چهارشنبه 1 شهريور 1396 - 2:55
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

هميشه اولين ها در هر کاري نزد خدا مقرب ترند

 

گفت وگو با مهران رجبي

مهران رجبي بازيگر منعطف و نقش پذيري است و در انواع و اقسام شخصيتها اعم از عکاس ، روحاني ، فرشته ، کاسب و مدير و... بازي کرده است. او به دليل تبحرش و همچنين اخلاق خوب و حرفه اي اش هميشه پر کار و محبوب بوده است . مهران رجبي در اولين فيلم سه بعدي تاريخ سينماي ايران(آقاي الف) هم حضور داشته است . به بهانه اکران اين فيلم (که هنوز هم در برخي از سينماها ادامه دارد) با اين بازيگر درباره بازي در اين فيلم گفت وگويي انجام داده ايم.

 

چقدر برايتان مهم بود  در اولين فيلم سه بعدي تاريخ سينماي ايران به عنوان بازيگر حضور داشته باشيد؟

 هميشه در فرهنگ ، هنر و ورزش اولين بودن افتخاردارد و داراي جذابيت است . حضور در اين فيلم تجربه متفاوت و جذابي بود و تجربه خوبي هم به لحاظ نوع فيلمبرداري بود. اينکه بايد چگونه جلوي چند دوربين که همزمان فيلمبرداري مي کند بازي کنيد جذاب بود. البته در نوع بازي فيلم هاي سه بعدي با فيلم هاي عادي تفاوتي وجود ندارد .

در فيلم هاي سه بعدي به طور مثال اگر قرار است بازيگر حرکتي روبه روي دوربين داشته باشد . واقعا بايد روبه روي دوربين باشد و اگر قرار است دست بازيگر رو به جلو قرار بگيرد، دست بايد به گونه اي صاف، حرکت رو به لنز داشته باشد و به طور جداگانه در معرض ديد مخاطب قرار گيرد . در حالي که در فيلم هاي معمولي اگر دست زاويه دار باشد اشکالي به وجود نمي آيد .

 

آيا  بازي مقابل دوربين هاي سه بعدي  دشوار است؟

  سختي هايي وجود دارد . مثلا جايي ظرفي را به طرف شخصيت مقابل پرتاب مي کرديم . مي بايست  ظرف مورد نظر از سه متري و به موازات لنز دوربين پرتاب مي شد و اين کار که ظاهرا ساده به نظر مي رسد چند بار تکرار شد. خيلي دشوار است شما يک چيزي را از فاصله سه متري به موازت لنز پرتاب کنيد. به همين دليل براي اينکار مي بايست تمرينات پرتابي انجام مي دادم . گاهي مواقع حتي مجبور به انجام سي برداشت مي شديم .

 

آيا گروه بازيگران با مسئول سيستم سه بعدي فيلم هم تمرينات خاصي انجام دادند ؟

  همه تيم سازنده آقاي الف براي ارائه يک کار استاندارد و ممتاز تمام تلاششان را انجام دادند و مطمئن باشيد اگر هماهنگي وجود نداشت به طور حتم فيلم به سرانجام نمي رسيد . براي هماهنگي ميان بازيگران تمرينات دورخواني متعددي انجام شد و نبايد فراموش کنيم علي عطشاني ويژگي هاي اين نوع کار کردن را که همراه برداشت هاي زياد براي رسيدن به خواسته مورد نظرش انجام داد .

 

نظر کلي تان درباره سينماي سه بعدي چيست؟

 ديدن فيلم سه بعدي به دليل ويژگي هاي تصويري که دارد برايم فوق العاده جذاب است و موقعي که پيشنهاد بازي در فيلم آقاي الف به من شد، وقتي متوجه شدم که فيلمبرداري به شيوه سه بعدي است از اين اتفاق هيجان زده شدم و به شدت مايل هستم هر چه زودتر بتوانم به ديدن آقاي الف بروم.

 

آيا به نظر شما در زمينه ساخت فيلمهاي سه بعدي همان طور که توسط متخصصان خودمان و به صورتي خودکفا کار را آغاز کرديم، خودمان هم مي توانيم پيش برويم ؟ با مشکلات پيش رو چه بايد بکنيم؟

 با توجه به شناختي که از فيلم هاي سه بعدي دارم . ديدن فيلم هاي سه بعدي براي مردم  خيلي جذاب و قاب توجه است و در تمام دنيا فيلم هاي پر فروش عموما فيلم هاي سه بعدي هستند و استقبال خوبي از اين آثار -که حتي در حوزه انيميشن هم گسترش پيدا کرده -انجام مي شود .

جذابيت هاي بصري فيلم هاي سه بعدي روي مخاطب خيلي اثر گذار و حائز اهميت است . البته اگر با شناخت و توانايي به سراغ ساخت فيلم هاي سه بعدي نرويم نمي توانيم به حاصل کار خوشبين باشيم و حتما بايد سازنده فيلم صحنه هايي را انتخاب کند که بعد سوم در آنها برجسته باشد.

در بحث کمبود امکانات نمايش فيلم هم بايد متوجه باشيم هميشه کارهاي جديد با سختي ها و مشقات زيادي روبه رو هست. شما در نظر بگيرد. روز اولي که قرار يک پادگان افتتاح شود . با يک زمين بياباني و پر از سنگ و کلوخ مواجه هستيد. سربازها و پرسنل براي راه اندازي اين پادگان کلي بايد تلاش کنند تا پادگان برپا شود و تازه سربازان و پرسنل دوره هاي بعدي بتوانند از امکانات و تسهيلات پادگان بهره برداري کنند . البته هر سختي لذت خاص خودش را هم دارد و با  لذت است که هنرمند تشويق به ادامه راهش مي شود.

در قرآن هم آمده هميشه اولين ها در هر کاري نزد خدا مقرب ترند . تهيه کننده و سرمايه گذاري که براي توليد فيلم سه بعدي آقاي الف سرمايه گذاري کردند به نوعي خط شکن اين عرصه محسوب مي شوند. اميدوارم با توجه به محدود بودن سينماهاي نمايش دهنده فيلم ، عرصه آن در شبکه نمايش خانگي تا حد زيادي جبران مافات کند .

 

آقاي الف چندمين همکاري شما با علي عطشاني بود؟

 اين چهارمين همکاري ام با ايشان بعد از فيلم هاي پوست موز ، دمکراسي تو روز روشن و مستند دوفوريتي بود.

 

همکاري با عطشاني چه ويژگي هايي دارد ؟

 هم من ، هم علي عطشاني دوتايي آدم هاي خوبي هستيم  و بنابراين با تکيه بر ويژگي هاي مشترک توانستيم به اين تعداد همکاري برسيم . البته به عطشاني گفته ام که کار کردن با تو از کار کردن با کيانوش عياري سخت تر است . يادم مي آيد در فيلم زير پوست شهر در زمان گرفتن يک نماي به ظاهر ساده که در حياط منزل و رو به روي يک بازيگر نقش سرباز، بازي مي کردم . کار با 11 برداشت فيلمبرداري شد !

تکرار به بهانه هاي مختلف مثل تغيير جاي دوربين موقعي که از يک حدي فراتر رود باعث خستگي و مستهلک شدن بازيگر مي شود. در يکي از برداشت ها به شوخي به عطشاني گفتم «دوربين مخفي» فيلمبرداري مي کني ؟  البته علي عطشاني بچه انرژيک ، خوب و دوست داشتني است .

 

خانواده تان چه نقشي در موفقيت هنري شما دارد؟

 کار بازيگري را با مير کريمي و در ميانسالي آغاز کردم و خوشبختانه واکنش اعضاي خانواده ام در مورد بازيگر شدنم مثبت بود و از من حمايت هاي لازم را انجام دادند. به وجودشان افتخار مي کنم و هميشه مرهون محبت ها و حمايت هايشان هستم . هيچ هنرمندي و بازيگري نمي تواند بدون حمايت خانواده اش به موفقيت برسد.

 

چهارشنبه 23 مرداد 1392 - 11:30


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری