پنجشنبه 8 تير 1396 - 6:44
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

بابك راكخواه

 

خروجي فعاليت‌هاي قرآني بايد تغيير در رفتارها باشد

 

همايش راه‌اندازي 50 جلسه محوري و ثابت حفظ قرآن كريم طي روزهاي پنجشنبه، 31 مردادماه و جمعه، يكم شهريورماه با حضور مسئولان سازمان دارالقرآن‌الكريم و بيش از 70 نفر از اساتيد قرآني كه اين جلسات قرآني را از اين پس برپا خواهند كرد، در هتل مهرگان تهران برگزار شد. در ذيل گزارش مشروح همايش راه‌اندازي 50 جلسه محوري و ثابت حفظ قرآن مي‌آيد.

مهدي قره‌شيخ‌لو، رئيس سازمان دارالقرآن‌الكريم در اين همايش اظهار كرد:‌ يكي از مهم‌ترين وظايف سازمان دارالقرآن توسعه فعاليت‌هاي قرآني و توجه به بحث آموزش قرآن است كه تاكنون نيز فعاليت‌هايي در اين عرصه به ثمر رسانده است.

قره‌شيخ‌لو با يادآوري اينكه پس از پيروزي انقلاب اسلامي و تشكيل سازمان تبليغات، فعاليت‌هاي قرآني گسترده‌تر شد، و سازمان دارالقرآن‌الكريم متولي فعاليت‌هاي قرآني سازمان تبليغات اسلامي شد، عنوان كرد: سازمان دارالقرآن‌الكريم در گذشته به حفظ قرآن توجه كمتري داشت كه شايد يكي از دلايل اين كم‌توجهي وجود مؤسسات قرآني مختلف و فعاليت آنها در زمينه حفظ قرآن بود؛ چرا كه ما فكر مي‌كرديم ورود در عرصه حفظ نوعي موازي‌كاري در فعاليت‌هاي قرآني است.

وي در اين بخش از سخنان خود با عنوان اين مطلب كه سازمان دارالقرآن‌الكريم هفت سال پيش برگزاري آزمون‌هاي اعطاي مدرك تخصصي به حفاظ را راه‌اندازي كرد، ادامه داد: در نخستين سالي كه تصميم گرفتيم آزمون‌هاي اعطاي مدرك را برگزار كنيم، همواره تصور بر‌ آن بود كه افراد زيادي در اين آزمون‌هاي ثبت‌نام كنند، اما با ناباوري تنها حدود دو هزار نفر شركت كردند، به همين دليل متوجه مهجوريت قرآن در كشور شديم و تصميم گرفتيم فعاليت‌هاي حوزه حفظ قرآن را گسترش دهيم.

رئيس سازمان دارالقرآن‌الكريم با اشاره به اينكه از دوره‌هاي اول تا هفتم اعطاي مدرك تخصصي به حفاظ حدود 27 هزار نفر شركت كرده‌اند كه از اين تعداد 2700 نفر توانستند موفق به اخذ مدرك درجه يك تا پنج حفظ قرآن شوند، تصريح كرد:‌ جمعيت شركت كننده در آزمون‌ها و نتايج آنها نشان مي‌دهد كه انس با قرآن در كشور نهادينه نشده است؛ بنابر اين سازمان دارالقرآن پس از فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر تربيت 10 ميليون حافظ قرآن تلاش كرد به موضوع حفظ قرآن توجه بيشتري داشته باشند.

قره ‌شيخ‌لو با بيان اينكه جلسات حضوري تأثيرگذارترين جلسات قرآني هستند،‌ گفت: هر چند كه جلسات حضوري قرآن تأثيرگذارترين جلسات هستند، اما تنها راه آموزش قرآن جلسات حضوري نيستند، بنابر اين سازمان دارالقرآن از سال گذشته با تدوين برنامه‌ها سعي در راه‌اندازي آموزش مجازي قرآن به افراد دارد كه هم‌اكنون بسته‌هاي آموزشي و سطح كيفيت آنها در حال بررسي است.

وي با اشاره به اينكه بايد براي هر وقت خالي محتواي قرآني توليد شود، افزود:‌ تلاش ما ايجاد بسته‌هايي متناسب با تمامي سليقه‌ها و موقعيت افراد است تا از اين طريق بتوانيم روش‌هاي آموزش قرآن را توسعه دهيم، البته تحقق اين امر با همكاري اساتيد قرآني امكان‌پذير است.

 

خروجي فعاليت‌هاي قرآني بايد تغيير در رفتارها باشد

اين استاد قرآني ادامه داد:‌ بايد فعاليت‌هاي قرآني را به سمتي سوق دهيم كه خروجي و نتيجه آن تغيير در رفتارها باشد، چرا كه اگر تفكر كسي قرآني شود، عمل و رفتارش نيز بر اساس آموزه‌هاي قرآن خواهد بود.

وي در ادامه اين بخش از سخنان خود عنوان كرد: جامعه قرآني در 30 سال گذشته به اين امر كم توجهي كردند، به طوري كه آموزش‌هاي اساتيد قرآني تك‌بعدي برگزار مي‌شدند كه اين امر باعث كمتر شدن رنگ و بوي قرآني در كشور و بي‌تفاوتي برخي به موضوعات قرآني شد، بنابر اين اكنون با تجربه‌اي 30 ساله در آغاز دهه چهارم انقلاب بايد با نگاهي جديد در عرصه‌هاي قرآني قدم بگذاريم تا با آموزش‌هاي چند بعدي و جامع راه و رسم زندگي قرآني را در جامعه نهادينه كنيم.

قره‌شيخ‌لو در بخش پاياني سخنان خود اظهار اميدواري كرد كه در اين همايش اساتيد حفظ قرآن تجربيات خود را در اختيار يكديگر قرار دهند تا بستري براي تحقق هدف و افقي بلند كه رهبر معظم انقلاب اسلامي ترسيم كرده‌اند، محقق شود.

بر اساس اين گزارش، در اين همايش دو روزه، كميسيون‌هاي تخصصي به منظور بررسي شيوه‌نامه برگزاري 50 جلسه محوري و ثابت حفظ كه از 15 شهريورماه در سراسر كشور برپا خواهند شد، تشكيل شد تا در هر يك از اين كميسيون‌ها زمينه‌هاي لازم براي برپايي 50 جلسه محوري حفظ قرآن فراهم شود.

بنابراين گزارش، در نشست‌هاي تخصصي اين همايش دو روزه عنوان شد كه جلسات محوري و ثابت حفظ به گونه‌اي اداره شود كه شركت‌كنندگان عام نيز از آن بهره‌مند شوند؛ به گونه‌اي كه اين شيوه در نوع مطالب ارائه ‌شده، نوع تقسيم‌بندي زماني و نوع پرسش‌ها لحاظ شود و از اين طريق مشكلي كه مؤسسات قرآني در جذب افراد دارند، حل مي‌شود.

 

الگوسازي براي گسترش جلسات قرآني در بستر فعاليت‌هاي

در همايش راه‌اندازي 50 جلسه محوري و ثابت حفظ قرآن كريم، هدف از برپايي اين جلسات، الگوسازي براي گسترش جلسات قرآني در بستر فعاليت‌هاي مردمي عنوان شد و همچنين در اين همايش بيان شد كه كاركردهاي جمع 50 نفره اساتيد قرآني مي‌تواند بيش از مشورت درباره خود اين جلسات، شامل تأثيرگذاري بر تصميمات مسئولان در امور قرآني كشور و طراحي شيوه‌هاي جديد مسابقات و محافل حفظ قرآن كريم باشد.

در اين همايش مطرح شد كه در زمينه پرورش حافظان قرآن كريم، هر يك از دو قشر اساتيد قرآن و مسئولان دستگاه‌هاي قرآني بايد معطوف به وظيفه خود عمل كنند؛ به گونه‌اي كه دسته اول منتظر حمايت نباشند و دسته دوم نيز نسبت به حمايت جلسات قرآن اهتمام كنند و همچنين شيوه حفظ قرآن مهم است، بدين جهت كه آن چه كه به علم حيات مي‌دهد، قرار گرفتن آن در سينه است و علم از سنخ كاغذ و مركب نيست؛ جايگاه قرآن نيز در قلب و سينه است.

در بخش ديگري از نشست‌هاي اين همايش دو روزه مطرح شد كه يكسان‌سازي روش‌هاي حفظ درست نيست، چرا كه برخي ذهن شنوايي و برخي ديگر ذهن بينايي قوي‌تري دارند و براي همه افراد نمي‌توان يك نسخه يكسان پيچيد و همچنين در بين تمام روش‌هاي حفظ، يك روش استاندارد و اصلي وجود دارد كه البته مي‌توان در خلال آن تنوع‌طلبي هم كرد.

بنابر اين گزارش، در بخش ديگري از اين همايش مطرح شد كه جلسات حفظ قرآن بايد عمومي باشد، تقطيع آيات به جملات، تمرين صحت قرائت و ارائه مفاهيم مورد نياز عموم مردم و سپس حفظ آن قطعه، شيوه‌اي خواهد بود كه قرآن را در جايگاه اصلي آن كه همان قلب‌ها و سينه‌هاست، مي‌نشاند و بر اثر لذتي كه از مخاطب قرار گرفتن از سوي خداوند در افراد اين جلسه ايجاد خواهد شد، تمام حواشي از جمله مسابقات و مادي‌نگري به فعاليت‌هاي قرآني فراموش مي‌شود.

در بخش ديگري از نشست‌هاي اين همايش، بي‌انگيزه شدن شاگردان، بي‌انگيزه شدن استاد، عدم اطلاع از تشكيل جلسات و عدم پشتيباني اجرايي از عوامل كم‌رونق شدن جلسات سنتي حفظ قرآن معرفي شد و تأكيد شد كه اساتيد قرآني حاضر در 50 جلسه محوري و ثابت حفظ قرآن بايد در اداره جلسات و انتقال مهارت‌ حفظ قرآن، مهارت‌هاي لازم را داشته باشند و يا اين مهارت‌ها را به درستي كسب كنند.

همچنين، نحوه جذب شاگردان و عدم استمرار حضور شاگردان در جلسه از چالش‌هاي هميشگي جلسات سنتي عنوان شد و تأكيد شد كه دادن امتياز به شاگردان اين جلسات در آزمون اعطاي مدرك تخصصي به حافظان، معرفي جلسات در سطح جامعه و ادارات دولتي براي اطلاع بيشتر مردم، اخذ شهريه براي تأثيرگذاري در مداومت حضور شاگردان و حمايت ويژه از نخبگان اين جلسات از راهكارهاي برطرف كردن اين چالش‌ها خواهد بود.

در ادامه جلسات اين همايش عنوان شد كه دخالت دادن خانواده‌ها در روند حفظ در استمرار حضور شاگردان در جلسات بسيار مؤثر بوده و همچنين طراحي وبلاگ براي هر يك از جلسات با هدف ارتباط اعضاء با يكديگر و استاد جلسه در فاصله بين دو كلاس بسيار مؤثر است.

 

شنبه 2 شهريور 1392 - 13:38


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر