پنجشنبه 23 آذر 1396 - 6:0
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

آرش معظمي

 

تجليل از مقام علمي و معنوي آيت‌الله سيد‌محمد خامنه‌اي

 

آيين گراميداشت مقام علمي و معنوي آيت‌الله سيد‌محمد خامنه‌اي، رييس بنياد حکمت اسلامي صدرا به‌عنوان يکي از مفاخر فرهنگي کشور، به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگي کشور عصر دوشنبه ششم خرداد‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

اين آيين با حضور آيت‌الله سيد‌محمد خامنه‌اي، رييس بنياد حکمت اسلامي صدرا، دکتر سيد‌محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، دکتر محمد‌باقر خرمشاد، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، حجت‌الاسلام و‌المسلمين دکتر عبد‌الحسين خسروپناه، رييس موسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران، حجت‌الاسلام و‌المسلمين علي‌اکبر رشاد، رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، دکتر کريم زارع، رييس باشگاه پژوهشگران جوان، حجت‌الاسلام و‌المسلمين فياضي، رييس مجمع عالي حکمت اسلامي، دکتر رضا داوري اردکاني، رييس فرهنگستان علوم، دکتر غلامحسين ابراهيمي ديناني، استاد فلسفه، حميد‌رضا آيت‌اللهي، رييس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي و حجت‌الاسلام و‌المسلمين محسن قرائتي در تالار وحدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.

 

آيت‌الله سيد‌محمد خامنه‌اي: انقلاب اسلامي درخت علم را آبياري کرد

آيت‌الله سيد‌محمد خامنه‌اي در اين آيين با بيان اين‌که «فلسفه حضور بنده در اين‌جا براي ابراز تشکر و قدرداني است» عنوان کرد: کاري که در نظام مقدس جمهوري اسلامي رايج شده و بسيار پسنديده است، تجليل از خدمتگزاران علم، دانش و حکمت در زمان حياتشان است و من هم براي اين‌که اين سنت و سيره حسنه را نقض نکرده باشم، برگزاري اين آيين را پذيرفتم.

رييس بنياد حکمت اسلامي صدرا در ادامه سخنانش اظهار کرد: ملاصدرا در حکمت متعاليه مي‌گويد که علم از سنخ اشيا ديگر نيست، علم از سنخ وجود است، علم همان وجود است. انسان وقتي بر علم خود مي‌افزايد، بر وجود خود مي‌افزايد. با گسترش علم بر سعه وجودتان بيفزاييد.

وي با بيان اين‌که حيات همان وجود است، افزود: حيات به معناي وجود است و اگر وجود حيات و علم باشد، پس علم همان حيات است. علم به دانشمند حيات مي‌دهد.

آيت‌الله سيد‌محمد خامنه‌اي، از مفاخر فرهنگي کشور رابطه بين فرد و اجتماع را يک رابطه حقيقي دانست و يادآور شد: جامعه از خود وجود و هويت دارد. علم همان‌طور که به افراد جامعه حيات مي‌دهد، به جامعه هم حيات مي‌بخشد. جامعه‌اي که در آن علم نباشد، مرده است.

وي در ادامه عنوان کرد: علم درجاتي دارد که درجه پايين آن مربوط به ماده و درجه اعلاي آن علوم انساني است که به انسان مربوط مي‌شود. حکمت و فلسفه به معناي درست آن مادر و روح علوم است. در جامعه‌اي که فلسفه، حکمت وعلوم انساني وجود داشته باشند و توسعه يابند، اين جامعه حيات و زندگاني با‌ عظمتي دارد.

رييس بنياد حکمت اسلامي صدرا در پايان بيان کرد: بايد براي انقلاب اسلامي و نظامي که داريم، خدا را شکر کنيم. سزاوار است که چرخ‌هاي مملکت بچرخد. براي اين‌که حکمت و فلسفه در اين جامعه رشد کند، ثمر دهد و سايه بيفکند.

 

علي‌اکبر رشاد: وجود فيلسوف، تصور حکمت است

حجت‌الاسلام و‌المسلمين علي‌اکبر رشاد، رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در آيين گراميداشت مقام علمي و معنوي آيت‌الله سيد‌محمد خامنه‌اي بيان کرد: فيلسوف با فلسفه‌دان متفاوت است. فيلسوف آن است که به معرفت بدل و موازي هستي مي‌شود و وجودش تصور حکمت است اما فلسفه‌دان فلسفه را مي‌آموزد و نقد مي‌کند يا تاريخ آن را نقل و گزارش مي‌کند.

در اين آيين رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي گفت: صاحب حکمت داراي عظمت بالايي است و آن‌چنان عظمت پيدا مي‌کند که مشابه همه عالم عيني و هستي مي‌شود. حکيم در فرآيند معرفت‌شناختي موازي عالم عيني مي‌شود؛ يعني بر همه عالم احاطه معرفتي دارد و آيت‌الله سيد‌محمد خامنه‌اي مصداق اين تلقي‌ها هستند. ايشان در کنجي نشسته و کار عظيمي را بر عهده گرفته‌اند و موفق نيز هستند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمين رشاد در پايان گفت: ما بايد امروز فلسفه را در جامعه و زندگي کاربردي‌تر کنيم و آن را به متن جامعه بياوريم. ما به فلسفه هنر، سياست، حقوق و تکنولوژي نياز داريم.

 

خرمشاد: سفير و يار فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

دکتر محمد‌باقر خرمشاد، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ديگر سخنران اين مراسم، در بخشي از سخنان خود عنوان کرد: يکي از دستورات والاي اجتماعي دين اسلام تکريم پدر و مادر است. اگر احترام پدر خوني بر ما واجب است، تکريم و احترام پدران معنوي و انديشمندان واجب‌تر است. ايران اسلامي آسماني پر‌مفاخر دارد که پر از ستارگاني است که راه را به نسل‌هاي آينده نشان مي‌دهند.

وي افزود: در اين مجال اندک تنها به ذکر چند نکته درباره استاد آيت‌الله سيد‌محمد خامنه‌اي اکتفا مي‌کنم. از ويژگي‌ها مهم شخصيتي ايشان تعلق داشتن به يک خانواده روحاني، علمي، اصيل و مبارز است. ايشان به فرهنگ جهاد تعلق خاطر دارند و تلاش بسياري در دفاع از حقوق مبارزان و زندانيان در سوابق انقلابي استاد ديده مي‌شود. در عرصه سياسي هم ايشان در مقاطع حساسي عضو مجلس خبرگان رهبري بوده‌اند و نقش موثري در تصويب و تثبيت اصول بنيادين و اساسي قانون اساسي داشته‌اند.

وي در ادامه تعداد آثار مکتوب آيت‌الله سيد محمد خامنه‌اي را در حدود 140 عنوان ذکر کرد و گفت: استاد تاکنون حدود 40 عنوان کتاب و 100 مقاله را در حوزه‌هاي تفسير، فقه، حقوق، کلام و فلسفه به چاپ رسانده‌اند.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در تاييد مقام علمي رييس بيناد حکمت اسلامي صدرا يادآور شد: تاسيس چنين بنيادي در چنين زمانه‌اي و اين‌که ايشان خود را تنها وقف تعليم و ترويج فلسفه کرده‌اند، بسيار ارزنده است. ايشان نقش اساسي در ترويج حکمت متعاليه و تاثيري را که مي‌تواند در آينده کشور داشته باشد، دارند.

خرمشاد در پايان اظهار کرد: ايشان در کنار مقام علمي در طول ساليان گذشته سفير و يار فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي بوده‌اند. در کنار اين ويژگي‌ها نبايد از ياد برد که استاد به عنوان برادر بزرگتر و مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامي همواره يار و ياور و در کنار ايشان بوده‌اند.

 

ديناني: فعاليت آيت الله سيد محمد خامنه اي در ترويج فلسفه خيلي ارزشمند است

ديناني در مراسم بزرگداشت آيت الله سيد محمد خامنه اي گفت: هر موجودي مي ميرد و محکوم به فناست، انسان هم همينطور اما انسان مي تواند يک نقشي در اين روزگار از خود بر جا بگذارد يک رد پايي، يک اثري.

 وي با اشاره به اينکه قرآن مي فرمايد الباقيات الصالحات گفت بايد گفت الصالحات الباقيات. زيرا هر باقي اي صالح نيست زيرا شيطان تا آخر باقي است اما صالح نيست. حالا صالح باقي چه چيزي مي تواند باشد؟هيچ قدرتي نمي تواند حتي براي يک لحظه هم که شده است زمان را نگه دارد در اين دور پر شتاب زمانه اين عمل صالح است که براي انسان مي ماند. البته عمل صالح براي خود انسان مي ماند اما تنها چيزي که براي جامعه مي ماند يک اثر علمي و فرهنگي فاخر درست سنجيده و سنگين است.

 اين چهره ماندگار فلسفه تصريح کرد: سقراط که کتابي ننوشت و چند جمله اي کتابي گفته که از طريق افلاطون رسيده تا ابد سخن او باقي است. او را نمي شود از صحنه فرهنگ بيرون کرد. حتي ارسطو که بعد از رنسانس علم از فلسفه جدا شد گفتند ارسطو به گورستان تاريخ رفت ولي به خدا قسم او به تاريخ سپرده نشد و نخواهد شد. افلاطون هم همينطور، ابن سينا هم همينطور، ابن سينا به قول خودش بعضي از کتابهايش را براي فهم عوام مي نوشته يک کتابي براي خواص نوشته که 20 جلد بوده در حمله محمود غزنوي کتابخانه مي سوزد و اثري از آن کتاب به جا نمي ماند اگر اين کتاب باقي بود قطعاً وضع و حال ما غير اين بود که الان هست. اگر آثار فکري ابن سينا را با يک سرنگ از فرهنگ ما بيرون بکشيد نمي دانم چه چيزي از اين فرهنگ باقي خواهد ماند. حتي فقها مديون ابن سينا هستند.

 ديناني اظهارداشت: 60 سال است که من با آيت الله رفيقم الحمدالله کار فرهنگي اصيل مي کنند. اشاعه فرهنگ عقلاني ما در اين دوره مهم است ايشان به کار نشر فلسفه همت دارند و روز به روز هم فعاليتشان بيشتر مي شود. کارهاي ديگر را همگي رها کردند و کار فرهنگي مي کنند.  کتاب جکمت الاشراق سهروردي کتابي است که کمتر خوانده شده است، عصاره اش فلسفه است حتي مرحوم طباطبايي با آن احاطه اي که به فلسفه داشته حکمت الاشراق را نخوانده بود. من با ايشان در قم راجع اين کتاب مباحثه مي کرديم. ملاصدرا با سهروردي خيلي مأنوس بوده و تنها کسي بود که بعد از 800 سال حکمت الاشراق را فهميده و درک کرده بود.

 وي افزود: امروز بيش از هر چيزي نيازمند آنيم که آثار عقلاني اسلام را اول به خودمان بعد به دنيا معرفي کنيم. غرب ابن سينا را بهتر از خودمان مي شناسد، اما ملاصدرا براي آنها ناشناخته است. عقلانيت اسلام بود که آن را به شرقي ترين کشور جهان يعني اندونزي و غربي ترين آن يعني تونس و الجزاير رساند. اين روزها دنياي غرب با يک حيله ابليسي روي خشونت از اسلام نشان مي دهند. مردم غرب هم که ساده هستند فکر مي کنند اسلام خشونت است اينکه با ساطور روز روشن سرباز انگليسي را تکه تکه کنند.

 اين مدرس فلسفه عنوان کرد: در سفري که به عربستان داشتم با رئيس يکي از دانشگاه هاي عربستاني صحبت کردم مي دانستم که در آنجا فلسفه تدريس نمي شود. پرسيدم چه فرقه اي از علم کلام را تدريس مي کنيد گفت هيچ فرقه اي اصلاً کلام تدريس نمي کنيم. پرسيدم اصول عقايد را پس چگونه به دانشجويان درس مي دهيد گفت علم العقيده تدريس مي کنيم يعني عقيده تزريق مي کنند. نتيجه آن هم مي شود ابن تيميه و تروريست هاي القاعده و طالبانيسم. ولي در ايران هميشه عقلانيت وجود داشته است متکلمان بزرگ و محدثين بزرگ داريم حتي صحاح سته که براي اهل سنت است هر 6 نويسنده آن ايراني بودند.چنين کشور با عقلانيتي نياز دارد که عقلانيت را در دنيا ترويج کند يکي از راه هاي ترويج عقلانيت هم ترويج فلسفه درست و نه بازاري است زيرا فلسفه بازاري خطري براي جامعه است.

 ديناني ادامه داد: کار اصلي آيت الله هم ترويج فلسفه است که الحمدالله کتاب هاي خوبي منتشر کرده اند.به شرط اينکه اين حرکتي که شروع کرده اند بازاري نشود کار بسيار سترگي است. کار ايشان بسيار عظيم است زيرا کار فرهنگي عميق يعني کار فلسفي دارند مي کنند.

 

داوري: کارهاي فلسفي آيت الله خامنه اي اثرش بعدها ديده مي شود

رئيس فرهنگستان علوم در مراسم بزرگداشت آيت الله سيد محمد خامنه اي گفت: کساني که کار فلسفه مي کنند و به آن اهتمام دارند فکر نکنيم که هيچ کار ديگري نمي کنند بلکه به همه چيز از جمله به نظم و ثبات و سياست خدمت مي کنند. اين افراد وجودهاي مؤثري هستند که اگر اثر کارشان در زمان خودش ديده نشود در تاريخ ديده خواهد شد.

داوري در اين مراسم گفت: من تا اوائل دهه 70 خدمت حضرت استاد نرسيده بودم، يک روز اتفاقي به يک کتاب از نظر حجم کوچک ولي پربار ايشان برخورد کردم آن کتاب را خواندم، زيرا مسئله من بود شاگردان از استادانشان چيزهاي نامعين مي آموزند اما بعضي چيزها به ياد مي مانند و معين است استاد به تفاوت روح با نفس پرداخته بودند. اين انگيزه اي شد تا از محضر ايشان استفاده کنم. ايشان تنها اهل فقه و فلسفه نيستند بلکه اهل شعر و ادب هم هستند. نکته سنجي دارند.

 رئيس فرهنگستان علوم افزود: همه جاي دنيا اين دانشمندان هستند که شغل سياسي اختيار مي کنند فيلسوفان هم مي توانند به طرف سياست بروند، اما در اين باره وضعشان با دانشمندان فرق مي کند. فيلسوف از دو راه مي تواند وارد سياست بشود يکي از راه فلسفه اش است که اين کار خيلي خطيري است. افلاطون اين اشتباه را کرد ولي بعداً جبران کرد.

او خواست با فلسفه اش وارد سياست بشود بعد به مشکل خورد بعداً در نامه هفتم نوشته هايش اين اشتباه را جبران کرد. افلاطون بنيانگذار علم سياست است اما فيلسوفان راهگشاي سياست نه عاملان سياست هستند. سياست عرصه تصميم و عمل است متفکر اگر اهل تصميم و عمل باشد بايد يک قدري از تفکر جدا بشود ولي شاعر با عمل سروکارندارد. مارتين هايدگر هم اشتباه افلاطون را در دوره معاصر مرتکب شد. دو فيلسوف غربي پوپر و رورتي گفتند که استبداد را مي توان با خشونت برانداخت گويي مي شود با جنگ، دموکراسي را در هواپيما گذاشت و از کشوري به کشور ديگر آورد اين گفته ها مقدمه جنگ هاي عراق و افغانستان شد.

 عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه سخنانش افزود: کساني که مختارند بين علم يا سياست يکي را انتخاب کنند اگر علم را انتخاب کنند به نظر من يک عمل اخلاقي انجام داده اند نمي گويم کار بهتري انجام داده اند. در همان دهه 70 که عرض کردم آيت الله مي توانست در سياست باقي بماند شرايط کار سياسي را داشتند فلسفه و حقوق خوانده بودند. اينکه آمدند بنياد حکمت صدرا را تشکيل دادند و پايداري و مداومت کردند و به پاي اين کار ايستادند امروز آن را به جاي مؤثر و ثمر دهي رساندند اين کار بزرگ و عظيمي است که قدرش را بعدها مي فهميم. زيرا فلسفه اين چنين نيست که آناً انقلابي ايجاد کند بلکه به مرور و ذره ذره اثر مي کند.

 مؤلف کتاب «وضع کنوني تفکر در ايران» يادآورشد: کساني که کار فلسفه مي کنند و به آن اهتمام دارند فکر نکنيم که هيچ کار ديگري نمي کنند بلکه به همه چيز از جمله به نظم و ثبات و سياست خدمت مي کنند. اين افراد وجودهاي مؤثري هستند که اگر اثر کارشان در زمان خودش ديده نشود در تاريخ ديده خواهد شد.

 

وزير ارشاد: اگرمفاخرمان را تکريم نکنيم، ديگران آنها را به سود خود مصادره مي‌کنند

در اين مراسم سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ابتداي سخنانش گفت: انجمن آثار و مفاخر فرهنگي مدت‌ها به دنبال برپايي اين برنامه بود. يکي از برنامه هاي ما تکريم مفاخر، مشاهير، عالمان و بزرگان ايران‌زمين است، چه آنهايي که رحلت کرده‌اند و چه بزرگاني که در قيد حيات هستند.

 وزير ارشاد ادامه داد: اينکه حضرت رسول فرمودند «اِن اکرم العباد الي الله بعد الانبياء العلماء» يا «ان العلما ورثه الانبياء» همه اينها مبني بر اين است که ما بايد تکريم عالمان را پيشه خود سازيم.

 حسيني افزود: بر اساس فرمايش امام محمد باقر(ع) يک عالمي که ديگران از علم او بهره‌مند مي‌شوند از 70 هزار عابد برتر است، وظيفه ما را مشخص مي‌کند که از وجود اين بزرگان بهره گرفته و آنها را به نسل جوان معرفي کنيم.

 وي تصريح کرد: عالمان سرمايه هاي معنوي کشور هستند بايد از سرمايه‌هاي معنوي براي برخورداري از رفاه، آباداني، امنيت و تمام کمالات سود جست. بر مبناي تعابيري که در آيات و روايات داريم وظيفه ما اين است که تلاش گسترده‌اي را براي معرفي زندگي، افکار و سير و سلوک مفاخر و علما انجام دهيم تا آباداني بر کشور مستولي شود.

 وزير ارشاد اظهارداشت: بايد تلاش علما و ساير بزرگان که در اثر تحمل زحمات و مشقات فراوان توانستند موانع را يکي پس از ديگري پشت‌سر گذاشته و سپس به شخصيتي اثرگذار تبديل شدند به نسل هاي جوان معرفي بشود. مفاخر برخاسته از متن مردم و خانواده هاي ضعيف و يا متوسط جامعه هستند اينطور نبوده که همه چيز برايشان فراهم بوده، آنها موانع را يکي يکي پشت سر گذاشتند تا به اين توفيقات دست يافتند.

 حسيني عنوان کرد: يادآوري مشقت‌ها و سختي‌هاي بزرگان موجب ارتقاي فرهنگ ايران مي‌شود، از اين‌رو در عصري که بحران هويت ناميده مي‌شود، مفاخر مي‌توانند نشان‌دهنده راه و مسير باشند چرا که هويت هر کشور بسته به پيشينه تاريخي و بزرگان آن کشور است.

 وزير ارشاد تأکيد کرد: مفاخر ستارگان فروزنده آسمان فرهنگ يک کشور هستند اگر مفاخرمان را تکريم نکنيم، ديگران آن‌ها را به سود خود مصادره مي‌کنند. بعد از انقلاب توجه خاصي به اين مسئله شده است..

 وزير ارشاد از برگزاري مراسم بزرگداشت بزرگاني همچون؛ آيت‌الله قاضي، آيت‌الله مرعشي نجفي، علامه سيدنعمت‌الله جزايري، آيت‌الله معزي دزفولي، شيخ شوشتري و مرحوم سيدابوالحسن اصفهاني نام برد که وزارت ارشاد سهمي در برپايي آنها داشته است.

 حسيني در ادامه  از کتاب خاطرات آيت الله محمد خامنه اي سخن گفت اينکه ايشان اگر امروز در رياست بنياد حکمت اسلامي صدرا هستند از نوجواني به فلسفه علاقه داشته اند. از خاطرات آيت الله از آشنايي ايشان با شرح بدايه ميبدي عنوان کردند و اينکه اسفار را در نزد علامه طباطبايي ادامه مي دهند. مطالعه کتاب دانشنامه علايي ابن سينا و خواندن کتاب فصووص الحکم شيخ محي الدين عربي در نوجواني که کتابدار ايشان را از خواندن اين کتاب برحذر داشته بود.

 وي افزود: عشق ايشان به خواندن کتاب قصه و داستان و رمان و شعر و ادبيات وافر است که اين مطالعه به توان نويسندگي و استعداد ادبي ايشان کمک کرده است. ايشان در انجمن هاي ادبي هم شرکت مي کرده و شعر را بر خلاف باور عامه که آن را تفنني مي دانند يکي از ضروريات حيات انساني مي دانند. آشنايي با شعر به قول ايشان يکي از الطاف الهي بر ايشان بوده است.

ديگر سخنران اين آيين حجت‌الاسلام و‌المسلمين فياضي، رييس مجمع عالي حکمت اسلامي بود. وي در بيان ارزش والاي عالم شيعي عنوان کرد: ارزش برتر عالم شيعي از مجاهدي که جان خود را در طبق اخلاص گذشته، اين است که دانشمند و عالم در دفاع از دين عمل مي‌کند تا دشمنان نتوانند گوهرهاي ارزشمند انساني را از دست شيعيان خارج کنند.

وي با بيان اين‌که در درجه‌بندي انسان‌ها دانشمندان بعد از انبيا و اوصيا قرار دارند، افزود: دانشمندان شيعه در واقع، انجام دهنده وظيفه‌اي‌اند که به عهده رسول اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) بوده است.

رييس مجمع عالي حکمت اسلامي در پايان يادآور شد: حضرت آيت‌الله سيد‌محمد خامنه‌اي علاوه بر فضايل اخلاقي و علمي بي‌شمار، متون درسي و کتاب‌هاي اساسي حکمت متعاليه را داراي چاپ‌ها و قلم خسته‌کننده‌اي بودند، به قلمي شيوا و قابل فهم‌تر تصحيح کردند. ايشان کار و خدمت بزرگي به حوزه‌ها و کلاس‌هاي فلسفه و علوم عقلي عرضه داشته‌اند.

 حجت‌الاسلام و‌المسلمين دکتر عبد‌الحسين خسروپناه، رييس موسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران هم در ادامه اين آيين بزرگداشت عنوان کرد: گراميداشت حکيم، گراميداشت حکمت است. حکيمان با دقت نظر در حکمت قرآني، حکمت اسلامي را دنبال کردند.

وي فلسفه اسلامي را جداي از فلسفه يونان باستان دانست و افزود: فلسفه اسلامي در ارتباط با قرآن به بالندگي رسيد. عرفان اسلامي چون زاييده قرآن بود، رشد و نمو يافت و فلسفه اسلامي در ارتباط با عرفان اسلامي رشد کرد و حکمت متعاليه شد. ملاصدرا فلسفه را به حکمت و بينشي که بر کنش و منش انسان در زندگي تاثيرگذار باشد، تبديل کرد.

رييس موسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران در پايان گفت: امتياز ويژه آيت‌الله سيد‌محمد خامنه‌اي، علاوه بر خدمات بسيار ايشان، اين است که از حکمت متعاليه در برخي مسايل امروز مانند مساله زن و مباحث مفهومي استفاده کرده‌اند. استاد نشان داده‌اند که بين حکمت متعاليه و فلسفه اسلامي نه تنها تعارضي نيست، بلکه پيوند عميقي وجود دارد.

 در پايان اين مراسم با حضور حاضرين و سخنرانان دو جلد از کتاب سه جلدي انديشه‌نامه آيت‌الله سيدمحمد خامنه‌اي شامل مقالات آيين نکوداشت اين چهره علمي و معنوي رونمايي شد.

 

چهارشنبه 8 خرداد 1392 - 8:24


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری