جمعه 2 تير 1396 - 20:3
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

بابك راكخواه

 

نقش موسسات بر كيفيت نظام تربيت و توانمندي علمي مستعدان قرآني

 

انقلاب شكوهمند اسلامي ايران با تلاش و مجاهدت شهداي گرانقدر و زعامت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني(ره) با هدف اعتلا و احياي آرمانها و احكام دين مبين اسلام و با تكيه بر امواج خروشان مردم با ايمان و اعتقاد به مباني قرآن كريم شكل گرفت و تداوم اين راه ارزنده نيز تحت زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آ‌يت‌الله خامنه‌اي(مدظله العالي) در بستر مردمي خود جريان يافت. اين مشخصه‌هاي مهم يعني ديني و مردمي بودن حركت عظيم انقلاب، همواره خصلت بزرگ تمامي حركتها و جريانهاي اجتماعي كشور بوده و خواهد بود. رشد و تعالي امور قرآني كشور نيز برخوردار از همين ويژگي بوده و گروههاي مردمي همواره به عنوان اصلي‌ترين بازوان اجرايي حكومت اسلامي در توسعه و نشر فرهنگ مبارك و انسان‌ساز قرآن‌كريم به ايفاي نقش پرداخته‌اند.

با گذشت زمان و لزوم قانونمندسازي امور قرآني و با هدف انسجام فعاليتهاي مؤسسات قرآني مردمي در كشور، ساماندهي اين نهادهاي مردمي در قالب «مؤسسات قرآني» ثبت شده آغاز شد و متعاقب آن با هدف اتخاذ روش هماهنگ، اتحاديه‌هاي استاني مؤسسات و مراكز قرآني مردمي از سال 1385 در 30 استان كشور ايجاد شد تا نقطه عطفي در مسير توسعه فرهنگ قرآني ايجاد شود.

در گذر اين سال‌ها نقش تاثيرگذار و توانمندي موسات قرآني مردمي بر ترويج فعاليت‌ها و راه‌كار‌هاي قرآني، ارتقاي بصيرت جامعه و مواردي از اين قبيل بر همگان آشكار شده است. از سوي ديگر ارتقاي كيفيت نظام تربيت مستعدان قرآني و توانمند سازي علمي اين افراد هدفي است كه بايد از سوي موسسات قرآني با نگاه اساتيد متخصص در امور قرآني شكل دهي و دنبال شود. اين كه چگونه بايد نخبگان قرآني را شناسايي كرد و از آن‌ها براي شركت در مباحث پژوهشي آموزشي و احكامي و... استفاده كرد، مسئله‌اي است كه بايد ازسوي همين موسسات دنبال شود و بر عهده آنان است.

به همين منظور، در خصوص نقش موسسات قرآني در پرورش استعداد‌هاي قرآني كشور پاي صحبت‌هاي قاري و داور بين‌المللي كشور، احمد ابوالقاسمي نشستيم كه در پي مي‌آيد:

احمد ابوالقاسمي با بيان اين مطلب كه مؤسسات قرآني ـ مردمي جهت كشف و شناسايي مستعدان قرآني تخصصي گام بردارند، اظهار كرد: در گذشته جلسات رسمي و غير رسمي قرآن در سطح جامعه رواج داشته است و مي‌توان يادآور شد كه اغلب قاريان قرآن كشور در اين گونه از جلسات شناسايي شده‌اند اما هم‌اكنون با تعدد مؤسسات قرآني و خانه‌هاي قرآن با استقبال نوجوانان و جوانان مواجه هستيم.

اين استاد قرائت قرآن در رابطه با جذب و شناسايي مستعدان قرآني در محل مؤسسات قرآني گفت: لازم است تا مؤسسات قرآني ـ مردمي از حالت سنتي خارج و به سمت تخصصي شدن گام‌هاي سازنده‌اي بردارند؛ به اين دليل كه در جامعه كنوني با فناوري و تكنولوژي روز مواجه هستيم.

 

 ارتقاي توانمندي علمي مستعدان قرآني با نگاه اساتيد متخصص در مؤسسات

وي خواستار نظام‌مند شدن برنامه‌هاي مؤسسات قرآني ـ مردمي جهت پرورش افراد مستعد قرآني شد و افزود: ارتقاي كيفيت نظام تربيت مستعدان قرآني و توانمندي علمي اين افراد هدفي است كه بايد از سوي مؤسسات قرآني با نگاه اساتيد متخصص در امور قرآني شكل‌دهي و دنبال شود.

ابوالقاسمي در ادامه يكي از راهكارهاي جذب مخاطبان به آموزه‌هاي قرآن و شكوفايي استعداد اين افراد را مستلزم توسعه مهارت‌هاي علمي از طريق فضاي مجازي دانست و بيان كرد: با توجه به اينكه اغلب نوجوانان و جوانان به سمت فضاي مجازي جهت تعليم و تربيت جذب مي‌شوند، لازم است تا فرهنگ قرآني در حوزه فضاي مجازي توسعه يابد.

اين داور بين‌المللي قرآن روزآمد ساختن محتواي تعليم و تربيت را از ديگر موارد تأثيرگذار در پرورش مستعدان قرآني عنوان كرد و افزود: محتواي تعليم و تربيت مستعدان قرآني بايد نسبت به شاخص‌هاي آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و تربيتي جامعه كنوني ارتقاء يابد تا سطح تفكر، تحقيق، خلاقيت و نوآوري اين افراد افزايش پيدا كند.

اين كارشناس قرآني با اشاره به تجهيز مؤسسات قرآني ـ مردمي در حوزه‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري جهت تعليم و تربيت مستعدان قرآني، گفت: كشف استعدادهاي قرآني نيازمند برنامه‌ريزي جامع و هدف‌مند است كه اين مهم با در اختيار داشتن امكانات لازم، تحقق مي‌يابد.

وي در ادامه تعامل مؤسسات قرآني با وزارت آموزش و پرورش را از ضروريات پرورش مستعدان قرآني دانست و بيان كرد: سالانه ميليون‌ها دانش‌آموز در مدارس وزارت آموزش و پرورش تحت آموزش قرار مي‌گيرند كه مي‌توان اين افراد را از فيلتر آموزش قرآن عبور داد و به نوعي ميان مؤسسات قرآني و وزارت آموزش و پرورش تعامل هم‌فكري و هم‌افزايي در جهت كشف مستعدان قرآني ايجاد شود.

اين قاري بين‌المللي قرآن ضمن بيان مطلب فوق، تأمين و تربيت نيروي انساني متعهد و كارآمد و همچنين سازماندهي مدرسان قرآن مؤسسات قرآني ـ مردمي را از موارد تأثيرگذار در پرورش مستعدان قرآني نام برد و افزود: استاد قرآن نقش راهنما و هدايت‌گر كلاس‌هاي آموزشي را بر عهده دارد كه در اين راستا لازم است ظرفيت‌ها و امكانات آموزشي براي مستعدان قرآني فراهم باشد.

ابوالقاسمي در رابطه با اعطاي تسهيلات ويژه به نخبگان قرآني مؤسسات قرآني ـ مردمي گفت: فراهم شدن امكانات مالي جهت تشويق نخبگان قرآني تأثير چنداني نخواهد داشت، بلكه بايد شرايطي مهيا شود تا اين افراد در مراكز قرآني كشور به انجام فعاليت‌هاي قرآني بپردازند.

اين فعال قرآني يادآور شد: با اعطاي تسهيلات ويژه به نخبگان قرآني كشور، زمينه ارتقاي سطح دانش نخبگان قرآني در قالب كارگروه‌هاي علمي و جذب مستعدان قرآني در مؤسسات قرآني ـ مردمي فراهم خواهد شد كه در نهايت گسترش فعاليت‌هاي قرآني را در پيش رو خواهيم داشت.

 

يكشنبه 5 خرداد 1392 - 13:38


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر