دوشنبه 27 آذر 1396 - 8:32
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

بابك راكخواه

 

توانمندي مديران؛ شاخصه‌اي مهم در نيازسنجي مخاطبان تشكل‌هاي قرآني

 

سازمان دارالقرآن الكريم با توجه به بندهاي 16 و 17 ماده (6) اساسنامه سازمان تبليغات اسلامي و در راستاي تحقق مأموريتها و وظايف ذاتي خود از سال1383 اقدام به اجراي طرح ساماندهي تشكلهاي قرآني مردمي نموده است.

اين سازمان با همكاري ادارات كل تبليغات اسلامي استانهاي سراسر كشور تاكنون 1700 مؤسسه قرآني مردمي و 2200 خانه قرآن روستايي را ساماندهي نموده و براي آنها مجوز فعاليت صادر كرده است. اما تنها بحث افزايش كمي موسسات مطرح نيست و مسئله‌اي كه از اهميت بسيار بالايي برخوردار است كيفيت اجرايي آن‌هاست. بررسي مقابله با مخاطب‌گريزي و راهكارهاي ارتقاي جذب مخاطب در مؤسسات قرآني نيز بهانه‌اي شد تا با حسين بهبودي، مدير امور مؤسسات قرآني و استان‌هاي سازمان دارالقرآن الكريم در دو بخش به گفتگو بنشينيم.

حسين بهبودي، مدير امور مؤسسات قرآني و استان‌هاي سازمان دارالقرآن الكريم در رابطه با معيارها و ملاك‌هاي لازم براي دريافت مجوز راه‌اندازي يك مركز قرآني ـ مردمي و فعاليت در عرصه آموزشي گفت: توانمندي مؤسسات و مديران يكي از شاخصه‌هاي مهم در تأسيس تشكل‌هاي قرآني ـ مردمي است.

وي افزود: امروزه پس از گذشت 34 سال از انقلاب اسلامي انتظار مردم و جامعه قرآني دريافت خدمات شايسته و به روز از تشكل‌هاي قرآني و مردمي است و طبيعتا مؤسسات نمي‌توانند، مانند سال‌هاي پيشين و اوائل انقلاب انتظار داشته باشند كه خدماتشان مورد اقبال مردم قرار گيرد، زيرا امروز جامعه در همه عرصه‌ها رشد قابل توجهي را داشته‌ و انتظارات مردم هم همگام با اين رشد افزايش يافته است.

توانمندي مديران يكي از شاخصه‌هاي مهم در تأسيس تشكل‌هاي قرآني ـ مردمي است

بهبودي در ادامه افزود: طبيعتا در حوزه آموزش به ويژه آموزش قرآن نيز بهره‌گيري از وسائل و تكنولوژي آموزشي به‌روز يكي از مطالبات مردم است و بر اساس همين مطالبات صدور مجوز مؤسسات قرآني هم بايد بر اساس همين رويكرد تغيير و ارتقا پيدا كرده و جهت و سو بگيرد.

بهبودي تصريح كرد: از سال 91 كه آيين نامه جديد صدور مجوز تدوين و به استان‌ها ارسال شد اين نگاه مد نظر بوده و توانايي و شرايط صدور مجوز در دارالقرآن‌الكريم با يك ارتقاي نسبي به شرايط گذشته تنظيم و به استان‌ها ابلاغ شده است.

مدير امور مؤسسات قرآني و استان‌هاي سازمان دارالقرآن در رابطه با اينكه آيا بحث مديريت مؤسسات قرآني نيازمند بازبيني و تدوين راهكارهايي براي افزايش توان مديريتي است، گفت: در اين راستا دو گزينه پيش رو است، يكي توانمند كردن مديران و كاركنان تشكل‌هاي قرآني ـ مردمي و دوم توانمند كردن اشخاص حقوقي خود مؤسسات است.

لزوم بهره‌گيري از امكانات روز و متناسب با منطقه فعاليت توسط مديران مؤسسات قرآني

وي در ادامه بيان كرد: يك مدير توانمند و موفق مديري است كه با بهره‌گيري از امكانات روز متناسب با منطقه‌اي كه در آن فعاليت مي‌كند و ... به آموزش بپردازد و نياز است تا مديران مؤسسات قرآني به اين شناخت برسند كه صرف تكيه بر معنويت قرآن كريم و اينكه چون آموزش، آموزش قرآن است نياز به بهره‌گيري از امكانات، شرايط و فضاي مطلوب وجود ندارد، تصور باطلي است و مردم نيز اقبال عمومي از اين موضوع نخواهند داشت.

بهبودي در رابطه با راهكارهاي توانمند كردن مديران مؤسسات قرآني افزود: يكي از راهكارها آموزش مديران است تا مديران به ضرورت ارتقاي توانمندي‌هاي خود هم در حوزه علوم قرآني و هم اطلاعات عمومي آگاهي پيدا كنند و دوم ايجاد زمينه‌هاي لازم براي تبادل نظر ميان مديران مراكز قرآني با يكديگر است.

وي با تأكيد بر اينكه رشد مديران مؤسسات لزوما در گروي ايجاد زمينه لازم از سوي متوليان و دستگاه‌هاي دولتي و حاكميتي نيست، اظهار كرد: خود مدير بايد به اين باور برسد كه خود بايد توان و كيفيت فعاليت خود را ارتقا دهد تا بتواند مخاطب خود را جذب كند و بسنده كردن به اينكه از سوي دستگاه‌هاي متولي زمينه‌اي براي اين كار فراهم شود، صحيح نيست.

هماهنگي مديران مؤسسات با آهنگ رشد تحولات اجتماعي و نيازهاي مخاطبان ضروري است

مدير امور مؤسسات قرآني و استان‌هاي سازمان دارالقرآن الكريم در رابطه با اينكه راهكار گذر از وضعيت اجرايي و عملياتي غلط در مؤسسات سنتي و به‌روز كردن بحث‌هاي آموزشي اين مراكز چيست، افزود: طبيعتا در دوره‌هاي آموزشي كه از سوي صاحب‌نظران و متوليان برگزاركننده براي مديران پيش‌بيني شده است، اين متوليان مديران را آگاه خواهند كرد كه ثمرات و خروجي‌هاي آموزش سنتي چيست و استفاده از تكنيك‌ها و روش‌هاي آموزشي روز چه فوايدي خواهد داشت، البته اين نكته نيز وجود دارد كه صرفا آن بخشي از روش‌ها و متدهاي سنتي نامطلوب است كه كارآيي ندارند و اين به اين معني نيست كه تمام روش‌هايي كه در گذشته بود لزوما همه دور ريختي هستند و زمانشان منقضي شده است، منتهي با توجه به تغييرات روز جامعه و در عصر انفجار اطلاعات بدون‌ ترديد نمي‌شود به تمام روش‌هاي آموزشي گذشته بسنده كرد و هماهنگ شدن مديران با آهنگ رشد تحولات اجتماعي و نيازهاي مردم ضرورتي است كه مديران بايد به آن توجه داشته‌ باشند.

وي در ادامه تصريح كرد: اگر در ابتداي صدور مجوز براي يك مؤسسه قرآني مديران براساس استاندارد‌ها، شاخص‌ها و ويژگي‌ها براي مديريت يك مؤسسه قرآني ـ مردمي تعريف شده در مرحله اجرا انتخاب شوند و اين مدير با توجه به ضرورت و اهميت انتخاب مدرس و منابع خوب و استاندارد كه در آيين‌نامه آمده است اقدام به فعاليت كند مشكلي به وجود نخواهد آمد، اما اگر به شكل گفته شده عمل نشود در غير انصورت نه تنها اين مؤسسه براي جامعه فايده نخواهد داشت بلكه مي‌تواند به آموزش ضرر هم وارد كند.

لزوم نيازسنجي مخاطبان در تدوين كتب آموزش قرآن مؤسسات

بهبودي در رابطه با نيازسنجي مخاطبان در تدوين كتب آموزشي، گفت: اين موضوع يكي از گزينه‌هاي ضروري و مهم در حوزه آموزش است كه به نظر مي‌رسد كه به ندرت به آن توجه مي‌شود و در تدوين كتب مد نظر قرار مي‌گيرد و بيشتر منابع برخلاف نياز‌سنجي مخاطبان تدوين مي‌شود و برخي از نويسندگان براساس برداشت‌هاي خود و يا سليقه مخاطبان محدود خود اقدام به نگارش كتب آموزشي مي‌كنند.

وي در ادامه به اينكه تاريخ مصرف عنوان برخي از كلاس‌هاي آموزشي به اتمام رسيده و نياز به ساختارشكني در اين حوزه احساس مي‌شود، افزود: تاريخ مصرف برخي از عنوان‌ها نيز گذشته و مراكز مي‌توانند از عنوان ديگري براي كلاس خود استفاده كنند، مانند استفاده از كلمه‌هاي ديگر به جاي عنوان دوره روخواني و روانخواني قرآن كه نياز است در اين مورد كه يكي از نيازهاي ضروري آموزش است ساختار شكني شده و كلاس‌ها با عنوان جديد برگزار شود.

بهبودي بيان كرد: تشويق در آموزش بسيار مؤثر است و حتي خود خداوند در قرآن نيز در برخي از آيات به تشويق مي‌پردازد و نياز نيست تشويق حتما مادي باشد، زيرا اين شيوه در برخي از مواقع منجر به شرطي شدن فرد مي‌شود، به عنوان مثال در اثر اين تشويق‌هاي مادي زماني كه به فرد مي‌گويي اين آيه را بخوان مي‌گويد جايزه بده تا بخوانم كه اين خود نيز به نوعي ضربه به آموزش است.

 

سه‌شنبه 12 شهريور 1392 - 8:17


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر