چهارشنبه 1 شهريور 1396 - 4:54
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

نقد و تحليل

 

داود خسروي

 

رها شده در برهوت

 

نگاهي به گروه فيلمسازي تله فيلم «برهوت» (شهرام شاه حسيني) به مناسبت پخش از شبکه سوم سيما

 

شهرام شاه حسيني(کارگردان فيلم تلويزيوني«برهوت») متولد سال ۱۳۵2 تهران است. او سينما را با دستياري کارگردان هايي چون رسول ملاقلي‌پور، سيامک شايقي و بهرام بيضايي آغاز کرده است.

وي چند فيلم کوتاه نيز مقابل دوربين برده است که از ميان آنها مي توان به «چند ‏کيلومتر جلوتر» و به «طعم خاک» اشاره کرد. شاه حسيني سه فيلم سينمايي را کارگرداني کرده است. تله فيلم «برهوت» از جمله آثار وي در عرصه تلويزيون مي باشد.  

در داستان فيلم تلويزيوني«برهوت» با نام قبلي «رها»، به قلم اوليه عليرضا اسحاقي و بازنويسي حسين تراب، تلاش شده تا از خلال روايت يك رويداد به آسيب شناسي گرايش جوانان به ويژه دختران به فرقه هاي انحرافي پرداخته شود.

شهرام شاه‌حسيني درباره کارنامه ناموفقش در سينما و فعاليتش در تلويزيون مي گويد: «راستش را بخواهيد من بايد به سينما ورود پيدا مي‌کردم. البته اين حرف را حامد بهداد به من مي زند. نمي‌دانم اين حرف چقدر درست است؟ اما به عهده خواننده مي‌گذارم.

من با کميت وارد سينما شدم و دارم به کيفيت مي‌رسم، به همين دليل به حرف بهداد استناد کردم تا بگويم خيلي تلاش کردم تا با فيلم خودم وارد سينما شوم، اما متاسفانه اين اتفاق نيفتاد و تهيه‌کنندگان نمي‌خواستند ريسک کنند، به دليل اينکه نمي‌دانستند فيلمنامه‌اي که در دست گرفتم از عهده‌اش بر مي‌آيم يا نه؟

خيلي اين در و آن در زدم، اما نشد. تا اينکه آقاي جيراني من را به فرحبخش براي ساخت فيلم کلاغ پر معرفي کرد و بعد از آن هم فيلم‌هاي زن‌ها فرشته‌اند و آقاي هفت رنگ را ساختم. البته من سال‌ها قبل يک فيلم هم براي تلويزيون ساخته بودم. منهاي فيلم‌هاي کوتاهي که ساختم، من اهل قصه گويي هستم و علاقمند هستم با بهترين پلان و تصوير قصه‌ام را تعريف کنم.

در مورد فيلم‌هاي سينمايي ام بايد بگويم که براي آن فيلم‌ها کار خودم را انجام دادم و بيشتر از اين هم نمي‌طلبيد که بخواهم کار ويژه‌اي انجام بدهم. منظوم اين نيست که توانايي‌ام بيشتر بوده و من کم گذاشتم.

در اين سه فيلم که البته معتقدم فيلم زن‌ها فرشته‌اند، سر و شکل بهتري نسبت به دو فيلم ديگر دارد، تلاش خودم را کردم. تکليف تماشاگر با اين سه فيلم روشن است. فيلم براي گيشه ساخته شده بود و اينکه تماشاگر دو ساعت خوش بگذارند.

بنابراين ما هم کار خودم را کرده بوديم. قرار نبود اين فيلم‌ها جايزه بگيرد يا مخاطب خاص داشته باشد. براي همين دفاع مي‌کنم. اين فيلم‌ها قرار نبوده در جشنواره‌هاي خارجي شرکت کند. تا اينکه بعد از آقاي هفت رنگ سراغ ساخت سريال تاوان رفتم و سعي کردم از سريال سازي مرسوم که بين همکاران عزيزم رواج دارد و با تمام احترامي که برايشان قائل هستم، فاصله بگيرم و ساختارشکني کنم و به اين آب بستن‌ها پايان بدهم که تا حدودي هم موفق شدم.

ما در تلويزيون با مخاطبان خيلي گسترده‌اي رو به رو هستيم. برخي عام و بعضي ديگر خاص هستند يا برخي هم تلويزيون نگاه نمي‌کنند. به همين دليل هميشه مي‌خواستم ببينم که چطور بايد برخورد کنم و اثري بسازم که آنقدر هنري نباشد که مردم عام دوست نداشته باشند يا آنقدر عام باشد که مخاطبان خاص نپسندند. من دنبال يک تعادلي بودم تا براي خودم ايجاد کنم.»

محمدرضا لطفي درباره تله فيلم «برهوت» مي نويسد: «کارگردان اين فيلم شهرام شاه‌حسيني، کسي است که تجربه کافي در فيلمسازي دارد و ساخت يک سريال با نام «تاوان» را هم در کارنامه خود به ثبت رسانده است. از سوي ديگر تهيه‌کننده اين کار نيز کسي نيست جز محمدرضا شفيعي که تا دلتان بخواهد سريال و حتي فيلم سينمايي موفق تهيه کرده که آخرين نمونه کار وي سريال «مادرانه» است.

برهوت درباره دختري به نام آذر است که با مادر بيمار و برادر کوچکش زندگي مي‌کند. شبي مادر آذر به علت آلزايمر گم مي‌شود و وقتي او سعي در پيدا کردن او داشته با جواني تصادف مي‌کند. آذر از ترس فرار مي‌کند، اما فرداي آن روز عکس‌هاي صحنه تصادف به دستش مي‌رسد و متوجه مي‌شود عکاسي از صحنه تصادف عکس گرفته و به خاطر باج‌گيري، آنها را نزد وي فرستاده است.

آذر به توصيه دوستش نزد فردي به نام حاتم مي‌رود که استاد عرفان است. حاتم پنج ميليون به آذر قرض مي‌دهد تا به خانواده آن پسر مرحوم کمک کند و...

برهوت يک تله‌فيلم قوي و استخوان‌دار است. قصه دارد و مخاطب را تا انتها نگه مي‌دارد. خوشبختانه حضور تهيه کننده‌اي که رگ خواب مخاطب را به خوبي مي‌داند در کنار کارگرداني که نگاه درستي از مديوم پيش رويش دارد باعث شده کار در حد و اندازه خودش سرپا باشد.

اين بار برخلاف 90 درصد ساير فيلم‌هاي تلويزيوني که بزرگ‌ترين ضعف آنها فيلمنامه است، برهوت به شدت از ناحيه فيلمنامه سرپاست.

آماگاتزو جمله زيبايي دارد. او معتقد است مهم روح است، چراکه فرم خود به دنبال روح پديد مي‌آيد. مشکل اين فيلم تلويزيوني، آنجا به چشم مي‌آيد که تعجيل و دقت لازم نداشتن در توليد به کار لطمه زده و موجب شده برهوت با وجود تمام امتيازاتش فاقد روح باشد.»

در خلاصه داستان برهوت آمده است: دختري به نام آذر، جذب يك فرقه شبه عرفاني مي شود. اين فرقه توسط مردي به نام لاهوتي اداره مي شود. او پيش بيني مي كند به زودي اتفاق خطرناكي براي اين دختر رخ مي دهد.

روز بعد رها به هنگام رانندگي، با يك موتورسوار و همراه او تصادف مي كند و از صحنه مي گريزد. يك عكاس جوان كه ظاهرا به طور تصادفي از اين واقعه عكس گرفته...

بازيگران اين تله فيلم عبارتند از: بهاره افشاري(آذر)، احمد ساعتچيان(شاهرخي)، احسان عيوضي نژاد(عليرضا)، سوگل طهماسبي(شبنم)، پيام اينالويي(رفيع)، ارسطو خوش رزم(عكاس)، سروش بيات(احسان) و پروين ملكي(طلا).

برخي از عوامل اين تله فيلم هم عبارتند از:  نويسندگان: حسين تراب نژاد، سارا خسرو آبادي، مدير تصويربرداري: محمد ناصري، صدابردار: منصور شهبازي، طراح چهره پردازي: اعظم بيات، طراح صحنه و لباس: اميرحسين بابائيان، مدير توليد: سيدحسن يعقوبي، عكاس: اميرحسين شجاعي، دستيار اول كارگردان و برنامه ريز: اميرحسين عسگري، روابط عمومي:امير اميري. محمدرضا شفيعي «برهوت» را در گروه معارف، انقلاب اسلامي و دفاع مقدس مركز سيما فيلم تهيه کرده است.

 

شنبه 6 مهر 1392 - 8:54


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری