پنجشنبه 8 تير 1396 - 6:43
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

بابك راكخواه

 

شاخص‌هاي سطح‌بندي مؤسسات قرآني متناسب با توان مراكز باشد

 

متوليان امر در زمينه سطح‌بندي مؤسسات قرآني بايد شاخص‌هايي را انتخاب كنند كه متناسب با توان مؤسسات و قابل دسترس بوده و با وضعيت مؤسسات قرآني ـ مردمي، قدرت، توانايي و بضاعت آنها سازگاري داشته باشد. 

در همين زمينه حسين بهبودي، مدير امور مؤسسات و استان‌هاي سازمان دارالقرآن الكريم در رابطه با اين كه سطح‌بندي مؤسسات قرآني چه تأثيري در سرعت‌بخشي ورود قرآن‌آموزان به مرحله كسب مهارت‌هاي تخصصي قرآن دارد، گفت: يكي از دلايل سطح‌بندي مؤسسات قرآني، ارتقاء كيفي مؤسسات قرآني ـ مردمي است و در صورتي كه اين امر با برنامه‌ريزي و به‌صورت اصولي انجام شود، مؤسساتي كه واجد شرايط سطح‌بندي هستند مي‌توانند سطح خود را نسبت به آنچه به‌عنوان الگو در كشور معرفي شده است، سنجيده و فعاليت‌هاي خود را ارتقاء بخشند.

وي با اشاره به تأثير سطح‌بندي مؤسسات قرآني بر فضاسازي قرآن در جامعه، اظهار كرد: بايد تشكل‌هايي كه واجد شرايط سطح يك هستند، يك افق مشخص و الگوي معيني را پيش رو داشته باشند و متناسب با توان خود تلاش كنند كه به شاخصه‌ها و سطح مورد نظر دسترسي پيدا كنند.

بهبودي درباره اين كه سطح‌بندي فعاليت‌هاي مؤسسات قرآني بايد براساس چه اصولي صورت پذيرد، عنوان كرد: وقتي شاخصه‌هايي براي سطح‌بندي مؤسسات قرآني مطرح مي‌شود، به اين معني است كه ارتقاء كيفي، ضرورتاً ارتقاء فيزيكي، سخت‌افزاري و ساختمان مؤسسه نيست و در واقع، ارتقاء كيفي به معناي ارتقاء فعاليت‌هاي مجموعه قرآني خواهد بود.

 

نتيجه مستقيم ارتقاء برنامه‌هاي قرآني متوجه مخاطبان هر مجموعه

وي با بيان اين كه سطح‌بندي مؤسسات قرآني از عوامل تأثيرگذار در به‌كارگيري بهينه روش‌هاي آموزشي است، افزود: طبيعتاً هر چه برنامه تشكل‌هاي قرآني ارتقاء پيدا كند، نتيجه مستقيم آن متوجه مخاطبان و قرآن‌آموزان مجموعه خواهد شد و اين به معني اين است كه قرآن‌آموزان تحت آموزش‌هاي بهينه‌تري قرار خواهند گرفت.

مدير امور مؤسسات و استان‌هاي سازمان دارالقرآن الكريم تصريح كرد: با توجه به نوپا بودن حركت سازمان يافته تأسيس و تثبيت تشكل‌هاي قرآني ـ مردمي، متوليان امر بايد شاخص‌هايي را انتخاب كنند كه با وضعيت مؤسسات قرآني ـ مردمي، قدرت، توانايي و بضاعت آنها سازگاري داشته باشند، لذا شاخص‌ها بايد متناسب با توان مؤسسات و قابل دسترس باشد.

وي در رابطه با اين كه نحوه سطح‌بندي قرآن‌آموزان در مؤسسات قرآني بايد بر چه اساس و معياري صورت گيرد، عنوان كرد: مي‌توان شاخصه‌ها را به گونه‌اي تعريف كرد كه از نگاه تئوري و يك صاحبنظر كه دور از حوزه عمل قرار دارد در مسير كيفيت‌بخشي به فعاليت مؤسسات، مهم جلوه كند، ولي طبيعتاً با توجه به ظرفيت جامعه و نوپا بودن اين حركت و بضاعت مؤسسات، در گام نخست، شاخص‌ها به نوعي پيش‌بيني شده كه مؤسسات راغب به ارتقاء خود و دستيابي به اين سطوح باشند.

 

سوابق مديران از جمله شاخصه‌هاي برتر در سطح‌بندي مؤسسات قرآني

بهبودي در ادامه بيان كرد: طبيعتاً شاخصه‌هاي مثل سوابق مديران و اعضاي مؤسسات در حوزه فعاليت‌هاي قرآني، تحصيلات قرآني آنها در سطوح مختلف و برگزاري آزمون‌هاي ورودي كه نشان‌دهنده توان مديريتي اعضاي مؤسسه است از جمله شاخصه‌هايي است كه در سطح‌بندي مؤسسات قرآني در نظر گرفته شده است.

وي درباره اين كه براي سطح‌بندي مؤسسات قرآني، چه ارزش‌هاي كيفي بايد لحاظ شود، تصريح كرد: هر چقدر كيفيت كار مؤسسات به واسطه رغبتي كه در جريان سطح‌بندي براي آنها ايجاد شده است، افزايش يابد، ناخوداگاه كيفيت برنامه‌هايشان نيز ارتقاء مي‌يابد و اين امر موجب عرضه خروجي‌هاي قوي‌تر خواهد شد.

مدير امور مؤسسات و استان‌هاي سازمان دارالقرآن الكريم در رابطه با اين كه سطح‌بندي مؤسسات قرآني چه تأثيري بر روند شناسايي مراكز قرآني دارد، خاطرنشان كرد: هدف از سطح‌بندي، رصد و احصاء مؤسسات قرآني با توانمندي‌هاي مختلف است، يعني بعد از جريان سطح‌بندي براي تمام متوليان امر كاملاً روشن خواهد شد كه چند مؤسسه در چه مناطقي و در چه حد از توانمندي هستند، لذا اين فعاليت كاملاً به شناسايي مؤسسات و توانمندي‌هاي آنها كمك مي‌كند.

 

يكشنبه 21 مهر 1392 - 8:23


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر