جمعه 27 مرداد 1396 - 11:21
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

آرش معظمي

 

كتاب "يس ايز مر" رونمايي شد

 

كتاب بين المللي معماري "يس ايز مر" با حضور مترجم و ناشر اين كتاب "علي حميدي مقدم" و جمعي از هنرمندان سه شنبه 7 خردادماه در تالار سوره حوزه هنري رونمايي شد.

كتاب بين المللي معماري "يس ايز مر" با حضور مترجم و ناشر اين كتاب "علي حميدي مقدم" ، "بهرام شيردل"؛ معمار، استاد دانشگاه هاروارد و مدرسه معماري aa لندن و مدير دفتر معماري شيردل و همكاران، "آيدين آغداشلو"؛ نقاش ،محقق، نظريه پرداز هنري، "امير پوريا"؛ منتقد سينما مدرس دانشگاه و نويسنده، "احمد زهادي"؛ مدير مسئول مجله بين المللي معماري 2a و "امير محمد خاني"؛ معمار و مدرس دانشگاه، رئيس دانشكده معماري سوره سه شنبه هفتم خرداد در تالار سوره حوزه هنري رونمايي و تحليل شد.

 

 کتاب "يس ايز مر" چگونگي ايجاد کردن يک روش فکري در معماري است

در ابتداي اين مراسم علي حميدي مقدم گفت: حدود دو سال بر اين كتاب كار كردم و خوشحالم در جلسه رونمايي اين كتاب افراد سرشناس و صاحب نظر حضور دارند.

وي با اشاره به اينكه ما نيازمند چنين كتابي بوديم، گفت: مركز معماري روند فكري خاصي را دنبال مي كندلذا به اين نتيجه رسيديم كه چرا خودمان توليد كننده اين آثار نباشيم. مسلما در ابتدا زياد با تجربه نبوديم ولي در نهايت تصميم گرفتيم فعاليت هاي دفتر معماري را گسترش دهيم لذا موضوع نشر اين كتاب را مطرح كرديم.

 حميدي مقدم ادامه داد: مساله اصلي براي مركز معماري يكي كيفيت بالاي كتاب بود و اينكه وقتي كتاب منتشر شود تا چه حد مي تواند قابل رقابت در سطح جهاني باشد.

 در ادامه احمد زهادي با اشاره به اينكه من كتاب را از زواياي مختلف بررسي كردم، گفت: من مدت ها درگير كتاب بودم. اين كتاب داراي سه ويژگي مهم است. 

 وي اولين ويژگي كتاب را بيان بسيار ساده آن دانست و افزود: اين كتاب معماري را با بيان ساده و شيوه متفاوت مطرح مي كند كه براي عام نيز قابل استفاده است.نويسنده كتاب برخورد زيبا شناسانه با تمام مسايلي كه معمار با آن رو به رو است، دارد. نويسنده كتاب به فرم در كتاب اشاره دارد و بين فرم و عملكرد رابطه برقرار مي كند.

 زهادي به ويژگي سوم اشاره و تصريح كرد: تصور ما از بنايي كه معماري پايداري دارد معمولا فرم هاي خسته كننده است. اما در اين كتاب بين فرم و عملكرد رابطه اي ايجاد شده است. تفاوت اين كتاب با كتاب هاي موجود معماري به تفاوت هاي نويسنده اين كتاب با سايرين بر مي گردد.

 وي ادامه داد: نويسنده در اين كتاب نگاهي متفاوت نسبت به معمارهاي ديگر دارد و با زباني نوين معماري خود را بيان مي كند.

 مدير مسئول مجله بين المللي معماري 2a با تاكيد بر اينكه كتاب زبان ساده اي دارد، گفت: اين نويسنده خارج از چارچوب هاي متعارف به معماري نگاه مي كند.

 

مساجد کشورمان به تقليد از مساجد قاهره ساخته مي‌شود

همچنين آيدين آغداشلو كه يكي ديگر از سخنران ها در جلسه بود گفت: بابت چاپ اين كتاب خاص تبريك مي گويم زيرا كتاب مفيدي است . اين كتاب آنچنان پرو پيمان است كه بايد نگاه دقيقي به آن شود.

 وي ادامه داد: در وراي ظاهر بسيار ساده كتاب معاني متعدد و عميقي در آن نهفته است كه بايد درك و دريافت شوند. من در عين اينكه از تماشاي كتاب و از خواندن بخش هاي آن  بسيار لذت بردم، هنوز نمي دانم تا چه حد مي تواند به كار ما آيد.

 اين هنرمند با بيان اينكه ما در دوره اي شگفت انگيز زندگي مي كنيم، تصريح كرد: بارها در جاهاي مختلفي ديدم كه افراد دور هم جمع شدند و نكاتي را در مورد مسايل نظري هنرهاي مختلف مطرح كردند اما درمورد معماري خيلي راحت با اين مساله برخورد نمي كنم. 

 وي افزود: معماري اهميت بالايي دارد و عظيم ترين دستاورد بشري است كه از فاصله زياد هم ديده مي شود و با يك نسخه خطي كه به اندازه كف دست است، فرق مي كند. بنابراين اين هنر با عظمتش جاي چشم پوشي نمي گذارد زيرا داخل اين هنر زندگي مي كنيم.

 آغداشلو تاكيد كرد: ما ناظر بر هنر معماري نيستيم بلكه حاضر در اين هنر هستيم در نتيجه هم ما نسبت به اين هنر حساسيت داريم و هم  كساني كه معمار هستند نسبت به ما آدم هاي عادي تعهد عظيمي به عهده دارند.

 وي با اشاره به اينكه عيب و حسن معماري فورا به چشم مي آيد، خاطر نشان كرد: چون عيب و حسن اين هنر پنهان نمي شود مي توان به اهميت معماري پي برد. بايد ديد معماري اي كه  روندي اصلي در سفارش چه خصوصي و چه دولتي دارد در كدام جامعه اجرا مي شود.

وي ادامه داد: حق داريم به اين فكر كنيم كه وقتي اين كتاب ترجمه شده است ببينيم كه تا چه حد برد دارد و تا چه حد مي تواند زندگي ما را تغيير دهد زيرا من زندگي خودمان را در تصرف معماران مي دانم. بايد با اين كتاب بارقه هاي نبوغ دوستان زبانه بكشد و عمل كند تا فارغ از هر بايد و نبايدي وظيفه اصلي خود را كه تنظيم زندگي معنوي و مادي ما ست بر عهده بگيرند. 

 آغداشلو با بيان اينكه بايد ديد چنين كتاب هايي تا چه حد در جوامع خاص نافذ است ،گفت: ما بايد ببينيم تا چه حد مي توانيم از تئوري هاي جا افتاده و زنده استفاده كنيم.

 وي تصريح كرد: من به شخصه كمتر بر مي تابم به تماشاي مساجدي كه به شيوه مساجد قاهره ساخته مي شوند. بروم. من درك نمي كنم كه ما چرا بايد به چنين الگوهايي كه در نوع خود جذاب هستند و تمام پوشش آنها  از گنبد گرفته تا ديواره ها سنگي است، رجوع كنيم.

 

اين کتاب خوب است اما با انتشار آن مخالفم!

 بهرام شيردل معمار و استاد مدرسه معماري aa لندن هم در اين مراسم تاکيد کرد: اگر خواهان تحول جدي در معماري اصيل ايراني هستيم نبايد معماران نسل جديد فقط به تقليد از کشورهاي غربي بپردازند و دچار غرب زدگي شوند.

شيردل گفت: مساله تحقيق و کتاب‌هاي تحقيقاتي مانند«يس ايز مر» مساله بسيار مهمي است که هر روز با آن سروکار داريم و اهميت معماري در اين است که مي‌تواند به نوعي با جامعه و مردم از طريق کاري که ارائه مي‌دهد صحبت کند.

 وي با اشاره به اينکه همواره فقداني را در موضوع تحقيقات و انتشار کتب معماري ايراني حس مي‌کنيم اظهار کرد: متاسفانه حتي يک کتاب که به صورت تخصصي در مورد مسائل و شناخت معماري ايراني باشد در ايران و در هيچ کجاي دنيا منتشر نشده است.

ااستاد دانشگاه هاروارد‌، با بيان اينکه با انتشار اين کتاب در ايران مخالف هستم درباره دليل اين مخالفت گفت: لازم است که نسبت به معماري اصيل ايراني توجه ويژه‌اي شود و مقداري از تقليد همه جانبه معماران ايراني به کشورهاي غربي کاسته شود و معتقدم بايد به جاي انتشار بيش از حد کتب غربي نسبت به انتشار کتبي درباره معماري ايراني همت شود.

 شيردل تصريح کرد: البته به نوبه خود به آقاي حميدي مقدم و همکارانشان که دست به انتشار اين کتاب زدند تشکر مي‌کنم اما اميدوارم شاهد تحول بيش از پيش معماري اصيل ايراني به جاي معماري غربي باشيم.

 وي ادامه داد: اينکه دفاتر معماري کارهاي تحقيقاتي انجام دهند و دست به انتشار کتب معماري نوين بزنند قايل ستايش است اما اگر خواهان تحول جدي در معماري ايراني هستيم نبايد نگاه معماران نسل جديد مانند چند نسل گذشته فقط معطوف به کشورهاي غربي و غربزدگي باشد که در صورت ادامه اين روند نمي‌توان اميدي به تحول و پيشرفت معماري اصيل ايراني داشته باشيم و من خسته شده‌ام وقتي مي‌بينم 84 سال است معماران ما فقط به تقليد از معمارات غربي مي‌پردازند.

 امير پوريا نيز در اين مراسم گفت: خوشحالم كه با كتاب آشنا شدم. اين كتاب داراي سير روايي و فيلمنامه وار دارد. اساسا تلاش مي كند تا با همه پديده هايي كه چه در زمينه تئوري و چه در زمينه پژوهشي و تحقيقات و ... برخورد مي كند و نسبت به همه اين زمينه ها خط سيري را دنبال مي كند.

 وي ادامه داد: در اين كتاب روابط علت و معلولي وجود دارد و پشت صحنه ساخته شدن و شكل گيري خيلي از طرح ها را مطرح مي كند لذا رويكردي شبيه سينما دارد و تاثيري را كه يك فيلم هدفمند مي خواهد روي مخاطب بگذارد، دارد. 

 اين منتقد سينما كليد جذابيت اين كتاب را قابل فهم بودن آن براي همه سطوح دانست و افزود: بيان ساده در اين كتاب اين خطر را دارد كه اين كتاب به سمت يك جور ساده سازي برود. به معناي در نظر نگرفتن فراز و فرودهاي تخصصي و عميق نشدن در بحث ها از بيم اينكه مخاطب عام با آن ارتباط برقرار نكند.

 وي گفت: سناريو داشتن كتاب كليدي تر ازخود رويكرد جذاب است. اين كتاب شباهتي به نوعي از آفرينش هاي ادبي دارد. مثلا حتي از دست انداختن خود و بازگو كردن مسائلي كه مشكلات شخصي خودش است ابايي ندارد. 

 پوريا تصريح كرد: در اين كتاب خود افشاگري به حدي است كه سبب تعجب مي شود به عنوان مثال مي شود به پروژه ساختمان خلق در چين اشاره كرد . كمتر نگرشي در پيشبرد پروژه هاي معماري حاضر به بيان پشت صحنه مي شود. مثلا بگويد كه اين طرحي كه پياده كرديم به طور تصادفي به لغت مردم چين شبيه شد. 

در ادامه مراسم رونمايي از كتاب يس ايز مر هومن بالازاده مدرس دانشگاه در پاسخ به اين سوال كه نظرش درباره دست آوردهاي معماري كتاب چيست، گفت: درباره اين كتاب به شعار روي جلد آن (زنده باد تحول) اشاره مي كنم زيرا براي من سوال است كه چگونه تحول از مرحله شعار به واقعيت تبديل مي شود به خصوص در جامعه اي كه تلاش هاي زيادي در آن مي شود  كه يا به ثمر نمي نشيند و يا به سختي ممكن مي شود.

 وي با بيان اينكه لغت مدرن به رغم پيچيدگي مفهوم نوآوري دارد، ادامه داد: در مدت 150 سالي كه از مدرنيته تا به امروز مي گذرد، مي بينيم در جوامع مدرن، معماري مدرن هميشه همراه با جهش تكنولوژي بوده است و اين معادله در كشورهاي در حال توسعه به صورت وارد كردن تكنولوژي و جريان فكري بوده است.

 وي با بيان اينكه موضوع ديگر در تحول، تعريف بخشيدن به كيفيت هاي رايج است، گفت: رسيدن به اين تحول در انديشه به پروسه اي نيازمند است كه توسط تلاش گروهها ايجاد شود.

 

وظيفه معماري طراحي زندگي است

 در ادامه امير محمدخاني رييس دانشكده معماري سوره در تعريف هدف گفت: هدف آن چيزي است كه آغاز كننده است. اگر فرض هدف معماري ساختن ساختمان باشد ، مسئله معماري در آن پايان مي يابد. در معماري چيزي به جز ساختمان بايد باشد كه در اين صورت تازه حركت ما شروع مي شود.

 اين مدرس دانشگاه ادامه داد: وظيفه معماري ساختن ساختمان نيست بلكه طراحي زندگي است كه اگر به اين شكل به معماري نگريسته شود، انتظارات معمار را از خود زياد مي كند. معماري با اين نوع نگاه وظيفه پاسخگويي به سولات خارج از معماري را خواهد داشت و دانشجوياني كه در اين جلسه حضور دارند توجه كنند كه هدف معماري را در ابعادي در اشل بزرگتر ببينند. حد و مرزهاي ساده ساختماني را رد كرده و به ابعاد انساني نزديك شويد.

 محمدخاني با بيان اينكه حوزه هنري به عنوان يك نهاد رسمي هنري، تنها مركزي است كه بخش معماري را در خود مستقل كرده گفت: حوزه هنري معماري را نوعي هنر مي داند و از اين نشست ها حمايت كرده و براي توليد انديشه وفكر و بررسي افكاراز همه اساتيد و نويسندگان دعوت مي كند تا آثار خود را به بوته نقد بگذارند.

 در ادامه اين نشست علي حميدي مقدم مدير دفتر معماري روند هماهنگ (l ) كه وظيفه ترجمه و نشر كتاب يس ايز مر را به عهده داشت، درباره انگيزه خود از ترجمه كتاب گفت: ما دفتر معماري داريم كه بخش پژوهش نيز در آن وجود دارد و به اين فكر افتاديم كه مطالب بخش پژوهش خود را منتشر كرده و فعاليت دفتر معماري را گسترش دهيم. به اين ترتيب درصدد آن شديم تا جرياني را شكل داده و مطالعات خود را براي جامعه معماري به اشتراك بگذاريم.

 وي اضافه كرد: در ابتدا با شركت big كه گردآورنده كتاب يس ايز مر بود وارد مذاكره شديم زيرا درباره اين كتاب در جامعه حرفه اي دنيا بحث هاي زيادي مي شود. ما خواستار جريان سازي و حضور موازي تفكرها درزمينه معماري در ايران بوديم زيرا تا الان فقط مصرف كننده شناخته مي شديم در نتيجه اين كتاب را منتشر كرديم زيرا قابل رقابت با جريان هاي بين المللي است.

اين مدرس دانشگاه با اشاره به اينكه در ايران معماري كه فضاهاي با شكوهي ايجاد كرده وجود دارد، گفت: ما هيچ كتاب و رسانه اي كه بخواهد تحليل درستي از معماري كند و در زمينه نشر توليدي كه تفكر را وسعت دهد نداشتيم. هدف ما نشر داشته هايمان بود و اميدوارم ترجمه و نشر كتاب يس ايز مر  شروع جرياني باشد تا ديگر دفاتر معماري به آن بپيوندند. 

 در ادامه بهرام شيردل معمار و استاد دانشگاه هاروارد ضمن تشكر از علي حميدي مقدم به خاطر نشر كتاب يس ايز مر وارد بحث شد و گفت: معماري به نوعي مي تواند با جامعه و مردم صحبت كند اما نمي دانم چرا ما كتابي درباره مسائل معماري درباره ايران و يا چين پيدا نمي كنيم.

 شير دل ادامه داد: به نظر من خوب است دفاتر معماري كارهاي تحقيقاتي كرده و كتاب چاپ كنند. براي تحول اگر نگاه نسل معماران فقط به غرب و غرب زدگي باشد، ايجاد تحول درستي در معماري در ايران صورت نمي گيرد.

 احمدي مقدم در ادامه و در جواب بهرام شير دل گفت: پيش نيازهاي تحول چيست؟ هنگامي كه در جامعه موضوع تحول مطرح مي شود حلقه اي به وجود مي آيد كه اجزاي آن مانند مدرسه معماري، نشر و ... وجود ندارد.

وي افزود:  درباره غرب زدگي مسئله همگن بودن و در كنار هم قرار گرفتن است. ما روش فكر كردن را خودمان طراحي مي كنيم اما كتاب با كيفيتي كه روش فكر كردن را به ما ارائه دهد وجود ندارد. دفاتر معماري كه آثاري را در اين زمينه به چاپ رسانده باشند يا وجود ندارند و يا اگر هستند در سطح پاييني قرار دارند.

 اين معمار ساختمان افزود: مهمترين نكته جريان نشر كتاب يس ايز مر دفتر معماري است كه جزئيات فكر كردن كتاب را ارائه مي دهد و در جهان مطرح مي كند. اين كاري كه ما انجام داديم يك مسئله صرفا تمريني بود تا كتابخانه معماري معاصر ايران پر از كتاب شود.

 هومن بالازده در ادامه  با بيان اينكه ما در فضايي كار مي كنيم كه خيلي از ابزارهاي تحول را نداريم، گفت: هر كس به نحو خود بايد اين جريان به راه افتاده را به جلو ببرد و اگر اتفاقتي از نوع ترجمه و نشر كتاب يس ايز مر را به شكل كلي تر جريان سازي كنيم و معماري با هنرهاي ديگر و جامعه مشاركت داشته باشد و در بازگشت به خود اين ارتباطات را از طريق ادبيات معماري جوابگو باشد، مي تواند بازتاب داشته باشد.

 بالازاده افزود: معماري خودش را به تنهايي مي تواند معرفي كند و با ايجاد بستر مي تواند ايجاد تحول نمايد اما بايد ببينيم چگونه مي توان اين تحول را شكل داد  كه هر حركت كوچك در اين راه بسيار مهم است زيرا ما نه در كشور مدرن كه در يك كشور درحال سوم هستيم. ما مي توانيم توليد كننده فكر و داراي نگاه نقادانه باشيم.

 در ادامه امير پوريا نويسنده و منتقد سينما گفت: بايد بدانيد كه تفكر (زنده باد تحول) كه بر روي جلد كتاب وجود دارداز كجا آمده است و بله گفتن به پديده ها اساسا زمينه اي است كه صرفا از معماري پديد نيامده است. تفكر مبنايي اين كتاب يك تئوري زيستي عبرت آموز مي تواند باشد كه نگرش بله گفتن به پديده ها را بيان مي كند.

 وي با اشاره به سخنان نويسنده كتاب يس ايز مرادامه دارد: چند صد جلوه مختلف از تئوري هاي نويسنده را كه در كتاب آمده است مي توان در معارفات كلي انساني ديد. نويسنده در اين مي گويد: شما وقتي بله مي گوييد مي توانيد مسير شخصي پيدا كنيد. بله گفتن هميشه به معناي سرسپردگي و اعلام سرسپردگي و فقدان فاعليت نيست . بله گفتن براي پيدا كردن ره يافت هاي فردي براي پيش بردن است.

يادآور مي شود در پايان اين مراسم از الهام رستاد مديرتوليد كتاب ترجمه و نشر يس ايز مر و علي حميدي مقدم مدير دفتر معماري روند هماهنگ (l ) و ناظر نشر كتاب يس ايز مر تقدير به عمل آمد.

شايان ذكر است ؛كتاب yes is more كارهاي يك دفتر معماري به نام big  است كه اين دفتر يكي از معروفترين دفاتر معماري در دنيا محسوب مي شود، در اين كتاب دفتر big نشان مي‌دهد چگونه معماران مي‌توانند تقاضاهاي چند ريختي، قوانين پيچيده و دانش بسيار تخصصي جامعه را درك و به طرح تبديل كرد و راه حل‌هاي ملموس را از طريق فرايندهاي هنرمندانه آفريد.

 

شنبه 11 خرداد 1392 - 12:58


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری