شنبه 29 مهر 1396 - 12:3
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

نقش سامي را عاشقانه بازي کردم

 

گفت و گو با کامران تفتي بازيگر فيلم «گلوگاه»

کامران تفتي بازيگر با استعدادي است. او در عين جواني نقشهاي متنوعي را در کارهايي مثل خواب و بيدار ، شمس العماره ، رسوايي و... بازي کرده است . تفتي در تئاتر هم حضوري موثر و قابل توجه دارد. اين روزها فيلم گلوگاه با بازي او اکران شده است . با کامران تفتي درباره حضور در نقش سامي و فيلم گلوگاه گفت و گويي انجام داده ايم .

                                                             

سال 92 از نظر اکران دو فيلم شما، رسوايي و گلوگاه تا به حال بايد برايتان سال خوبي بوده باشد؟

دو، سه سالي تلاش مستمري در کار بازيگري داشته ام و برنامه ريزي کردم در فيلم هايي بازي کنم که جايگاه کاريم را ارتقا ببخشد. بعد از استقبال خوب مردم از فيلم رسوايي، مخاطب با فيلم گلوگاه رو به رو مي شود که ژانر و فضاي متفاوتي دارد.

البته در زمينه بازي هم، من در اين فيلم استيل و سبک ديگري دارم . فيلم گلوگاه به لحاظ شرايط توليد کار دشواري بود . کمک و همدلي تيم توليد و همه عوامل باعث شد کار با کيفيتي مطلوب به پايان برسد و فيلمي شريف و آبرومند و بدون هيچ اهانتي به شعور مخاطب براي نمايش آمده شود .

 

از حضور در صحنه هايي خطرناک مانند بالا رفتن از دکل در حين فيلمبرداري دچار واهمه و ترس نشديد؟

صادقانه بگويم يک بيماري به نام «بازيگري» دارم و درمانش بازي کردن است . موقعي که ابراهيم معيري درباره نقش سامي به من توضيحاتي داد . آن را شخصيت خاصي ديدم. در سينماي کم قهرمان ايران او ضد قهرماني است که در قالب قهرمان هم قرار مي گيرد و محور ايجاد تحرک در فضا و داستان فيلم مي شود .

تلاش کردم چهره اي واقعي از اين آدم در بازيم ارائه کنم و مخاطب هنگام ديدن فيلم باورش کند . دوستان گلوگاهي که در کار نصب دکل تبحر داشتند به ما کمک هاي زيادي کردند تا واقعي ظاهر شويم و چگونگي آهن روي آهن گذاشتن و زندگي سخت کارگري را تجربه کنيم .

 

آيا سامي شباهتي به ضد قهرمان هاي فيلم هاي خياباني دهه پنجاه دارد ؟

اين جنس از شخصيتها ، شخصيتهايي خاکستري هستند که خاصيت اعمال رفتارهايي را در چارچوب داستان فيلم دارند که دست بازيگر  را باز مي گذارند تا شخصيت مورد نظر به بلوغ و تبلور درستش برسد .

 

به نظر مي رسد سامي از جنس آدم هايي است که به اصول خاصي وفادار هستند؟

بله، جمله اي معروف وجود دارد که مي گويند لاتي لات است که فهم ، درک ، حيا و ناموسش جلوتر از زور بازويش باشد . بي شخصيتي ، اعمال زور ، زور گيري در قاموس بچه هاي داش مشدي و لوطي صفت محلي از اعراب ندارد .

سامي شخصيتي است که من عاشقانه دوستش داشتم و عاشقانه بازيش کردم . اگر هم در اين شخصيت رگه هايي از لوطي گري و داش مشدي بودن ديده مي شود ، به خاطر شيريني اش و نوع گويش اوست که در ذهن مخاطب باقي  مي ماند.

 

معمولا آدم هايي از جنس سامي بيشتر، آدم هاي علافي هستند ، اما سامي اهل کار و منطق است ؟

نکته مهم در شخصيت پردازي سامي اين است که نه جلوه اي صرفا منفي دارد و نه يک سره خصوصياتش مثبت است. شخصيت سامي رنگين کماني از احساسات بشري در خود دارد. همه ماها در موقعيت هاي مختلف رفتارهاي متفاوتي بروز مي دهيم و اين رنگين کمان شخصيتي ، آدم ها را خاکستري نشان مي دهد .

                                                  

با توجه به رفتاري هايي که سامي از خودش بروز مي دهد و او را خاکستري نشان مي دهد . مخاطب با او نسبت به شخصيت مثبت فيلم احساس همذات پنداري بيشتري پيدا مي کند. علت اين مسئله چيست ؟

لادن مستوفي ، هادي ديباجي ، عليرضا اوسيوند ، سيامک اطلسي و خدا بيامرز مسجد جامعي بازيگران فيلم تلاش کردند در نوع بازيشان حالت مستند گونه ساختار فيلم حفظ شود و بازيشان با فضاي فيلم هم خواني داشته باشد . اگر مردم بيشتر با نقشم ارتباط برقرار کردند به اين نکته بر مي گردد که به عشق آنها بازي مي کنم .

                                                                                                                   

آيا اگر سامي با دختر ازدواج مي کرد ، زندگيش به سر و سامان نمي رسيد ؟ 

بله ، کاملا مرد زندگي مي شد . اگر ابراهيم معيري «گلوگاه 2» را بسازد و سامي به سر و ساماني برسد . فيلم جذاب تر خواهد شد .

 

براي ايفاي نقش سامي الگوي خاصي داشتيد ؟

نه ، الگوي خاصي نداشتم . اما چون به اين نوع نقش ها علاقه دارم . مي روم به سراغ ديدن اين نوع نقشها در فيلم هاي سينمايي که ساخته شده است و ويژگي هاي مورد نظرم را از فيلتر خودم عبور مي دهم تا معماري شخصيت کامل شود.  البته در کار بازيگري به تقليد اعتقادي ندارم .

 

آيا به شباهت سامي با شخصيت ضد قهرماني که در فيلم رسوايي بازي کرديد اذعان داريد ؟

جعفر در فيلم رسوايي آدم خاکستري است که به سمت منفي بودن سوق پيدا مي کند و دليل آن نرسيدن به آرزو و خواسته اش است . سامي نقطه مقابل جعفر است . سامي موقعي که به هدفش نمي رسد ، آدم بدي نمي شود و مي رود به سمت سکوت و پذيرفتن واقعيت و تقديرش . ارائه دادن اين کنتراست رفتاري و شخصيتي در بازي کار دشواري است. تمام تلاشم را انجام دادم تا در ميني ماليستي ترين شکل ممکن بازي ام را ارائه کنم.

 

سامي در محل زندگيش آدم محبوبي است ؟

کاملا محبوب و مورد احترام در ميان بچه محل هايش است . چون در جغرافياي خودش زندگي مي کند . در کارهايي که انجام  مي دهد خودش ر ا محق مي داند و اگر آدم غريبه اي به اين جغرافيا بيايد و جايگاهش را تحت تاثير قرار بدهد، سريع واکنش نشان مي دهد .

منتهي هوشمندي به اصطلاح «محلي» از خودش بروز مي دهد و باز هم با رقيبش رفاقت مي کند و تلاش مي کند روحيه کارگري که دارد افول نکند . بارها با عمران صحبت مي کند . موقعي که تقدير به سامي مي فهماند که احساساتش به فرجامي نمي رسد، آن را مي پذيرد و آدمي دروني و ساکت مي شود.

 اين ويژگي اوج جلوه شخصيتي است که سرنوشت محتومش تنهايي است . در آخر فيلم هم ايهامي در قاب تنهايي سامي در مزرعه به تصوير در مي آيد؛ چيره دستي نادر معصومي در قاب بندي اين نما مثال زدني بود و قبلا هم در همکاري با معصومي در فيلم مرگ کسب و کار من است تجارب خوبي به دست آورده بودم .

 

آيا شخصيت مولود، نگاهي به زن آرماني و اسطوره اي ايراني دارد ؟

در اصل مولود يک نشانه است و فيلم گلوگاه فيلم صنعتي و مردانه اي است و حضور احساسات در اين فيلم و جنگ و نبردي که ميان سامي و عمران در مي گيرد، بسيار مهم است.

در فيلم يک سري اتفاقات در شرف رخ دادن براي اين دو شخصيت است . کاتاليزور رخ دادن چنين اتفاقاتي وجود مولود است . در قواعد کلاسيک وجود مثلث عاطفي در فيلم ها درام را به وجود مي آورد . البته در فيلم گلوگاه خبري از ايجاد مثلث هاي دخترانه و پسرانه و تين اينجري معروف نيست. در اين مثلث زندگي روايت مي شود و وجودش در فيلم لازم است.

لادن مستوفي هم با سعه صدر حضور در اين نقش را قبول کرد . نقشي خاموش ، پر از سکون و کم ديالوگ که کمتر بازيگري به بازي در آن تن در مي دهد . لادن مستوفي با توجه به ظاهر و نوع بازيش به شکل زيبايي جنبه هاي اساطيري اين شخصيت زن را در بازيش نشان داد و بسيار با دقت و علاقه در اين فيلم حضور پيدا کرد.

 

دوشنبه 24 تير 1392 - 12:8


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری