پنجشنبه 1 تير 1396 - 16:35
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

نيما نوربخش

 

مستندهايي با مضامين ارزشمند

 

گزارشي از چهار اثر مستند جديد:

 

1-مستندي درباره بانوان طلبه

مستند «رهنما» ساخته زهره رضايي، با نگاهي به فعاليت حوزه‌هاي علميه بانوان، در شب نيمه شعبان از شبكه مستند پخش شد.

زهره رضايي، تهيه‌كننده مستند 19 دقيقه‌اي «رهنما» در گفت‌وگو با خبرگزاري ايكنا اظهار كرد: با توجه به اينكه حوزه هاي علميه بانوان سال‌هاست كه در حال فعاليتند اما به طور رسمي و مستمر برنامه‌اي در صداو سيما از آنها ارائه نشده است، بر آن شديم كه از يكي از اين مراكز مستندي تهيه كنيم.

وي افزود: در پي اين تصميم اقدام به معرفي حوزه علميه كوثر در منطقه فرديس كرج كرديم كه مدير اين مركز 15 سال پيش كار خود را در محيط كوچكي در منطقه مارليك آغاز كرده و آن را توسعه داده است. اين مركز در حال حاضر 1000 خانم را در دو شيفت صبح و بعدازظهر تحت پوشش آموزش حوزوي قرار داده است.

رضايي عنوان كرد: شيفت صبح اين مركز ويژه بانواني است كه از طريق آزمون وارد اين مركز آموزشي مي‌شوند و داراي شرايط سني هستد و آموزش‌هاي حوزوي ا به صورت آكادميك دنبال مي‌كنند. مركز كوثر در اين منطقه تنها مركز آموزشي است كه دروس حوزوي را به طور رايگان در اختيار علاقه‌مندان مي‌گذارد.

وي افزود: در شيفت بعد از ظهر اين مركز بانواني كه شرايط تحصيل در حوزه علميه را ندارند تحت آموزش‌هاي فوق برنامه همچون قرائت قرآن، تفسير، احكام و ... قرار مي‌گيرند كه استقبال خوبي هم از اين كلاس‌ها شده است؛ مهد كودك، كتابخانه ديجيتال و باشگاه ورزشي بانوان از ديگر امكاناتي است كه اين مجموعه آن را آماده بهره‌برداري كرده است.

تهيه‌كننده «رهنما» تاكيد كرد: حوزه علميه كوثر به عنوان يكي از شاخص‌ترين مكان‌هاي فرهنگي استان البرز، از مراكزي است كه اساتيد بسياري را براي ساير حوزه‌هاي علميه تربيت مي‌كند.

وي گفت: هدف ما در ساخت اين مستند اشاره به نقش تربيتي حوزه‌هاي علميه در جامعه بوده است تا به گونه‌اي حضور حوزه در كنار دانشگاه را پررنگ‌تر كنيم. اين به اين دليل است كه در ميان بانوان حوزوي، خواهراني حضور دارند كه تحصيلات عاليه را در دانشگاه‌هاي مختلف به پايان رسانده‌اند و سپس به سراغ تحصيل در حوزه علميه آمده‌اند.

تهيه‌كننده، كارگردان و نويسنده مستند «رهنما» از محمدرضا شهرياري به عنوان تصويربردار و امير منصور اميراحمدي به عنوان تدوين‌گر و گرافيست نام برد و افزود: سيدالهام حسيني كار گويندگي را بر عهده دارد.

گفتني است مستند 19 دقيقه‌اي «رهنما» يكشنبه، دوم تيرماه، ساعت 22:30 از شبكه مستند پخش شد.

 

2-مستندي نمايشي درباره زندگي هنرمندان شهيد هشت سال دفاع مقدس  

 «تولد يك پروانه» زندگي هنرمندان شهيد و جانباز هشت سال دفاع مقدس را به صورت مستند نمايشي در راديو نمايش ارائه كرده است.

عمار خطي، تهيه كننده و سردبير راديو در گفت‎وگو با خبرگزاري ايكنا اظهار كرد: «تولد يك پروانه» يك برنامه تركيبي مستند نمايشي از شبكه راديويي نمايش است كه از مهر ماه 91 كار خود را با تهيه‌كنندگي محسن جواهري آغاز كرده است.

وي افزود: فضاي اين برنامه مستند نمايشي است كه معمولا يك هنرمند جانباز موضوع برنامه قرار مي گيرد و با خانواده يك شهيد هنرمند گپ و گفت داريم .براي بازيگري آيتمهاي اين برنامه از بازيگران مركز هنرهاي نمايشي استفاده مي شود.

خطي عنوان كرد: تاكنون از ميان هنرمندان سينمايي از مالك سراج برنامه اي تهيه شده است؛ همچنين در حوزه خوشنويسي با علي تن و غلامرضا راهپيما برنامه هايي تهيه شده است.

در حوزه تئاتر با حسين مسافرآستانه برنامه اي را تهيه كرده ايم. با خانواده شهداي شاعر از شهرستان خرم دره برنامه اي داشته ايم و در حوزه راديو نيز با با خانواده شهيد نجفي از تهيه كننده و سردبيرهاي راديو برنامه اي تهيه كرده ايم.

وي بيان كرد: در اين برنامه در منزل جانباز هنرمند و يا خانواده شهيد حضور پيدا مي كنيم و در گفت‎وگويي صميمانه به ضبط برنامه مي پردازيم. خاطرات زمان جنگ و فعاليت هاي هنري در اين گپ دوستانه عنوان مي شود و اين بخش با بخش نمايشي تلفيق مي شود. يعني در ميان صحبت ها و خاطرات شخصيت برنامه قطعاتي از خاطرات او در مركز هنرهاي نمايشي راديو ضبط مي شود.

تهيه كننده اين برنامه راديويي كه زمان پخش آن را متناسب براي زماني كه خانواده ها براي زيارت اهل قبور به بهشت زهرا مي روند مي داند در پايان گفت: در برنامه گذشته «تولد يك پروانه» هنرمند جانباز محمد صادقي مورد توجه قرار گرفت.

گفتني است، «تولد يك پروانه» هم اكنون به نويسندگي، كارگرداني و سردبيري عمار خطي، پنج شنبه هر هفته به مدت 45 دقيقه ساعت 15 از راديو نمايش بر روي موج اف ام رديف 5/107 مگاهرتز پخش مي شود.

 

3-دو مستند درباره بمباران شيميايي سردشت

نرگس آبيار در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در خصوص انگيزه ساخت دو فيلم مستند در ارتباط با فاجعه بمباران شيميايي سردشت به دست رژيم بعثي عراق گفت:  حدود 4 يا 5 سال قبل بود که دوست داشتم در مورد حمله شيميايي عراق به روستاي مرزي ايران فيلم بسازم که طرحي براي ساخت فيلم در خصوص روستاهاي نسار ديره و زرده کرمانشاه فيلم بسازم که بودجه لازم براي ساخت اين فيلم‌ها فراهم نشد تا اينکه دو سال قبل از طرف آقايان ابوذر پور محمدي و محمدحسين قاسمي شرايط ساخت فيلم براي من مهيا شد تا اين بار بتوانم در مورد سردشت و روستاهاي اطراف آن فيلم بسازم که در نهايت دو فيلم «چريکه بي دنگ» به معني فرياد بي صدا و «گلابي سياه» را ساختم.

اين کارگردان در خصوص اينکه چقدر براي مرحله تحقيق و نگارش طرح ساخت اين دو فيلم مستند زمان صرف شد اظهار داشت: براي مرحله تحقيق حدود سه ماه من وقت گذاشتم و به سردشت و روستاهاي اطراف آن سفر کردم و کتاب، فيلم، عکس و هرگونه مستنداتي در اين خصوص وجود داشت را مورد مطالعه قرار داديم تا با آگاهي کامل در خصوص وجوه مختلف اين جنايت بتوانيم فيلم در خور توجهي بسازيم.

آبيار در پاسخ به اين سوال که با توجه به اينکه فيلم‌هاي تاثيرگذاري تاکنون در خصوص بمباران شيميايي سردشت ساخته نشده، از چه منابع تصويري کمک گرفته است گفت: تاکنون فيلم‌هاي زيادي در خصوص اين جنايت ساخته شده اما هيچکدام فيلم‌هاي جامعي نيستند و نگاه کليشه‌اي به اين واقعه داشتند و من احساس کردم جاي يک فيلم خوب با نگاه بي قضاوت در سينماي مستند خالي است.

وي افزود: من «چريکه بي‌ دنگ» را از نگاه کودکان به اين واقعه ساختم.کودکاني که هنوز هم از تبعات اين جنايت بزرگ در حال رنج کشيدن هستم و به همين دليل سعي کردم با نگاهي متفاوتي به بمباران سردشت فيلم بسازم.

آبيار همچنين در خصوص موضوع فيلم مستند «گلابي سياه» نيز تصريح کرد: در فيلم «گلابي سياه» نيز به خود مردم و به دادگاهي که در کشور هلند برگزار شد و کشورهايي را که اين سلاح شيميايي را به صدام حسين داد محکوم مي‌کند، پرداختم که در نهايت راي دادگاه به نفع مردم ايران تمام مي‌شود.

کارگردان فيلم‌‌هاي مستند «چريکه بي دنگ» و «گلابي سياه» ادامه داد: پروسه تحقيق اين فيلم‌ها را همزمان با هم انجام دادم و پس از پايان تحقيقات شروع به ساخت هر دو فيلم کردم و از آنجائيکه اين واقعه بسيار مهم و دلخراش بود تصميم گرفتم دو فيلم با دو نگاه متفاوت را در خصوص بمباران شيميايي سردشت و تبعات آن بسازم.

وي تصريح کرد: سال گذشته «چريکه بي دنگ» را به جشنواره‌هاي سينما حقيقت و جشنواره فيلم‌هاي مردمي عمار فرستادم که در هر دو جشنواره با استقبال مواجه شد و قرار است امسال «گلابي سياه» را نيز به جشنواره سينما حقيقت ارائه کنم.

آبيار همچنين در پاسخ به اين سوال که چرا تاکنون آثار سينمايي يا مستند قابل توجهي در خصوص واقعه سردشت ساخته نشده،گفت: واقعيت اين است که آثار زيادي در سال‌هاي گذشته در اين خصوص ساخته شده اما عمدتا نگاه کليشه‌اي نسبت به اين جنايت داشته‌اند و انتظار من به شخصه اين است بدون هيچ غرض ورزي و جانب‌داري يک مستند به اين موضوع بپردازد و در کارهاي خودم سعي کردم اين موضوع را حتما رعايت کنم.

اين کارگردان و نويسنده در ادامه با انتقاد از جاي خالي اثري در ارتباط با انرژي هسته‌اي در سينماي ايران گفت: امروز علي‌رغم همه جنايت‌هايي که در ارتباط با مردم کشورمان شده است ما را متهم مي‌کنند که دنبال ساخت بمب هسته‌اي هستيم و فکر مي کنم جاي يک فيلم مناسب در خصوص حمله شيميايي عراق به سردشت در سينماي ما خالي است، که البته طرحي را در اين زمينه نوشته‌ام و به دنبال ساخت فيلمي سينمايي در اين خصوص هستم.

 

شنبه 8 تير 1392 - 8:36


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری