دوشنبه 5 تير 1396 - 8:13
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

نظام پيشنهادات

 

سيد داوود تديني
مسئول اطلاع رساني كارگروه نظام پيشنهادها

 

چگونه هدف گذاري کنيم؟ «بخش اول»

 

يکي از توانمندي‌ها و در عين حال نيازمندي‌هاي يک مدير موفق اين است که همواره اهداف روشن و واضحي داشته باشد، سپس اين اهداف را با افراد و کارکنان در ميان بگذارد، تا تمام سازمان با يک مسير متحد و مشخص به سمت اهداف پيش روند.

يک مدير همواره بايد به اهدافي که از پيش تعيين کرده است اشراف کامل داشته باشد و عملکرد، کارها و فعاليت‌هاي خود را براساس اين اهداف تعيين کند. براي اين منظور قصد داريم توضيحي ارائه دهيم که اهداف به چه شکلي بايد تعيين شود. يک هدف گذاري روشن بايد از معيارهاي زير برخوردار باشد:

 

خاص و مشخص بودن

وقتي هدفي را در نظر مي‌گيريد، ضروري است که درباره شکل و شمايل نتيجه‌اي که به دست مي‌آوريد اطلاعات روشن داشته باشيد. سوالي که بايد از خود کنيد اين است «از کجا بدانيد که به هدف رسيده‌ايد؟»، «نتيجه کار چگونه به نظر مي‌رسيد؟»، «چه احساسي به انسان مي‌دهد؟»، «مستلزم حرکت است يا سکون؟» سعي کنيد با جزئيات به اين سؤال‌ها جواب بدهيد. هرچه در اين مرحله مشخص‌تر عمل کنيد، احتمال دسترسي شما به هدف افزايش مي‌يابد.

 

قابل اندازه گيري بودن

اگر هدف شما ملموس نباشد، همان طور که بسياري از هدف‌ها ملموس نيستند، متوجه موفقيت خود نمي‌شويد، مگر آنکه به شکلي بتوانيد آن را اندازه بگيريد. اين معيار مي‌تواند مالي، درصدي يا ذهني باشد که شايد از روي ميزان رضايت خاطر برداشت شده باشد. به خاطر داشته باشيد اگر معيار نادرستي در نظر بگيريد که با هدف شما ارتباط مستقيم نداشته باشد، ممکن است مورد اشتباهي را اندازه بگيرد. براي مثال، اگر مي‌خواهيد رضايت مشتريان را اندازه بگيريد و درصد افزايش فروش را معيار قرار دهيد، ممکن است فکر کنيد که به هدف خود رسيده‌ايد، اين در حالي است که ممکن است رقيب شما از بازار خارج شده باشد.

«و من الله التوفيق و عليه التکلان»

 

سه‌شنبه 15 مرداد 1392 - 9:33


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری