دوشنبه 30 مرداد 1396 - 8:57
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

اكرم اماني

 

سفر آگاهان شهيد

 

«و اين قافله هم چنان در حرکت است»

همانا علم رستاخيز نزد خداوند است. همو که باران را نازل مي‌فرمايد و از آنچه در رحم مادران است آگاهي دارد. هيچ‌کس نمي‌داند فردا چه بر سرش مي‌آيد و هيچ‌کس نمي‌داند در کلام سرزمين از دنيا مي‌رود و تنها خداوند است که براساس علم واسع از تمام امور مطلع است (سوره لقمان – آيه‌ي 34)

آيه 34 سوره‌ي لقمان که در ابتداي اين نوشتار بدان اشاره شده است بر اين مطلب تأکيد دارد که تنها خداوند است که از تمام امور چه پيدا و چه پنهان مطلع مي‌باشد و آگاهي از زمان تولد و مرگ کسي تنها براي خدا مقدر و ممکن است. اما وجود روايات متعدد در کتابهاي تاريخي پيرامون آگاهي ائمه از زمان وقوع مرگ يا شهادتشان امري است که در وهله‌ي نخست گويي تناقضاتي آشکار با آيه‌ي 34 سوره‌ي لقمان دارد. اما واقعيت آن است که آگاهي به اموري خاص هم چون مرگ به صورت علم اجمالي، آن هم از طريق تعليم الهي هيچ منافاتي با اختصاص اين علم به صورتي خاص به خداوند ندارد و به تعبير امام صادق(ع) «ائمه علم غيب نمي‌دانند اما چون اراده کنند تا چيزي را بدانند خداوند به آنها تعليم مي‌دهد.»

از همين حديث مي‌توان دريافت که اختصاص عناويني چون مفاتيح الحکمه، موضع الرساله، مختلف الملائکه، خزائين العلم، ملائکه المقربين و ... به ائمه(ع) بدون دليل نبوده است زيرا ائمه(ع) با پرهيز از آنچه گناه به شمار مي‌آيد، خود را در وادي امن عصمت قرار مي‌داده‌اند. و همين عصمت و ترک گناه زمينه‌ي دانستن علومي را که تنها خداوند به آن مطلع است براي آنان امکان پذير کرده است.

به طور مثال ائمه(ع) اکثر قريب به اتفاقشان از زمان شهادت خويش و چگونگي آن مطلع بوده‌اند و مثلاً امام رضا(ع) در حديثي خطاب به هرثقه بن اعين با دقت تمام و با ذکر جزئيات وقايع مربوط به شهادت خودشان به دست مأمون را بيان کرده‌اند ايشان فرموده‌اند: «ديگر آخر زندگي من است. اين ستمگر (مأمون) تصميم گرفته مرا به وسيله‌ي انگور و انار مسموم بکند. فردا مرا خواهد خواست انار و انگور زهرآلود را پيش من مي‌گذارد و درخواست خوردن مي‌کند، من مي‌خورم، کار تمام مي‌شود و مرگم فرا مي‌رسد.»

اينکه چرا ائمه با وجود اطلاع از لحظه و چگونگي شهادت خويش، خود را در معرض خطر قرار مي‌داده‌اند خود مجالي ديگر مي‌طلبد و به مباحثي چون قضا و قدر الهي مربوط مي‌گردد.

اما چون کتاب سفر آگاهان شهيد در خصوص آگاهي شهيدان دوران دفاع مقدس از لحظه به شهادت رسيدنشان مي‌باشد. بايد اشاره کرد که صحبت پيرامون عالم رؤيا و خواب بحثي است بسيار مفصل، ليکن به طور موجز بايد بيان داشت که خواب ديدن و رؤيا با توجه به ويژگي‌هاي 2 بعد رواني و جسماني براي انسان محقق مي‌گردد و روانشناسان معتقدند قوه نهاني عجيب انسان در حالت خواب و با تعطيل شدن تمام قوا امکان ظهور و بروز مي‌يابد و اين امکان را براي فرد محقق مي‌سازد تا به وسيله‌ي خواب ديدن در عالم رؤيا اموري را مشاهده کند که براي او در آينده‌ي نزديک يا دور رخ خواهد داد.

شايد بروز چنين امري براي انسان‌هايي معصوم و پاک چون ائمه(ع) که مبري از هر گناه و بدي بوده‌اند، چيزي بديهي بوده باشد اما وقوع چنين امري براي افراد عادي چون شهدا و در عصر و زمان حاضر چطور امکان تحقق مي‌يابد و قابل توجيه است؟!

بايد گفت: اگر روايات مندرج در تاريخ اسلام گوياي اين مطلب مي‌باشد که ائمه(ع) و ياران باوفايشان به دليل تأسي به آموزه‌هاي ناب اسلام و تسليم شدن در برابر حق و حقيقت برايشان رؤياي صادق بروز مي‌کرده است، پس قطعاً در صورت همان فرمانبري و همان عشق به اسلام و عالم غيبت، همان اتفاقات و امور به ظاهر عجيب قابل تکرار مي‌باشد.

وقتي امام خميني(ره) مي‌فرمايند: من با جرأت مدعي هستم ملت ايران در عصر کنوني برتر از ملتحجاز در عصر رسول الله و کوفه و عراق در عهد اميرالمؤمنين و حسين بن علي(ع) مي‌باشد، پس مي‌توان انتظار داشت کساني که در دوران 8 سال دفاع مقدس، جانانه دفاع کردند و بين مرگ و زيستن، مرگ را برگزيدند آن هم مرگي چون شهادت را، قطع به يقين قادر به درک اموري بودند که حصول آن براي افراد عادي چون ما غيرممکن مي‌نمايد.

شهدا به تعبير رهبر معظم انقلاب جزء معجرات انقلاب مي‌باشند و در نتيجه اگر مردم ايران اسلامي در دوران دفاع مقدس بهتر از مردم صدر اسلام انگاشته شوند بايد پذيرفت که اهداف انسان‌هاي کمال طلب و خواستار حرکت در صراط مستقيم الهي مي‌تواند چيزي چون سفر آگاهي شهيدان انقلاب اسلامي را رقم بزند و چاره‌اي نيست جز آنکه تصديق کنيم سفر آگاهي شهيدان انقلاب و دفاع مقدس موضوعي غيرعادي و استثنايي نمي‌باشد. زيرا در هرکجا آن هنگام که دل‌هاي پاک و نوراني در مسير کسب رضايت خداوند متعال به مجاهده بپردازد و شهادت را طلب کند، بايد منتظر چنين ماجراهايي نيز بود.

آنچه گفته شده در خصوص محتواي کتابي است با عنوان سفر آگاهي شهيدان نوشته‌ي محمد طيب که از سوي شرکت چاپ و نشر بين الملل منتشر گرديده. در اين کتاب نويسنده به شرح ماجراهاي مربوط به شهيدان دوران دفاع مقدس و چگونگي شهادت آنها و اطلاع اين شهيدان از زمان وقوع شهادتشان پرداخته است.

مؤلف در مقدمۀ کتاب مي‌نگارد «مطالعه‌ي اثر حاضر جز اين که ما را به «ياد مرگ» و مهم‌تر از آن «انتخاب مرگ» و «رفتن به استقبال شهادت» مي‌اندازد. به نسل‌هاي آينده نيز يادآوري مي‌کند که حماسه‌ي دفاع مقدس، صرفاً «جنگ عراق با ايران» نبود، بلکه «جنگ کفر با اسلام» بود، جنگي که در آن صدام فرمانرواي شقي و خونخوار عراق، آلت دست شيطان‌هاي بزرگ و کوچک صهيونيستي، آمريکايي و انگليسي شد و ناجوانمردانه با پيروان اسلام ناب محمدي به فرماندهي بزرگ مجاهد في سبيل الله حضرت امام خميني(ره) درآويخت.

در اين جنگ، شهيدان ما از جنس کشته‌هاي جنگ‌هاي ديگر عالم نبودند. جنگ‌هايي که کره‌ي خاکي ما در طول تاريخ بسيار به خود ديده است. شهيدان ما از جنس پروازگران بدر و احد و خيبر بودند، از جنس عاشورا و کربلا؛ و چه عجب اگر همان عجايبي از ايشان بروز کند که در آن صحنه‌ها از شهيدان صدر اسلام بروز مي‌کرد. سفر آگاهي و خبر دادن از ارتحال و شهادت خويش خطي است نبوي و علوي، که تا هميشه تاريخ جاري است و شهيدان ما در دوران انقلاب اسلامي و دفاع مقدس رهرو همين خطّ‌اند.»       

گفتني است، کتاب سفر آگاهان شهيد (گزارشي از آگاهي شهيدان دوران دفاع مقدس از زمان پروازشان) به قلم محمد طيب، در چاپ نخست خود با شمارگان 3000 نسخه و قيمت 12500 تومان از سوي شرکت چاپ و نشر بين الملل روانه‌ي بازار نشر کتاب شده است.

 

چهارشنبه 27 شهريور 1392 - 9:57


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری