پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 9:55
پربازديدترين اخبار از استان
تهران
  • هيچ خبري موجود نيست

به همت مؤسسه تسنيم نور برگزارشد

سومين نشست از سلسله نشست‌هاي نقد فيلم با موضوع مرد عنكبوتي

سومين نشست از سلسله نشست‌هاي نقد فيلم با موضوع مرد عنكبوتي به همت مؤسسه تسنيم نور برگزارشد.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، جلسه نقد فيلم‌هاي مردعنكبوتي در راستاي بررسي تأثير گذاري اين دسته از فيلم‌ها بر نسل جوان و نوجوان وبررسي پيام‌ها و محتواي آن با همکاري مؤسسه تسنيم نور و فرهنگسراي انقلاب اسلامي از ساعت 18 تا 20 دوم شهريور در سالن فجر آن فرهنگسرا واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي، تقاطع کميل شرقي برگزار شد.

در اين نشست رضا تقدسي عضو شوراي نمايش خانگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دکتر محسن ايماني عضو هيأت علمي دانشکده روانشناسي و مدير گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبايي و بشيرحسيني دانشجوي دکتراي فرهنگ و ارتباطات و استاد برگزيده سال دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان منتقدين اين نشست حضور داشتند.

رضا تقدسي   در ابتداي اين نشست درمورد شكل گيري شخصيت مرد عنكبوتي گفت: اين شخصيت ابتدا در كتاب‌هاي مصور درسال1962 توسط استندلي نويسنده و خالق موجودات ابرقهرمان كتاب‌هاي كميك استريپ شكل گرفت و در حال حاضر محبوب‌ترين شخصيت ابرقهرماني دنيا محسوب مي‌شود و تاكنون 7 سريال كارتوني، سه فيلم و 4 سريال تلويزيوني از اين شخصيت ساخته شده كه در اين ميان فيلم‌هاي مردعنكبوتي با استقبال چشم گيري روبروشده است.

دكتر ايماني درادامه افزود: در نگاه اول شايد زواياي پنهان اين فيلم ها معلوم نباشد اما در پشت اين داستان ها مسائل ديگري هم وجود دارد، اين نوع فيلم ها از لحاظ فرهنگي در خارج در ردهpg13 قرار مي گيرند و كودكان بايد اين فيلم ها را همراه خانواده مشاهده كنند.

وي تصريح كرد: تمام كودكان ميل گرايش به خوبي هارا فطري در درون خويش دارند و شخصيت مرد عنكبوتي از ديدگاه كودكان فردي است كه مقابل بدي‌ها ايستادگي كرده و در سختي ها وتنگنا‌ها به داد ديگران مي رسد، از اين جهت اين شخصيت براي كودكان جذاب و اتفاقات داستان براي آن‌ها جالب است و تخيل كودكان را با اتفاقاتي آشنا مي‌كند كه در دنياي واقعي وجود ندارد.

دكتر محسن ايماني با بيان اين مطلب كه استفاده از عالم تخيل براي نوآفريني مثبت است اظهار داشت: هنگامي‌كه تخيل از زير سيطره عقل خارج مي‌شود سر از عالم اوهام در مي‌آورد و اين موضوع مي‌تواند به كودكان آسيب برساند و اين نوع الگو ها يك الگوي بومي ومتناسب با فرهنگ ما نيست والدين نسبت به فيلم هايي كه كودكانشان مي بينند مسئولند بايد بدانند هر كودك  داراي يك سري مهارت و ضعف است و والدين بايد متناسب با  استعدادهاي كودكشان فيلم تهيه كنند.

بشيرحسيني دانشجوي دکتراي فرهنگ و ارتباطات و استاد برگزيده سال دانشگاه امام صادق (ع) در مورد پيام‌ها و بحث نشانه شناسي در اين فيلم عنوان داشت: شخص پيتر پاركر كه قهرمان اصلي اين داستان است توسط عنكبوتي كه آلوده به راديواكتيو است گزيده مي‌شود و پس از آن نيروهاي عجيبي پيدا مي‌كند در اين قسمت باتوجه به پيدايش قهرمان يا منجي معلوم مي‌شود كه اين فيلم مي‌خواهد پيامي به ما برساند كه پيداش منجي اتفاقي است.

ببشيرحسيني گفت: براي ساخت اين فيلم برنامه‌ريزي و تلاش چشمگيري انجام شده است به عنوان مثال براي ساخت شخصيت مرد شني در «مرد عنكبوتي 3 » يك تيم گرافيكي سه سال زحمت كشيد تا  اين شخصيت باور پذير باشد،البته ما بايد از تلاش و برنامه ريزي دقيق آن‌ها درس بگيريم .

وي افزود: در بعضي ديالوگ‌ها در اين فيلم مي‌بينيم كه مي‌خواهد عقايد يهود را ترويج كند به عنوان مثال اين جمله كه مي‌گويد خداوند هيجان زده است اين نوع نگرش در ديدگاه يهود است، به عنوان مثال دنياي غرب براي ثانيه به ثانيه پرخرج‌ترين فيلم تاريخ سينما برنامه دارد. در صحنه نجات ترن مرد عنكبوتي به حالت صليب و با چنگ زدن به ساختمان هاي نيويورك مردم را نجات مي‌دهديعني به مردم تفهيم ميكنند كه چه چيز و چه كشوري مي تواند نجات دهنده باشد.

وي در پايان تأكيد كرد:هميشه در اين گونه فيلم‌ها لباس قهرمان از دو رنگ قرمز و آبي كه رنگ پرچم آمريكاست تشكيل شده است يا اين پيام كه منجي بايد آمريكايي باشد يا هنگام تار انداختن حالت دستش علامت معروف شيطان پرستان است و اتفاقي كه هيچگاه در مرد عنكبوتي رخ نمي‌دهد وجود و جايگاه خدا در زندگي قهرمان يا منجي داستان ، زندگي اين منجي سرشار از شهوت است درست اين موضوع مقابل فرهنگ ما است كه منجي موجودي معنوي و متصل به خدا است.

شنبه 5 شهريور 1390 - 13:53
*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری