سه‌شنبه 21 آذر 1396 - 9:53
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

علي الله سليمي

 

رونمايي از کتاب«روح تشريع از اسلام»

 

مراسم رونمايي از کتاب«روح تشريع در اسلام» با حضور آيت‌الله عليرضا اعرافي، رئيس مرکز جامعه المصطفي العالميه و موسي اسوار، يکي از مترجمان اين اثر در موسسه فرهنگي تحقيقاتي امام موسي صدر برگزار شد.

در اين مراسم آيت‌الله اعرافي با بيان اين‌که حوزه‌هاي شيعيان تسلسل زيادي دارند، گفت: در گذشته بغداد به عنوان کانون و محور حوزه‌هاي شيعيان به حساب مي‌آمد اما اين کانون با يک اتفاق تاريخي به نجف منتقل شد. اين تسلسل بيش از هزار سال است که تکرار مي‌شود اما باعث گسسته شدن زنجيره اين حوزه‌ها نشده است. هرچند که حوزه‌هاي تشيع وضعيت متفاوتي با يکديگر دارند اما به يقين حوزه‌هاي نجف، سامرا، بصره، قم و تهران يک زنجيره واحد را تشکيل مي‌دهند.

وي با بيان اين‌که حوزه‌ها و عالمان ديني مواجهه گوناگوني با مدرنيته داشته‌اند، افزود: در ميان اين عالمان چهره‌هايي مانند امام خميني (ره)، آيت‌الله بهشتي و امام موسي صدر به چشم مي‌خورند که چهره‌هاي شاخصي به حساب مي‌آيند. شخصيت صدر ويژگي‌هاي زيادي دارد که پرداختن به همه آن‌ها در اين مقال نمي‌گنجد.

رئيس مرکز جامعه المصطفي العالميه در تشريح ويژگي‌هاي صدر گفت: گاهي عالماني به صورت تک ستاره در خانداني مي‌درخشند اما اگر فردي در خانداني که ستارگان زيادي دارد ظهور کند، اين مساله به او اصالت ويژه‌اي مي‌بخشد، مثل ائمه شيعيان که از خاندان پيامبر اکرم (ص) بودند. امام موسي صدر هم از خانواده‌اي بود که چهره‌هاي درخشاني را به جهان اسلام معرفي کرده و برجسته‌ترين ‌آن‌ها، شهيد محمد باقر صدر است. شخصيت و هوش امام موسي صدر هم به گونه‌اي بود که در کمتر از 50 سال به قله‌‎هاي رهبري مذهبي رسيد. وي در فاصله زماني کوتاه راه‌هاي علمي را پيمود و بزرگاني مانند آيت‌الله مکارم شيرازي و آيت‌الله بهشتي به هوش و نبوغ ذاتي صدر اشاره کرده‌اند.

آيت الله اعرافي با اشاره به جامعيت فکري و فقهي امام موسي صدر، اضافه کرد: وي در فلسفه و حکمت نزد استادان بزرگي تلمذ کرده است و در فقه هم مجتهدي قابل اعتنا به شمار مي‌رود. وي علاوه بر جامعيت درون حوزه‌اي، از جامعيت برون حوزه‌اي هم برخوردار بوده است. صدر آشنايي کاملي با انديشه‌هاي علمي و سياسي فيلسوفان غرب داشت و با نخبگان و فرهيختگان متعددي در ارتباط بوده است.

وي جذابيت اختلاقي صدر را موهبتي الهي دانست و افزود: صدر پيوند عميقي ميان سنت و تجدد به وجود آورد، ضمن اين‌که از بياني شيوا، مودبانه و حکيمانه برخوردار بود. اين شخصيت بزرگ داراي ذوقي سليم، قريحه‌اي خوب، تحليلي جامع و برداشت‌هايي صحيح از منابع ديني بود. برداشتي که با ادبيات امروز هم قابل تطبيق است. همچنين از قدرت برون رفت از گفتمان خودي و ورود به گفتمان ديگران با حفظ اصالت خويش هم بهره مي‌گرفت.

اعرافي با بيان اين‌که حدود 50 سال پيش و با شکل‌گيري قيام امام خميني (ره) در ايران، محور عالم تشيع از نجف به قم منتقل شد، اضافه کرد: صدر هر دو حوزه نجف و قم را درک کرده بود و در هريک از اين دو حوزه نزد استادان بزرگي به شاگردي پرداخت. وي کاستي‌هاي هر دو حوزه را شناخته و در آثارش به آن‌ها پرداخته بود. همچنين وي از قدرت مديريت و رهبري عجيبي برخوردار بود و بسياري از مريدانش را تحت تاثير خود قرار مي‌داد.

رئيس مرکز جامعه المصطفي العالميه صدر را به عنوان مرد هجرت‌هاي بزرگ معرفي کرد و افزود: امام موسي صدر در قم ديده به جهان گشود و در همين شهر بخش عمده‌اي از تحصيلاتش را گذراند، بعد به حوزه علميه نجف رفت که پس از مدتي به زادگاهش بازگشت. دومين هجرت بزرگ وي سفر به لبنان بود، جايي که آن زمان مرکز انديشه‌هاي اسلامي به شمار مي‌رفت و پس از اين سفر نام امام موسي صدر در جهان اسلام مطرح شد. همچنين مبارزه با رژيم اشغالگر قدس و همراهي با مردم فلسطين هم از کارهاي بزرگ وي به شمار مي‌رود.

وي اظهار کرد: به يقين بايد از صدر به عنوان مبدع گفت‌و‌گو بين مذاهب ياد کنيم. وي احياگر جريان شيعه در قلب خاورميانه است و حرکتش در لبنان بر شکل‌گيري انقلاب اسلامي ايران هم اثرگذار بود. البته اين اتفاق دوسويه بود و انقلاب اسلامي هم بر مردم آن ديار تاثيرات زيادي داشت. گذشته از نگاه عمراني صدر و فعاليت‌هاي خيرخواهانه‌اش، همراهي وي با امام خميني (ره) و انقلاب اسلامي ايران هم از اتفاقات بزرگ زندگي اين عالم بزرگ به شمار مي‌آيد و بايد اعتراف کرد که وي از شبکه همراهان خوب و بزرگي هم برخوردار بود.

 در ادامه اين نشست، موسي اسوار، يکي از مترجمان اين اثر همزماني رونمايي از «روح تشريع در اسلام» با اعياد شعبانيه را به فال نيک گرفت و گفت: شايد سخن گفتن از ترجمه اثر در يک مراسم رونمايي ضرورت چنداني نداشته باشد اما اين فرصت را مغتنم مي‌شمارم و به انگيزه‌هايم براي ترجمه اين کتاب اشاره مي‌کنم.

وي سپس به بازگويي يکي از خاطراتش درباره ترجمه اين کتاب پرداخت و گفت: زمستان سال گذشته مهمان يکي از برنامه‌هاي راديو فرهنگ بودم که اتفاقاً مجري و تهيه‌کننده اين برنامه هم از اهالي فرهنگ و ادب بودند. بعد از برنامه تهيه‌کننده با تعجب به من گفت هنگامي که براي معرفي کامل من، به جست‌وجو در اينترنت پرداخته، متوجه شده که اکثر ترجمه‌هاي من در حوزه‌هايي مانند نقد ادبي و ادبيات به ويژه شعر است اما در بين اين ترجمه‌ها چشمش به کتاب «روح تشريع در اسلام» افتاده است. اين مساله براي تهيه‌کننده آن برنامه جاي تعجب داشت که چطور يک منتقد آثار ادبي در کارنامه‌اش ترجمه آثار مذهبي هم ديده مي‌شود.

اسوار با بيان اين‌که ترجمه آثار غير ادبي دليل غير ادبي بودن مترجمان نيست و برعکس، اضافه کرد: درست است که ترجمه آثار حوزه‌هايي مانند فلسفه، حکمت، مذهب و به ويژه فقه زيرشاخه ترجمه ادبي نيستند اما رسالت مترجمان اقتضا مي‌کند که بضاعت ادبي‌شان را در برگردان چنين آثاري به زبان فارسي بروز دهند. اين ترجمه‌ها بايد در اختيار افرادي که منظومه فکري متشکلي دارند، قرار گيرد.

وي درباره انگيزه‌هايش از ترجمه «روح تشريع در اسلام» توضيح داد: يکي از دلايل من براي ترجمه اين کتاب، بازگو کردن دغدغه‌هاي شخصيت امام موسي صدر بود اما انگيزه مهم‌تر پاسداشت از همين دغدغه‌ها بود و اميدوارم توانسته باشيم با اين ترجمه اداي ديني به اين شخصيت بزرگ جهان اسلام کرده باشيم.

مترجم کتاب «روح تشريع در اسلام» درباره شخصيت و افکار صدر گفت: دغدغه‌هاي نويسنده برقراري عدالت اجتماعي، آزادي و آزادانديشي است. صدر مبين تعبير آزادي و آزادگي و هدف او ارتقاي خواستگاه و عزت شيعيان است.

اسوار در پايان سخنانش اضافه کرد: يکي از دلايل شخصي من براي ترجمه اين کتاب، علاقه قلبي من به خاندان صدر است. ويژگي‌هاي اخلاقي امام موسي صدر و نجابت ذاتي وي و همچنين نظرياتش درباره حکمت نظري و عملي ستودني است. منظومه فکري صدر شايسته توجه بيشتري چه به لحاظ ادبي و چه از نظر فکري است.

 

شنبه 15 تير 1392 - 10:47


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری