جمعه 16 خرداد 1399 - 8:9
پربازديدترين اخبار از استان
تهران
  • هيچ خبري موجود نيست

در حوزه هنري اصفهان

نخستين ميزگرد سينمايي همايش انسان شناسي هنر برگزار شد

نخستين ميزگرد سينمايي همايش انسان شناسي هنر با حضور زاون قوکاسيان، مهوش شيخ الاسلامي، محمد تهامي نژاد، محمدرضا اصلاني و عباس گنجوي در تالار سعدي حوزه هنري استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي به نقل از پايگاه خبري حوزه هنري، در اين نشست که پس از نمايش فيلم هاي "مکرمه خاطرات و رؤياها" و " ميعاد با مکرمه" از ابراهيم مختاري، فيلم "چيغ" ساخته محمدرضا اصلاني و دو فيلم «يوفک» و «چارشو» از مهوش شيخ الاسلامي و با حضور جمع زيادي از علاقه مندان به سينماي مستند و دانشجويان رشته ي سينما برگزار شد.

در اين نشست، مهوش شيخ الاسلامي افزود: علاقه خاصي به ايران و به ويژه شهرستان ها و روستاهاي آن دارم. زنان و مردم روستايي مسائل و مشکلاتي دارند که بايد آنها را شنيد و سنت هايي را که در حال فراموشي است حفظ كرد.

وي ادامه داد:‌ روش كار من اين گونه است كه براي ساخت يک مستند براي چند ماه در منطقه مورد نظر زندگي مي کنم و پس از تحقيق فيلم مي سازم . متاسفانه ما ايراني ها عادت نداريم بنويسيم و به ما ياد نداده اند تا روزانه يادداشت برداري کنيم ولي چنانچه يک خارجي به ايران بيايد فوراً با نوشته و عکس آنچه وجود دارد را ثبت مي کند ولي ما چنين عادتي نداريم.

وي گفت: براي تحقيق وقت، بودجه، آدم هاي دلسوز و مکان مناسب بايد وجود داشته باشد اما در تمام مراکز پس از آنکه طرح و تحقيق ارائه مي دهيم، همه عجله دارند تا زودتر فيلم ساخته و تحويل داده شود. براي طرح هايي که ارائه مي شود بايد مکاني براي حمايت وجود داشته باشد.

شيخ الاسلامي اظهار داشت:‌ متاسفانه در شهرهاي کوچک ما حتي مکاني براي خواب نداريم اما وقتي پشت صحنه هاي فيلم هاي خوب مستند فرنگي را نگاه مي کنيد تجهيزات ، ماشين، مکان و غذاي مناسب دارند. اما در ايران خود کارگردان بايد تحقيق کند و هميشه نيز بودجه کم است و مکان مناسب وجود ندارد و امکانات ناقص است و در يک کلام همه چيزمان به همه چيزمان مي آيد.

کارگردان فيلم «يوفک» و « چارشو» در پاسخ به سوال زاون که پرسيد چگونه به انتخاب موضوع براي فيلم هايتان رسيديد گفت: ايران سرزمين زيبا و بزرگي با قوميت هاي مختلف است و همچون نگيني براي مستند سازان مي باشد. چنانچه به کشورت علاقه داشته باشي و فيلمساز مستند باشي و راجع به تاريخ و ميراث فرهنگي ايران تحقيق کني، کافي است نقشه را باز کني و راه بيافتي.

در ادامه اين نشست؛ محمد تهامي نژاد از مرز ميان مستند و داستاني سوال کرد و گفت: شخصيت هاي فيلم شما آيا با واقعيت نزديک هستند؟ آيا مرزهاي سينماي مستند و داستاني قابل جداسازي اند؟

گفتني است، مهوش شيخ الاسلامي در پاسخ تاکيد کرد: من براي ساخت فيلم مستند رفتم ولي با مسائلي روبرو شدم که ناچار به روايت فيلم به صورت مستند داستاني شدم. موضوع سنت که به سختي مي توان با آن جنگيد يكي از اين مشكلات بود. شخصاً مشکلات زيادي داشتم جمع کردن دختران از روستاها براي فيلمبرداري و مسائلي که با پدران آنها داشتيم. گرچه كلمه ي نه براي مستندساز مفهومي ندارد و او کار خودش را مي کند اما گاه ناچار مي شود مستند خود را به شيوه داستاني روايت کند.

يكشنبه 11 ارديبهشت 1390 - 9:49
*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری