دوشنبه 5 تير 1396 - 9:41
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

علي الله سليمي

 

رونمايي از کتاب خاطرات سياسي آيت‌‌الله سيدمحمد خامنه‌اي

 

مراسم رونمايي از کتاب خاطرات سياسي آيت‌‌الله سيدمحمد خامنه‌اي با حضور ايشان و حسين کلباسي، مديرگروه مرکز تدوين تاريخ فلسفه و دکتر حميد رضا آيت اللهي استاد دانشگاه علامه و رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در هفدهمين همايش بزرگداشت ملا صدرا برگزار شد.

در اين مراسم، حسين کلباسي، مديرگروه مرکز تدوين تاريخ فلسفه گفت: از آيت‌الله سيد‌محمد خامنه‌اي در سال‌هاي اخير با توجه به سابقه تاريخي مبارزاتي ايشان قبل از وقوع انقلاب اسلامي و ورود همه‌جانبه به صحنه انقلاب تقاضا شد خاطرات خود را قلمي کرده و در اختيار نسل حاضر قرار دهند.

وي اظهار داشت: آيت‌الله خامنه‌اي به دليل اشتغالات و دلايل شخصي از نوشتن خاطرات سياسي خود امتناع مي‌کردند و ترجيح مي‌دادند تا ساير افرادي که در ميدان فعاليت‌هاي سياسي اجتماعي هستند اين کار را برعهده گيرند. اما از آنجايي که لازم است رويدادهاي بيش از 30 سال اخير ثبت شود و در لسان اقشار مختلف انقلاب اسلامي محفوظ بماند، ايشان مجاب شد تا مطالب را به صورت گفتاري و نوشتاري براي نسل حاضر ارائه دهد. کلباسي با اشاره به کتاب مجموعه خاطرات سياسي آيت‌الله خامنه‌اي تصريح کرد: اين کار طي سه سال اخير و بر اساس گفت‌وگوهايي است که به صورت شفاهي انجام گرفته بود. که بعدها نوار‌هاي آن پيدا شد و مورد بازبيني ايشان قرار گرفت و مرکز اسناد انقلاب اسلامي نسبت به چاپ و انتشار آن اهتمام ورزيد.

وي گفت: جلد نخست کتاب خاطرات سياسي آيت‌الله خامنه‌اي در اواخر نمايشگاه بين‌المللي کتاب عرضه شد و نسخه‌هايي که عرضه شده بود همگي تمام شد و استقبال قابل توجهي از اين کتاب به عمل آمد. کلباسي اظهار داشت: با توجه به اهميت اين کتاب، مطالب و تصاويري که از فايل شخصي آيت‌الله سيدمحمد خامنه‌اي انتخاب شده، فايده و اهميت اين اثر را دوچندان کرده است.

مديرگروه مرکز تدوين تاريخ فلسفه در پايان از حجت‌الاسلام حسينيان رئيس مرکز اسناد انقلاب اسلامي به خاطر چاپ اين اثر تشکر و قدرداني کرد.

همچنين در اين مراسم آيت‌الله سيدمحمد خامنه‌اي رئيس بنياد حکمت اسلامي صدرا با بيان اينکه سياست جزء ذات دين است و تنها وظيفه سياستمداران نيست که سياست داشته باشند، گفت: بهترين خدمتي که فلسفه به بشر کرد، اين است که روش زندگي اجتماعي را که همان سياست است، به بشر آموخت.

وي در سخنراني افتتاحيه هفدهمين همايش بزرگداشت ملاصدرا با عنوان فلسفه و راه زندگي گفت: فلسفه راه زندگي را در تبعيت از فطرت و دين آسماني مي‌داند. فلسفه از راه حکمت عملي هم اخلاق را مي‌آموزد، هم خانواده را به عنوان مرکز تربيت انسان‌ها مي‌سازد و هم به سياست مي‌پردازد.

آيت الله خامنه اي در ادامه سخنانش اظهار داشت: براي کاربردي کردن فلسفه و حکمت که اساساً براي به‌ زيستن آمده، برگزاري چنين همايش‌هايي بسيار مفيد و سازنده است، زيرا در اين‌گونه همايش‌ها بحث‌ها و زوايايي که بسته مانده‌اند، باز و مطرح مي‌شوند.

وي تصريح کرد: در کشوري مانند کشور ما که مهد حکمت و فلسفه بوده است و به گواهي تاريخ کشور ايران مي‌تواند مادر تمدن، حکمت و انديشه بشريت باشد، بايد از نعمتي كه در بهترين زمان حيات تاريخي خود در اختيار داريم، استفاده لازم را ببريم و بايسته است که بتوانيم به اين‌گونه مباحث بيشتر بپردازيم. رئيس بنياد حکمت اسلامي صدرا بيان کرد: در تعريف فلسفي، حيات دو معنا و دو خاصيت مي‌تواند داشته باشد: نخست اينکه وجود ادراک و ديگري قدرت عمل است.

براي دانستن تفاوت انسان با ديگر موجودات در حيات فلسفي ابتدا بايد ببينيم چه شباهت‌هايي با ديگر موجودات داريم تا بتوانيم تفاوت‌ها را ببينيم و به تعالي برسيم. در واقع، حيات مورد بحث در حکمت متعالي، حياتي است که در آن پيام و مسئوليت وجود داشته باشد. وي افزود: حيات انسان به تفکر، تعقل و انديشه درست ادراک در دنياي خويش است. در حقيقت، فلسفه عبارت است از علم پيدا کردن ادراک عقلاني به جهان جامع واقعي که در آن زندگي مي‌کنيم. فلسفه براي اينکه در يک کلمه بتواند راه زندگي را به بشر نشان دهد، مي‌گويد که بشر بايد از قانون تبعيت جزء از کل پيروي کند. در اين‌جا منظور از جزء، انسان فقير و ابتدايي است و منظور از کل، انسان کبير و متعالي است.

در ادامه دکتر حميد رضا آيت اللهي استاد دانشگاه علامه و رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در سخناني به تبيين "ضرورت تحليل فلسفي فناوري هاي رو به گسترش در جامعه" پرداخت و گفت: در قديم تکنولوژي را به عنوان ابزاري مي سنجيدند که با آن بتوان به هدف خود رسيد اما الان تکنولوژي هاي نرمي وجود دارد که بسيار مخفيانه ما را درگير کرده است.

وي از آموزش، مديريت و رسانه به عنوان مهمترين تکنولوژي‌‌هاي نرم ياد کرد و گفت: مارکس اولين کسي بود که به نحو افراطي تکنولوژي را ابزار تعيين کننده عوامل روبنايي خواند و گفت: تکنولوژي نظام جبريت دارد و ابزاري است که خودش را به ما تحميل مي کند. مارکس تکنولوژي را آئينه تمام نماي کاستي هاي انسان مي خواند و بعد از او هايدگر نيز در اين زمينه نکاتي گفت که محوريت بحث قرار گرفت.

رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در ادامه با قرائت برخي گفته هاي هايدگر نسبت به تکنولوژي تصريح کرد: هايدگر راه علاجي براي ما مي گذارد اولا مي‌گويد ما بايد تکنولوژي را بشناسيم که چه کار با ما مي کند و راه حل دوم بحث هنر را به ميان مي کشد. او از طريق هنر غلبه تکنولوژي را تلطيف مي کند. نظام هاي تکنولوژي يک تحميلي از جانب خود تکنولوژي دارند و دنبال فاعلش هم نبايد بگرديم و يا اينکه گفته مي شود يک توطئه اي در کار است اما بايد بگوييم خيلي وقت ها چنين است اما خيلي از آنها نظام هاي تحميل شده به وسيله ذات خود تکنولوژي است به طوري که خود فلسفه به ماهو يک معرفتي است که تکنولوژي بر آن موثر بوده است.

دکتر آيت اللهي در ادامه به تاثيرات تکنولوژي بر فلسفه اشاره کرد و گفت: اولا تکنولوژي کاري کرده است که متافيزيک طرد شود؛ دوم تکنولوژي و نسبي گرايي را در آراي فلسفه براي ما عادي کرده است و سوم ما را از تجريد هاي اوليه دور مي کند و ما را درگير مسائل دم دستي کرده است که با اين کار تهي کردن فلسفه از رويکرد عقلي محض را به دنبال دارد. چهارمين تأثير تکنولوژي بر فلسفه، تحميل ارزش هاي جديد براي قضاوت‌هاي فلسفي است و پاراديم مفيد بودن به معناي صرفا رفاه را براي ما معني مي کند و پنجمين تأثير، تبديل مدل هايي براي تبيين عالم براي زندگي انساني است.

 

يكشنبه 5 خرداد 1392 - 9:50


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری