودك و نوجوان نيست. در خود وزارت آموزش و پرورش، نهادهايي همچون سازمان دانش آموزي، انجمن‌هاي اسلامي دانش آموزي و ... تاسيس شده كه ارتباط چهره به چهره با مخاطب دارند.

وي به نهادهاي خارج از وزارت آموزش و پرورش كه در زمينه كودكان و نوجوانان فعاليت مي كنند، اشاره كرد و گفت: فهرست اين نهادها، كوتاه نيست. سازمان بسيج مستضعفين با دو بازوي قدرتمند بسيج دانش‌آموزي و پايگاه‌هاي بسيج شهري، شمار زيادي از كودكان و نوجوانان را در عضويت خود دارد. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد وجود دارد كه حدود 15 هزار مركز درسطح كشور را مديريت مي‌كند. شهرداري‌ها از ديگر نهادهايي هستند كه از طريق معاونت‌هاي اجتماعي فرهنگي و سازمانهاي فرهنگي هنري شهرداري به اين مخاطب، خدمات فرهنگي ارايه مي‌كنند.

سرشار با تاكيد بر اين نكته كه قرار نيست حوزه هنري كودك و نوجوان با مجموعه هاي خدمت رسان رقابت كند و دفاتر شهري، محله اي و استاني تاسيس و چهره به چهره با مخاطب در ارتباط باشد، افزود: اميدواريم بتوانيم به عنوان آفرينشگر و توليدكننده محصولات فرهنگي و هنري، قسمت مهمي از نيازهاي نهادهاي خدمت‌رسان به مخاطب كودك و نوجوان را تامين نماييم.

سال 1404، افق برنامه ريزي براي حوزه هنري كودك و نوجوان

وي با اعلام اينكه افق برنامه ريزي حوزه هنري كودك و نوجوان براي سال 1404در نظر گرفته شده است، گفت: اميدواريم در چهار برنامه سه ساله بتوانيم حوزه هنري كودك و نوجوان را به چشم انداز مورد نظر برسانيم. در آن چشم انداز حوزه هنري كودك و نوجوان به عنوان دستيار خانواده ايراني در تربيت فرزندان مطرح شده و قرار است درصد مشخصي از مصرف فرهنگي كودكان و نوجوانان را تامين كند.

سرشار خاطرنشان كرد: تامين مصرف فرهنگي به دو طريق ممكن است: اول خود توليدات حوزه هنري و دوم راهنمايي خانواده‌ها به سمت محصولات خوب ديگر توليدكنندگان.

بايد كودك و نوجوان تراز انقلاب اسلامي تعريف شود

رئيس حوزه هنري كودك و نوجوان ادامه داد: از كارهاي مهمي كه براي رسيدن به اين چشم‌انداز بايد اتفاق بيفتد، طراحي يك نظم محتوايي منسجم براي حوزه هنري كودك و نوجوان است؛ ما بايد كودك و نوجوان تراز انقلاب اسلامي را تعريف كنيم و منظومه نيازهاي معنوي، فكري، مهارتي، جسمي و ... او را شناسايي نماييم. سپس براساس مطالعات محيطي و شناخت وضع موجود، براي رسيدن به وضع مطلوب، برنامه‌ريزي كنيم. چهار برنامه كلاني كه در بازه‌هاي سه ساله به اجرا درخواهند آمد.

محمد سرشار بيان داشت: اينكه منظومه فكري مطلوب ما در سال 1404 كه بايد طراحي شود، چيست تا برنامه هاي سه ساله ما را به آن نقطه برساند. ما براي طراحي اين منظومه فكري اتاق فكر حوزه هنري كودك و نوجوان را تاسيس كرديم.

حوزه هنري كودك و نوجوان داراي اتاق فكر است

وي افزود: اين طراحي محتوايي نيازمند عقل سليمي است كه در كنار حوزه هنري كودك و نوجوان قرار گيرد و فارغ از دغدغه‌هاي اجرايي، هدايتگر حركت كلان حوزه هنري باشد. به همين منظور، اتاق فكر حوزه هنري كودك نوجوان در نيمه دوم تير ماه تشكيل شد و فعاليت خود را آغاز كرد.

محمد سرشار در خصوص اعضاي اين اتاق فكر گفت: در ابتدا، تخصص‌هاي مورد نياز اين اتاق فكر شناسايي شد. تخصص‌هايي كه كنار هم قرار گرفتن آن، هم‌افزايي لازم براي به وجود آمدن آن قوه عاقله ايجاد مي‌كرد. بررسي‌هاي ما نشان داد كه براي اتاق فكر حوزه هنري كودك و نوجوان، نيازمند متخصصان باسابقه حوزوي و دانشگاهي در تخصص علوم تربيتي و روان‌شناسي هستيم.

وي اضافه كرد: تخصص ديگر مورد نياز ما در اتاق فكر تخصص‌هاي سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و مديريت راهبردي فرهنگي بود تا شأن تاسيسي اين اتاق فكر را تربيت كند. همچنين عرصه علوم ارتباطات، رسانه‌ها و آينده فناوري، تخصص ديگري بود كه در كنار تخصص‌هاي عرصه اقتصاد و بازاريابي، اتاق فكر را تقويت مي‌كرد. همچنين در اين جمع ضرورت حضور پيشكسوتان با تجربه اي كه براي مخاطب كودك و نوجوان سالها فعاليت كرده اند و همين طور افراد خلاقي كه در برنامه‌ريزي‌ها به ما كمك كنند، احساس مي‌شد.

سرشار با بيان اينكه در اتاق فكر به گروه 10 نفره‌اي رسيده‌ايم، تصريح كرد: اميدواريم اين عقل سليمي كه به مجموعه ما اضافه شده، كمك كند تا برنامه هاي اجرا شده با كمترين خطا و بيشترين بررسي ها در داخل مجموعه به مخاطب عرضه شود.

پژوهش و تحقيق از شئون مهم حوزه هنري كودك و نوجوان است

وي به شأن مهم و داراي اولويت «پژوهش و تحقيق» در حوزه هنري كودك و نوجوان اشاره كرد و گفت: تا كنون چندين كار در اين زمينه انجام داده ايم. نگاه حوزه هنري به عرصه پژوهش، دو بعدي است. در بعد اول، كليه برنامه‌ها و اقدامات بايد براساس مطالعات پيشيني و مستند به يافته‌هاي علمي‌اي باشد كه ما را از تكرار خطاهاي گذشتگان دور مي‌كند و توان استفاده از تجربيات موفق ديگران را، به ما مي‌افزايد.

رئيس حوزه هنري تهران تاكيد كرد: بعد دوم نگاه حوزه هنري به عرصه پژوهش، افزودن بر ادبيات علمي در اين عرصه است. يكي از وظايف مهم ما، ثبت علمي و مستندنگاري تجربه مديريت فرهنگي در كشور است. اين اقدام به صاحب‌نظران و پژوهشگران كمك مي‌كند تا با بررسي و نقد اين تجربه، دانش مديريت فرهنگي در كشور را بالا ببرند و با شناسايي نقاط قوت و ضعف مديران پيشين، مديران آينده را چندين گام جلو بيندازند. همچنين با ارايه پژوهش‌هاي خود در همايش‌ها، نشست‌ها و نشريات علمي كشور، تلاش خواهيم كرد تا ميان فضاي پژوهشي و دانشگاهي كشور با فضاي مديريت فرهنگي، ارتباط محكمي ايجاد كنيم.

محمد سرشار در پايان گفت: حوزه هنري كودك و نوجوان نهالي است كه كمتر از شش ماه از غرس آن مي‌گذرد و نقد عملكرد آن توسط صاحب‌نظران و پيشكوتان در همين ابتدا، باعث خواهد شد تا آينده درخشان تري در پيش داشته باشد و مسير كوتاهتري را براي رسيدن به آن بپيمايد.

دوشنبه 14 مرداد 1392 - 10:19
*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری