شنبه 28 مرداد 1396 - 4:24
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

بابك راكخواه

 

متناسب‌سازي منابع آموزشي با سطوح سني مخاطبان

 

يكي از كارهايي كه در سال‌هاي گذشته كمتر به آن توجه شده است متناسب‌سازي منابع آموزشي با سطوح مختلف سني مخاطبان است در حالي كه نيازسنجي مخاطبان در تدوين كتب آموزشي ضروري است.

در همين ارتباط با رئيس سازمان دارالقرآن الكريم گفتگويي كرديم كه بخش اول آن در پي مي‌آيد.

مهدي قره‌شيخلو، رئيس سازمان دارالقرآن الكريم با اشاره به اينكه صدور مجوز براي مؤسسات قرآني داراي دو دسته معيار است، افزود: شرايط عمومي همچون سوء پيشينه، صلاحيت اخلاقي و شرايط تخصصي در حوزه قرآن همچون سابقه قرآني از معيارهاي لازم براي صدور مجوز براي مؤسسات قرآني است و هر دوي اين شرايط بايد براي درخواست كنند مجوز احراز شود.

وي در ادامه بيان كرد: مرحله اول براي صدور مجوز ارسال درخواست به شهرستان، سپس به مركز استان، پس از آن به سازمان دارالقرآن الكريم است كه درخواست‌كننده در صورت كامل بودن مدارك و معيارهاي لازم مجوز فعاليت خود را دريافت خواهد كرد.

قره‌شيخلو با اشاره به اينكه تمامي آدم‌ها نياز به ارتقا و آموزش دارند، افزود: مديران مؤسسات قرآني نيز از اين موضوع مستثني نيستند، قطعا همه مديران به اين موضوع نياز دارند تا روز به روز هم اطلاعتشان و هم مهارت‌هاي مديريتشان بيشتر شود و سازمان دارالقرآن هم به همين دليل هر ساله دوره‌هاي آموزشي را طراحي مي‌كند كه برخي به صورت استاني و برخي هم به صورت كشوري برگزار مي‌شود و موارد مختلف همچون مسائل حقوقي، مالي، اداري و ... به آنها آموزش داده مي‌شود.

وي با تأكيد بر اين كه مديران هميشه به اين آموزش‌ها نياز دارند، تصريح كرد: هر قدر كه در آموزش پيشرفت حاصل مي‌شود نياز مربيان و مديران به ارتقاي اطلاعات افزايش پيدا مي‌كند، زيرا هر قدر كه به حركت رو به جلو بيشتر مي‌شود مديران، مربيان و فراگيران با مسائل بيشتري برخورد مي‌كنند در نتيجه نياز است تا مربيان و مديران اطلاعات خود را در اين حوزه افزايش دهند.

رئيس سازمان دارالقرآن الكريم با اشاره به اينكه هر كار سنتي غلط نيست، تصريح كرد: بسياري از محصولات قرآني موجود حاصل جلسات سنتي است و علاوه بر حفظ روش‌هاي سنتي كه مباني علمي داشته و تأييد شده هستند، بايد از ابزار روز هم استفاده كرد، زيرا رها كردن ابزار سنتي و اكتفا به ابزار جديد و بالعكس غلط است و بايد در كار مؤسسات قرآني تركيبي از هر دوي اين روش‌ها وجود داشته باشد.

 

جامع بودن منابع آموزشي يکي از عوامل ماندگاري فراگيران در کلاس

وي در ادامه بيان كرد: در جذب و ماندگاري فراگيران در كلاس عوامل متعددي همچون فضاي فيزيكي موجود، نوع برخورد كارگزارن مؤسسه با مخاطب و ابزار تشويقي دخيل است كه يكي ديگر از اين عوامل منابع آموزشي است و هر قدر اين منابع آموزشي غني‌تر، مفيد، مختصر، جامع و به روز باشد بهتر است.

قره‌شيخلو تصريح كرد: اشاره به جامع بودن مطالب به اين دليل است كه برخي از مواقع آنقدر مطالب اضافه به مخاطب ارائه مي‌شود كه فرد از آموزش زده مي‌شود و نياز است آن چيزي كه لازم است مخاطب آموزش ببيند به صورت مختصر، مفيد و در طول زمان مشخص و كم به فرد آموزش داده شود و اگر منابع آموزشي اين ويژگي‌ها را در كنار ويژگي‌هاي ديگري همچون جذابيت‌هاي سمعي، بصري و ... داشته باشد در جذب و ماندگاري مخاطب مي‌تواند موفق باشد.

وي در رابطه با اينكه نيازسنجي مخاطبان در تدوين كتب آموزشي تا چه حد اثرگذار است، افزود: توجه به اين موضوع قطعا لازم است و يكي از كارهايي كه در سال‌هاي گذشته كمتر به آن توجه شده است متناسب سازي منابع آموزشي با سطوح مختلف مخاطبان است.

قره‌شيخلو افزود: كاري كه به صورت جدي در سازمان دارالقرآن‌ آغاز شده اين است كه به كارهاي آموزشي يك نظام جامع، كارآمد و روز آمد داده شود تا ويژگي‌هاي لازم همچون تأثيرگذاري، كاربردي بودن، متناسب با مخاطب و شرايط سني وي بودن و انتقال مطالب در مدت زمان كوتاه را داشته باشد.

وي در ادامه با اشاره به نقش مربيان در امر آموزش قرآن و استفاده اين گروه از روش‌هاي متنوع آموزشي موفق جهت حضور پيوسته و مستمر فراگيران، گفت: زماني كه صحبت از آموزش مي‌شود يك پاي اين آموزش مربي و معلم است و هرقدر معلم در امر آموزش توانمند و داراي تجربه بوده و با روش‌هاي مختلف آشنا و تسلط بر موضع كارش داشته باشد، روانشناسي اين كار را بشناسد و نحوه ارتباط گيري با مخاطب را كه همگي كمك به جذب فراگيران مي‌كند بداند نتيجه بخش شدن كار آموزش را تضمين مي‌كند.

 

توجه کمرنگ به مربيان قرآن يکي از مشکلات سيستم آموزشي حاضر

قره‌شيخلو اظهار كرد: يكي از اشكلات در سيستم آموزشي كشور اين است كه بر روي مربيان كمتر سرمايه‌گذاري مي‌شود و اين يك آسيب است و بايد جدي گرفته شود، زيرا نياز است تا مربيان در هر بازده زماني به روز شوند و اطلاعات آنها كامل و دقيق‌تر شده و با روش‌هاي جديد آشنا شوند و اگر اين اتفاق بيفتد يك بخش عمده از كار آموزش همراه با موفقيت خواهد شد.

رئيس سازمان دارالقرآن الكريم بيان كرد: در هر سيستم آموزشي آدم‌ها با توجه به استعدادها، سلائق و علائق خود مراتب آموزشي را طي طريق مي‌كنند و ممكن است يك فرد در سطح آموزش عمومي احساس نياز كند، يك نفر ديگر در سطح آموزش تخصصي احساس نياز كند و يك نفر بيشتر از اين حد نيز احساس نياز كند در نتيجه عبارت قرآن گريزي درست نيست و متوليان بايد متناسب با هر ذائقه در هر سطح آموزشي و وقت خالي طراحي درست و مناسبي داشته باشند.

وي با تأكيد بر استفاده از فضاي مجازي براي آموزش قرآن افزود: آموزش حضوري تنها بخشي از آموزش است و نياز است تا از بسته‌هاي آموزش غيرحضوري نيز بيشتر استفاده شود و آموزش‌هاي قرآني در اشكال مختلف ارائه شود و نوع ارائه آموزش‌ها نيز بايد متنوع باشد تا هر سليقه‌اي را بتوان در اين كلاس‌ها جواب داد.

قره‌شيخلو اظهار كرد: تشويق در همه امور مؤثر است اما در اين زمينه نبايد افراط و تفريط صورت گيرد و بايد به اندازه باشد تا تبعات منفي نداشته باشد و هر قدر توجه به مباحث و موضوعات قرآني بيشتر شود قطعا نتايج آن در ناهنجاري‌هاي جامعه ديده خواهد شد، لذا الگو پروري مي‌تواند در توسعه كار قرآني نيز مؤثر واقع شود.

 

سه‌شنبه 4 تير 1392 - 9:42


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر