چهارشنبه 22 آذر 1396 - 12:43
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

آدمها بايد مسئوليت پذير باشند

 

گفت وگو با بهروز شعيبي نويسنده و کارگردان  فيلم«دهليز»


بهروز شعيبي بازيگر توانايي است و حضورش در فيلم طلا و مس و يا مجموعه مهر آباد اين مسئله را به اثبات رسانده است. توانايي بهروز شعيبي در عرصه کارگرداني هم قابل توجه است. فيلم دهليز يکي از آثار برتر جشنواره فجر سال گذشته بود . با شعيبي درباره کارگرداني دهليز گفت وگويي انجام داده ايم.

 

با علي سرابي در سريال مهر آباد هم بازي بوديد ، حضورش در دهليز به عنوان بازيگردان بر اساس چه ويژگي هايي انجام شد؟

آشنايي من و علي سرابي بعد از همبازي شدن در مجموعه مهر آباد آغاز شد و از او خواستم که در دهليز به عنوان بازيگردان با گروه همکاري داشته باشد .

 

با توجه به اينکه خودتان بازيگر هستيد ، به چه دليل در فيلم دهليز از بازيگردان استفاده کرديد ؟

در بحث کارگرداني به ارتباط با بازيگران علاقه دارم . چون فيلم دهليز اولين تجربه بلند سينمايي ام بود علاقه اي داشتم از مشورت و خرد جمعي دوستان مورد اعتمادم استفاده کنم . در سينما به تقسيم کار اعتقاد دارم و چون سابقه اي طولاني مدت در زمينه دستياري دارم به خوبي به اهميت اين کار واقفم.

ساخت فيلم اول براي هر کارگرداني يک نقطه عطف در کارهايش محسوب مي شود. من مي بايد در تمام زمينه ها با دقت و تمرکز لازم کارم را انجام مي دادم . اگر با علي سرابي آشنا نبودم ، شايد از بازيگردان استفاده نمي کردم .

 

خودتان اين کار را انجام مي داديد ؟

بله ، درست عين تله فيلم هاي که ساخته بودم . علي سرابي بازيگر باهوش و دانايي است و در تمام زمينه ها شناخت و معلومات کافي دارد . حضورش به من کمک کرد تا بتوانم به خواسته هايم در بازيگري برسم .

 

به نظر مي رسد در فيلم هايتان به طرح مشکلاتي که براي طبقه متوسط رخ مي دهد علاقه داريد ؟

مطمئن نيستم هميشه با اين موضوع و اين دغدغه ذهني فيلمسازي کرده باشم . اما به طرح مسائل طبقه متوسط جامعه در فيلم هايم علاقه دارم . خودم هم متعلق به اين طبقه اجتماعي هستم. اين طبقه قسمت اعظم جمعيت جامعه را شکل مي دهد .

در جامعه آدم هايي داريم که در حال گذر از طبقه متوسط و در شرف  پولدار شدن هستند، اما همچنان اخلاق و منش و روحيه طبقه متوسط را در خودشان حفظ کرده اند. اين گروه از جامعه هيچ گاه درگير ماديات و ثروت اندوزي به هر قيمتي نمي شوند . آدم هايي هستند که دغدغه همنوع  دارند و با غم ها و شادي هاي هموطنانشان همراه مي شوند . آنها در اعتقاداتشان نيز ثابت قدم هستند .

 

قهرمان اصلي فيلم دهليز اميرعلي است يا بهزاد ؟

قهرمان اصلي دهليز، رابطه اعضاي يک خانواده است. دهليز يک فيلم رابطه محور است . رابطه ميان شخصيتها موجب استحکام بنيان خانواده مي شود. هر کدام از اعضاي خانواده دغدغه خاص خودشان را دارند .

 

آيا در خط روايي فيلم تلاش کرديد که يک گام از تماشاگران جلوتر باشيد ؟

بله، بر همين اساس فيلمنامه را نوشتم و تلاش کردم که اطلاعات به موقع و در زمان مناسب به مخاطب منتقل شود . با  اين شيوه کدهايي به مخاطب منتقل شد تا رمزگشايي قسمت هاي بعدي انجام شود . اميدوارم اين شيوه موثر و درست از کار در آمده باشد و مخاطب با ديدن فيلم ، متوجه شود تمام اتفاقات فيلم بر اساس يک تفکر از قبل طراحي شده رخ داده است . هيچ اتفاق و يا رخدادي در فيلم بدون دليل و منطق نيست . حضور همه کاراکترهاي فيلم داراي منطق وکنش است. مدت زمان طولاني صرف نوشتن متن شد و نگارش با دقت و وسواس انجام گرفت .

 

آيا به اين دليل امير علي را عامل اصلي رضايت گرفتن از خانواده مقتول نشان داديد ، که مي خواستيد معصوميت بچه ها را با بي گناه بودن بهزاد مرتبط کنيد ؟

حضور امير علي در فيلم دهليز حضور مهم و تاثير گذاري است . زيرا امروزه کودکان در جامعه و در خانواده جايگاه مهمي دارند . کودکان به وجود آورنده اميد در خانواده ها هستند . متاسفانه تفکري که چند سالي در جامعه وجود داشت و عدم حضور فرزند در خانواده ها مورد توجه قرار گرفت، از بين رفته است .

 

سالهاست که فرهنگ تک فرزندي در خانواده ها به وجود آمده است ؟

بله، و يک تفکر خاصي هم در نحوه تربيت بچه ها وجود داشت و اين نوع تربيت بچه ها را از اکتيو(فعال) بودن دور مي کرد. خانواده اي که داراي شرايط فرزند داشتن نيست، اميد داشتن در آن تعريف ديگري دارد . اما خانواده اي که صاحب فرزند مي شود بايد براي بچه هايش وقت و انرژي صرف کند و نمي شود کودک داشت و او را به حال خودش رها کرد. حضور کودک در يک خانواده عاملي براي رساندن والدينش به تعالي است. امير علي دهليز و ساير بچه هاي فيلم، شخصيت هاي مهمي هستند که تاثير گذاري شان در فيلم ملموس است.

 

جايي از فيلم هم بهزاد، يکي از دلايل تلاشش براي زنده ماندن را، بزرگ کردن پسرش مي داند ؟

بله ، وجود اميرعلي موجب اميد بخشيدن به بهزاد و مبارزه او براي زنده ماندن است.

 

آيا فيلم دهليز مي خواهد به مخاطبش اين پيام را منتقل کند که در زندگي ما ممکن است دهليزهاي تاريکي وجود داشته باشد که عبور از آنها کار دشواري است ؟

بله ، کاملا قصد داشتم اين نکته را به مخاطبم منتقل کنم که در زندگي همه ما پستي و بلندي وجود دارد ولي ما بايد قدرت و توان عبور از بحران ها را داشته باشيم . بهزاد بر اثر يک عصبانيت و درگيري ساده دچار چنين موقعيت بغرنجي مي شود . جدا از گوشزد کردن چنين مسئله اي، قصد داشتيم مسئله مسئوليت پذيري را هم مطرح کنيم؛ اينکه همه بايد آدم هاي مسئوليت پذيري باشيم و همه ما بايد پاسخگوي اعمالمان باشيم .

 

شغل شخصيتهاي اصلي فيلم آيا کارکرد دراماتيکي دارد، و يا اينکه هدف ديگري را دنبال مي کرديد؟

خيلي راجع به شغل بهزاد و زنش فکر کرديم . اين شغلها، مفهومي استعاري براي ما داشت و براي ما مهم بود از شغلهايي (عينک ساز و استاد) استفاده کنيم که کمتر در سينما به آنها پرداخته شده است . شغل عينک سازي شغلي است که اغلب ما به نحوي با آن در ارتباط هستيم . خود من سالهاست که عينک مي زنم و با اين شغل در ارتباط هستم .

 

بسياري از سينماگران در آثارشان با نشان ندادن صحنه هاي درگيري تلاش مي کنند روي مخاطب تاثير بيشتري بگذارند ، آيا شما هم به همين دليل در چند جاي فيلم، منجمله درگيري امير علي با کودک همسايه چنين رويکردي را دنبال کرديد؟

در فيلم دهليز تلاش کردم اشتباهاتي که شخصيتها مرتکب مي شوند را نشان ندهم . مثل شکستن شيشه و درگيري اميرعلي با پسر همسايه. البته عواقب اين کارها را در داستان فيلم مي بينيم و اين رويکرد در ادامه همان تفکر مسئوليت پذيري است که به آن اشاره کردم. مهم نيست آدم چه کاري انجام مي دهد. مهم اين است که به عواقب کارهايمان فکر کنيم و پاي آن بايستيم.

 

آيا در فيلم دهليز مي خواستيد اين مفهوم را به مخاطب منتقل کنيد که قدر زندگيشان را بدانند، زيرا ممکن است مسائل تلخي در زندگي شان رخ دهد و آنها حسرت موقعيت قبليشان را بخورند ؟

بله، فيلم دهليز تلنگري به خانواده ها است. به خانواده ها پيشنهاد مي کنم به ديدن فيلم بروند و اصلا فيلم به همين دليل ساخته شده که توجه مردم را به اين مسئله جلب کند. تلاش کردم موضوع فيلم را به گونه اي طرح کنم که همه خانواده ها بتوانند فيلم را نگاه کنند.

 

سه‌شنبه 12 شهريور 1392 - 13:7


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری