چهارشنبه 1 شهريور 1396 - 1:11
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

دهليز به مقوله بخشش مي پردازد

 

گفت وگو با سعيد چنگيزيان بازيگر فيلم «دهليز»


سعيد چنگيزيان در عرصه تئاتر با بزرگاني مثل محمد حسن معجوني در نمايش هايي مثل باغ آلبالو ، امير رضا کوهستاني در نمايش ايوانف و.... کار کرده است . سعيد چنگيزيان در سينما هم حضور موفقي داشته است و در جشنواره فيلم فجر امسال با دو فيلم متفاوت و ارزشمند يعني آسمان زرد کم عمق و دهليز حضوري موثر داشته است. با چنگيزيان درباره حضورش در دهليز گفت و گويي انجام داده ايم .

 

کارکردن با کارگرداني که تجربه بازيگري داشته، چه ويژگي هايي دارد ؟

شعيبي بازيگري را مي فهمد و مي داند به چه نحوي بازيگر را هدايت کند و در حين بازي در فيلم بهروز شعيبي اوقات خوشي را تجربه کردم . معاشرت و هم کلامي در حين کار با اين کارگردان داراي نکات مهمي بود و حضور او در صحنه، يک فضاي دوستانه اي را به وجود مي آورد .

 

برخي از بازيگران فقط به بازيشان بدون هيچ مسئله ديگري و حتي ايجاد ارتباط صميمي با کارگردان و ساير عوامل توجه دارند ، آيا اين شيوه بازي کردن به کيفيت کار لطمه نمي زند؟

منظور از خوش گذشتن جنبه مثبت و خوب کار است. موقعي که تمام عوامل در يک فضاي صميمي و خوش کار کنند به طور حتم کيفيت فيلم هم بهتر خواهد شد . تجربه شخصي بازيگري ام چه در تئاتر و چه در سينما به من اثبات کرده موقعي که از حضور در کاري لذت برده ام ، بازي ام خيلي بهتر و جذاب تر شده است . موقعي که در يک گروه فيلم سازي صميميت وجود داشته باشد ، انرژي مثبتي در فضاي کار شکل مي گيرد .

 

موقعي که متوجه شديد علي سرابي در فيلم دهليز به عنوان بازيگردان حضور دارد ، چه واکنشي داشتيد ؟

خوشحال شدم. علي سرابي در بازي ام به من کمک زيادي کرد و در مجموع همه سر صحنه فيلم دهليز با خيال راحت حاضر شدند. همه اعضاي گروه به مسئوليتشان واقف بودند و آن را به نحو درستي انجام دادند . با علي سرابي از دوراني که در تئاتر فعاليت مي کردم ارتباط خوب و نزديکي داشتم . هميشه در حين کار علي سرابي بهترين کيفيت کاري را از من مي خواست و من هم تلاش کردم که اين خواسته را با بازيم پاسخ بدهم .

 

در دهه شصت با توجه به شکل گيري سينماي نوين ايران و حذف شدن اغلب بازيگران پيش از انقلاب، نسلي از تئاتري ها مثل مهدي هاشمي ، پرويز پور حسيني و ... وارد عرصه بازيگري سينما شدند و حضور موفقي داشتند . در اين دو سه ساله اخير بازيگراني مثل شما ، بهنام تشکر ، علي سرابي ، هومن برق نورد ، هدايت هاشمي و... وارد جريان اصلي سينما و تلويزيون شدند ، اين قضيه را چگونه ارزيابي مي کنيد ؟

 در هر مقطع تاريخي، سينما درحوزه بازيگري نيازمند تغيير و دگرديسي و حضور چهره هاي جديد است . بازيگران مستعدي در اين دهه اخير در تئاتر بروز و ظهور پيدا کردند . نگاه به مقوله بازيگري هم در اين سالها دستخوش تغييراتي شده است به طوري که انتخاب هاي ديگري انجام مي شود . شيوه و نوع بازي بازيگران هم متفاوت شده است. به دليل اينکه خيلي از بازيگران سينما در يک قالب آشنا و ثابت سالها به بازيگريشان ادامه دادند، به نظرم لزوم اين دگرديسي و حضور چهره هاي جديد به شدت احساس مي شد .

 

آيا نسل شما نگاه جديدي را به بازيگري آورده است ؟

نه ، نسل ما نگاه جديدي وارد اين عرصه نکرده است . نگاه نسل ما همان نگاهي است که نسل اول تئاتري مثل مهدي هاشمي ، سعيد پور صميمي و.... وارد کار بازيگري کردند و ماحصل اين حضور طراوت و تازگي در بازيگري بود .  اين نسل با انعطاف خودش را در اختيار خواسته هاي کارگردان قرار داد و اين همکاري باعث ساخته شدن تعداد زيادي فيلم ماندگار در سينماي ايران شد .

سينما در اين روزها به حضور چهره هاي جديد و با استعداد و با انگيزه نياز دارد و حضور اين گروه از بازيگران در سينما باعث مي شود تماشاگر فقط براي ديدن بازيگر به سينما نيايد و درام برايش جذابيت بيشتري داشته باشد.

 

آيا نسل شما در تئاتر قدرت تطبيق پذيري بيشتري نسبت به نسل قبليتان با فضاي سينما دارد؟

ما به اين قصيه فکر کرده بوديم و در درون ما يک آداپتاسيوني(تطبيق پذيري) شکل گرفت و به ما اين قدرت را داد که در هر مديومي بر اساس شرايط و الزاماتش به بازيگري بپردازيم . اين مسئله در وجود ما نهادينه شد، تا بتوانيم بدون اينکه بازيگري در سينما را آموخته باشيم، به بازي منطقي وتوام با اعتدال بپردازيم .

اين راحتي و نرمي که در بازيگران نسل من در سينما شکل گرفته، ريشه اش برمي گردد به اين شيوه بازيگري ما در صحنه تئاتر و اگر از تئاترهاي ما فيلمبرداري شود ، انگاري داريد نمايي از يک فيلم سينمايي را مشاهده مي کنيد .

 

کوچ بازيگران مستعد نسل شما به سينما ، باعث شده که تئاترهايي که اين روزها روي صحنه مي روند از بازيگران توانا تهي شوند؛ و شايد دليل ريزش مخاطب تئاتري هم همين غيبت بازيگراني از جنس شما ، هدايت هاشمي ، مهدي سلطاني ، هومن برق نورد و ... باشد؟

هنوز ارتباطم را با تئاتر به صورت گسترده اي حفظ کرده ام و سال قبل در چهار نمايش به بازي پرداختم. به هر حال مخاطب تئاتري هم علاقه دارد بازيگران محبوب و نام آشنايش را روي صحنه ببيند . نسل ما اگر بخواهد هواي خودش را داشته باشد، بايد به يک سري از بايد و نبايدها بپردازد و انتخاب هاي درستي انجام دهد . دير يا زود بازيگران جوان و مستعدي جاي ما را روي صحنه پر مي کنند و عدم حضور نسل ما ، فرصت بروز توانايي ها را به جوان ترها مي دهد .

 

حضور هوشمندانه اي در سينما داشتيد و بعد از حضور در فيلم دختر شاه پريون ، سال قبل در دو فيلم آسمان زرد کم عمق و دهليز بازي کرديد ؟

اين روند کاري آگاهانه و با برنامه بود . بازي در دختر شاه پريون را به اين دليل قبول کردم که برايم يک شروع در سينما باشد و به خوبي توانستم با نقش و فضاي بازيگري سينما هماهنگ بشوم . اين نوع سينما دغدغه ام نيست و علاقه اي ندارم در اين نوع از فيلمها بازي کنم و نمي خواهم مخاطبان من را با اين نوع فيلم بشناسد .

 

مهم ترين ويژگي فيلم دهليز چيست ؟

مهم ترين ويژگي فيلمنامه دهليز پرداختن به زندگي آدم هايي است که با دليل و يا بدون دليل زنداني شده اند. قانون براي همه يکسان است و به نظر من چشم هاي قانون هيچگاه از حقايق چشم پوشي نمي کند . ممکن است شخصي در مقطعي در اجراي قانون مظلوم واقع شود . اما در نهايت مظلوم هم به حقش مي رسد . بخشش، عفو کردن و توجه به ديگران نياز جامعه است و موجب زندگي بخشيدن به انسان هاي بي گناه مي شود .

 

مرد جواني که نقش آن را بازي مي کنيد تنها عضوي از خانواده مقتول است که ارتباط عاطفي با خانواده قاتل برقرار مي کند ؟

به نوعي مرد جوان عامل ايجاد ارتباط ميان خانواده قاتل با خانواده خودش است و چون نسبت خوني با مقتول ندارد و داماد خانواده است مي تواند بدون احساسات و با منطق به قضايا نگاه کند و تصميم درست را بگيرد و باعث ايجاد آرامش در خانواده اش شود.

 

شنبه 2 شهريور 1392 - 13:50


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری