دوشنبه 5 تير 1396 - 18:30
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

به استفاده از لهجه علاقه دارم

 

 در اين سال هاي اخير به جرات مي توان ادعا کرد مهران احمدي حضوري موفقي در سينما و تلويزيون داشته است. او نقش هايي را ايفا کرده، که فرصت بازي اش براي کمتر بازيگري به وجود مي آيد. نقش حسابدار تودار مجموعه تاثريا ، عموي جفا کارفيلم بغض ، سريدار افغاني فيلم يکي براي همه و..... حضور مهران احمدي در مجموعه مهرآباد در نقش نعيم يک آدم تلکه بگير با ظاهري مظلوم و گول زننده تاييد دوباره اي بر توانايي هايي اين بازيگر است .

با احمدي در باره حضورش در اين مجموعه گفت وگويي انجام داده ايم.

 

استفاده از لهجه چه جايگاهي درکار بازيگريتان دارد ؟

 در فيلم بيست از لهجه همداني استفاده کردم . در پايتخت 2 شمالي  ، در کاري ديگر نيشابوري ، در پايتخت 2 مازندراني ، در فيلم يکي براي همه از لهجه افغاني  و در مهر آباد از لحن به جاي لهجه استفاده کردم.....

 

بازيگري از جنس اکبر عبدي هم تا حد زيادي از لهجه در کارهايش استفاده مي کند . آيا استفاده از لهجه جزو شگردهاي بازيگري شما است ؟

 اکبر عبدي تا آنجائيکه مي دانم فقط از لهجه آذري استفاده مي کند ....

 

در چند فيلم از لهجه کاشاني و يزدي هم استفاده کرده بود ؟

 بله ، يکي دوبار کاشاني حرف زده است. براي من استفاده از لهجه، موتيف کاري ام محسوب نمي شود و بر اساس مقتضيات نقشي که براي بازي به من پيشنهاد مي شود، مي روم به سراغ لهجه. بنابراين در هر نقشي از لهجه استفاده نمي کنم . از منظري با دليل و منطق به سراغ استفاده از لهجه مي روم. هر کدام از نقش هايي که با لهجه صحبت کرده ام را اگر از من سوال کنيد با دليل و منطق مي گويم به اين دليل و آن دليل از لهجه استفاده کرده ام.

 

بنابراين براي اين ايفاي نقش نعيم از لهجه خاصي استفاده نکرديد ؟

 بله ، هيچ زبان خاصي از شهرهاي کشورمان را نمي توانيد در گويش نعيم احساس کنيد . نعيم آدم شهرستاني است که  مي خواهد در تهران مثل بقيه فارسي حرف بزند؛ اما نمي تواند فارسي را راحت و سليس گويش کند . به همين دليل برايش آواهايي در حين گويش طراحي کردم که اين آواها، ايجاد نوعي لحن به خصوص براي اين شخصيت مي کند . دليل استفاده از اين شيوه هم در ويژگي هاي شخصيت نعيم مستتر است.

 

معمولا شهرستاني ها براي اينکه لهجه شان مشخص نشود با مکث حرف مي زنند ؟

  آره ، اين شيوه را براي حرف زدن بر مي گزينند . نعيم کولاژ چند شخصيتي است که در ذهنم وجود دارد . اصلي ترين اين شخصيتها آدمي به نام دايي بود . اين آدم با سه ميليون تومان پول و يک موتور سي جي 125در سال 1376از شهرستان به تهران آمد و با فروش موتور، بدهي هايش را داد و صادقانه کار مي کرد .

 

پس نعيم برگرفته از شخصيت چند آدم واقعي است که شما مي شناختيد ؟

 بله ، البته نعيم در فيلم نامه جور ديگري بود و پوشاندن کت و شلوار به او پيشنهاد من بود....

 

کت و شلواري بد دوخت ، چروک که مقداري هم براي نعيم کوچک به نظر مي رسد ؟

 بله ، کت وشلوار کهنه و مندرسي که به نظر مي رسد براي نعيم کوچک است و دکمه هايش به سختي بسته مي شود . کت و شلواري که مربوط به زمان داماديش است. کسي که خودش را جلوي ماشين مي اندازد بايد ظاهري به شدت معمولي و عادي داشته باشد و اگر کاپشن خلباني با شلوار شش جيب مي پوشيد سريع لو مي رفت و آدم هايي که با او تصادف مي کردند پي مي برند با آدم رند و تلکه بگيري مواجه هستند . اما پوشيدن کت و شلوار باعث مي شود نيت تلکه بگيري نعيم مخفي بماند و بتواند به کارش ادامه بدهد.

 

نوع حرف زدن نعيم هم باعث مي شود کمتربه او شک کنند ؟

  بله ، يک نوع سادگي در لحن حرف زدن نعيم وجود دارد که طرف مقابلش راحت تر  آسيب ديدنش را حين برخورد با ماشين باور مي کند.  اگر نعيم با لهجه تهراني حرف مي زد شک طرف مقابلش را بر مي انگيخت که نکند که او مخصوصا خودش را جلوي ماشين انداخته است و به اين ترتيب نمي توانست بابت اين تصادف هاي عمدي پولي دريافت کند.

 

با توجه به عوض شدن زمانه و مدرن شدن جوامع به نظر مي رسد کم کم داشتن لهجه از آدم هاي شهرهاي بزرگ فاصله مي گيرد ؟

 نه ، لهجه از بين نمي رود. همين آلان اگر طرف خراسان برويد . آواها ، لحنها و لهجه در خون و ژنتيک آدمها وجود دارد. مازندران که مي رويد همه معتقدند لهجه ندارند اما ماهايي که از دور با آنها ارتباط داريم به راحتي متوجه نوع لهجه شان مي شويم . تهراني بودن يک بحث و فارسي حرف زدن بحث ديگري است . خود تهراني هم لهجه به خصوصي دارد. من و شما هم تهراني حرف نمي زنيم .

لهجه تهراني هم فرهنگ عامه خاصه خودش را دارد . در بحث لحن، آن مازندراني و يا خراساني و يا جنوبي هر چقدر هم تلاش کنند ته حرف زدنشان متوجه مي شويد که کجايي هستند . در هر لهجه اي نمي توانند حروفي را درست ادا کنند.

 

آيا نعيم آدم رمانتيکي البته از نوع با کلاسش است ؟

 هر چه داستان مهرآباد جلوتر مي رود ما لايه هاي شخصيتي نعيم را بيشتر متوجه مي شويم و قول مي دهم تا به انتهاي سريال نعيم شما را دستکم سه بار به گريه بياندازد. تا به حال يادم نمي آيد شخصيت کمدي بتواند اشک تماشاگر را در بياورد. من يادم نمي آيد شايد وجود داشته باشد . اگر شما يادتان مي آئيد به من بگوئيد.

 

چارلي چاپلين در اغلب کمدي هايش چنين تواني را داشت؟

 چارلي مي توانست اين کار را انجام بدهد اما همه گريه نمي کردند . البته قصد قياس خودم را با چارلي چاپلين ندارم.

 

آيا منظور شما در باره استانداردهاي وجود در سينما وتلويزيون ايران است ؟

 بله ، منظورم همين است که گفتيد.

 

آيا اعتقاد داريد، نعيم درمهر آباد شخصيتي کمدي است؟

 بله ، تمام رفتار و کارهاي نعيم جنبه کمدي دارد ، اما آگاهانه اين کار را انجام مي دهد. اين آدم اصولا آدمي بذله گو و به اصطلاح تيکه بيندازي است . برخي از آدمها را در جامعه مي بينيم که مي خواهند با مردم بازي کلامي راه بياندازند.

 

آيا نعيم آدم عميقي است ؟

 ديپلم دارد . آلان نمي توانم زياد وارد اين مسائل بشوم . زيرا ممکن است حرف هايي بزنم که داستان سريال لو برود . موقعي که نعيم تنها مي شود و به خلوتش پناه مي برد تازه متوجه درونيات و جهان بيني اش مي شويم و در اين مرحله است که از تيپ عبور مي کند و تبديل به شخصيت مي شود . در دور و برمان آدم هاي اين جوري زياد داريم . همه اش حواسشان به اين مسئله  است که يک جايي يقه آدمي را بگيرند و او را تلکه کنند .

 

سه‌شنبه 11 تير 1392 - 18:18


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری