پنجشنبه 30 شهريور 1396 - 16:58
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

سريال سازي در تلويزيون شرايط خاصي دارد

 

گفت وگو با جواد ارشاد کارگردان مجموعه تلويزيوني «ستاره حيات»

  

ساخت سريال هاي پزشکي و خدمات زير مجموعه اش از اواخر دهه هشتاد در سينماي امريکا و اروپا متداول شد و حتي اين تب به کشورهاي آسياي جنوب شرقي هم گسترش پيدا کرد و چند سريال با اين موضوع ساخته شد . سريال پرستاران محصول کشور استراليا يکي از موفق ترين نمونه ها از اين توليدات است .

جواد ارشاد در سريال ستاره حيات ضمن نشان دادن فعاليت هاي اورژانس و مرکز فوريت هاي پزشکي تلاش مي کند در بخش هايي از سريال به زندگي خصوصي ماموران اورژانس هم نقبي بزند . با جواد ارشاد درباره اين سريال گفت وگويي انجام داده ايم .

 

بيشتر مخاطبان شما را به عنوان فيلم ساز مي شناسند تا سريال ساز ، دليل اين رويکرد شما چيست ؟

بايد به هر صورتي کار کرد و من هم در گذشته سابقه سريال سازي داشتم . سريال يکي بود ، يکي نبود را براي شبکه اول در دهه هفتاد ساختم و بعد از مدتي تمرکزم منحصر به فيلم سازي شد.

البته فيلم هايي که ساختم ، همه فيلم هايي باهويت، و فرهنگي بودند ، اما متاسفانه از سوي مسئولين مورد حمايت قرار نگرفتم و شرايط نا به سامان سينما موجب شد که دوباره به خانه اولم برگردم. سال گذشته هم مدتها درگير انجام پيش توليد فيلمي بودم که به سرانجام نرسيد .

 

آيا ساخت سريال ستاره حيات به شما پيشنهاد شد ؟

بله ، از سوي تهيه کننده اي اين پيشنهاد به من ارائه شد. تهيه کننده سريال طرحي را به مرکز فوريت هاي پزشکي ارائه کرد که اين طرح براي ساخت تصويب شد. سيناپس اوليه اين مجموعه که به وزارت بهداشت ارائه شد طرحي بود که نزديکي هايي با اهداف اين وزارتخانه و مرکز فوريت هاي پزشکي داشت. چون از اين مقوله شناخت داشتم ، متوجه خواسته هاي وزارتخانه بودم و مدتها تحقيق کردم . گروه فيلم و سريال شبکه سوم هم اين طرح را پسنديد، اما در ادامه براي فيلم نامه چالش هايي به وجود آمد.

 

دليل بروز اين چالش ها چه بود ؟

مسئولان شبکه سوم بعد از خواندن شش قسمت ابتدايي با آن ارتباط برقرار نکردند و مسئولين شبکه بيشتر در پي جذب مخاطب بودند. سپس حسن مشکلاتي براي نوشتن فيلم نامه به تيم اضافه شد.

 

در شش قسمت نخست فيلم نامه بيشتر به چه مسائلي پرداختيد ؟

بيشتر ساختار دراماتيک فيلم نامه را در نظر گرفتم. همچنين نيازهاي سازمان را هم در نوشتن مد نظر داشتم و ضمن نشان دادن خدمات اورژانس به زندگي شخصيتها هم پرداخته بودم. همچنين به شکل گيري درام هم توجه کردم تا مخاطب با شخصيت هاي مجموعه ارتباط برقرار کند.

در ابتدا با رضا کاشاني نوشتن فيلم نامه را آغاز کرديم و در حدود يک سال معماري کلي فيلمنامه شکل گرفت. تصميم گرفتيم در فيلمنامه «فرد»، قهرمان نباشد و يک گروه قهرمان داشته باشيم. بعد با تشخيص شبکه نويسنده تغيير پيدا کرد و حسن مشکلاتي به گروه پيوست و چند قسمت نوشته شده و مورد توجه شبکه قرار گرفت. اما اين روند ادامه پيدا نکرد و دوباره نقدهايي به فيلم نامه وارد شد. بنابراين پس از پايان يافتن نگارش فيلم نامه مجبور شدم دوباره روي آن بازنويسي انجام دهم.

 

آيا فيلم نامه مطابق ميل شما براي توليد آماده شد ؟

بله ، کاملا فيلم نامه را تغيير دادم.

 

اما در تيتراژ نام حسن مشکلاتي به عنوان نويسنده ذکر شده است؟

 شبکه با ايشان قرارداد داشت و تصميمشان بر اين شد که نام حسن مشکلاتي به عنوان نويسنده فيلم نامه ذکر شود.

 

براي ساخت ستاره حيات از نمونه هاي خارجي هم الهام گرفته ايد؟

نه ، براي ساخت سريال به سراغ الگوي خاصي نرفتم . به عنوان کارگردان، فيلم ها و مجموعه هايي را در گذشته و حال ديده ام که تاثيرات آنها در ذهنم باقي مانده است. در ساخت سريال مي توان از برخي از اله مان هايي که باعث جذابيت در اين نوع از سريال ها شده، استفاده کرد. اين الگوها متعلق به کشور خاصي نيست و الگوهايي بين المللي هستند.

 

در اين نوع از مجموعه ها به سراغ زندگي شخصي آدم هاي اورژانس و بيمارستان مي روند چون چنين موضوعاتي براي مخاطب جذاب است؟

در کشور ما به دليل شرايطي که وجود دارد نمي شود به سراغ زواياي زندگي شخصي پرسنل بيمارستان و اورژانس رفت و اين به عنوان يک ضعف در شکل گيري درام اختلال ايجاد مي کرد. موقعي که قرار است فيلم نامه اي براي ساخت  تصويب شود، بايد در شوراهاي مختلف تلويزيوني مورد بررسي و اصلاحات قرار بگيرد و شوراها بايد براي اينکه کار به چه شکلي باشد تصميم گيري کنند.

در شش قسمت نخست سريال تا حد امکان تلاش کردم به زندگي شخصي آدمهاي سريال نزديک شوم . زندگي هايي  که پر از چالش هستند. به هر حال سفارش بود و بايد ديدگاههاي سازمان و اورژانس در فيلم نامه لحاظ مي شد. اين در عمل کار دشواري بود که تلاش کردم آن را انجام بدهم.

از طرفي نشان دادن برخي از مسائل در جامعه خوشايند نيست. به طور مثال نمي توانيم پزشک معتاد و يا پرستاري که از داروخانه بيمارستان دزدي مي کند را در سريالي نشان بدهيم و اگر مي خواستيم به وجوه خاکستري پزشکان بيش از اين بپردازيم دچار مشکل مي شديم.

تنها نکته اي که تا حد زيادي توانستيم آن را زير نگاهي نقادانه ببريم. بحث بيمارستان هاي خصوصي بود و البته صحبت هايي به ميان آمد که به سمت انتقاد از بيمارستان هاي خصوصي نرويم ، اما با ارائه توضيحاتي، توانستيم اين کار را انجام دهيم و با نگاهي منطقي بخشي از عملکرد بيمارستان هاي خصوصي را نقد کرديم. اميدوارم فرهنگ نقد پذيري در جامعه جا بيافتد و مردم آستانه تحملشان را بالا ببرند و بدانند که يک مجموعه تلويزيوني درحکم آئينه اي است که رفتارها و کنش هاي خودمان را در آن مشاهده کنيم.

 

آيا تاجبخش  شخصيت منفي مجموعه ستاره حيات است ؟

او شخصيتي خاکستري دارد. تاجبخش غرق در دنياي ماديات شده و نسبت به محيط و آدم هاي اطرافش بي تفاوت است. چون زمان سريال محدود بود و تاجبخش شخصيت اصلي سريال نبود بنابراين زمان کافي براي نشان دادن سير تدريجي تحول تاجبخش نداشتيم . البته تاجبخش آدم  تنها و دردمندي است و زمينه هاي تحول در شخصيتش وجود دارد.

 

در لحظاتي سريال شعاري مي شود ، چقدر به اين قضيه اعتقاد داريد ؟

اين نقد شما را قبول دارم . اما اين نکته اي که به آن اشاره کرديد اظهار نظري است که توسط مخاطبان خاص صورت مي گيرد و مخاطبان عام تلويزيون توجهي به اين مسائل ندارند.

 

در زمينه شخصيت پردازي ، در قسمت هاي مياني سريال به سراغ زندگي کاري و شخصي شخصيت هاي اصلي مجموعه رفته ايد ؟

بله ، درباره ساير شخصيتها-نسيم ادبي ، کامران تفتي و...-چنين رويکردي را دنبال کردم. پيچ و خم هاي دراماتيک از قسمت هاي مياني به شکل پر رنگي در سريال دنبال مي شود و خيلي از مسائل حاد اجتماعي در اين قالب ارائه مي شود. حتي گاهي که با مشکلات اين آدمها رو به رو مي شويم ، تا حد زيادي شوکه مي شويم . 

 

 

دوشنبه 25 شهريور 1392 - 9:56


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری