پنجشنبه 30 شهريور 1396 - 16:52
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

به استفاده از تکنيک در سينماي داستان گو علاقه مندم

 

گفت وگو با فرهاد نجفي کارگردان مجموعه تلويزيوني «ماتادور»

سريال ماتادور يک اثر اکشن-پليسي است که مانند ساير آثار پليسي تقابل خير و شر (پليس و تبهکاران) محور اصلي آن را شکل مي دهد . ضدقهرمان اصلي سريال(ماتادور) شخصيت تنها و تک محوري است که فقط به انجام ماموريت هايش مي انديشد. با فرهاد نجفي درباره کارگرداني سريال ماتادور گفت وگويي انجام داده ايم .

 

آيا به ساخت آثار اکشن پليسي علاقه داريد ؟

 بله ، به استفاده از تکنيک در قالب سينماي داستان گو علاقه دارم . در سينماي اکشن هم تکنيک حرف اول وآخر را مي زند .

 

آيا برخي از مواقع توجه بيش از حد به تکنيک باعث نمي شود که ساختارو مضمون دچار آسيب شود ؟

اگر اين اتفاق بيافتد ضعف من فيلم ساز است . البته فکر نمي کنم اين دو مسئله اي که اشاره کرديد با هم تداخلي داشته باشند . اين دو مقوله با يکديگر هماهنگي دارند و به جذاب شدن فيلم کمک مي کنند .

 

آيا توجه بيش از اندازه به تکنيک باعث غفلت از شخصيت پردازي نمي شود ؟

نه ، اگر تکنيک به اندازه در فيلم مورد استفاده قرار بگيرد . مي تواند به شخصيت پردازي کمک کند.

 

با توجه به فقر امکانات و ابزار براي مسائل تکنيک در ايران ، آيا براي طراحي و اجراي صحنه هاي اکشن دچار مشکل نشديد ؟

ببينيد، با ايده آلها فاصله زيادي داريم. هيچگاه امکاناتي را که مد نظر داريم در اختيارمان قرار نمي گيرد . اما بايد با اين وضعيت و امکانات خودمان را هماهنگ کنيم .

 

بنابراين هنگام ساخت فيلم هاي اکشن پليسي بايد کارگردان سطح توقعش را پايين بياورد ؟

نه ، اين منظورم نبود . معتقدم بايد از همين ابزار و امکانات استفاده بهينه اي انجام دهيم .

 

در صحنه اي که ماتادور در خيابان از دست نيروهاي پليس فرار مي کند. به علت فقر امکانات با خيابان خالي و بدون حضور جمعيت و ماشين اين کار را انجام داديد. در نمونه هاي مشابه خارجي معمولا در اين سکانسها خيابان ها شلوغ و پر رفت و آمد هستند؟

همه اين مسائل که عنوان کرديد به تکنيک و امکانات ربط ندارد. بحث فرهنگ هم در ميان است . همين فوتبالمان را در نظر بگيرد بر خلاف ليگ برتر انگليس که فاصله تماشاگر با زمين يک متراست . در کشورمان علي رغم فاصله چند ده متري سيم خاردار هم کشيده مي شود ! متاسفانه در اين زمينه با فقر فرهنگي روبه رو هستيم.

 

آيا فيلم نامه ماتادور براي ساخت به شما پيشنهاد شد ؟

ساخت اين مجموعه به من پيشنهاد شد . فيلم نامه را آرش قادري نوشته بود و کار خوبي بود .

 

تم تقابل خير و شر معمولا در کارهاي پليسي و اکشن حرف اول و آخر را مي زند ؟

بله ، هر جا خلافکاري است. پليس براي مقابله و آرام کردن جامعه حضور پيدا مي کند و اين حضور تنش و درگيري را به وجود مي آورد.

 

در ماتادور در شخصيت پردازي شخصيت هاي بدمن(ضدقهرمان) چه الگويي را مدنظر قرار داديد ؟

در ماتادور تلاش کرديم شخصيت بدمن ها و تروريستهاي فيلم بي هويت و جعلي نباشند و به نوعي آدمهاي باهوش ، دانا و قوي باشند. تا اهميت کار پليس ديده بشود .خلافکاران اين روزها با استفاده از تکنولوژي جديد در بزه هايشان دست به نوآوري زده اند . نيروي پليس هم براي مقابله با اين مسئله خودش را قوي کرده است . اين تقابل دو نيروي قوي درام را به وجود مي آورد .

 

آيا موسيقي در ايجاد تعليق در يک اثر پليسي موثر است ؟

 موسيقي بايد به ايجاد فضاي تعليق و اکشن کمک کند . موسيقي درست عين دروازه بان تيم فوتبال است که در ايجاد ريتم و هماهنگي  به تيمش کمک مي کند .

 

آيا در فيلم نامه اوليه صحنه هاي مربوطه به کشور ترکيه وجود داشت ؟

موقعي که قرار شد کارگرداني مجموعه ماتادور را انجام بدهم . براي ايجاد جذابيت و ارتباط بهتر مخاطب اين صحنه ها را به فيلم نامه اضافه کرديم .

 

آيا در شخصيت پردازي پليس به سراغ الگوهاي مجموعه هاي اروپايي و امريکايي رفتيد ؟

شخصيت سروان و همکارانش همگي منطبق بر الگوهاي پليس ايراني ترسيم شد . مشکل مهم آثار پليسي در ايران نشان دادن پليس هايي با الگوي خارجي است . عده اي مطرح مي کردند لباس هاي شخصيت هاي پليس فيلم خارجي است . در حالي که همين لباس ، لباس پليس يگان ويژه است .

 

بنابراين معتقد هستيد که سروان و همکارانش ما به ازاي واقعي در اداره آگاهي و يگان ويژه دارند ؟

صد درصد چنين شخصيتهاي در اداره آگاهي وجود دارند . همه افراد پليس شاغل در يگان ويژه آدم هاي مقتدر و ورزيده اي هستند. البته مثل آدم هاي عادي زندگي مي کنند و در زندگيشان غم ها و شادي هايي دارند .

 

به چه دليل در برخي از صحنه هاي اکشن رگه هايي از طنز هم ديده مي شود ؟

کمدي و طنز به مفهوم رايجش در ماتادور مورد استفاده قرار نگرفته است و طنز موجود در اثر حساب شده است.

 

به چه دليل شخصيت اصلي منفي سريال ( ماتادور ) آدمي کم حرف و منزوي است؟

حرف زدن و بحث کردن  مربوط به ژورناليستها و خبرنگاران است . در سينما بايد عمل گرا بود . مخاطب علاقه اي ندارد که شخصيتها مدام در حال حرف زدن باشند و بيشتر به اکت و تحرک علاقه دارند .

شخصيت منفي سريال هم علاقه دارد کارش را بدون سرو صدا در کمال آرامش انجام بدهد . از منظر روان شناسي اکثر آدم هايي که به قتل روي مي آورند . افرادي منزوي هستند و آدم هايي که ارتباطات اجتماعي خوبي دارند کمتر به سراغ چنين کارهايي مي روند .

 

دوشنبه 29 مهر 1392 - 8:41


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری