جمعه 27 مرداد 1396 - 9:40
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

نقد و تحليل

 

داود خسروي

 

رازهاي يک فرش

 

نگاهي به گروه فيلمسازي فيلم تلويزيوني«آخرين گره خورشيد» (همايون اسعديان)‌ به مناسبت پخش از شبکه آي فيلم


همايون اسعديان(کارگردان آخرين گره خورشيد) متولد 1337 اصفهان، فارغ التحصيل سينما از دانشكده هنرهاي دراماتيك است. وي فعاليت هنري را سال 1353 با ورود به كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و با شركت در كلاس هاي آموزش فيلمسازي و ساختن فيلم هاي 8 ميليمتري آغاز كرد.  

اسعديان فعاليت در سينماي حرفه اي را از سال 1365 با فيلم دبيرستان به عنوان عكاس تجربه كرد. فيلم هاي طلا ومس و بوسيدن روي ماه آثار شاخص اسعديان در مقام کارگردان هستند.

فيلم تلويزيوني«آخرين گره خورشيد» هم از آثار مطرح اسعديان به شمار مي آيد. آخرين گره خورشيد در نخستين جشنواره فيلم هاي تلويزيوني جوايز بهترين چهره پردازي(مريم دوستي)، بهترين تصويربرداري(سهيل نوروزي)، بهترين بازيگر نقش دوم مرد (سعيد پور صميمي و مالک سراج)، بهترين فيلمنامه (عليرضا محمودي و همايون اسعديان) را به دست آورد.

تله فيلم آخرين گره خورشيد در20 ارديبهشت ماه 1387 كليد خورد و پس از  25‌ روز تصويربرداري اش در 15‌‌خرداد ماه به پايان رسيد. آخرين گره خورشيد به سفارش شبكه 3 سيما و مشاركت مركز فرش ايران ساخته شده است.

اسعديان پيش از آن تله فيلم «ده رقمي» را با مشاركت مركز فرش ايران ساخته بود و گره خورشيد دومين اثر اسعديان درباره نوعي از فرش دستباف است.

اسعديان درباره داستان آخرين گره خورشيد و معيارهاي انتخاب فرش‌ها براي به تصويركشيدن در تله‌فيلم‌هايش اظهار كرد:  «قصه آخرين گره خورشيد درباره مردي است كه به خريد فرش علاقه دارد. او به خاطر يكي از فرش‌هايي كه به تازگي آن را خريده، دچار كابوس‌هايي مي‌شود.

مركز ملي فرش ايران در اين زمينه تنها ما را حمايت كرد و در زمينه‌ انتخاب فرش‌ها عملي‌انجام نداد. به‌هرحال براي «10 رقمي» به فرش قديمي و موزه‌اي نياز داشتيم و براي «آخرين گره خورشيد» لازم بود فرشي در اختيار داشته باشيم كه طرحي عاشقانه داشته باشد و با توجه به اين معيارها، دو فرش را انتخاب كرديم. اگر چه اين پروژه با مشاركت مركز ملي فرش ايران ساخته ‌شد، اما فيلم تبليغ فرش نيست، بلكه به گونه‌اي با فرش مرتبط است و درباره تبليغ چيزي از سوي سازمان فرش ايران به ما ديكته نشده است. »

اسعديان درباره همکاري با منوچهر محمدي(تهيه کننده) در آخرين گره خورشيد مي گويد: «نخستين همكاري من با منوچهر محمدي به سال ها قبل برمي‌گردد. من هنوز فيلمي كارگرداني نكرده بودم و قرار بود پنج فيلم 20 دقيقه‌اي مستند گزارشي در ارتباط با شهدا ساخته شود كه ايشان تهيه‌كننده كار بودند و با هم به روستاهاي اطراف اصفهان رفتيم كه يكي دو فيلم از آن مجموعه پخش و مابقي هرگز پخش نشد.

سال‌ها طول كشيد تا آقاي محمدي من را براي ساخت سه تله‌فيلم به سفارش مركز فرش ايران و شبكه سه دعوت به همكاري كند كه اين سه تله‌فيلم هر كدام با موضوع متفاوتي ساخته شده و شامل «ده رقمي»، «آخرين گره خورشيد» و «رنگ و ترنج» بود.

از اين ميان ده رقمي به دليل دارا بودن قصه طنز تبديل به نسخه سينمايي شد و در اكران هم با استقبال مواجه شد، اما من آخرين گره خورشيد را بسيار دوست داشتم، اما به دليل اين كه كار سنگيني بود اگر به نسخه سينمايي تبديل مي‌شد در گيشه شكست مي‌خورد...»

محبوبه بيات درباره بازي در آخرين گره خورشيد مي گويد: «با وجود كوتاهي نقش در اين فيلم تلويزيوني به دليل اشتياق خودم و دوستان آن را پذيرفتم... زماني كه آقاي اسعديان براي اين نقش به من تلفن كرد  با خوشحالي در لوكيشن حاضر  شدم و علتش نيز اين است كه كار با همايون اسعديان را دوست دارم.

بيات درباره شرايط امروز بازيگري مي گويد: «با وجود آن‌كه تئاتر را به سينما و تلويزيون ترجيح مي‌دهم، ولي آنقدر ناراحتم كه تا وقتي عزت و شخصيت هنرپيشه تئاتر حفظ نشود، ترجيح مي‌دهم تئاتربازي نكنم.

 فيلم و سريال در تلويزيون از نظر من يك شغل است و بيش از اين نيست. من از شرايط حاكم در محيط بازيگري دلگير و غمگين و رنجيده هستم. اما ديگر در سني نيستم كه بتوانم از ابتدا شروع كنم به دانشگاه بروم و رشته فلسفه يا هر رشته ديگري كه مي‌خواهم را بخوانم. كار من بازيگري است و جز اين راهي ندارم.

من مصاحبه‌هاي ‌زيادي در اين‌باره داشتم و گله‌هايم را در رسانه‌‌‌ها و مطبوعات مختلف بيان كردم و چون متاسفانه انسان ركي هستم چيزي را پنهان نمي‌كنم، اما از آنجا كه تاكنون به اين مشكلات ترتيب اثري داده نشده و اين مساله روزبه‌روز بدتر مي‌شود، ترجيح مي‌دهم كه ديگر چيزي نگويم. چون تصورمي كنم بازيگري و فيلمسازي درست مثل حرفه ساختمان‌سازي و برج سازي شده است و روي هم ساخته مي‌شوند و به آسمان مي‌روند، ولي به هيچ عنوان به كيفيت اثر و شخصيت هنرمند توجه نمي‌كنند. از نظرمن بحث هنر روز به روز كمرنگ‌تر مي‌شود و تنها به عنوان يك شغل درحال مطرح شدن است».

سهيل نوروزي(تصويربردار آخرين گره خورشيد) در مورد همكاري با اسعديان مي گويد: «اسعديان به كاري كه انجام مي‌دهد، تسلط دارد و در حرفه ما اين خيلي مهم است كه كارگردان قاب‌هاي زيبا را بپسندد و آنها را بچيند و از تصويربردارش بخواهد كه بهترين نور و بهترين ميزانسن را به كار بدهد.

حرفه ما شبيه كاري است كه يك نقاش انجام مي‌دهد. آخرين گره خورشيد كار خوبي است؛ چون فيلمنامه مناسبي دارد و تقطيع‌هاي زياد و سكانس‌هاي فراوان دارد. من فكر مي‌كنم كه براي يك تصويربردار سختي‌كار، تنها سختي آب و هواست، نه سختي‌اي كه در داخل كار وجود دارد.

سينما و تلويزيون هر دو ابزارهاي بسيار خوبي هستند. تلويزيون بيننده‌هاي زيادي دارد و همه فكرمي كنند كه بايد حساسيت‌هايش كمتر باشد، در صورتي كه اگر درست به آن نگاه كنيم، متوجه مي‌شويم اصلا اين‌طور نيست. اگر در تلويزيون كار درست صورت گيرد به‌ خوبي سينماست. در سينما بيننده‌هاي كمتري در فضايي آرام و در سكوت و تاريكي فيلم را نگاه مي‌كنند و همين باعث بالا رفتن حساسيت‌ها مي‌شود درحالي‌كه حساسيت‌ها در تلويزيون به‌گونه‌اي ديگر است.»

 

عوامل آخرين گره خورشيد:

تدوين:نازنين مفخم، مدير تصويربرداري: سهيل نوروزي، صدابردار:ساسان نخعي، طراح گريم:مريم دوستي، طراح صحنه و لباس: جهانگير ميرزاجاني، مدير توليد: مجيد کريمي، برنامه ريز و دستيار اول کارگردان: مريم هژيروند، دستياران کارگردان:عبدالرضا نيک پور و امير هومن سپاه منصوري، منشي صحنه: آرزو نيک پور، عکاس: مهدي دلخواسته، گروه تصويربرداري: سامان احمدي، حامد اوتادي، شمس حسن نژاد، ميثم محمدي پور، دستيار صدابردار: محمود کاشاني، گروه گريم: آرزو خراط ها، امير مرتضايي، دستيار اول صحنه و لباس: دليله صوفياني، دستياران صحنه: داود ورپايي، رضا نظري و مدير تدارکات: مهدي طنابچي.

بازيگران: شاهرخ فروتنيان، آزاده صمدي، مهران رجبي، محبوبه بيات، سعيد پورصميمي، محمد باغباني، زويا امامي و مالک سراج

خلاصه داستان: آخرين گره خورشيد داستان مجموعه‌دار فرشي است كه خارج از كشور زندگي مي‌كند، او فرش خاصي مي‌خرد. فرش ذهن او را به خود مشغول مي‌كند به طوري‌كه اين مجموعه‌دار تصميم مي‌گيرد قصه‌ اين فرش را كشف كند...

 

يكشنبه 20 مرداد 1392 - 13:26


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری