شنبه 29 مهر 1396 - 12:4
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

هميشه مي خواهم به عنوان يک بازيگر خوب مطرح بمانم

 

گفت و گو با بهاره کيان افشار بازيگر فيلم «هيچ کجا ، هيچ کس»

 

بهاره کيان افشار شروع اميدوار کننده و موفقي درحوزه بازيگري سينما دارد و با حضور در فيلم هاي گناهکاران به کارگرداني فرامرز قريبيان و فيلم سينمايي هيچ کجا، هيچ کس به کارگرداني ابراهيم شيباني که اين روزها اکران شده است ، توانسته توجه بسياري را معطوف به بازيش کند . با اين بازيگر مستعد درباره بازي در فيلم هيچ کجا، هيچ کس گفت وگويي انجام داده ايم .

 

در دو فيلم گناهکاران و هيچ کجا ، هيچ کس در دو نقش خاکستري بازي کرديد ، آيا به ايفاي اين نوع نقش ها علاقه داريد ؟

اين نقشها را از ميان پيشنهادات موجود انتخاب کرده ام . در وجود همه آدمها خير و شر توامان وجود دارد و در وجود برخي خير بيشتر، و در وجود برخي ديگر شر نمود بيشتري دارد . بنابراين معتقدم همه آدمها شخصيتي خاکستري دارند .

 

با توجه به اين رويکردي که داريد و چون معمولا شخصيت خانم ها در فيلم نامه ها مثبت و يا منفي صرف ترسيم مي شوند ، آيا با انتخاب هاي محدودي براي بازي مواجه نخواهيد شد ؟

متاسفانه يکي از معضلات بزرگ سينماي ايران کمبود فيلم نامه خوب است . در اغلب اين فيلم نامه ها شخصيت پردازي محدود به دو سه شخصيت اصلي است و در مورد بقيه شخصيتها از سوي نويسنده دقتي براي پردازش انجام نمي گيرد و در حقيقت اين نوع نقشها حکم کاتاليزور را دارند .

 

 در سينماي سطح اول دنيا حتي شخصيت هاي جزئي در فيلم نامه داراي هويت و شناسنامه هستند ؟

بله ، حتي نقشي که فقط در حد يک سکانس در داستان فيلم حضور دارد ، مورد توجه نويسنده قرار مي گيرد و درست طراحي مي شود . ديالوگ و اکت مناسبي هم دارد و تاثيرش را روي مخاطب مي گذارد . دوستي به من مي گفت تا بازيگران معروف نشده اند. برايشان طول و عرض نقش مهم نيست . اما موقعي که در چند فيلم و يا سريال بازي مي کنند . اين تفکر را قبول ندارند .

من در پاسخ گفتم ، اين گونه نيست و براي من به شخصه تنها ايفاي نقش خوب مهم است؛ چه مي خواهد نقشي کوتاه باشد چه بلند. نقش خوب چون مورد پردازش دقيق نويسنده قرار گرفته است، به چشم مي آيد . اما متاسفانه همانگونه عنوان کردم کمتر چنين نقش هاي به خصوص در حوزه نقش هاي دوم به بعد نوشته مي شود .

 

 نقطه اشتراک که ميان نقش آسمان و يلدا در دو فيلم گناهکاران و هيچ کجا ، هيچ کس وجود دارد ، اختلافي است که با پدرانشان دارند و اين اختلاف موجب طغيان آنها مي شود . چقدر به اين شباهت اعتقاد داريد ؟

بله ، «آسمان» در فيلم گناهکاران باوجود اينکه بعد از بازگشت به کشور، پدرش را نديده، اما چالش عميقي بين او و پدرش  وجود دارد . البته شباهت ميان اين دو کاراکتر به هر صورت اتفاقي بوده است .

 

اين تنش ميان فرزندان و والدين در جامعه امروزي تبديل به يک معضل جدي شده است ؟

 البته اين تنش در همه خانواده ها وجود ندارد . من که خودم، پدرم را عاشقانه دوست دارم و رابطه خوبي با ايشان دارم ......

 

آيا اين اظهار نظر واقعي است و يا بيشتر جنبه طرح در مصاحبه را دارد ؟

 نه ، واقعي است . هر روز صبح يک دنيا عشق از پدرم دريافت مي کنم و با افزايش سن بچه ها قضيه برعکس مي شود و والدين به آنها وابسته مي شوند . البته در دور و برم رابطه هاي گسسته فراواني ميان بچه ها و پدر و مادرها مي بينم.  هر دو گروه خواسته هاي متضادي از يکديگر دارند و متاسفانه هيچکدام از طرفين از موضع خودشان کوتاه نمي آيند .

 

اين نزديک بودن رابطه شما با پدرتان چقدر باعث موفقيت کاري و شخصي شما شده است ؟

 خيلي تاثير داشته، من موفقيتم را در زندگي مديون والدينم مي دانم. البته آنها در ابتدا با بازيگر شدنم مخالفت مي کردند. اما خوشبختانه با ديدن کارهاي من نظرشان تغيير کرد و کارهايم را دنبال مي کنند . دلگرم بودن به خانواده مانع بروز خيلي از خطاها در زندگي جوانها مي شود .

 

در دور روز اول جشنواره فيلم فجر اخير با نمايش دو فيلم، شما در کانون خبرها و مصاحبه ها قرار گرفتيد. اتفاقي که چند سال قبل براي بازيگري به نام زيبا نادري که با 5 فيلم در جشنواره حضور داشت افتاد ، اما او بعد از حضور در اين فيلمها ديگر فعاليتي در حوزه بازيگري نداشت ، آيا شما اين دغدغه را نداريد که ممکن است براي شما هم چنين اتفاقاتي رخ بدهد ؟

من براي فعاليت هاي بازيگري ام برنامه ريزي کرده ام . پيشرفت من در بازيگري آهسته و با منطق انجام شد و موفقيت در جشنواره فجر ماحصل 9 سال تلاشم بود. يک شبه به اين موفقيت نرسيده ام .

 

در سينماي ايران براي موفق شدن به غير از توانايي اشخاص، شانس هم دخيل است؟

 هميشه براي رسيدن به هدفم تلاش مي کنم. اينکه بازيگر چگونه ادامه مسير بدهد ، بستگي به خودش و توانايي هايش دارد . اگر فعل خواستن صرف شود ، مي توان به هر موفقيتي دست پيدا کرد . براي موفق شدن در هر مرحله اي از بازيگري بايد تلاش کرد . بايد توجه داشت که با يک خطا و اشتباه، زحمات يک بازيگر مي تواند به هدر برود . هميشه مي خواهم به عنوان يک بازيگر خوب مطرح بمانم .

 

چقدر به اين مسئله اعتقاد داريد که خير وجود يلدا از شر وجودش بيشتر است ؟

نکته درستي است ، طفلکي يلدا شري ندارد و دختر خوبي است و تمام اشتباهاتي که انجام مي دهد قابل بررسي است .

 

براي کارهايي که يلدا انجام مي دهد ، به او حق مي دهيد ؟

بله ، حق مي دهم ......

 

چون نقش يلدا را بازي کرده ايد و به او احساس نزديکي مي کنيد، اين حرف را مي زنيد؟

از هر ديدگاهي که بخواهيم نگاه کنيم ، اعمال يلدا منطقي پشتش است . يلدا به تدريج درگير مسئله آدم ربايي و سرقت مي شود و به تدريج متوجه مي شود در مخمصه اي گرفتار شده است. او به باتلاق گناه و تباهي قدم مي گذارد . اما از يک جايي به بعد يلدا تصميم مي گيرد خودش را از وضعيت موجود نجات دهد .

 

آيا اعتماد کردن به مرد متزلزل و سستي مثل داود از سوي يلدا کار اشتباهي نيست ؟

خيلي از دختران هم سن و سال يلدا در موقعيت مشابه در مقابل فشارهاي پدر ديکتاتورشان دست به چنين کاري مي زنند .  يلدا هم به اولين پسري که به او اظهار علاقه کرده ، جواب مثبت مي دهد. نبايد فراموش کنيم که يلدا دختري آگاه، با سواد و داراي قدرت تحليل بالا از شرايط پيرامونش نيست ....

 

يعني يلدا را دختري عامي مي دانيد؟

بله ، نکته مهم اين است که عشق چشم منطق آدمها را کور مي کند .

 

اما رفتارهاي يلدا نشان نمي دهد که دختري باشد که تابع احساساتش است؟

عشق، منطق او را کور کرده است و همه ماها هم يکي دو باري چنين اشتباهاتي در زندگيمان داشته ايم . يلدا با توجه به خانواده و محل زندگيش دختر آگاهي به نظر مي رسد ، اما نسبت به مسائل عاطفي بي تجربه است .

 

بنابراين اگر آدم بي عرضه تري از داود هم به سمتش مي آمد...؟

هر کس ديگري هم به جز داود به يلدا ابراز علاقه مي کرد ، يلدا روي خوش نشان مي داد . زيرا به دنبال هر روزنه اي بود که بتواند از محيط خانواده اش دور شود .

 

سه‌شنبه 26 شهريور 1392 - 12:10


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری