يكشنبه 26 آذر 1396 - 22:55
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

مقاله

 

داود خسروي

 

گرافيستي پيشکسوت و پيشرو

 

نگاهي به زندگي و آثار مصطفي اسداللهي(گرافيست)


مصطفي اسداللهي متولد سال 1329 در تهران است.

اسداللهي درباره چگونگي آشنايي اش با گرافيک مي گويد: «اصولا آشنايي اوليه من با طراحي بود. قبل از ورودم به هنرستان؛ با گرافيك آشنا شده بودم. گرافيك ابتداي دهه 40 در ايران شامل كارهايي بود كه معدود شركت‌هاي تبليغاتي در مجلات و روزنامه‌ها كار مي‌كردند. من هم در روزنامه‌هاي مختلفي به‌عنوان طراح گرافيك تبليغات كار كرده‌ام ولي هميشه دوست داشتم به صورت آكادميك و پايه‌اي مسئله هنر و به خصوص گرافيك را دنبال كنم.

 به هنرستان آمدم و مسيرم را طوري انتخاب كردم كه به گرافيك برسم. نقاشي و طراحي به صورت تاريخي آغاز تمام هنرهاي كاربردي و تجسمي هستند كه در ابتداي دهه 20 شاخه‌هاي مختلف خود را پيدا كردند پس به عقيده من؛ نمي‌توان اين دو را از هم جدا كرد.»

اسداللهي فارغ التحصيل دانشکده هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران 1355 و نيز فارغ التحصيل دانشگاه سوربن پاريس در سال 1359 است.

اسداللهي درباره شروع کارش به عنوان گرافيست مي گويد: «وقتي ما شروع به كار كرديم تعداد آدم‌هايي كه وارد دنياي طراحي گرافيك شدند،‌ به تعداد انگشتان دو دست هم نمي‌رسيد زيرا آغاز كار بود و اصلا كسي طراحي گرافيك را نمي‌شناخت. خاطرم هست لفظي كه در اجتماع به ما طراحان گرافيك اطلاق مي‌شد؛ نقاش تبليغاتي بود و زياد هم ارج و قربي نداشتيم تا آنجاكه حتي برخي در خفا كار مي‌كردند و فكر مي‌كردند كه كار درستي نمي‌كنند.

بنابراين آن موقع تعداد كم بود و كساني كه پا به اين حرفه مي‌گذاشتند از روي عشق و علاقه بسيار وارد اين كار مي‌شدند. شايد به اين لحاظ همه آنها شناخته شده از آب درآمدند ولي بعداز آن تعداد زيادي از جوانان به گرافيك علاقه‌مند شدند و به اين حرفه پا گذاشتند و نسل‌هاي بعدي را تشكيل دادند.

اين نسل نيز مانند نسل ما به هنر خود علاقه‌مند است ولي مسلما رقابت بين آنها بسيار فشرده است و در اين رقابت تنگاتنگ طول مي كشد تا آد‌م‌هاي شاخص‌تر ظهور كنند. بايد اعتراف كنم كه اتفاقا آدم‌هاي جوان گرافيك ما در ايده و تكنيك بسيار خوش مي‌درخشند.»

اسداللهي فعاليت ها و مسئوليت هاي ذيل را داشته است:

 عضو هيأت علمي دانشکده هنرهاي زيبا ـ دانشگاه تهران، عضو وابسته پرديس بين‌المللي کيش ـ دانشگاه تهران، عضو انجمن صنفي طراحان گرافيک ايران، رئيس هيأت مديره انجمن طراحان گرافيک ايران 85 ـ 1382، طراح دفاتر گرافيکي، آتيله‌ها، شرکت‌هاي انتشاراتي و تبليغاتي 59 ـ 1344، طراح و مدير هنري شرکت تبليغاتي پيشرو 57 ـ 1353، عضو هيأت داوري نخستين فستيوال برنامه‌هاي تلويزيوني 1374، عضو هيأت داوران جشنواره مطبوعات ـ بخش گرافيک 1376، عضو شوراي برگزاري دوسالانه ششم طراحان گرافيک ايران 1378، عضو هيأت برگزاري نمايشگاه پوسترهاي تجربي ايران 1380، عضو هيأت برگزاري نمايشگاه پوسترهاي تجربي تهران ـ 1382، عضو شوراي انتخاب آثار هشتمين دوسالانه جهاني پوستر تهران ـ 1382،  

مدير هنري، پروژه مجموعه کتاب‌هاي تصويري خورشيد ايران 76 ـ 1374، دبير هفتمين نمايشگاه دوسالانه طراحان گرافيک ايران 1380، مدير هنري فصلنامه"نشان" 84 ـ 1381، عضو شوراي برگزاري و هيأت انتخاب آثار نهمين دو سالانه گرافيک معاصر ايران 1386،

سوابق تدريس اسداللهي در دانشگاه‌هاي ايران عبارت است از: دانشکده هنرهاي زيبا (دانشگاه تهران)، دانشکده هنرهاي کاربردي (دانشگاه هنر)، دانشکده هنر (دانشگاه الزهرا)، دانشکده هنر و معماري (دانشگاه آزاد اسلامي)، پرديس بين‌المللي کيش (دانشگاه تهران) و...

اسداللهي درباره «گرافيک» مي گويد: «گرافيك شاخه‌اي از هنرهاي تجسمي است كه كاربردهاي مشخصي دارد. اصل تكثير در اين گرايش و نيز رسانه بودن از مشخصات اصلي گرافيك است. تمام كتاب‌هايي كه در دنيا منتشر مي‌شود؛ نشان مي‌دهد و متذكر مي‌شود كه گرافيك هنر است.

گرافيك يك هنر جديد در قرن بيستم و بيست و يكم است كه تعريف كاربردي بودن هنر را دربردارد. گرافيك هنر را به ميان مردم مي‌آورد و مديريت رسانه‌اي هنر در ارتباط با مردم را از شكل اشرافي قرن 18 و 19 به شكل مدرن هنر قرن بيستم را برعهده گرفت و هنر را در تمام لايه‌هاي ظريف و گسترده زندگي مردم را وارد كرد...»

اسداللهي درباره طراحي نشانه مي گويد: «مسلم بدانيد طراحي نشانه پايه گرافيك است. به نظرم اگر مي خواهيم گرافيك را به كسي آموزش دهيم، ابتدا بايد بگوييم راجع به اين قضيه فكر كند و اول بايد به اين مقوله اشاره كرد. پايه و بناي اصلي زبان گرافيك نشانه است. اگر به تمام آثار گرافيك نگاه كنيم و اگر ماهيتاً آن را تجزيه و تحليل كنيم آخر به تعاريف و ماهيت نشانه برمي گرديم.

در مقوله هاي ديگر هم نظير پوستر و روي جلد كتاب و مجله درست است كه شما از عناصر مختلف و گسترده استفاده مي كنيد اما روابطي ايجاد مي كنيد كه اين روابط براي جلب مخاطب است و باز اگر اين روابط را به دقت موشكافي كنيم به مباني نشانه سازي برمي خوريم، يعني شما بايد در كوتاه ترين، خلاصه ترين، بهترين وجه و كم ترين عناصر تصويري بيشترين حرف را بزنيد. اين در كل آثار درست گرافيك نهفته است. به نظر من طراحي نشانه عرصه مبارزه و زورآزمايي و نشان دهنده توانمندي طراح در حرفه اش است و در حقيقت با اهميت ترين بخش و شاهكار طراحي گرافيك است.»

اسداللهي خطاب به کساني که مي خواهند به گرافيک روي بياورند، مي گويد: «عاشقي، عاشقي به اين حرفه و هنر، اگر انسان اين ويژگي را داشته باشد بايد به سمت اين كار بيايد و الا اگر عاشقش نيست، بهتر است به سمت آن كار نرود. اين به عنوان آنچه در خودم احساس مي كنم و مي بينم و بايد توصيه كنم.

چون گرافيك ابزار و زبان ارتباطي است و طبعاً تعهد زيادي بايد در كنارش وجود داشته باشد. دنيا، دنيايي است كه از اين ابزار دارد استفاده مي كند. گرافيك الان پديده خيلي مهمي است، عين استنشاق اكسيژن است.

شما براي يك دقيقه دنيايي را متصور شويد كه خطوط محو شوند، علايم، نشانه ها و نوشته ها محو شوند، تمام خطوط و علايمي كه راهنماي بشر است و بشر با آن ها زندگي مي كند و زندگي اش را نجات مي دهد، حذف شوند. اصلاً فكر كنيد يك روز صبح بلند شديد و در سطح شهر تمام تابلوها سفيدند، تمام بسته بندي ها سفيدند، چه اتفاقي مي افتد؟ ببينيد آيا مي توانيد در اين دنيا زندگي كنيد؟ بنابراين گرافيك، رسانه اول دنياست...»

 

سه‌شنبه 19 شهريور 1392 - 9:6


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری