جمعه 2 تير 1396 - 9:49
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

بايد تمام حواس مخاطب را جلب کنيم

 

گفت وگو با «ابراهيم پشت کوهي» کارگردان نمايش مثل آب براي شکلات

 

نمايش مثل آب براي شکلات، اقتباس آزادي از رماني به همين نام نوشته لورا اسکوئبول است. رماني که در سبک رئاليسم جادويي نوشته شده است و ابراهيم پشت کوهي براي اجراي صحنه، آن را با فرهنگ بومي جنوب درآميخته است. حضور پر رنگ موسيقي جزو ويژگي هاي اين اثر نمايشي است . با پشت کوهي در مورد اين نمايش گفت وگويي انجام داده ايم .

 

اقتباس ادبي در گروه تئاتري شما چه جايگاهي دارد؟

گروه ما اهدافي را پيگيري مي کند، که استفاده از برخي از آثار ادبي معروف دنيا به اين اهداف نزديک است. از طرف ديگر مي خواهيم که گستره تئاتر را در برخورد با ساير حوزه ها مثل رمان ، شعر و متن هاي کلاسيک رونق ببخشيم . به همين خاطر  است که در نمايش هاي کمدي الهي و مثل آب براي شکلات به سراغ اقتباس ادبي رفتيم .

 

از معدود گروه هاي شهرستاني هستيد که فرصت اجرا در تهران را به دست آورده ايد ، چگونه اين مسئله عملي شد؟

به تقسيم بندي گروههاي تهراني و شهرستاني اعتقادي ندارم . زيرا اين نوع نگاه باعث به وجود آمدن يک نگاه ساده انگارانه مي شود . همه گروههاي تئاتري بايد شرايط مساوي براي اجرا داشته باشند . در تمام نقاط ايران گروههايي وجود دارند که سطح کيفيشان قابل قبول است و مي توانند کارهاي نويي اجرا کنند . گروه ما در حدود چند سالي است که در سطح اول تئاتر کشور فعاليت مي کند .

 

آيا بعد از اجراي نمايش در جشنواره تئاتر فجر ، ان را در بندر عباس روي صحنه برديد ؟

در بندر عباس چند نوبت اجرا – تمرين داشتيم . کاري که چندان در تئاتر ايران مرسوم نيست و استقبال خوبي از اين نمايش انجام شد .

 

آيا شروع اجراي نمايش هم زمان با آغاز ماه رمضان باعث کاهش تعداد مخاطبان نمايش نمي شود ؟

نمي دانم ، اما اگر نمايش در ايام عادي سال روي صحنه مي رفت به طور حتم مخاطبان بيشتري داشت . اميدوارم مردم بعد از افطار به ديدن نمايش بيايند و يک اجراي توام با انديشه و سرگرمي را ببينند .

 

در چند نمايش اخير شما مثل کمدي الهي با بازيگران حرفه اي مثل سعيد چنگيزيان و ياسر خاسب و در نمايش مثل آب براي شکلات  با رويا نونهالي و ترکيبي از بازيگران تهراني و بندر عباسي روبرو هستيم. دليل اين رويکرد چيست ؟

نمايش کمدي الهي نمايش دو لته اي بود که داستان نمايش در دو فرمت همزمان در صحنه اجرا مي شد . اين امکان برايم وجود دارد که بازيگر مناسب هر نقش را مورد استفاده قرار بدهم . براي نمايش مثل آب براي شکلات از همان ابتداي کار اين ذهنيت را داشتم که رويا نونهالي براي نقش مادر النا گزينه مناسب و درستي است .

ايشان هم لطف کردند و دعوت گروه ما را پذيرفتند و مدتها به بندر عباس آمدند و با گروه تمرين کردند و علي رغم اينکه يک بازيگر مطرح و نامدار سينما و تلويزيون هستند با تمام بازيگران گروه که اغلبشان در نمايش نقش دخترش را بازي مي کردند ارتباط خوبي برقرار کردند. تمام اعضا گروه هم به شکل درستي از تجربيات بازيگري رويا نونهالي استفاده کردند. از حضور اين بازيگر توانا و حرفه اي احساس رضايت دارم.

 

رويا نونهالي به خوبي توانسته جسارت و استبداد مادر النا را در بازيش نشان دهد؟

 اگر نقش هايي را که در گذشته رويا نونهالي بازي کرده است مرور کنيد او کمتر در نقش زنان قوي و خشن ظاهر شده است . رويا نونهالي با درک درست از شخصيت مادر النا توانست شمايل يک زن، که چهره خشني ندارد ، اما  با نوع رفتار و عملکردش توانسته استبدادي را در محيط مزرعه حاکم کند، ارائه  دهد . مادر النا در بخش هاي مختلف نمايش رفتارهاي متفاوتي از خودش بروز مي دهد و جاهايي در نمايش شخصيتش به سمت خاکستري بودن تمايل پيدا مي کند .

 

ريشه خشونت در رفتار مادر النا چيست ؟

 شرايط زندگي، مادر النا را به سمت خشونت سوق داده است . البته بايد توجه کرد که زندگي در محيط مزرعه سرمنشاء خشونت در وجود مادر النا نيست، بلکه دليل اين خشونت سرکوب يک سري از خواسته ها و اميال در گذشته مادر النا بوده است.

 

دکور ساده و ميني مال نمايش در انتقال  فضاي اثر خيلي موثرعمل کرده است ، چگونه اين طراحي در نمايش شکل گرفت ؟

طراحي صحنه را خودم انجام دادم و طبق ويژگي هاي نمايش تلاش کردم دکور با فضاي نمايش هماهنگ باشد .

 

ديوارهاي دکور هم کارکرد چند گانه اي دارد ؟

اين دکورها از جنس چوب هستند و انگاري ما را به طبيعت وصل مي کنند و حتي خطوط مي توانند ميله هاي زندان را به ذهن متبادر کنند، که در قالب و چارچوبي دختران را محصور کرده اند و در ضمن قرابتي هم با فضاي طبيعت دارند.

 

در سبک رئاليسم جادويي دنياي مردگان با دنياي زندگان تداخل پيدا مي کند و در طول نمايش هم مي بينيم که مدام روح خدمتکار خانه و مادر النا در مزرعه حضور پيدا مي کنند ؟

اين خصيصه يکي از ويژگي هاي مثبت رئاليسم جادويي است ، که بيشتر در ادبيات کارکرد دارد. در طول نمايش هم مدام مرزهاي رويا و واقعيت شکسته مي شود و در اين فضا هر اتفاقي مي تواند رخ بدهد .

 

يکي از ويژگي نمايش مثل آب براي شکلات موسيقي زنده و جذاب آن است، اما در لحظاتي موسيقي بر فضاي نمايش غالب و توجه مخاطب بيشتر به اجراي زنده موسيقي معطوف مي شود ، آيا اين مسئله را قبول داريد ؟

پاسخ شما را ارجاع مي دهم به نظر تعدادي از تماشاگران که معتقد بودند. تصاوير شاعرانه نمايش براي آنها جذابيت زيادي داشته است، اگر چه موسيقي جنوب هميشه اين قابليت را داشته که مورد توجه قرار بگيرد. موسيقي نمايش مثل آب براي شکلات تلفيقي از سبک هاي مختلف در دنيا است .

آهنگساز نمايش هم به خوبي کارش را انجام داده که  چنين حسي را در حين ديدن نمايش به شما منتقل کرده است . اگر موسيقي بر فضاي نمايش چربش داشته باشد، به نظر من يک ايراد محسوب مي شود . موسيقي بخشي از نمايش است . همانطوري که آشپزي چنين نقشي را در نمايش ايفا مي کند .

 

بله، طبخ غذا به صورت واقعي هم در طول نمايش جزيي از فضاي نمايش محسوب مي شود.

تئاتر اين امکان را به ما مي دهد که تمام حواس مخاطب را به خودمان جلب کنيم . غذا عنصر مهمي است که بنا به ضرورتش در اين نمايش در حکم يک شخصيت عمل مي کند.

 

دليل سکوت و خاموش بودن پدرو چيست ؟

دليل اين سکوت مي تواند از سوي مخاطبان نمايش استنباط هاي متفاوتي داشته باشد.

 

چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 9:7


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری