چهارشنبه 1 شهريور 1396 - 2:51
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

تلاش براي آشنا کردن نسل جوان با ارزش هاي دفاع مقدس

 

گفت وگو با جواد اردکاني کارگردان مجموعه تلويزيوني «نوشدارو»


جواد اردکاني فيلمسازي است که بيشتر در آثارش به ارزش ها و شخصيتهاي دفاع مقدس و مشخصا سرداران جنگ مي پردازد . فيلمسازي که به سراغ زندگي سرداران بزرگي مثل شهيد برونسي و شهيد کاوه رفته است . اردکاني در آثارش همواره تلاش کرده که تا حد زيادي حق مطلب را در مورد اهالي جبهه و جنگ ادا کند.

اردکاني بعد از سالها دوري از تلويزيون و سريال سازي با ساخت مجموعه نوشدارو باز هم به سراغ همان دغدغه هميشگي اش در کارگرداني، يعني زندگي رزمندگان و غيورمردان هشت سال دفاع مقدس(البته اين بار در حوزه جهاد سازندگي) مي رود. با اردکاني درباره اين مجموعه گفت وگويي انجام داده ايم.

 

به چه دليل مدتي از ساخت مجموعه هاي تلويزيوني دور بوديد ؟

هيچگاه براي کار کردن در تلويزيون مشکلي نداشته ام . چند سالي درگير ساخت فيلم هاي سينمايي بودم و خوشبختانه دوباره شرايط فراهم شد که بتوانم در حوزه سريال سازي هم فعاليت کنم .

 

پرداختن به بچه هاي جنگ را رسالت خود مي دانيد؟

به لحاظ انتخاب موضع براي فيلمسازي مسائل مختلفي در ميان است. هر کارگرداني وارد دنيايي مي شود که به آن علاقه دارد و جزو دغدغه هايش محسوب مي شود. معتقدم موضوع است که راه و شيوه فيلم سازي يک کارگردان را تعيين مي کند .

 

حوادث نوشدار در سراسر ايران و خارج از کشور  رخ مي دهد . اين تنوع لوکيشن چه کارکردي دارد؟

اغلب سريال هايي که براي تلويزيون ساخته ام لوکيشن متنوعي داشتند. در سريال آينه هاي نشکن گستره جغرافيايي داستان به کشورهاي خليج فارس هم تسري پيدا مي کرد . موقعي که به سراغ فيلمنامه اي مي رويد که حوادث آن در خارج از کشور رخ مي دهد، شرايط توليد دگرگون مي شود چرا که نمي توان چنين موضوعات گسترده اي را در چهار تا آپارتمان روايت کرد . حضور در خارج از کشور شرايط توليد را سخت مي کند .

                                                                                                                                       

با توجه به محدوديت هاي تامين بودجه که اين دو سال اخير در تلويزيون وجود داشته، براي توليد نوشدارو با مشکل مواجه نشديد ؟

اين مسئله براي تهيه کننده شرايط خاصي را به وجود آورد و ايشان کار سختي را پيش روي داشتند . تهيه کننده با توجه به شرايط فيلمنامه و لوکيشن هاي متنوع کار، پذيرفته بود که تهيه سريال را انجام دهد . فيلمنامه هم مورد تاييد کامل تلويزيون قرار گرفت.

نکته قابل اشاره در اين بحث اين است که خود معاونت محترم امور سيما از فعالان قديمي جهاد سازندگي در دهه شصت هستند. ايشان نقش موثري در حمايت از توليد اين سريال داشتند و علي رغم مشکلات مالي سازمان تمام تلاششان را انجام دادند که ساخت نوشدار به مراحل پايانيش برسد . در اصل همه تلاش خود را کرديم که براي بچه هاي جهاد، کاري درخور انجام دهيم .

 

در تلويزيون و در حوزه مجموعه سازي کمتر به به بچه هاي جهاد سازندگي پرداخته شده است ؟

به جرات مي توانم عنوان کنم که در حوزه جهاد تا به حال مجموعه اي ساخته نشده است . در سينما هم چنين وضعيتي قابل بازخواني است . آقاي دارابي معاونت امور سيما اصرار داشتند که ساخت اين نوع کارها در تلويزيون استارت بخورد و اين سريال نقطه شروعي بشود ، براي کارهاي بعدي که قرار است در رسانه ملي ساخته شود .

 

آيا با توجه به هزينه اي که انتخاب لوکيشن هاي متنوع براي سريال ايجاد کرد، در بحث انتخاب بازيگر کمتر از بازيگران مطرح و گران قيمت استفاده کرديد؟

هزينه هاي بالاي لوکيشن هاي فيلم در نوع  و استفاده از بازيگران بي تاثير نبود . اگر به انتخاب بازيگران در ساير فيلم ها و مجموعه هايي که ساخته ام  دقت کنيد، متوجه مي شويد که به دليل وجود فضاي واقع گرايانه اي که در کارهايم وجود دارد، تماشاگر به هيچ عنوان با آنها به عنوان آثار ذهني صرف و داستانگو رو به رو نمي شود و بخشي از واقعيت هاي موجود در جامعه را در آنها مي بيند. طبيعي است  در چنين فضايي بايد به سراغ انتخاب بازيگراني بروم که بتوانند به شکل گيري فضاي واقع گرايانه کارهايم کمک کنند .

بنابراين خود به خود حضور يک سري از بازيگران که براي مخاطبان سابقه ذهني دارند و بارها در انواع و اقسام کارها بازي کرده اند منتفي مي شود. اين طبيعي است که ستاره ها در چنين سيستمي جايي ندارند . البته برخي از بازيگران براي مجموعه نوشدارو مد نظرمان بودند که به دليل حضور در کار ديگري و يا به دليل مسائل مالي با آنها به توافق نرسيديم .

 

پيشينه خراساني بازيگران چقدر در انتخاب آنها تاثير داشت ؟

بسيار مهم بود . زيرا فضاي واقع گرايي که نياز داشتيم با استفاده از يک سري از عناصر، از جمله لهجه به وجود مي آمد . موقعي که شخصيت اصلي مجموعه يک جهادگر مشهدي است . نمي توانستم از بازيگري استفاده کنم که به لهجه مشهدي اشراف ندارد. حضور بازيگران مشهدي در شکل گرفتن فضاي سريال به من کمک زيادي کرد .

هدايت هاشمي در نقش اول مجموعه، يک خراساني است و حتي محبوبه بيات بازيگر نقش بي بي با گويش درستش به شخصيت پردازي بي بي که يک زن مسن مشهدي است کمک زيادي کرد. بنابراين اگر از بازيگران ديگري استفاده مي شد فضاي کار به سمت ديگري مي رفت . در بخش جنوب مجموعه هم از بازيگراني استفاده کرديم که بومي جنوب کشور هستند .

 

حسن استفاده از لهجه در مجموعه نوشدار اين مسئله است که کارکرد اغراق آميزي ندارد؟

ما به سراغ استفاده ابزاري و نمايشي از لهجه نرفتيم . تسلط مناسب و لهجه درست بازيگران در شکل گيري فضاي کار بسيار کمک کرد .

 

يعني لهجه در خدمت شخصيت پردازي قرار گرفت؟

آگاهانه به سراغ لهجه رفتيم . در مرحله نگارش فيلمنامه بايد ساختارهاي متنوعي را در نظر بگيريم تا در حين اجرا به زبان تصوير تبديل شود . طبيعي است شاخصه هاي مهم در جغرافيا هم بايد در حين کار  مد نظرمان باشد .

 

به چه دليل از ساختار غير خطي در روايت فيلم استفاده کرديد ؟

در واقع روايت نوشدارو، يک روايت خطي است . منتهي فيلم روايت خطي متقاطعي دارد و بين زمان حال و گذشته رفت و آمد صورت مي گيرد .

 

نوشدار براي نسل جوان چقدر حرف هاي جديد درباره دوران جنگ و آدم هايش دارد ؟

همه تلاشم اين بود که نسل جوان را آگاه کنم که در دوران جنگ و سازندگي، در کشورمان نهادي به نام جهاد سازندگي وجود داشت که در آن نيروهاي مخلصي براي آباداني و سربلندي ميهن تلاش کردند . آدم هايي که خدمات زيادي انجام دادند. من تنها مي خواستم طرح موضوع انجام داده باشم؛ نمي دانم چقدر توانسته ام در اين مورد حق مطلب را ادا کنم و تعريف کاملي از جهاد سازندگي ارائه کنم.

 

شنبه 6 مهر 1392 - 8:53


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری