جمعه 27 مرداد 1396 - 21:6
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

نيما نوربخش

 

بيان جديدي از مذهب در هنر

 

گزارشي از نمايشگاه «نورنوشت»


سهيل قربان‌دايي‌پور اظهار كرد: در نمايشگاه هنري «نورنوشت»، بيان جديدي از مذهب در هنر با نمايش سير ظلمات به سوي نور، به نمايش گذاشته مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري ايكنا، عكاسي‌هاي سهيل قربان‌دايي‌پور از نگارش و خوشنويسي آثار احمد آريامنش در نمايشگاه مشترك اين دو هنرمند عكاس و خوشنويس با عنوان «نورنوشت» ۱۹ مهرماه در گالري شكوه به نمايش درآمد.

احمد آريامنش هنرمند خوشنويسي و نقاشي‌خط، ابداع دو خط «كرشمه» و «سفير» را در كارنامه هنري خود به ثبت رسانده است؛ وي همچنين در حال طراحي لوگوي خبرگزاري بين‌المللي قرآن را بر عهده دارد. آريامنش در مورد برگزاري نمايشگاه «نورنوشت» اظهار كرد: خداوند در قرآن كريم به «حرف» قسم مي‌خورد و مي‌فرمايد «ن و القلم و ما يسطرون». از اين جهت در خود حروف و هنگامي كه كتابت مي‌شود معنويتي نهفته است.

در خوشنويسي سعي مي‌شود كلام در بهترين حالت و با بهترين بار معنايي ايجاد و تكرار شود و از آنجا كه هنرمند خوشنويس براي رسيدن به اين مرحله زحمت زيادي كشيده است به طبع به دنبال تحرير واژه‌هاي كليدي و تاثيرگذار مي‌رود.

وي ادامه داد: خوشنويس در اين مقوله معمولاً به دو جهت و دو قسمت پناه مي‌برد و از آن استفاده مي‌كند؛ يكي جهت ادبي و ديگري جهت مذهبي؛ يعني از آثار شاعران و اديبان در زمينه ادبي بهره مي‌گيرد و در حوزه مذهبي به سراغ كلام‌الله و سخنان معصومين مي‌رود. خوشبختانه در آثار خوشنويسي ما به وفور، هر دو اينها مورد توجه قرار گرفته است. در خوشنويسي اگر كلام تحرير شده داراي مفهوم درجه يكي نباشد، لاجرم شوق بهترين‌ها را نوشتن نيز در خوشنويس به وجود نمي‌آيد.

اين هنرمند نقاشي‌خط در مورد نمايش آثارش در نمايشگاه «نورنوشت» اظهار كرد: آثار اين نمايشگاه را با چشمان بسته نوشتم؛ وقتي حدود سي سال قلم بدست داشته باشي، ناخواسته حروف جاي خود را در ذهن تو باز مي‌كنند و زماني كه قرار مي‌شود كه با چشمان بسته قلم را و نور را با حركت در بياوري و ميداني كه اين نور در لحظه روشن است و حركت مي‌كند، اما آنچه ثبت مي‌شود را نمي‌بيني، به دليل بايد با چشم خيالت تصور كني كه چه انجام مي‌دهي و آنچه را كه قرار است ديگران بعدها ببينند در ابتدا بايد خودت در ذهنت ببيني.

آثاري كه در اين نمايشگاه عرضه مي‌شود قبل از اينكه حتي در دوربين عكاسي ثبت شود من كه در حال طراحي آنها در ذهن بودم آن را ديده‌ام و بعد آن را اجرا كرده‌ام.

آريامنش تاكيد كرد: ويژگي‌ آثار اين نمايشگاه اين است كه به هيچ وجه از كامپيوتر براي ويرايش آنها استفاده نشده است. در اجراي اين آثار من به عنوان خوشنويس، خودم را در درون كادر عكاسي مي‌ديدم و شروع به نگارش مي‌كردم؛ فراز و فرود كادر و محدوده شرق و غرب آن را در نظر مي‌گرفتم و بعد مانند يك گرافيست در نقاط طلائي كادر، تجمع و يا پراكندگي‌هاي لازم را ايجاد مي‌كردم.

وي گفت: مطمئنا حركت نور پس از من هم توسط ديگر هنرمندان به اجرا در مي‌آيد، اما دغدغه ما اين بود كه اين آثار از نظر مباني هم داراي قوام باشد و مانند يك اثر نقاشي داراي ديزاين باشد؛ نه اينكه بگوييم چون حركت نور است و ما هنگام اجرا چيزي نمي‌بينيم آن را بي‌اساس اجرا كرده باشيم، دغدغه ما خيلي بيشتر بوده است و سعي كرديم آثار درجه يك و سطح بالا اجرا كنيم، كه فكر مي‌كنم در اين زمينه موفق بوده‌ايم. در اين آثار از خطوط كرشمه، سفير و شكست نستعليق استفاده شده است.

وي در پايان اظهار كرد: هنر تجسمي ما در حوزه حفظ و اشاعه فعال است و بخوبي كار مي‌كند ولي در حوزه خلاقيت داراي ركود است و نيازمند يك فضاي جديد و يك طرح نو است؛ متاسفانه هنر شرق در حوزه خلاقيت دست به عصا راه مي‌رود.

سهيل قربان‌دائي‌پور هنرمند عكاس هم در گفت‌وگو با خبرگزاري ايكنا اظهار كرد: من به همراه استاد آريامنش جلساتي را تشكيل داديم كه هنر عكاسي را با هنر خوشنويسي تركيب كنيم تا خط را از فضاي تكرار خارج كنيم.

اگرچه فضاي تكراري حاكم بر خوشنويسي طي چند سال اخير كمي شكسته شده است، اما از ديدگاه من نسلي كه مدرنيته را مي‌شناسد از خوشنويسي دور شده است و اين به دليل آن است كه خط به فضاي مدرنيته وارد نشده است.

وي ادامه داد: در جلساتي كه با يكديگر داشتيم تصميم گرفتيم كه خط را به درون فضاي مدرنيته بكشانيم. علاقه‌مندي استاد آريامنش همراه با تسلط ايشان در نوشتن در ابعاد بزرگ، با توجه به اينكه ايشان در زمينه نقاشي‌خط بسيار فعال هستند، زمينه را براي آغاز اين حركت فراهم كرد.

از آنجا كه اثر هنري از هيچ به وجود مي‌آيد دوستي و صميميت قلبي و هماهنگي موجود بين ما طي كار موجب شد اين موارد در روح آثار نيز جاري شوند.

پس از شروع به كار، به صورت باور نكردني از يك سري مراحل كه من پيش‌بيني مي‌كردم از ما انرژي مضاعف بگيرد به راحتي گذر كرديم. حال و هواي موجود در حين كار موجب مي‌شد كه كار را بسيار هماهنگ پيش ببريم و تكرار مراحل لازم نبود.

قربان‌دائي‌پور عنوان كرد: در اين آثار اصل ماجرا بر روي نور نهادينه شده است؛ نور با شكستن فضاي تاريك، تضادي ميان سياهي و روشني ايجاد مي‌كند. تركيب نور با خطوط خوشنويسي، حس هر دو هنرمند عكاس و خوشنويس را در آثار جريان داده است.

گرايش آثار در نمايش سير از ظلمات به نور، بيان جديدي از مذهب در هنر را به نمايش گذاشته است. در حاليكه آثار مذهبي معمولا در فضاي كلاسيك خلق شده است، ما در اين آثار سعي كرديم اثري را كه تم مذهبي دارد در قالبي مدرن كه جوان‌پسندتر باشد نشان دهيم تا در حالي كه رد پاي سنت در اثر وجود دارد نسل جديد ارتباط بهتري با آن برقرار كنند.

وي با اشاره به اين موضوع كه آثار ارائه شده در اين مجموعه جديد است و تاكنون در جايي به نمايش در نيامد اضافه كرد: تركيب شدن اين دو هنر با يكديگر و خلق اثري تركيبي چيزي بود كه براي هر روي ما جذاب و دوست داشتني بود؛ زيرا خود ما هم هنگامي كه در حال كار بر روي اثر بوديم غير از اتودي كه مد نظر داشتيم و در تصورمان بود چيزي در فضاي وجود، وجود نداشت كه ببينيم و تا هنگامي كه كار تمام و ديده مي‌شود اثر محسوس نبود. اين براي خود ما بسيار جالب بود؛ زيرا اثرهاي خلق شده كاملا براساس طرح‌هاي ذهني و غير قابل پيش‌بيني بودند.

اين هنرمند عكاس عنوان كرد: آثاري كه به نمايش درمي‌آيد عكس‌العلمل نور است و سرعت نور آنچنان زياد است كه نمي‌توانيم آن را كنترل كنيم و همه سعي ما براي كنترل يك چيز كنترل‌نشدني بوده است. هيچ كدام از ما، يعني من به عنوان عكاس و جناب آريامنش به عنوان خوشنويس، داراي تجربه خلق اثر مشترك نبوديم.

فرم هنري كه هر روي ما كار مي‌كنيم به‌گونه‌اي فردي است. اين بدين معني است كه شما مجموعه عكس مي‌‌بينيد ولي مجموعه‌اي كه دسته جمعي عكاسي شده باشد نمي‌بينيد درحالي كه در آثار اين نمايشگاه از هر دو هنر خوشنويسي و عكاسي به يك اندازه وجود دارد و تجربه اين كار براي هر دوي ما جالب بود. در اين كار هر دوي مان همدل بوديم و دوستي و شناخت و نزديكي قلبي بين ما موجب شده بود كه هر دو با روندي كه در پيش گرفتيم همراه باشيم.

همچنين آريامنش در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس درباره نمايشگاه نورنوشت گفت: اين نمايشگاه تازه نيز همچون ديگر نمايشگاه‌هاي من ويژگي منحصر به فردي دارد چرا که براي اولين بار دو هنرمند از دو رشته هنرهاي تجسمي براي خلق مجموعه آثار مشترک همکاري دارند.

وي با اشاره به ضرورت رويکردهاي جديد در آثار هنري گفت:‌ جامعه امروز ما نياز به رويکردهاي جديد در هنر دارد و بايد تجربه کرد که از تلفيق دو هنر چه هنر سومي مي‌تواند زاييده شود و بازخورد آن را در جامعه ببينيم.

وي افزود: ما اين کار تازه را تجربه‌ کرده‌ام و قضاوت آن را به عهده مردم و مخاطب مي‌گذاريم.

آريامنش درباره بازخورد احتمالي اين مجموعه آثار تازه‌اش گفت: من انسان جستجوگري هستم و با تکرار ميانه‌اي ندارم،‌ اين نمايشگاه نيز شامل آثار تازه با تکنيک جديدي است که به نمايش درمي‌آيد ممکن است آثار بسيار خوبي باشد و نقطه عطفي در هنر به شمار رود و اين احتمال هم وجود دارد که استقبال خوبي از آن نشود ولي عدم استقبال دليلي براي عدم نمايش آثار ما نخواهد بود.

او با اشاره به تجربه‌هاي گذشته خود توضيح داد: تاکنون تجربه‌هاي موفقي از اين اتفاقات جديد داشته‌ام ،‌ همان طور که در ابداع دو خط کرشمه و سفير بازخورد خوبي را شاهد بودم.

اين هنرمند خوشنويس درباره تکنيک خود در اين نمايشگاه توضيح داد: اين ايده‌اي بود که دوست و همکارم «سهيل قربان دايي ‌پور» که دانشجوي من نيز هست،‌ اولين بار به ذهنش رسيد او عکاس خوش ذوقي است که پيشنهاد کرد يک نمايشگاه مشترک از آثارمان برپا کنيم و به اين منظور خوشنويسي را به گونه‌اي با عکاسي تلفيق کنيم که در نهايت به موضوع خوشنويسي با نور رسيديم.

 به اين ترتيب من با نور خوشنويسي مي‌کردم  و او با تخصصي که در زمينه عکاسي داشت،‌ از اين لحظات خاص عکاسي کرد و در نهايت نوشته‌هايي با نور را شاهد هستيم که عکاسي شده است.

وي افزود: اين پروژه با تمرين و پشتکار به نتيجه رسيد و توانستيم مجموعه آثار بسيار خوبي را آماده نمايش کنيم که تصور اين همه زيبايي آن را از قبل نداشتيم.

آريامنش يکي از ويژگي‌هاي اين آثار را عدم استفاده از هر گونه نرم افزار و رايانه عنوان کرد وگفت: ممکن است بسياري تصور کنند اين آثار با استفاده از رايانه انجام شده است ولي اين طور نيست.

او درباره کلمات خوشنويسي شده در اين آثار و اين که آيا کلمات قابل خوانده شدن هست يا صرفاً نوعي بازي با نور است توضيح داد: در برخي از آثار کلمات و خط قابل خواندن است و برخي نيز صرفاً به زيبايي آن توجه شده و به هنر آبستره نزديک شده است.

اين هنرمند خوشنويس معتقد است که اين آثار جديد بسياري از هنرمندان از جمله گرافيست‌ها،‌خوشنويس‌ها و عکاسان و معماران را  شگفت زده مي کند.

آريامنش تعداد اين آثار را ۲۰ تابلو عکس عنوان کرد که در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ در گالري شکوه به نمابش درآمده است.

او در خاتمه اين نمايشگاه را اتفاق جديدي در دهه ۴۰ زندگي خود دانست و تأکيد کرد که اين نمايشگاه حاصل همفکري و تلاش دو هنرمند خطاط و عکاس است که براي اولين بار براي خلق يک مجموعه آثار مشترک در کنار هم قرار مي‌گيرند.

قابل ذکر است که نمايشگاه «نورنوشت»‌ از ۱۹ مهرماه در گالري شکوه افتتاح شده و به مدت يک هفته ادامه خواهد داشت.

 

يكشنبه 21 مهر 1392 - 12:3


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری