پنجشنبه 1 تير 1396 - 16:21
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

نيما نوربخش

 

موسيقي انقلابي و متعهد در خدمت نيل به انسانيت و تعالي

 

گزارشي از اختتاميه پنجمين جشنواره «موسيقي مقاومت»


معاون هنري ارشاد در اختتاميه جشنواره «موسيقي مقاومت» با قياس موسيقي پيش و پس از انقلاب اسلامي گفت: تفاوت ميان اين دو برهه زماني در اين است كه پس از انقلاب با استفاده از همان ابزار و آلات، آثار موسيقي توليد مي‌شود كه در خدمت اهداف ارزشي و رسيدن به مقام والاي انساني است.

به گزارش خبرگزاري ايكنا، مراسم اختتاميه پنجمين جشنواره «موسيقي مقاومت»، شنبه‌شب، 26 مرداد ماه، با حضور حميد شاه‌آبادي؛ معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و تني چند از پيشكسوتان موسيقي، شركت‌كنندگان در اين دوره از جشنواره و علاقه‌مندان و فعالان عرصه موسيقي مقاومت و دفاع مقدس در تالار وحدت برگزار شد.

حميد شاه‌آبادي، معاون هنري ارشاد در اين مراسم ضمن تقدير و تشكر از گردانندگان و مسئولان برگزاري اين جشنواره گفت: اگر به عرصه موسيقي و سير تطور آن پس از انقلاب اسلامي خوب توجه شود خواهيم ديد كه اين عرصه در طول اين بيش از 30 سال فراز و فرودهاي زيادي داشته است كه البته از زواياي بسياري قابل بررسي است.

وي ادامه داد: در اين ميان ژانر و گونه موسيقي مقاومت به عنوان گونه‌اي ارزشي و جاويد در عرصه موسيقي جايگاه والايي داشته و همواره فعاليت و توليد اثر در اين زمينه از سوي آهنگسازان و فعالان اين عرصه مورد تأكيد بوده است.

شاه‌آبادي تصريح كرد: نكته جالب اينكه بسياري از اين گونه‌هاي موسيقي كه اكنون در موضوع ارزشي همچون مقاومت از آنها استفاده مي‌كنيم همچون موسيقي نواحي و مقامي پيش از انقلاب اسلامي نيز وجود داشته است اما چه چيزي موجب تفاوت اين موسيقي با پيش از آن شده كه موجب تقدس مي‌شود مطلبي است كه بايد مورد دقت قرار گيرد.

 

امام راحل با فتواي تاريخي خود شائبه‌هاي مطرح در مورد موسيقي را برطرف ساختند

معاون هنري ارشاد ادامه داد: اين همان موضوع كليدي است كه امام (ره) با فتواي تاريخي خود گره از آن گشودند و بسياري از شائبه‌هاي موجود در زمينه موسيقي را در فضايي كه هنوز اين عرصه در همه گونه‌هاي آن از سوي مراجع مورد تحريم بود را برطرف ساختند.

وي تأكيد كرد: براساس آنچه ميراث خميني كبير در عرصه موسيقي تلقي مي‌شود بايد گفت كه بيشتر از خود ابزار و آلات موسيقي و نوع نوايي كه از آن برمي‌آيد موارد و مكان استفاده از آن بسيار مهم است و موسيقي ارتباط مستقيمي با فضايي كه در آن توليد و اجرا مي‌شود دارد و بسته به مفهومي كه قرار است منتقل كند صاحب ارزش و فاقد آن خواهد بود.

شاه‌آبادي به فضاي فرهنگي پيش از انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: موسيقي كه با استفاده از ابزار مشابهي كه اكنون در خدمت موسيقيدان‌ها و فعالان متعهد موسيقي پس از انقلاب است روزگاري در جريان مجالس و محافل لهو و لعب استفاده مي‌شد؛ جرياني كه انسان را از خود بي‌خود و به ورطه ابتذال و تهييج به منظور تأمين لذايذ پست مي‌كشاند و چنين موسيقي به حق بايد از سوي مراجع مورد حرمت قرار مي‌گرفت.

 

خاصيت تهييج‌كنندگي موسيقي پيش و پس از انقلاب اسلامي تفاوت ماهوي كرده است

وي افزود: موسيقي به بركت انقلاب اسلامي هم اكنون در خدمت موضوعاتي ارزشي همچون مقاومت قرار گرفته است كه البته همان خاصيت تهييج‌كنندگي را نيز دارد اما با اين تفاوت كه اين به هيجان درآوردن در راستاي نيل انسان به تعالي و رسيدن به مراتب والاي انساني و ارزشي است.

شاه‌آبادي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با آرزوي توفيق دولت يازدهم در انجام امور اجرايي كشور گفت: فرصت را غنيمت شمرده و براي وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي در تصدي امور فرهنگي و هنري كشور ار درگاه خداوند متعال طلب توفيق و بهروزي دارم و اميدوارم در همه عرصه‌هاي اجرايي به ويژه فرهنگي و هنري دولت يازدهم صاحب كارنامه درخشان و در خور نام جمهوري اسلامي ايران شود.

وي در پايان گفت: اميدوارم به بحث موسيقي فاخر و انقلابي و متعهد و به ويژه موسيقي مقاومت كه اكنون پنجمين دوره آن سپري مي‌شود و نيازمند توجه و مراقبت بيشتري است از سوي دولت يازدهم نيز اهتمامي ويژه به عمل آيد تا در آينده شاهد تعالي و پيشرفت روزافزون هنر متعالي و متعهد انقلابي باشيم.

 

هدف از برگزاري «موسيقي مقاومت» ترويج فرهنگ مقاومت در امتداد بيداري اسلامي است

پيش از سخنان شاه‌آبادي، محمد گلريز؛ دبير پنجمين جشنواره «موسيقي مقاومت» گزارشي كوتاه از روند برگزاري اين دوره از جشنواره ارائه كرد و گفت: اين جشنواره با هدف ترويج فرهنگ مقاومت در امتداد بيداري اسلامي و تحكيم هر چه بيشتر محور مقاومت از 23 تا 26 مرداد در تهران و همزمان در كرمانشاه، كرمان، ايلام و فارس برگزار شد.

وي ادامه داد: در مراسم افتتاحيه كه روز 23 مرداد در جوار حرم امام (ره) برگزار شد، علاوه بر اجراي سرود مقاومت توسط گروه كر، فعالان و مسئولان عرصه موسيقي مقاومت با نثار گل علاوه بر تجديد ميثاق با آرمان‌هاي امام خميني(ره) نسبت به شهداي انقلاب و دفاع مقدس اداي احترام كردند و جشنواره طي روزهاي 23، 24 و 25 مرداد در تهران به ميزباني برج ميلاد و در بخش‌هاي متنوعي همچون گروه‌نوازي، آهنگسازي، جمع‌خواني، موسيقي نواحي و ... برگزار شد.

گلريز با اشاره به اجراي موسيقي پاپ و رونمايي از سه آلبوم موسيقي با موضوع مقاومت در طول برگزاري جشنواره گفت: اميدواريم كه با ايجاد تنوع و خلاقيت بيشتر در اين عرصه بتوانيم نسل جوان را نسبت به نوعي از موسيقي كه نشئت‌گرفته از موسيقي ارزشي و ناب ايراني است ترغيب كرده و در برابر نوع مبتذل موسيقي غربي كه هدفي غير از تخريب اذهان و بن‌مايه‌هاي فكري جوانان دارد بايستيم.

ديگر سخنران اين مراسم عليرضا پاشايي؛ سرپرست دفتر موسيقي معاونت هنري ارشاد بود كه تنها به تشكر و قدراني از مسئولان برگزاري اين جشنواره و مساعي معاونت هنري در برگزاري هرچه باشكوه‌تر آن بسنده كرد.

در مراسم اختتاميه پنجمين جشنواره «موسيقي مقاومت» پس از قرائت بيانيه داوران از سوي رضا مهدوي؛ نماينده هيئت داوران، با اعلام اسامي برگزيدگان در حضور معاون هنري ارشاد از آنها با اهداي لوح تقدير، جايزه نقدي و تنديس جشنواره به شرح زير قدرداني شد:

در بخش ترانه‌سرايي، جايزه نقدي، لوح تقدير و تنديس جشنواره به طور مشترك به احمد اميرخليلي و رضا نيكوكار اهدا شد.

در بخش رقابتي شاخه آهنگسازي كلاسيك ايراني، جايزه نقدي، لوح تقدير و تنديس جشنواره به طور مشترك به مژگان خوش‌اندام و شهباز شاهين‌پور تعلق گرفت.

در بخش رقابتي شاخه آهنگسازي كلاسيك غيرايراني جايزه نقدي، لوح تقدير و تنديس جشنواره به طور مشترك به شهباز شاهين‌پور، رضا خسروي و مسعود نكويي اعطا شد.

در بخش آهنگسازي موسيقي روز نيز جايزه نقدي، لوح تقدير و تنديس جشنواره به طور مشترك به امير حجت و سيدرضا مرتضوي اختصاص يافت.

در بخش رقابتي شاخه گروه‌نوازي موسيقي كلاسيك ايراني ضمن تقدير از گروه‌هاي «هراي» و «سرود اميد»، گروه‌ «آواي كرمانشاه» به سرپرستي علي احمدي به عنوان گروه برگزيده معرفي شد و جايزه نقدي، لوح تقدير و تنديس جشنواره را دريافت كرد.

در بخش رقابتي شاخه آواز جمعي جايزه نقدي، لوح تقدير و تنديس جشنواره به طور مشترك به گروه «سونات» به سرپرستي محسن بافنده از قائم‌شهر و گروه كر «آپژ» به سرپرستي محمدرضا عطريان از اصفهات تعلق گرفت.

در بخش رقابتي شاخه گروه‌نوازي موسيقي روز، هم جايزه نقدي، لوح تقدير و تنديس جشنواره به طور مشترك به گروه‌هاي «كاوه آفاق» به سرپرستي سيدكاوه آفاقي از تهران و «كيا كلهري، كسري عزيزا» به سرپرستي كيا كلهري از تهران اهدا شد.

همچنين در اين مراسم و پيش از اهداي جايزه به نفرات و گروه‌هاي برگزيده از 4 تن از پيشكسوتان عرصه موسيقي به ويژه موسيقي مقاومت كه عبارت بودند از اكبر محمدي، رمضان عظيمي،هادي منتظري و عليرضا نادري با اهداي تنديس و لوح تقدير جشنواره تجليل شد ضمن آنكه محسن نفر؛ پيشكسوت و آهنگساز فيلم‌هاي سينمايي همچون «بلمي به سوي ساحل» و «روزنه» و از بانيان مركز موسيقي حوزه هنري مورد تقدير ويژه قرار گرفت.

از ديگر بخش‌هاي مراسم اختتاميه پنجمين جشنواره «موسيقي مقاومت»، اجراي سرود توسط گروه «نسيم قدر»؛ منتخب گروه‌هاي سرود ستاد كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد به سرپرستي سيدرضا محسني، اجراي سورد توسط گروه منتخب دانشگاه علوم انتظامي و همچنين اجراي موسيقي نواحي توسط گروه «ملانفس» بندرتركمن به سرپرستي موسي جرجاني و حاج‌محمد ايلي بود و رضا يزداني نيز به عنوان خواننده محبوب پاپ، قطعاتي را با موضوع خليج فارس و انقلاب اسلامي اجرا كرد.

 

شنبه 2 شهريور 1392 - 13:42


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری