سه‌شنبه 6 تير 1396 - 20:13
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

داود خسروي

 

جايگاه والاي آموزه‌هاي قرآن در هدايت انسان

 

گزارش اختتاميه سومين جشنواره «تئاتر صاحبدلان»

مراسم اختتاميه سومين جشنواره «تئاتر صاحبدلان» شنبه‌ 11 خرداد با حضور سيدمحمد حسيني؛ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حميد شاه‌آبادي؛ معاون هنري ارشاد، مسئولان برگزاري جشنواره و گروهي از هنرمندان و پيشكسوتان عرصه تئاتر در سالن اصلي تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري ايكنا، در اين مراسم از 4 فعال و پيشكسوت تئاتر ديني با اهداي تنديس جشنواره، لوح تقدير و كارت هديه تقدير ويژه شد كه عبارت بودند از: عبدالحي شماسي؛ نمايشنامه‌نويس و مدرس تئاتر، حسين مختاري؛ نمايشنامه‌نويس ديني، حميد نيلي؛ نمايشنامه‌نويس ديني و سپيده پهلوان‌زاده؛ بازيگر تئاتر ديني.

همچنين كارگردانان آثار برتر بخش صحنه اين دوره از جشنواره «تئاتر صاحبدلان» با اهداي تنديس، لوح تقدير جشنواره مورد تقدير قرار گرفتند كه اسامي آنها به اين شرح است: عباس جانفدا براي كارگرداني «دوچرخ موازي» از مشهد، محمد حسن‌زاده براي كارگرداني «ستاره‌ها رو به ما مي‌درخشند» از تربت حيدريه، بهرام دوست‌قرين براي كارگرداني «هاجر(س)» از همدان، محمد رسائلي براي كارگرداني «پريدن ماهي با پاي كبوتر و بال غزال» از رشت، رامتين بالف براي كارگرداني «عزا در فضا» از بوشهر، علي‌محمد رادمنش براي كارگرداني «بيدخون» از جيرفت، مرتضي اسدي‌مرام براي كارگرداني «وسط يك معجزه» از هرسين، عادل كروشاوي براي كارگرداني «نگاه دل» از خرمشهر، ، يعقوب صديق‌جمالي براي كارگرداني «نيمه شب دوم اسفند» از تبريز، محمد آريان براي كارگرداني «روزي كه زمين نان شد» از بجنورد، محمد قاسمي براي كارگرداني «و ‌اينك بازي خاموش» از ملاير و فريدون ولايي براي كارگرداني «گزارش به بالا» از مراغه.

اين گزارش حاكي است مهدي خدايي براي كارگرداني «معركه در معركه» از قزوين تنها كارگرداني بود كه در بخش خياباني با اهداي تنديس و لوح، مورد تقدير قرار گرفت و ستاد برگزاري جشنواره از مرشد محسن ميرزاعلي؛ نقال و پرده‌خوان نمايش ديني نيز با اهداي تنديس و لوح، تقدير كرد كه وي پيش از دريافت جايزه‌اش، چند بيتي در رثاي حضرت‌علي(ع) براي حضار خواند.

از ديگر نكات قابل‌توجه اختتاميه جشنواره «تئاتر صاحبدلان» اين بود كه با وجود اعلام قبلي مبني بر آماده شدن نخستين دايرة‌المعارف نمايش ايماني به تحقيق و نگارش فرهاد ناظرزاده كرماني و به همت كانون تئاتر ديني قرار است اين كتاب در آئين اختتاميه اين جشنواره رونمايي شود اما اين امر تحقق نيافت و حتي رونمايي از مجموعه مقالات پژوهشي اين جشنواره نيز به زمان دگيري موكول شد.

اجراي موسيقي سنتي، تعزيه‌خواني مقتل مسلم بن عقيل(ع) از جمله بخش‌هاي قابل‌توجه اين اختتاميه بود هر چند كه با وجود اجراي متفاوت و نوآورانه امير كربلايي‌زاده و فرامرز قليچ‌خاني به عنوان مجريان اين مراسم اما سبك اجرا و موضوعات طرح شده توسط آنها هيچ سنخيتي با جشنواره «تئاتر صاحبدلان» كه فضاي ديني و ارزشي دارد نداشت و بيننده توقع فضايي روحاني‌تر و با وقارتر از يك جشنواره هنر ديني را داشت.

در اين مراسم سيدمحمد حسيني؛ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم در سخناني به اهميت پرداختن به موضوعات ديني و ارزشي به زبان نمايش اشاره كرد و گفت: براساس باور و اعتقاد ديني جاري در جامعه همه نمايش‌هاي توليد و اجرا شده ما نيز بايد در چارچوب ضوابط و معيارهاي ديني و انساني باشند.

وي گفت: ويژگي بارز اين جشنواره عنايتي است كه به گروه‌هاي شهرستاني دارد؛ گروه‌هايي كه نشان داده‌اند دغدغه اصلي آنها پرداختن به موضوعات ديني است و چه بسيار كه در برگزاري اين جشنواره و همچنين رويدادهاي مشابه شاهد هنرنمايي، بروز خلاقيت از سوي هنرمندان شهرستاني بوده‌ايم و زين پس نيز بايد شاهد اعتلاي و ارتقاي هر چه بيشتر توليدات نمايشي با موضوعات ديني و ارزشي باشيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تئاتر و هنر ديني را برگرفته از آموزه‌هاي قرآني دانست و گفت: مضامين و موضوعات قرآني جايگاه والايي در هدايت انسان به سوي فلاح و رستگاري دارند و بايد گفت كه علاوه بر اين زندگي انبياء الهي و همچنين ائمه اطهار(ع) كه تجسم مسلم دستورات وحي هستند نيز بايد دستمايه كار هنرمندان متعهد تئاتر در توليد نمايش‌هاي ديني قرار گيرد.

حسيني در تعريف صاحبدل واقعي تصريح كرد: انسان وارسته كه هيچ وابستگي به تعلقات دنيوي ندارد، صاحبدل است و منظور از نامگذاري اين جشنواره به نام «صاحبدلان» تحقيق و كندوكاو و پرداختن به شرح زندگي و احوالات اينگونه انسان‌هايي است كه در زندگي خط و مشي غير از رضايت و خشنودي ذات پروردگار را طالب نبودند كه همانا سيره و زندگي آنها ترجمان وحي است.

وي گفت: هنر نمايش در ايران سابقه طولاني دارد و ريشه‌هاي آن در آئين‌هاي ديني است كه از نمونه بارز آن مي‌توان به تعزيه و شبيه‌خواني اشاره كرد؛ لذا بايد با بهره‌گيري از تئاتر به عنوان تأثيرگذارترين هنر كه ارتباط بصري و شنيداري پرقدرتي را با مخاطب برقرار مي‌كند، عقل و منطق او را در كنار عواطف و احساسات به خدمت گرفت تا بيشترين تأثير مثبت را از ديدن يك نمايش ديني بگيرد.

 

اسلام ناب محمدي بايد با ابزار هنر اشاعه و گسترش يابد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به تلقي نادرست و تحريفاتي كه اخيراً در زمينه‌هاي گوناگون در جهان اسلام شاهدش هستيم، گفت: منظور از ابلاغ و اشاعه دين اسلام از طريق هنر و به ويژه هنر تئاتر آن شكل از اسلام است كه ما بدان اعتقاد داريم و آن همانا اسلام ناب محمدي است نه افراط و تفريط‌هايي كه آگاهانه و ناآگاهانه در جامعه به اسم دين و به اسم مسلماني مي‌شود و بنا به اقتضائات سياسي كه در آن واحد با اين امر مواجه مي‌شويم كه مصالح و مطامع گروهي خاص به دگرگوني آن منجر مي‌شود.

وي در پايان گفت: هنرمند متعهد بايد با غور و تحقيق و پژوهش در نگرش و انديشه‌هاي متنوع و متفاوتي كه در زمينه مسائل ديني وجود دارد آن را كه به صلاح و صواب نزديك‌تر است به خدمت گرفته و با زبان هنر بيان كند كه اين نيازمند يك ميزان و معيار است كه بحمدالله در تاريخ معاصر از اين معيارها و شاخص‌ها كم نداريم و نمونه بارز آن امام راحل عظيم‌الشأن بودند كه در دوران معاصر به حق تعريف درستي از اسلام ناب محمدي ارائه كرده كه انديشه‌هاي اين بزرگمرد مي‌تواند دستمايه كار هنري قرار گيرد.

اين گزارش حاكي است پيش از سخنراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حميد شاه‌آبادي؛ معاون هنري ارشاد در سخناني ضمن تشكر از كانون تئاتر ديني و مسئولان برگزاري جشنواره «تئاتر صاحبدلان» گفت: خرسنديم كه اين جشنواره توانسته است در فاصله كوتاهي به جايگاه مطلوب خود رسيده و فرصتي را براي همه هنرمندان ديني و آنها كه دغدغه فعاليت نمايشي در عرصه تئاتر ديني را دارند فراهم نمايد.

 

انقلاب اسلامي به بخش‌هاي مختلف جامعه هويت نويني بخشيد

وي با اشاره به فرار رسيدن پنجاهمين سالگرد قيام 15 خرداد گفت: به حق انقلاب اسلامي به بخش‌هاي مختلف جامعه هويت نويني بخشيد كه اين نتيجه مجاهدت مردم و در رأس آنها امام راحل است كه اكنون پس از گذشت 5 دهه از جرقه نخستين انقلاب اسلامي قادر هستيم با دنيا به گونه ديگرسخن گفته و حقانيت خود را به اثبات برسانيم.

شاه‌آبادي تئاتر پيش و پس از انقلاب اسلامي را مورد مقايسه قرار داد و گفت: حاكميت طاغوت از اين هنر فاخر و ناب در جهت نيات شهواني و رذايل انساني استفاده كرد چنانكه پس از انقلاب اسلامي تا مدتها به دليل خروجي نامناسبي كه در توليدات تئاتري داشتيم اين هنر مذموم بود و تعطيل شد اما حاكميت ديني شكل و رنگ و روي ديگري به اين هنر متعهد داد و مشاهده مي‌كنيد كه به فاصله نسبتاً كوتاهي كاركرد اين هنر در راستاي بيان ارزش‌هاي ديني، حرمت و شرافت انساني تغيير ماهيت داده است كه «تئاتر صاحبدلان» تجلي يكي از همان كاركردهاي متعالي تئاتر است.

وي به ژانرهاي گوناگوني كه در تئاتر بدان پرداخته مي‌شود اشاره كرد و گفت: بايد در «تئاتر صاحبدلان» به همه گونه‌ها و موضوعات و مضامين نگريسته شود و به اين شكل نباشد كه چون تئاتر ديني است پس بايد حتماً دربردارنده حكايت و روايت خاصي از تاريخ دين و يا زندگي بزرگان ديني باشد بلكه در قالب موضوع و طرح‌هاي متعدد مسائلي كه جامعه امروز نيز بدان مبتلاست كه حتي ممكن است اجتماعي باشد اما منشأ بروز اين مشكلات در كج‌فهمي‌هاي ديني و اعتقادي است نيز بايد مور مداقه توليدكنندگان تئاتر قرار گيرد.

 

رويكرد اصلي «تئاتر صاحبدلان» امكان اجراي عموم به تئاتر شهرستان‌هاست

شاه‌آبادي با اشاره به اقدامات ارزنده‌اي كه در مورد نظام تئاتري اعم از سر و سامان دادن به گروه‌هاي تئاتري شهرستاني‌ها، ايجاد فضاي مناسب براي اجراي تئاتر براي آنها شده است گفت: رويكرد اصلي «تئاتر صاحبدلان» فراهم آوردن امكان اجراي عمومي آثار اين جشنواره در شهر‌هاي محل تولد خود است و اميدواريم كه به بركت برگزاري اين جشنواره شاهد شكوفايي هر چه بيشتر تئاتر حرفه‌اي در اقصي‌نقاط ايران باشيم كه اغلب آنها دغدغه پرداختن به موضوعات و مضامين ديني را دارند.

وي در پايان با اشاره به اعلام فراخوان دوره چهارم جشنواره «تئاتر صاحبدلان» از سوي كانون تئاتر ديني گفت: اميدوارم و مطمئن هستم كه اين جشنواره در ادامه راه خود با جديت و بهره‌گيري از همه ظرفيت‌هاي هنري و فني به سير خود در راه رسيدن به هنر متعالي كه مرضي پروردگار است گام برخواهد داشت.

در ابتداي اين مراسم علي مؤذني، دبير سومين جشنواره «تئاتر صاحبدلان» نيز در سخنان كوتاهي مهم‌ترين ويژگي اين جشنواره را تعامل نزديك با هنرمندان شهرستاني برشمرد و گفت: پيش از اين ارتباط با هنرمندان شهرستاني تنها محدود به بازبيني آثار شركت كننده آنها در جشنواره‌اي خاص و يا اعزام محدود كارشناس مربي به شهرهاي آنها مربوط مي‌شد اما به بركت اين جشنواره توانستيم كه تعاملي نزديك و تنگاتنگ با هنرمندان شهرستاني داشته باشيم و از نقاط ضعف و قوت آنها به خوبي مطلع شويم.

 

بيش از 50 اثر نمايشي در سه دوره «تئاتر صاحبدلان» توليد و اجرا شده‌اند

وي با اشاره به اينكه در طول سه دوره برگزاري جشنواره «تئاتر صاحبدلان» شاهد توليد و به اجرا درآمدن بيش از 50 اثر نمايشي بوده‌ايم كه توسط هنرمندان شهرستاني توليد شده است گفت: توصيه من به هنرمندان شهرستاني اين است كه زياد به فكر اجراي عموم كار خود در پايتخت نباشند چرا كه اولاً به دليل ترافيك كاري اين امر ميسر نيست و ثانياً اينكه با برگزاري اين جشنواره و امكان اجراي عموم آثار در شهرستان‌ها، علاوه بر تقويت تئاتر در سراسر كشور مسئولان نيز مجاب خواهند شد كه به دليل اقبالي كه از تئاتر شده است به فكر تجهيز بيشتر امكانات تئاتري باشند.

مؤذني در پايان تصريح كرد: مهمترين مخاطبان نمايش‌هاي اجرا شده در «تئاتر صاحبدلان» اعضاي گروه‌هاي شركت كننده در آن هستند كه اين خود مي‌تواند به تعامل بيشتر ميان آنها و رفع نواقص احتمالي كارهايشان در قالب يك گفتمان سازنده كمك كند و اين جشنواره با فراهم آوردن امكاناتي همچون چاپ و انتشار نمايشنامه‌هاي برتر جشنواره علاوه بر اجراي عموم آثار در شهرستان‌ها سعي در تقويت تئاتر ديني داشته و خواهد داشت.

 

دوشنبه 13 خرداد 1392 - 8:32


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری