پنجشنبه 23 آذر 1396 - 6:3
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

بابك راكخواه

 

همايش «جامعه قرآني، بصيرت؛ رسالت‌ها و آسيب‌ها»؛ بزرگ‌ترين ائتلاف جامعه قرآني

 

همايش «جامعه قرآني، بصيرت؛ رسالت‌ها و آسيب‌ها» به همت خبرگزاري ايكنا و با همكاري 17 سازمان و نهاد قرآني كشور و با حضور حجج‌الاسلام علي محمدي، سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه، حميد محمدي، معاون قرآن و عترت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، سيدمهدي تقوي، مديرعامل خبرگزاري ايكنا و جمع كثيري از فعالان قرآني كشور در مجتمع فرهنگي ـ دانشجويي 13 آبان برگزار شد.

اين همايش يك‌ ‌‌روزه با طنين‌انداز شدن سرود ملي كشورمان آغاز شد و در ادامه آن حاضران در اين همايش شاهد اجراي تئاتر در سالن محل برگزاري همايش بودند.

تلاوت آياتي از كلام‌الله وحي توسط سعيد طوسي، قاري بين‌المللي كشورمان بخش ديگري از اين مراسم بود و در ادامه آن نيز نماآهنگي در مورد اين همايش پخش شد، سخنراني رحيم قرباني، رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويي به عنوان اولين سخنران بخش ديگري از برنامه‌هاي اين همايش يك روزه را تشكيل داد.

رحيم قرباني با بيان اين كه اين جمع مي‌تواند منشأ بسياري از حماسه‌ها باشد، گفت: ما اعتقاد داريم قرآن مبدأ همه حماسه‌ها است و ائمه اطهار(ع) نيز اين‌گونه بود‌ه‌اند و اكنون كه در سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي هستيم، تأسي به قرآن و سيره ائمه(ع) مي‌تواند منشأ بسياري از تحولات و حماسه‌ها باشد.

رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويي تصريح كرد: قرآن كتاب بصيرت است و پيامبر(ص) و پيروان ايشان همه اهل بصيرتند و محال است كسي كه مومن باشد، اما اهل بصيرت نباشد.

قرباني اين همايش را هماهنگ‌ترين و بيشترين ائتلاف جامعه قرآني با موضوع بصيرت و در سال حماسه سياسي دانست و خاطرنشان كرد: اين جمع قرآني گردهم آمده‌اند تا در سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي و با هم‌فكري هم در خلق حماسه‌هاي مختلف در جامعه سهيم باشند.

رئيس سازمان فعاليت‌هاي قرآني سپاه محمد رسول الله(ص)، مكان و زمان برگزاري اين همايش را هماهنگ با موضوع آن دانست و اظهار كرد: سالني كه در آن جمع شده‌ايم روزي مركز توطئه عليه ملت ايران و اسلام بود، اما پس از انقلاب اين مركز مكاني براي اجتماعات ديني و قرآني شده است.

نايب رئيس جمعيت قرآني استان تهران گفت: زمان برگزاري اين همايش نيز بسيار هماهنگ با موضوع همايش است؛ چرا كه امروز روز ولادت امام محمد باقر(ع)، امام همامي كه خود الگويي براي بصيرت‌بخشي بودند.

قرباني در ادامه سخنان خود در همايش جامعه قرآني، بصيرت؛ آسيب‌ها و رسالت‌ها، نهادها و دستگاه‌هايي كه با اين همايش همكاري داشته‌اند را 17 نهاد عنوان كرد و افزود: در برگزاري اين همايش بسيج دانشجويي و بسيج استان تهران تمام تلاش خود را به كار بستند و به نوبه خود نيز در اجراي اين همايش نقش داشته‌اند.

رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويي در پايان اظهار كرد: اميدواريم به ميمنت ماه مبارك رجب اين همايش نقطه عطف و بعثتي باشد براي حماسه‌سازي در عرصه‌هاي مختلف، اميدواريم بتوانيم در سايه ولايت و تعاليم قرآن به اين امر مهم دست پيدا كنيم.

 

بصيرت و استقامت دو ويژگي لازم براي جامعه قرآني است

بر اساس اين گزارش در ادامه اين همايش حجت‌‌الاسلام و المسلمين علي محمدي، نماينده ولي‌فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه ضمن تشريح ابعاد مختلف بصيرت اظهار كرد: داشتن بصيرت در همه ابعاد و در همه شئون زندگي لازم است.

وي ادامه داد: داشتن بصيرت قبل از اقدام، حين اقدام و بعد از اقدام امري لازم است كه خيلي از افراد به خاطر نداشتن اين بصيرت‌هاي سه‌گانه به هدايت نهايي دست نيافتند و طبق آيات قرآن كسي كه بصيرت نداشته باشد، در واقع به خود آسيب رسانده است.

حجت‌الاسلام محمدي عنوان كرد: مقام معظم رهبري در طي فرمايشات خود بعد از مسابقات بين‌المللي قرآن در سال گذشته فرمودند كه اين افتخار ما است كه در عصر حاضر پرچمدار قرآن در جهان هستيم؛ اين پرچمداري افسران و نيروهايي دارد كه جامعه قرآني و در صدر آنها قاريان، حافظان، مربيان و پيش‌كسوتان اين مسئوليت را برعهده دارند.

وي گفت: امام علي(ع) فرمودند كه پرچمداري اين عرصه دو صفت بصيرت و صبر و استقامت احتياج دارد، داشتن هر يك از اين صفات به تنهايي كافي نيست، بلكه ممكن است فرد راه را به درستي شناخته باشد، ولي در ادامه مسير خسته شود و از راه حق دور شود.

نماينده ولي‌فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه بيان كرد: همه ادعاي داشتن مسير حق را دارند، ولي فقط يك مسير است كه حق است، در واقعه كربلا عده زيادي راه را به درستي شناخته بودند، ولي وعده ملك ري آنها را لغزاند.

وي ادامه داد: در كنار داشتن بصيرت، بايد بتوانيم هم‌چون قطب‌نما كه مسير را نشان مي‌دهد، ما هم از نعمت ولايت استفاده كنيم، در احاديث آمده است كه صبر و استقامت انواع مختلفي دارد كه استقامت در مسير عبادت، مبارزه با دشمن و مبارزه با هواي نفس از آن جمله است و مهمترين آنها مبارزه با هواي نفس است.

حجت‌الاسلام محمدي در پايان خاطرنشان كرد: اهل بصيرت بايد بتوانند قله كار خود را ببينند و حضرت امام خميني(ره) نيز در اين‌باره فرموده‌اند كه قله كار ما اين است كه «لا اله الا الله» در جهان طنين‌انداز شود.

 

جامعه قرآني بايد در انتخابات حضوري مدبرانه داشته باشد

پس از سخنراني حجت‌الاسلام و المسلمين علي محمدي، سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه، محمدحسين محمدزاده، مدير راديو قرآن به سخنراني پيرامون موضوع «رسانه قرآني و بصيرت‌افزايي» پرداخت، وي گفت: انسان‌هاي كامل مي‌توانند دانش‌ها را بشكافند و به انسان‌ها عرضه كنند و مفتخر هستيم كه حضرت امام محمدباقر(ع) شخصيتي است كه شكافنده علوم هستند.

مدير راديو قرآن يكي از كاركردهاي اصلي رسانه را تغيير رفتار مخاطب دانست و افزود: پس از انقلاب اسلامي رويكرد نظام به موضوع قرآن كريم موجبب شد كه اولين رسانه تاسيسي پس از پيروزي انقلاب راديو قرآن باشد و اين امر نشان مي‌دهد كه رسانه مي‌خواهد كاركرد خود را با نوعي هم‌افزايي نسبت به پيام‌هاي اثرگذار در جامعه افزايش دهد.

محمدزاده اظهار كرد: تعاملي دوسويه ميان رسانه‌ها و گروه‌هاي مرجع وجود دارد؛ جامعه قرآني گروه مرجع است و اين تعامل دوسويه مي‌تواند اين نقش را تقويت كند، حضور يك عضو گروه مرجع در رسانه با ارزش افزوده شهرت و معروفيت، در افزايش تاثيرگذاري آن تشكيلات موثر است.

وي افزود: اين نقش رسانه‌هاي قرآني مي‌طلبد كه در نقاط حساس اين تعامل به اوج برسد، تحولات سياسي و اجتماعي ايران پيچيدگي خاصي دارد و در پيچيدگي مسائل سياسي و انتخابات و خلق يك حماسه سياسي نقش گروه مرجعي به نام جامعه قرآني و هم‌افزايي به وسيله رسانه‌هاي قرآني به اوج خود خواهد رسيد.

وي با اشاره به عنصر محوري تقوا، گفت: قرآن علاوه بر اين كه به بصيرت توجه دارد به واژه‌هايي كه به خلق حماسه سياسي نيز ارتباط دارند، توجه كرده است؛ رهاورد تقوا بصيرت و فرقان است و كاركرد تقوا در سوره «آل عمران» نقش خود را شفاف‌تر نشان مي‌دهد.

مدير راديو قرآن در بخش ديگر سخنان خود گفت: جامعه قرآني با حضور در فضاهاي مختلف قرآني مي‌تواند نقش موثري در بصيرت‌افزايي و ارائه آموزه‌هاي قرآني به مخاطبان داشته باشد.

وي گفت: گروه مرجعي به نام جامعه قرآني نقش مهمي در آستانه انتخابات دارد و البته برخي گروه‌هاي حق‌نما جامعه قرآني را ممكن است مورد طمع قرار دهند، لذا جامعه قرآني تا زمان انتخابات بايد حضور مدبرانه داشته باشد و موجب تقويت خطوط شبهه و حق‌نما نشود.

 

انتخاب‌هاي جامعه بصير بر اساس بينه و حجت شرعي آشكار است

حجت‌الاسلام و المسلمين حاج‌ابوالقاسم، سومين سخنران «همايش جامعه قرآني، بصيرت؛ رسالت‌ها و آسيب‌ها» بود كه در سخناني در زمينه شاخصه‌هاي بصيرت جامعه قرآني به آياتي از سوره مباركه «هود» اشاره و سخنان خود را در پنج نكته و بخش ارائه كرد.

وي در ادامه با ذكر مثال مقايسه دو گرو نابينا و ناشنوا در قرآن كريم و در آيات سوره مباركه «هود» گفت: خداوند در اين سوره مي‌فرمايد كه مقايسه اين دو گروه مانند مقايسه دو گروه ناشنوا و نابينا است، آيا اين دو با هم يكي هستند؟

اين حافظ كل قرآن اولين نكته و بخش سخنان خود را به بحث در مورد بصير بودن افراد قرآني بر اساس حجت و دليل اختصاص داد و افزود: افراد بصير به دنبال حجت و دليل آشكار شرعي هستند و موضع‌گيري‌هايشان، انتخاب‌هايشان و كنار گذاشتن‌شان بر اساس حجت و دليل شرعي است و تحت تأثير احساسات نخواهد بود.

وي تصريح كرد: اهل بصير ملك و قدرت و ثروت را كنار مي‌گذارند و به هيچ وجه فريب دنيا را نمي‌خورند، در واقع جامعه قرآني با بصيرت، در انتخاب خود به دنبال بينه است و بر اساس بينه و حجت به حمايت از شخصي مي‌پردازد.

حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم در دومين نكته و بخش سخنان گفت: كساني كه اهل بصير از آنها حمايت مي‌كنند، از جايگاه ويژه‌اي برخوردارند.

ي خاطرنشان كرد: خداوند در سوره مباركه «رعد» به پيامبر(ص) مي‌فرمايد «آن كسي كه علم كتاب در نزد اوست براي شهادت و رسالت كافي است»، اهل قرآن بايد بدانند در اين راه با چه افرادي هم‌سفره‌اند.

اين فعال قرآني كشور سومين نكته و بخش سخنان خود را به ويژگي‌هاي برنامه‌هايي كه اهل بصير مي‌خواهد در جامعه حاكم كند، اختصاص داد و گفت: پيامبر (ص) يكي از ويژگي‌هايشان اين بود كه برنامه‌هايشان در خط و دنباله انبياء ديگر بود و خود ايشان مي‌فرمايند كه حرف نو و جديدي نياورده‌اند، بلكه سخن‌شان همان سخن انبياء گذشته است.

حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم اضافه كرد: اهل بصير نه تنها بايد از انحرافات و تهمت‌ها پرهيز كنند، بلكه بايد جلوي آن را هم بگيرند.

وي نكته پنجم سخنان خود را در تسليم بودن در برابر ولايت خدا و اولياء خداوند عنوان و اظهار كرد: كسي كه در برابر ولايت خداوند و اولياء خدا تسليم نباشد، بايد در ايمان او شك كرد.

 

انتقادپذيري و چينش نيروهاي سالم؛ ملاك‌هاي‌ قرآني براي انتخاب اصلح

حسن رحيم‌پور ازغدي، مدرس دانشگاه و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي سخنران اصلي همايش «جامعه قرآني، بصيرت؛ رسالت‌ها و آسيب‌ها» بود، وي ضمن تشريح رويكردهاي مختلف انسان‌ها به دريافت پيام آيات قرآن، اظهار كرد: در طول تاريخ در برخورد با آيات قرآن كريم دو رويكرد عمده وجود داشت كه هر دو رويكرد باعث مي‌شد، افراد با استناد به آيات، نظام فكري خود را توجيه كنند.

وي ادامه داد: يكي از اين رويكردها اين بود كه فرد سراغ قرآن مي‌آيد تا آياتي را كه به دنبال توجيه كردن خود است را بيابد و در پي اين نيست كه ببيند قرآن كريم در مجموع به او چه دستوراتي مي‌دهد، چنين فردي فقط به آن دسته از آياتي توجه مي‌كند كه مد نظر خودش هست و به بقيه آيات توجه نمي‌كند.

وي تصريح كرد: در مكاتب نظري، اشاعره و معتزله هر كدام به بخشي از آيات استناد مي‌كردند كه مطابق مكتب فكري خود بود، اين در حالي است كه آيات قرآن براي همه گروه‌ها حرفي دارد و اگر بدون تمسك به سنت پيامبر(ص) و تفسير اهل بيت(ع) به بخشي از آيات توجه شود، به نظر كلي قرآن كريم نخواهيم رسيد.

رحيم‌پور ازغدي گفت: مي‌توان با استناد به آيات قرآن كريم نظام خانواده را چنان تفسير به راي كرد كه كاملا مردمحور باشد و در طرف ديگر مي‌توان نظام خانواده را با آيات قرآن چنان تفسير كرد كه كاملا زن‌محور باشد، همچنين مي‌توان در زندگاني زهدانه و يا عارفانه، زندگي عقلاني و ... به گونه‌اي يك جانبه سراغ آيات رفت كه بتوان تفسير به راي كرد.

وي اضافه كرد: برخورد ديگر در مواجه با قرآن كريم اين است كه به قرآن كريم عزت و احترام زياد‌ي مي‌گذارد و اهل آن را تجليل مي‌كنند، ولي قرآن را به صحنه زندگي خود نمي‌آورند و اين نگاه خطرناك سكولاريستي است كه متاسفانه اين يكي از آفت‌هاي جامعه قرآني است.

اين محقق اظهار كرد: در جنگ صفين همين نگرش باعث شد كه سربازان معاويه قرآن‌ها را به نيزه بزنند و مسلمانان قشري فريب اين حقه را خوردند و حق را از باطل تشخيص ندادند، امام علي(ع) را همين افراد قشري كه بسيار از ما قرآني‌تر بودند به شهادت رساندند.

وي ادامه داد: استكبار در طول تاريخ با جامعه قرآني و اهل آن مشكلي نداشته است، به شرطي كه قرآن منافع مادي آنها و مشروعيت طاغوت را زير سئوال نبرد، اساسا دشمن با اين رويكردهاي قرآني كه تفسير به راي مي‌شود، مشكلي ندارد و وقتي با قرآن مخالفت مي‌كند كه بخواهد قرآن زمان حكومت را در دست بگيرد.

اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بخش ديگر سخنان خود با تشريح ويژگي‌هاي يك مسئول قرآني براي انتخابات خاطرنشان كرد: كسي كه براي پستي كانديدا مي‌شود، نبايد از رسيدن به آن پست خوشحال باشد، بلكه بايد همواره نگران ايفاي نقش خود باشد.

وي بيان كرد: سه گروه هستند كه براي دريافت مناصب دولتي اقدام مي‌كنند، گروه اول طاغوت هستند كه منصب را فرصتي براي استثمار مردم مي‌دانند، گروه دوم مومنان فداكاري هستند كه براي احقاق حق مظلوم اقدام مي‌كنند و گروه سوم احمق‌هايي هستند كه نمي‌فهمند براي چه منصب را به دست مي‌گيرند و متوجه اهميت آن نمي‌شوند.

اين سخنران بيان كرد: يك مسئول شايسته از ديدگاه قرآن كريم كسي است كه شجاع باشد، با دشمنان قسم خورده آمريكا و اسرائيل سر سازش و تسليم نداشته باشد، به سستي در ارزش‌هاي دعوت نكند، اهل پاتي‌بازي، فاميل‌بازي و اشرافيت اقتصادي نباشد، جوان‌گرا باشد و ميانه رو باشد و اهل مشورت باشد و از خودرايي پرهيز كند.

وي اضافه كرد: يك مسئول قرآني بايد ساده‌زيست باشد و مردم را در لسان و عمل تحقير نكند، خود را مالك پست و مقام نداند و خستگي‌ناپذير باشد، افراد منتخب بايد دولت را مسئول امور فرهنگي نيز بداند و نه فقط مسئول تامين معيشت و .... و در اختلاف نظرها به قرآن رجوع كند، زيرا قرآن كريم براي هر مشكلي راه حلي ارائه كرده است.

رحيم‌پور ازغدي عنوان كرد: يك مسئول قرآني بايد مردم را به قسط و عدل فرا خواند و اهل مبارزه در مفاسد اقتصادي باشد و در اين مبارزه تبعيض براي هيچ كس قائل نشود و نبايد در مبارزه با فساد شرط بگذارد، يك مسئول قرآني بايد انتقادپذير باشد و در ادبيات خود نبايد اهل جدل باشد.

وي در پايان تاكيد كرد: چينش نيروها، رده‌بندي درست ارزش‌ها، انضباط كاري، اميد بخشي به مردم، سلامت كارگزاران، شكستن عادات و فرهنگ‌هاي غلط، اصلاح كسب زندگي، امر به معروف و نهي از منكر، كمك نگرفتن از افراد ناصالح، تواضح حقيقي در برابر مردم و احترام به علما از ديگر ويژگي‌هاي است كه در قرآن براي يك مسئول شايسته ذكر شده است.

 

رونمايي از كتاب «ميزان بصيرت»

پس از سخنراني رحيم‌پور ازغدي، همايش «جامعه قرآني، بصيرت؛ رسالت‌ها و آسيب‌ها» با ابتهال‌خواني سيدكريم موسوي ادامه يافت و پس از آن از كتاب «ميزان بصيرت» رونمايي شد.

در مراسم رونمايي اين كتاب حجت‌الاسلام و المسلمين حميد محمدي، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، عليرضا زجاجي، معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي، حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمهدي تقوي، مدير خبرگزاري بين‌المللي قرآن، محمدحسين محمدزاده، مدير راديو قرآن، علي سرابي، قائم مقام شوراي عالي قرآن و رحيم قرباني، رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويي حضور داشتند.

كتاب «ميزان بصيرت» در 138 صفحه و توسط هوشمند مطهرپارسا و مهدي اسماعيلي‌صدرآبادي و به همت معاونت آموزش و پژوهش سامان فعاليت‌هاي قرآني دانشگاهيان كشور به رشته تحرير درآمده است.

اين كتاب داراي سه فصل، نيم نگاهي تاريخي به نقش قراء در صدر اسلام، عيارسنجي بصيرت اصحاب و عملكرد تابعين در ميزان بصيرت است.

در پايان اين مراسم محمدحسين سعيديان، قاري بين‌المللي كشورمان تلاوت پاياني مراسم را انجام داد تا همايش يك روزه «جامعه قرآني، بصيرت؛ رسالت‌ها و آسيب‌ها» به كار خود پايان دهد.

 

شنبه 28 ارديبهشت 1392 - 9:47


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر