پنجشنبه 27 مهر 1396 - 14:27
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

عادل يک شخصيت حراف است

 

گفت و گو با هومن سيدي بازيگر مجموعه تلويزيوني مهر آباد

سريال مهرآباد که چندي قبل از تلويزيون پخش شد، يک سريال اجتماعي با ويژگي هاي طنز است که به خيلي از مسائل روز جامعه و روابط بين آدم ها مي پردازد. مجموعه اي پر شخصيت که جمعي از بهترين هاي سينما و تلويزيون در آن بازي داشتند. يکي از اين بهترين ها هومن سيدي بازيگر-کارگردان مستعد نسل جوان است .

هومن سيدي متولد 1359 در شهر رشت است. او ديپلم گرافيك دارد و در كلاس‌هاي انجمن سينماي جوان، رشت كار خود را آغاز كرد. با سيدي درباره حضورش در مجموعه مهرآباد گفت وگويي انجام داده ايم.

 

اولين نقش آفريني شما در سينما فيلم يک تکه نان بود از همکاري با کمال تبريزي بگوييد ؟

  براي هر بازيگري اولين نقش جدي تصويري و سينمايي جايگاه خاص و فراموش نشدني دارد و کارکردن در اولين تجربه جدي با کارگرداني مثل کمال تبريزي و بازيگراني مثل رويا نونهالي و رضا کيانيان جذابيت هاي خاصي دارد و تبعات مثبت زيادي براي من داشته است.

 

شخصيت سرباز در فيلم يک تکه نان چه ويژگي هايي داشت ؟

 سرباز شخصيتي درون گرا وکم حرفي داشت که در طي داستان فيلم به شناخت جديدي در زندگيش دست پيدا مي  کند.

 

چه ويژگي هاي باعث شد در سريال مهر آباد به عنوان بازيگر حضور پيدا کنيد ؟

 موقعي که فيلم نامه را خواندم ، با جذابيت هاي موجود در فيلم نامه ارتباط برقرار کردم . فيلم نامه خوب باعث مي شود براي رد و يا قبول پيشنهاد بازي تامل بيشتري به خرج بدهم. نکته مهم و قابل تعمل در داستان مهر آباد وجود تلخي در فضاي کلي کار بود که با نوعي کمدي پنهان در هم آميخته شده بود. ويژگي که در کارهايي که کارگرداني کرده ام هم به چشم مي خورد. خيلي به اين سبک و اين نوع ترکيب و تلفيق در فيلم سازي و مجموعه سازي علاقه دارم.

تيم بازيگري که در مهرآباد انتخاب شده بود نيز برايم خيلي مهم بود . مهران احمدي ، علي سرابي ، بهروز شعيبي و بقيه دوستان نام هايي نبودند که به سادگي بشود از کنارشان عبور کرد و حضور هر کدامشان به مجموعه بازيگري اين فيلم وزن خاصي مي بخشيد .

 

دليل تلخي موجود در تاروپود داستان سريال مهرآباد چيست؟

 بهر حال هر کارگرداني متاثر از شرايط پيرامونش کار مي کند . البته هيج مجموعه و فيلمي کامل نيست و تا ايده آل فاصله دارد و اذعان دارم که مجموعه مهر آباد بي ايراد نيست. در تمام بخش هاي فيلم منجمله کارگرداني ، بازيگري ، فيلم نامه و... ضعف هايي وجود دارد. بازخورد پخش سريال در نظر مخاطبان مثبت بود و مردم با کار ارتباط برقرار کردند. دليل اين ارتباط برمي گردد به ملموس بودن داستان مجموعه که مخاطب بخشي از زندگي خودش را در کار مي بيند و انگار متوجه مي شود که ممکن در نزديکي هاي خودشان هم چنين اتفاقاتي رخ بدهد.

 

معمولا در آمدن طنز فيلم نامه در اجرا و حين بازي بازيگران کار دشواري است. چقدر طنز موجود در فيلم نامه به شکل درستي به  اجرا درآمد ؟

  فيلم نامه اصلا کمدي نوشته نشده بود .....

 

اما نوع موسيقي و رفتار شخصيت هاي مهر آباد فضايي کمدي دارد ؟

 طنز و کمدي در موقعيت هاي جدي که در روابط بين شخصيت ها به وجود مي آمد خودش را مطرح مي کرد . در اين فضا اگر بازيگري تلاش کند که کمدي بازي کند حتم بدانيد مي بازد و بازيش بد مي شود و در چنين فضايي بايد بازيگر تابع فضاي فيلم نامه باشد تا بازيش هماهنگ با ساختار فيلم نامه باشد .

 

در باره درآمدن طنز موجود در فيلم نامه در حين بازي بازيگران پاسخ نداديد؟

 ضعفي که در عموم کارهاي سينمايي و تلويزيوني وجود دارد . بحث ايده تا اجرا است که نکته مهم و تعيين کننده اي است. در اين پروسه هزار و يک اتفاق پيش بيني نشده رخ مي دهد تا ايده به شکل مطلوبي اجرا نشود . بنابراين هيچگاه اجرا و به فعليت درآمدن فيلم نامه با شرايط کامل و ايده آلي همراه نيست . البته ميزان موفقيت کارگردان مهرآباد در کارش بستگي به نظر مخاطبان بعد از ديدن مجموعه و اظهار نظرشان دارد .

موقعي که در فيلم و مجموعه بازي مي کنم . هيچ گاه از منظر کارگردان کار را مورد ارزيابي قرار نمي دهم و فقط به عنوان يک بازيگر کارم را انجام مي دهم و نظري ارائه نمي کنم . هر کارگرداني از منظر خودش به سراغ ساخت فيلم و يا سريال مي رود و نمي شود با متر و ملاک ثابتي در مورد  کيفيت کار يک کارگردان ارزش گذاري کرد . ارزش گذاري و نقد ساختار و کارگرداني فيلم و مجموعه ها وظيفه منتقدان است .

در طول فيلمبرداري مهر آباد هيچگاه تلاش نکردم که قوه تخيلم را به کار بياندارم که مثلا اگر قرار بود من مهرآباد را بسازم، چگونه کار مي کردم و بخواهم ميان اثر ساخته شده و نوع کارگرداني خودم، مقايسه اي انجام بدهم . موقعي که اين اتفاق رخ ندهد. طبيعي است که من خودم را در اختيار کارگردان و طرز تفکرش قرار بدهم و به عنوان بازيگر صرفا نقش عادل را بازي کنم. پيشنهاداتي هم که به کارگردان دادم فقط در حوزه نقشم بود و در زمينه کارگرداني هيچ پيشنهاد و اظهار نظري انجام ندادم. هيچگاه در هيچ کار ديگري هم به خودم اجازه دخالت در کار کارگردان را نمي دهم .

 

آيا قبول داريد بيشتر شخصيتهاي مهر آباد حالت کاريکاتوري و تيپ گونه اي دارند ؟

 در باره اين شخصيتها مثال مي زنيد .

 

مثلا کاراکترهاي نادر و نعيم با بازي هاي علي سرابي و مهران احمدي در اين تعريف مي گنجند.

 اين نوع و شيوه بازي در فيلم نامه وجود نداشت . فيلم نامه به بازيگر اين اجازه را مي داد که تصميم بگيرد که به چه شيوه اي بازي کند . علي سرابي در صحنه تئاتر، بازيگر بي بديل و بي همتايي است و يکي از بهترين بازيگراني است که مي تواند سخت ترين کارها را انجام بدهد. هميشه براي ايفاي نقش هاي سخت علي سرابي را پيشنهاد مي دهم .

علي سرابي مثل خمير نقش پذير است و در هر قالبي فرو مي رود . اين نکته را با ديدن کارنامه بازيگري صحنه اي سرابي در يک دهه اخير متوجه شدم . با ديدن بازي علي سرابي در نمايش برهان، جنبه هاي ديگري از قدرت و توان بازيگري او را کشف کردم. اين قضيه در مورد مهران احمدي هم صادق است. او بازيگر امتحان پس داده اي است. تيپکال بودن شخصيتها وابسته به انتخاب بازيگران بود و استفاده از اين شيوه ها است که باعث رنگ آميزي نقش مي شود . البته فيلم نامه هم مصالح کافي را داشت که بازيگران در چنين ساختاري حرکت کنند .

 

عادل را بعد از خواندن فيلم نامه چگونه آدمي ديديد؟

 عادل از جنس آدم هايي است که هارت و پورت زيادي دارند . آدم حراف و پشت هم اندازي است و مي خواهد خودش را عصباني نشان بدهد . آدمي به اصطلاح بي وجود شل و ول است . عادل به لحاظ تلخ بودن، تلخ ترين شخصيت مهر آباد است و يک جاهايي هم مظلوم به نظر مي رسد و تلاش مي کند خودش را از جنس آدم هايي نشان بدهد که حقشان خورده شده است.

 

چهارشنبه 23 مرداد 1392 - 12:16


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری