پنجشنبه 1 تير 1396 - 16:27
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

نيما نوربخش

 

توفيق سريال «مادرانه» در جذب مخاطب

 

گزارشي از ارزيابي اوليه سريال‌هاي ماه مبارک رمضان از ديدگاه يک روحاني:

حجت‌الاسلام پهلوانيان، قائم مقام مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما، در گفت‌و‌گو با خبرگزاري ايكنا با بيان اين مطلب كه «مادرانه» در بين سريال‌هاي ماه رمضان كاري پرمخاطب است، اظهار كرد: درباره سريال‌هاي ماه رمضان هنوز كمي زود است بخواهيم تجزيه و تحليلي دقيقي داشته باشيم، اما نسبت به آنچه تا به امروز پخش شده، بايد گفت كه سريال «مادرانه» توانسته در جذب تماشاگر موفق‌تر از دو كار ديگر باشد، البته جدا از بحث كيفيت كه بايد روي آن بحث كرد، زمان پخش بسيار خوب اين سريال كمك بالايي در بالا رفتن ميزان مخاطبان اين سريال كرده است.

وي افزود: «مادرانه» كاري ملودرام است كه داستاني پركشش دارد. اين دسته توليدات براي تماشاگر ايراني كه به دنبال ملودرام‌هاي خانوادگي هستند جذاب و گيراست. جدا از اين ويژگي، كارهايي نظير ساخته اخير جواد افشار(كارگردان سريال) به دليل مناسبتي بودن انتظار مي‌رود از مضامين ديني نيز بهره كافي را برده باشد تا بتواند تناسب لازم را با ماه مبارك رمضان برقرار كند.

اين كارشناس حوزه رسانه تاكيد كرد: بايد اذعان كرد اين سريال تا به اينجاي كار كه بحث تعليق و جذب مخاطب مطرح است، توانسته موفقيت‌هاي لازم را به دست آورد، اما همانگونه كه در توضيح فوق‌، ذكر شد به لحاظ تم و محتوا هنوز زود است كه از كار قضاوت صحيحي داشته باشيم.

وي اضافه كرد: براي موفقيت اين كار چند دليل ديگر هم مي‌توان متصور شد كه يكي از آنها نوع كارگرداني «مادرانه» است كه به عقيده من بهترين كار جواد افشار تا به امروز بوده است. درضمن جنس و شكل داستان هم دليلي ديگر براي موفقيت اين كار است، چون بحث عشق و علاقه‌ي مادري كه در برخي مواقع ممكن است ناديده گرفته شود عاملي براي پر مخاطب شدن اين كار بوده است. مطلب ديگر به عقيده من شخصيت‌پردازي خوب اين كار است به ويژه شكل و قالب خاكستري كار كه به گيرا شدن سريال كمك شايان توجهي كرده است.

 

توبه، پيام سريال «مادرانه»

پهلوانيان درباره اينكه اين سريال تا چه حد در بطن داستان از مفاهيم ديني استفاده كرده، گفت: همانگونه كه ابتداي سخنانم گفتم هنوز درباره بحث مفهومي نمي‌شود نظرات دقيقي داد، اما آنگونه كه از نشانه‌هاي اين كار مشخص است اين اثر در پي بيان مضموني چون «توبه» است. حال اگر به واقع اين مفهوم مورد توجه قرار گرفته باشد به يكي از اصيل‌ترين موضوعاتي ديني كه همان بازگشت به سوي خداوند است پرداخته مي‌شود.

اين كارشناس حوزه رسانه درباره سريال «دودكش» نيز گفت: كارهاي محمدحسين لطيفي (كارگردان دودكش) عمدتا آثاري پر كششند كه در جذب تماشاگر هم موفق هستند. دليل اين امر نيز اين است كه فيلمساز از طبقات متوسط، ضعيف و غني شناخت خوبي دارد.

براي همين، رفتارها و روابط خانوادگي اين طبقات، همچنين مناسبت‌هاي كه بين آنها وجود دارد را به خوبي در كارهايش تصوير مي‌كند. اين مسئله را كارگردان در مونولوگي در ابتداي سريال بيان مي‌كند به خوبي مشخص است.

وي در مورد اينكه كارگردان با چه هدفي در اين سريال به طبقات كم درآمد جامعه توجه كرده، گفت: اين سريال تا به آنجا كه من دريافتم در پي يادآوري اين نكته است كه بگويد، زندگي راحت نبايد ما را از همنوعان كم درآمدمان غافل كند.

در اين ميان ضعف روشني كه اين كار در رسيدن به خواسته‌اش دارد اين است كه فضاي كار تا حدودي غير واقعي است بدين معنا كه مشكلات پيش رو بيش از حد بزرگ شده‌اند.

 

«خروس» کاري ناموفق در جذب تماشاگر

پهلوانيان درباره سريال «خروس» هم كه در جذب و مقبوليت نسبت به دو كار قبل از موفقيت كمتري بهره برده است، چنين توضيح داد: اين سريال با توجه به پتانسيلي كه در بازيگرانش دارد، نتوانسته آنگونه كه بايد به موفقيت لازم در جذب تماشاگر دست پيدا كند. منظورم اين است كه كاركترهاي سريال قادر نبودند آنگونه كه بايد در سريال به بار نشيند. براي مثال جواد رضويان در «خروس» نتوانسته اهرمي باشد براي جذب مخاطب، چون نقشش جا نيفتاده است.

اين مدرس دانشگاه به مطلب فوق اضافه كرد: طنز اين كار، ساختاري ملايم دارد كه نشان مي‌دهد سازنده در پي اين است كه اثرش به عنوان يك كار صرفا طنز شناخته نشود، بلكه آنگونه كه از شواهد پيداست اين كار به دنبال يك طنز ملايم اجتماعي است كه در آن دغدغه‌ها و معضلات اجتماعي به تصوير كشيده مي‌شود.

 البته تجربه نشان داده كه اين دست توليدات در جذب تماشاگر تلويزيون توانسته‌اند به موفقيت لازم دست پيدا كنند، ولي اينكه چرا اين كار قادر به انجام اين كار نبوده بايد دليلش كارشناسي شود. در اين ميان قادريم براي مثال از كاري چون «پايتخت» را به عنوان اثري نام بريم كه هم زباني طنز دارد هم اينكه درصدد پرداختن به مشكلات است.

وي درباره اينكه سريال‌هاي ماه رمضان تا چه حد با زبان طنز قادر به بيان مضامين ديني يا اخلاقي هستند، گفت: ما زماني كه ادبيان كلاسيك خود را بررسي مي‌كنيم بخشي از آن ادبيات طنز است. براي نمونه مي‌توانم به شاعر و اديبي چون شيخ سخن سعدي اشاره كنم كه در حكايت و اشعارش با زبان طنز در پي تلنگر زدن به انسان است.

 اين طنز تنها به فكر خنداندن نيست؛ خنداندني كه ممكن است به غفلت منجر شود. در اين ميان متأسفانه در هنرهاي نمايشي به ويژه تلويزيون كمتر در اين زمينه دقت نظر مي‌شود و تنها از طنز به عنوان ابزاري براي خندان بهره برده شده است.

 

توجه نامناسب تلويزيون به طنز

وي در پايان خاطرنشان كرد: متأسفانه استفاده نامناسب از طنز را به وضوح در گفته برخي فيلمسازان كه در اين حوزه كار مي‌كنند مي‌توان مشاهده كرد كه مي‌گويند هدف آنها از ساخت اين مجموعه طنز تنها سرگرمي است، هدفي كه در جاي خود بد نيست، اما به تنهايي دليلي براي ساخت يك مجموعه تلويزيوني نمي‌تواند باشد. در خاتمه بايد به اين نكته هم اشاره داشت كه ما در تلويزيون كارهاي طنزي كه به اين حوزه نگاهي فاخر داشته‌اند، داريم، اما تعدادشان بسيار كم است.

 

يكشنبه 30 تير 1392 - 11:20


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری