پنجشنبه 27 مهر 1396 - 18:11
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

نيما نوربخش

 

تربيت معنوي و اخلاقي از جايگاه والايي در رفع موانع ظهور برخوردار است

 

گزارشي از سخنراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نهمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت

سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش دوم آيين افتتاحيه نهمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت كه صبح  يكشنبه، دوم تيرماه با موضوع «تربيت زمينه‌ساز؛ راهبردها و راهكارها» برگزار شد، به بيان سخناني در خصوص ويژگي‌هاي تربيتي مهدويت، اظهار كرد: اگر افراد جامعه‌اي مهيا و پذيراي حق شوند و ظلم ستيز باشند، ظالمان نيز به گسترش ظلم خود خواهند پرداخت.

وي افزود: وقتي حركتي انجام مي شود، ظالمان اوج قساوت خود را نشان مي دهند و اين حقيقت را در نمونه هاي تاريخي مي توانيم ببينيم؛ چنان كه اگر 15 خرداد نبود، كسي اوج قساوت پهلوي را درك نمي كرد و اين موضوع را در حوادث انقلاب اسلامي هم شاهد هستيم. همچنين اگر 8 سال دفاع مقدس نبود، آن حجم ظلم و ستم عيان نمي‌شد.

به گزارش خبرگزاري ايكنا حسيني با تأكيد بر اين كه حق‌مداران نبايد ظلم را بپذيرند و بايد به امر به معروف و نهي از منكر بپردازند، افزود: پديده اسلام هراسي در غرب نيز، صرف مبارزه با چند نماد و يك آيين خاص نيست، بلكه ناشي از مشاهده انسان هاي حق جويي است كه به مبارزه با ظلم مي پردازند و منافع زورمداران و ظالمان را در خطر قرار مي دهند.

وي ادامه داد: در زندگي آيت الله امام كاشاني هست كه پيش از وقوع انقلاب اسلامي و در زمان پهلوي به ايشان مي گفتند كه چرا اين جلسات را برگزار مي كني و ايشان در جواب مي گفتند كه من «ضرب، ضربا...» مي گويم و در مقابله به ايشان گفته مي شد كه نه! تو در اين حد باقي نمي ماني و پس از آموزش عربي به سراغ مسائل اجتماعي و سياسي خواهي رفت.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان كرد: در گذشته تاريخ هم داريم كه يهود در مدينه و دژ خيبر منتظر بودند و بر اساس شواهد و دلايلي كه در كتاب مقدس آمده است، منتظر بودند تا پيش از ديگران به پيامبر الهي كه ظهور خواهد كرد، لبيك بگويند. اما زماني كه ديدند پذيرش اسلام مستلزم دست برداشتن از منافع است، ايستادند و به مخالفت پرداختند.

وي ادامه داد: در واقعه كربلا نيز شاهديم كه انسان هايي به دعوت امام خود مي پردازند و منتظر او هستند، اما چون تربيت اسلام ناب را با تمام وجود درك نكرده بودند، ترسي آنها را فرا گرفت كه نه تنها امام منتظر خود را ياري ندادند، بلكه با او مقابله كردند، حال آن كه مي دانستند مسير غلطي را مي پيمايند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين اظهار كرد در مقابل اين منتظران سست، افرادي را در طول تاريخ داريم كه متعهدانه بر سر پيمان خود استوار ماندند. يكي از اين اشخاص، مصعب ابن عمير بود كه داراي جمال و ظاهري آراسته بود و او را طاووس حرم مي ناميدند. اما پس از اسلام آوردن و پيوري از پيامبر اكرم(ص) پدر و مادرش او را زنداني كردند و اطرافيان كه پيش از آن او را احترام مي كردند، به طرد او پرداختند و او پايداري كرد و بعدها به عنوان سفير پيامبر به مدينه رفت و به تبلبغ اسلام پرداخت.

وي ادامه داد: نكته مهم در خصوص امر ظهور، اين است كه قرار نيست وقتي امام زمان(عج) ظهور كرد، صرفا از امدادهاي غيبي استفاده كند، بلكه جامعه بايد به شكوفايي برسد و پذيراي حق باشد. همين تغيير است كه باعث مي شود انقلاب اسلامي در مرزهاي جغرافيايي محدود نشود و موجب رخداد تحولاتي شود.

وي در پايان اظهار كرد: جامعه زمينه ساز ظهور، جامعه اي است كه با تربيت انسان هاي متدين و متعهد، موانع ظهور را از بين ببرد. بحث تربيت جايگاه بسيار والايي دارد و اگر جامعه با معنويت و اخلاق بيشتر اهميت يابد، ريشه معضلات اقتصادي، سياسي و اجتماعي مرتفع مي شود. اگر جامعه اسلامي از هر جهت مستقل، مستحكم و نمونه و الگو باشد، مي تواند الهام بخش باشد و ديگران را مجذوب كند.

 

سه‌شنبه 4 تير 1392 - 9:36


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری