جمعه 2 تير 1396 - 2:39
پربازديدترين اخبار از استان
اصفهان
  • هيچ خبري موجود نيست

تشريح فعاليت مسجد امام حسن مجتبي(ع) روستاي کشه در ايام محرم

روحاني طرح هجرت روستاي کشه فعاليت هاي مذهبي مسجد امام حسن مجتبي(ع) در ايام محرم را تشريح کرد.

به گزارش روابط عمومي اداره کل تبليغات اسلامي استان اصفهان، حجت الاسلام منصوريان روحاني طرح هجرت روستاي کشه 10 دي ماه در ديدار با کارشناس فرهنگي تبليغات اسلامي نطنز فعاليتهاي تبليغي در ايام محرم در مسجد امام حسن مجتبي(ع) روستاي کشه را تشريح کرد.

وي با اشاره به تبيين درسهاي عاشورا در ايام محرم اظهار داشت: تبيين هدايت به عنوان يکي از درسهاي عاشورا طي شبهاي اول و دوم محرم با الهام از روايت مشهور ان الحسين مصباح الهدي و سفينه النجاه براي مخاطبان بيان شد و طي آن به ابعاد اين هدايت قبل از تولد حضرت اباعبدالله(ع) همچون توبه حضرت آدم(ع) با اشاره به آيه 37 سوره بقره که مي فرمايد «فتلقي آدم من ربه کلمات ...» تبيين شد و در خصوص هدايت امام حسين(ع) طي حرکت از مدينه به سوي کربلا و از کربلا تا موقع شهادت به تلاش امام حسين(ع) براي بيدار کردن دلها، مقابله با بدعتها و زنده کردن سنت پيامبر(ص) و نيز بر اساس آيه هاي 54 سوره حج، 27 رعد و 69 عنکبوت به بيان نشانه هاي هدايت پرداخته شد.

وي افزود: در شب سوم محرم نيز به تبيين بلندهمتي در روز عاشورا و همت بلند شهداي کربلا پرداخته شد که آنان بر خلاف ديگران که همت خود را متوجه دنيا و زندگي دنيوي کردند شهادت و رضاي پروردگار را در کنار حضرت اباعبدالله الحسين(ع) وجه همت خود قرار دادند و لحظه اي در رسيدن به آن ترديد نکردند و کساني که از اين غافله عقب ماندند پس از واقعه کربلا حسرتي بي پايان وجود آنان را فرا گرفت و در پايان اين مبحث نيز به بيان موانع بلند همتي بر اساس روايتي از امام صادق(ع) پرداخته شد.

وي افزود: در شب چهارم نيز به درس شجاعت در عاشورا و سيره امام حسين(ع)، فرزندان و صحابه آن حضرت در اشتياق به مرگ و مواجهه با شمشيرهاي آخته دشمن پرداخته شد که جواني نورس مي گويد مرگ براي من از عسل شيرين تر است و اين همان زنده بودن فرهنگ جهاد در تشيع است که تک تک ما شيعيان بايد با چنين روحيه اي براي مواجهه با دشمن آماده باشيم.

وي افزود: در ادامه اين مبحث بيان شد که ريشه شجاعت ديني و واقعي را مي توان در باورها و بينش ها و نگرش هاي آدمي جست وجو کرد و کساني که به آخرت باور دارند و خداوند را پروردگاري مي دانند که همه هستي را از کلي و جزيي مديريت مي کند، به طور طبيعي خود را همواره با امدادهاي خداوند مي يابند از اين رو در آيات ۱۲۵ و ۱۲۶ سوره آل عمران و نيز ۱۰ و ۱۱ سوره انفال و ۴ سوره فتح، باور به امداد و ياري الهي مايه محکم شدن دل ها و نهراسيدن از انبوه دشمنان معرفي شده است، از اين رو ايمان به خدا، توجه به قيامت و حسابرسي هر کار ريز و درشت از سوي خداوند، عقيده به معاد و بازگشت به سوي خدا، خوف از خدا در کنار توکل بر او از مهم ترين و اساسي ترين علل و عوامل شجاعت شمرده شده است.

روحاني طرح هجرت روستاي کشه با اشاره به درس صبر از انقلاب کربلا در پنجمين شب مراسم گفت: صبر و رضا از مهمترين درسهاي وقايع عاشوراست و آنچه اساس حادثه عاشورا را شكل داده، استقامت سيدالشهدا(ع) در راه رضاي خداي متعال است، زيرا براي رضاي خداي متعال و رسيدن به مقام رضوان الهي، حادثه عاشورا انجام شد بنابراين، حضرت همه هستي خودشان را دادند كه خدا از ايشان راضي بشوند. مقامي در سلوك و در سير انسان، بالاتر از اين نيست كه انسان به جايي برسد كه خدا از او راضي بشود.

وي در ادامه اين مبحث افزود: صبر امام حسين(ع) بي نظير بود زيرا صبر گاهي به معناي اين است که انسان در مقابل سختي هايي كه در راه خداي متعال به او مي رسد جزع و فزع نمي کند و زبان به گلايه نمي گشايد، ولي گاهي صبر به معناي اين است كه انسان مشتاق بلاي محبوب مي شود و به سوي او مي شتابد و در اين بلا هم، كاملاً آرامش دارد و البته صبر بازماندگان حادثه کربلا همچون زينب(س) و امام سجاد(ع) بر مصايب وقايع کربلا و تلخي هاي اسارت حقيقتا مثال زدني است.

حجت الاسلام منصوريان با بيان تاثير لقمه حرام به عنوان ششمين درس عاشورا اظهار داشت: در ششمين شب محرم به موضوع لقمه حرام و نقش آن در رويارويي قاتلان امام حسين(ع) پرداخته شد و سپس اثرات لقمه حرام همچون پذيرفته نشدن دعا، ممانعت از بهشت، عدم شفاعت در قيامت، بي برکت شدن امولا و بي اثر بودن حرف معصوم(ع) بيان شد.

وي تبيين نماز را به عنوان يکي ديگر از درسهاي عاشورا دانست و اظهار داشت: هفتمين شب مجلس عزاي حسيني به مبحث نماز و جايگاه آن در حادثه کربلا اختصاص داشت و با بيان اين فراز از دعاي عرفه که هر که تو را ندارد چه دارد و هر که تو را دارد چه ندارد به تبيين آثار و برکات نماز همچون آرامش قلب، پرهيز از گناه و از بين بردن گناهان و نقش آن در ياري انسان در مقابله با مشکلات پرداخته شد.

وي مبحث هشتمين شب عزاي حسيني را دلائل همراه بودن خانواده امام حسين(ع) با ايشان ذکر کرد و گفت: در خصوص اينکه چرا خانواده آن حضرت با ايشان رفت چون بعيد نبود که حکومتيان به عنوان لشکر فاتح به مکه يا مدينه حمله کنند و براي درس عبرت گرفتن به ديگران هر جنايت فجيعي را در باره زن و فرزند امام مرتکب شوند، همان گونه که در واقعه حرة با اهل مدينه چنين کردند و نکته ديگر نماياندن اينکه به عمره مي‏رود و قصد آشوب بر پا کردن و جنگ و نزاع ندارد و مهمتر از همه اينکه خانواده امام حسين(ع) توانستند پيام ‏رسان حادثه کربلا باشند و در کوفه، شام، مدينه و بين راه، تنها کافي بود که خود را معرفي سازند که نوه ‏ها و فرزندان نوه‏هاي پيامبرند و لااقل شاميان بفهمند پيامبر اکرم(ص)، خويشاونداني نزديک تر از معاويه و يزيد دارد که به فرمان يزيد کشته و اسير گشته‏ اند به عبارت ديگر نقش پيام رساني اين خانواده بي بديل بود.

حجت الاسلام منصوريان در خصوص مباحث شب هاي نهم و دهم اظهار داشت: تبيين چرايي کوفيان براي مواجهه با امام حسين(ع) و نيز تبيين مفهوم سيدالشهداء از مباحث مطرح شده در اين دو شب بود و البته در شب شهادت امام سجاد(ع) در خصوص سيره و زندگاني آن حصرت به طور مبسوط مباحثي مطرح شد.

دوشنبه 11 دی 1391 - 15:44
*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری