پنجشنبه 2 شهريور 1396 - 5:33
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

روايت هايي از فرهنگ ايراني

 

گفت وگو باحجت ذيجودي کارگردان مجموعه تلويزيوني «تلاقي»


مجموعه تلويزيوني تلاقي يکي از کارهاي ارزشي و خوش ساخت شبکه يک است که در اين مجموعه موضوعات اجتماعي با تکيه بر آداب و سنن مردم نواحي مختلف کشور روايت مي شود . با حجت ديجودي  درباره ساخت مجموعه تلاقي و موضوعات طرح شده در اين سريال گفت وگويي انجام داده ايم.

 

از نحو حضورتان در اين سريال بگوئيد ؟

سابقه همکاري با عباس رافعي تهيه کننده اين کار را در گذشته داشتم. ايشان به من گفتند که قرار است تهيه کنندگي سريالي چند اپيزودي را برعهده بگيرند و قرار است با چند کارگردان، بخش هاي مختلف سريال ساخته شود. پس از شروع کار اولين کارگرداني که کارش را در اين سريال آغاز کرد من بودم .

 

مهم ترين ويژگي اين سريال چيست؟

همانطوري که از اسم سريال بر مي آيد اين مجموعه تلويزيوني به تلاقي فرهنگ هاي مختلف کشور مي پردازد . آدم هاي مختلفي از قوميت هايي گوناگون در کاروان سرايي با يکديگر برخورد پيدا مي کنند . اين آدمها تلاش مي کنند در موقعيت هايي خطير به يکديگر کمک کنند .

در بخش هاي مختلف سريال قوميت هاي مختلف کشور مانند لر ، بلوچ ؛ جنوبي و.... به تصوير کشيده شده اند . در کاروان سرا ميهمان هايي حضور پيدا مي کنند که مراسم  مختلفي مثل مراسم عروسي را برگزار مي کنند .

ساختار اين مجموعه با سريال هايي که با تعدادي شخصيت ثابت شروع و با همان ها هم به پايان مي رسد تفاوت هاي جدي دارد. مخاطب در هر قسمت از تلاقي با شخصيت هاي جديدي آشنا مي شود . به اين ترتيب در هر اپيزود تعدادي بازيگر ميهمان داريم.

 

آيا خودتان برخي از اپيزودها را براي کارگرداني انتخاب کرديد ؟

چون شروع کننده کار بودم. اين آزادي عمل را داشتم که خودم انتخاب کنم . قرار بود که بخش هاي مختلفي را پشت سر هم کارگرداني کنم. اما به دليل وقفه اي که برايم پيش آمد و سرگرم ساخت تله فيلمي شدم، فاصله اي بين ساخت بقيه قسمتها به وجود آمد؛ بنابراين دوستان ديگري چند اپيزود را کارگرداني کردند .

 

در کارهاي اپيزوديک کارگردان اول سريال بودن به جهت آماده کردن دکور و انتخاب لوکيشن ها کار سخت تري است؟

بله، مخصوصا در اين کار نياز به آماده سازي زيادي براي لوکيشن کاروان سرا داشتيم و پيش توليد فشرده اي را از سر گذرانديم. در دفتر توليد تهران مجبور بودم بازيگران نقش هاي مختلف را که تعدادشان هم زياد بود با سرعت انتخاب کنم و برنامه ريزي کنم که چه موقعي نوبت بازيشان است . حجم کاري اين سريال به انداره 7-8 تله فيلم گسترده و زياد بود .

 

آيا بازيگران ساير اپيزودها را شما انتخاب کرديد ؟

خير، فقط بازيگراني را که مربوط به اپيزودهاي خودم بود را انتخاب کردم .

 

براي اينکه يک لحن واحدي در تمام اپيزودها وجود داشته باشد با ساير کارگردانها چه هماهنگي هايي انجام داديد ؟

کار يک خط سير واحد متشکل از کاروان سرا و آدم هايي که آنجا را نگهداري مي کنند، دارد. البته اين قصد وجود داشت که هر بخش از اين مجموعه با نگاه متفاوت کارگردانش ساخته شود .

 

براي جستجوي لوکيشن اصلي مجموعه که يک کاروان سراي قديمي است چه کرديد ؟

مدتها گروه توليد در اطراف تهران براي پيدا کردن يک کاروان سراي قديمي وقت گذاشت . اما کاروان سراي مناسبي پيدا نمي شد؛ سرانجام لوکيشن موجود را در جاده قم-کاشان پيدا کرديم . ويژگي مهم اين کاروان سرا وسعت و فاصله اش با جاده اصلي بود . زمان ساخت اين کاروان سرا به دوران صفويه برمي گردد. اين کاروان سرا به خوبي با آنچه در ذهن داشتيم همخواني داشت و فضاي متفاوتي را براي مخاطب به وجود مي آورد.

مخاطب تلويزيون از ديدن لوکيشن هاي تکراري و يکنواخت شهري به خصوص آپارتماني خسته شده است و نياز به چنين لوکيشن هايي واقعا احساس مي شود . بايد لوکيشن هاي جديدي پيش روي مخاطب قرار بگيرد. ديدن اين سريال با اين لوکيشن هاي قديمي و با اصالت به تماشاگران فرصت و مجال ديدن کار متفاوتي را مي دهد .

 

به لحاظ بعد مسافت و گرماي طاقت فرساي کوير، کار کردن در اين لوکيشن ها چگونه بود؟

بخش هايي از سريال را که من کارگرداني کردم در فصل تابستان فيلمبرداري شد. گرماي تابستان در کوير و دور بودن از امکانات رفاهي واقعا طاقت فرسا بود. خوشبختانه ساير دوستان کارگردان در فصل هاي مناسبي فيلمبرداري شان را انجام دادند .

 

چقدر مجموعه به مشکلات مختلف اجتماعي پرداخته است؟

اين سوال را بايد جمال خليلي نويسنده تلاقي پاسخگو باشد .....

 

آيا قبل از شروع فيلمبرداري ، با فيلمنامه کاملي مواجه بوديد ؟

خوشبختانه قبل از شروع فيلمبرداري فيلم نامه کاملي داشتيم. زيرا بايد قبل از شروع کار در سازمان صدا و سيما مورد تصويب قرار مي گرفت . فيلم نامه تلاقي تحت  نظارت مهدي سجاده چي نوشته شده است .

 

کل کار در چند قسمت براي پخش آماده شد ؟

هر اپيزود مجموعه در حدود صد دقيقه بود و قرار بود گروه اجتماعي شبکه اول سيما هر شب بيست دقيقه از اين سريال را پخش کند . با اين شيوه، پخش سريال در حدود سه ماه طول مي کشيد . بعدا در مدت زمان سريال براي پخش تغييراتي اعمال شد .

 

آيا فيلم نامه بر اساس رويکرد خاصي سفارش داده و نوشته شد؟

در اين مورد اطلاع کافي ندارم و پاسخ به اين سوال را عباس رافعي بهتر مي تواند پاسخگو باشد .

 

آيا در حين ساخت مجموعه در فيلم نامه تغييراتي انجام شد ؟

طبيعي است در هر کار تصويري به دليل مقتضيات توليد و تغيير شرايط حين کار تغييراتي در فيلم نامه اوليه به وجود خواهد آمد . در مجموع در هنگام کار تقريبا بيست درصد متن دچار تغييرات شد .

 

آيا به دليل محدوديت بودجه کار بود که اغلب بازيگران ميهمان ، بازيگران سرشناسي نيستند ؟

در هر کاري که بودجه مناسبي تزريق شده باشد . در بخش انتخاب بازيگران مي توان با دقت و حساسيت بيشتري عمل کرد، البته به دليل فضاي سريال تلاقي انتخاب بازيگران بايد به همين شيوه انجام مي شد . بازيگران خوب و کاربلدي در کار حضور دارند که ممکن است بازيگران نام آشنايي نباشند، اما به خوبي از پس ايفاي نقششان بر آمدند.

 

آيا از انتخاب و حضور اين بازيگران راضي بوديد ؟

اگر دستم براي انتخاب باز بود . شايد انتخاب هاي ديگري هم انجام مي دادم. از اغلب اين بازيگران شناخت داشتم و از انتخابشان هم ناراضي نيستم .

 

سريال تلاقي را متعلق به چه ژانري(گونه اي) مي دانيد؟

تلاقي در رده کارهاي اجتماعي قرار مي گيرد .

 

شخصيت اصلي سريال عنايت آدم عادي و بدون اوج و فرود خاصي است . براي جذاب تر شدن اين شخصيت چه کارهايي انجام داديد ؟

در حين تمرينات و بحث هايي که با مهدي فقيه بازيگر نقش عنايت داشتيم، تلاش شد شکل نهايي شخصيت در تمرينات به وجود بيايد. بعد از فيلمبرداري يکي-دو قسمت، شخصيت عنايت به فرم مطلوبش رسيد .

 

آيا عنايت شخصيتي صرفا مثبت است؟

نه، جاهايي عنايت مثل ساير آدمها خصوصياتي مثل خشم ، تندخويي را در کنار رافت و مهرباني ازخود بروز مي دهد و بسته به شرايط و آدم هاي پيش رويش واکنش هاي متفاوتي از خود نشان مي دهد . اين گونه نگاه کردن به کاراکتر عنايت او را از تبديل شدن به شخصيتي کليشه اي و تک بعدي نجات داد .

 

آيا حفظ کاروان سرا براي عنايت مسئله بسيار مهمي است؟

بله ، هويت و شخصيت عنايت با کاروان سرا عجين شده است و نمي خواهد باعث نابودي آن بشود. حفظ و اهميت به هويت در سريال تلاقي يکي از پايه هاي اساسي کار محسوب مي شود.

 

شنبه 15 تير 1392 - 12:57


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری