جمعه 2 تير 1396 - 16:43
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

سازمان تبليغات اسلامي

 

حوزه هنري امسال ۸ فيلم مي‌سازد

 

 مديرعامل سازمان توسعه سينمايي حوزه هنري مي‌گويد: امسال بر اساس برنامه‌ريزي پنج‌ساله آمادگي توليد ۸ فيلم سينمايي را داريم. او تأكيد مي‌كند سوابق و تجربيات حرفه‌اي، تعهد و تخصص سينماگران ملاك همكاري با حوزه هنري است.

به نقل از پايگاه خبري حوزه هنري، سهيل جهان بيگلري مديرعامل سازمان توسعه سينمايي حوزه هنري گفت و گوي مشروحي با خبرگزاري فارس انجام داده است كه متن كامل آن در ادامه مي آيد:

 

در بررسي توليدات حوزه هنري در سال 92 به خطوط مشتركي مي‌رسيم، در عين حال قصه‌ها و فضاهاي فيلم‌ها متنوع است. اگر هدف گذاري‌ها و برنامه‌هاي حوزه هنري در سينما را بشناسيم، اين آثار بر اساس كدام بخش از اين معيارها ساخته شدند؟

 اثر هنري در ارتباط با جامعه معنا پيدا مي‌كند، مخاطب به ديدن آثاري تمايل دارد كه شرحي از دنياي او باشد. با توجه به اين كه بر اين باور معتقديم كه انقلاب اسلامي جرياني فرهنگي-ديني است و نمودهايش در جامعه ديده مي‌شود، بخشي از تلاش ما در توليد فيلم سينمايي نمايش وضعيت و جايگاه اين انسان انقلابي است كه در جامعه حضور دارد، ديده مي شود و تاثير مي گذارد.

 اگر يكي از مهمترين اولويت‌هاي حوزه هنري را تعيين و تبيين جايگاه انسان انقلاب اسلامي و جامعه متاثر از فرهنگ انقلاب اسلامي بدانيم و به اين تعريف قائل باشيم كه ساخت اثر درباره انسان انقلابي به اين معنا نيست كه تنها به يك رويداد يا زمان خاص محدود شويم، مي‌توان گفت آثاري كه پارسال كليد خورد در اين زير مجموعه قرار مي گرفت.

 «تاج محل» درباره نسلي است كه در بستر انقلاب اسلامي رشد كرد و امروز همچنان به ارزش‌هاي اخلاقي، مذهبي و فرهنگي انقلاب وفادار است. در «خسته نباشيد» تاثير حضور يك مادر-بانوي ايراني را مي‌بينيم كه در پرتو تعاليم مذهبي و سنتي پرورش پيدا كرده و حلقه ارتباط نسل امروز با نسل انقلاب است.

 در «ميهمان داريم» مفهوم خانواده و دفاع مقدس در قالب قصه‌اي درباره جامعه امروز روايت مي‌شود و در «حوض نقاشي» وفاداري يك زوج و توجه آنها به نهاد خانواده را مي‌بينيم. هيچ يك از اين مضامين و قصه‌ها از آنچه ما از فرهنگ انقلاب اسلامي در ذهن داريم، دور نيست.

 از اولويت‌هاي ما در سازمان سينمايي سوره توليد فيلم در حوزه اقتباس است، آنهم اقتباس از ادبيات دفاع مقدس، انقلاب اسلامي و خانواده. روي فيلمنامه‌هاي اقتباسي مختلفي كار كرديم، در بعضي زمينه‌ها به نتيجه رسيديم و در مواردي نسخه‌اي از فيلمنامه كه به دست ما رسيد چيزي نبود كه رضايت را تامين كند.

 

وضعيت پروژه‌هايي كه سال گذشته نويد توليدشان را داديد، در چه حالي است؟

 فيلمنامه براي ما اهميت فراواني دارد و تا به نسخه مطلوبي نرسيم وارد مرحله توليد فيلم نمي‌شويم. ترجيح ما اين است كه با تهيه كننده‌اي براي ساخت يك پروژه وارد بحث شويم و او با نويسنده و كارگردان در جريان فيلمنامه باشد. آقاي حسن كلامي براي ساخت «شُنام» و آقاي سعيد سعدي براي ساخت «هرمان حور» به كارگرداني بهرام توكلي شروع به كار كردند، اما به فيلمنامه نهايي نرسيديم. آقاي عزيزالله حميدنژاد هم روي كتاب «نورالدين پسر ايران» كار مي‌كرد كه بعد از مدتي انصراف داد و منتظريم تا مبلغي را كه دريافت كرده‌اند به حوزه برگردانند. اگر نتوانيم با دوستان در هر پروژه به توافق برسيم، آن پروژه به دوستان ديگر سپرده مي‌شود.

 فيلمنامه «پايي كه جا ماند» به نويسندگي و كارگرداني محمدمهدي عسگرپور نوشته شده و محمدرضا هنرمند همچنان روي فيلمنامه «خواهران نازنين» كار مي‌كند. با آماده شدن اين فيلمنامه كه مضموني خانوادگي دارد، فيلم را به تهيه كنندگي منوچهر شاهسواري كليد مي‌زنيم.

 در كنار اين پروژه ها چند سال است فيلمنامه «سلمان فارسي» توسط سيد ناصر هاشم‌زاده در مرحله نگارش است و منتظر نسخه نهايي هستيم. «احمد احمد» هم يكي ديگر از فيلمنامه‌هاست كه مدت‌ها است در مرحله تحقيق و نگارش قرار دارد. اميدوارم تكليف اين دو پروژه هم مشخص شود. و در نهايت براي تهيه‌كنندگي فيلم «مهمان صخره‌ها» با جواد نوروزبيگي قرارداد بستيم كه محمدرضا گوهري در مرحله تحقيق و پژوهش اين فيلمنامه را تمام كرده و به نسخه اوليه رسيده است.

 

برنامه‌هاي شما در سازمان سينمايي سوره در سال 92 مشخص شده؟ مثلا در حوزه فيلم بلند سينمايي، امسال قرار است چند توليد داشته باشيد؟

 ما سال 91 چهار فيلم سينمايي توليد كرديم، سه فيلم «خسته نباشيد»، «تاج محل» و «حوض نقاشي» به سي و يكمين جشنواره فجر رسيدند و فيلمبرداري «مهمان داريم» به كارگرداني محمدمهدي عسگرپور تا فروردين ماه ادامه پيدا كرد.

 طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده اين فيلم تيرماه آماده نمايش مي‌شود و پس از آماده شدن نسخه نهايي براي اكران آن يا حضور در جشنواره برنامه‌ريزي مي‌كنيم. اما امسال و بر اساس برنامه‌ريزي پنج ساله آمادگي توليد هشت فيلم سينمايي را داريم. مقدمات توليد اين آثار در بخش طرح و فيلمنامه در جريان است و با تأمين بودجه امكان توليد اين آثار مهيا مي‌شود. با توجه به تجربه دو سال گذشته امسال مشخص‌تر و نزديكتر به اهداف پيش مي رويم.

 

يعني سازمان سينمايي سوره امكان توليد هشت فيلم در يك سال را دارد؟

 بله، با عنايت پروردگار و تلاش دست‌اندركاران خوب و متعهد سينما و روشن بودن افق فعاليت‌هاي مضموني و فني با فراهم شدن بودجه حوزه هنري و مشاركت سازمان‌ها و نهادهاي فرهنگي و هنري و دولتي و مردمي و بخش خصوصي ان‌شاءلله برنامه‌ها اجرايي خواهد شد.

 

نحوه انتخاب سينماگران و فيلمنامه‌ها چيست؟ شما سفارش مي‌دهيد يا آنها با طرح‌هايشان به سازمان سينمايي سوره مي‌آيند؟

 بر اساس سوابق و تجربيات حرفه‌اي، تعهد و تخصص سينماگران براي همكاري با آنها وارد مذاكره و گفتگو و طرح سفارش مي‌شويم. آنها طرح‌ها و ايده‌هايشان را ارائه مي‌دهند و ما نسبت به علايق تهيه‌كنندگان ايده‌هايمان را مطرح مي‌كنيم كه پس از پذيرش تبديل به طرح شده و به همين شكل تبديل به خلاصه سكانس و فيلمنامه مي شود.

 در تعامل با نويسنده و تهيه كننده طرح پخته شده، فيلمنامه شكل مي گيرد. همه فيلم‌هايي كه سال گذشته توليد شد به همين شيوه تعاملي به نتيجه نشست و در پروژه هاي بعدي هم اين ارتباط دو سويه براي رسيدن به نتيجه نهايي وجود خواهد داشت.

 

يكي از وظايف سازمان سينمايي سوره توليد فيلم كوتاه، انيميشن و مستند كه البته در برخي از دوره‌ها با حركت سينوسي مواجه بوده است. در اين حوزه امسال چه برنامه‌اي داريد؟

 توليد فيلم كوتاه، مستند و انيميشن در حوزه هنري سابقه دارد، هر چند كه در دوره‌هاي مختلف فراز و نشيب داشته است. در سال‌هاي اخير در مراكز استان در حوزه هنري توليدات خوبي داشته‌ايم. يكي از اولويت‌هاي توليد در حوزه هنري ساخت اين فيلم مستند و كوتاه است، آن هم با توجه به هدف‌گذاري‌ها و سياست‌هايي كه اين نهاد در كشف و رشد فيلمسازان جوان دارد. ساخت آثار كوتاه، مستند و انيميشن با موضوع‌هاي ديني و اخلاقگرا در برنامه ما براي سال 92 گنجانده شده و ساخت فيلم‌هاي سينمايي باعث بي‌توجهي به اين حوزه نمي‌شود، كما اين كه سال پيش هم در اين بخش آثار مختلفي توليد كرديم كه در جشنواره‌هاي مختلف داخلي و خارجي شركت كردند.

 سال پيش 15 فيلم مستند با موضوع خرمشهر توليد كرديم. مستند «بيداري» توسط احمد صلاح محمد و رمضان صلاح محمد برگزيدگان جشنواره فيلم «رويش» توليد شد و مستند «دنياي قشنگ نو» درباره جنبش وال استريت را كوروش سليم‌زاده كارگرداني كرده است. براي عرضه اين آثار در جشنواره‌هاي داخلي و خارجي برنامه‌ريزي و اقدام شده و اميدوارم فضاي نمايش آنها در تلويزيون به وجود بيايد.

 پروژه داستاني «سرداران عشق» به كارگرداني «سيدرضا ميركريمي» هم يكي از پروژه‌هاي در خور اعتنايي است كه دو بخش آن يعني مستند شهيد چمران و شهيد دوران در مراسمي ويژه رونمايي خواهند شد. اين مستند كه به شيوه كميك‌موشن ساخته مي‌شود، اداي ديني به سرداران بزرگ دفاع مقدس است.

 

يكي از مشكلات توليد در اين بخش ديده نشدن اين آثار است. براي اين معضل چه برنامه‌اي داريد؟

 طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در حوزه هنري همان قدر كه در زمينه سينماي بلند ديده شدن و ارتباط با تماشاگر براي ما مهم است، انعكاس زحمات فيلمسازاني كه در بخش مستند، كوتاه و انيميشن كار كرده‌اند، اهميت دارد. تعدادي از آثار ما پارسال در جشنواره‌هاي مختلف داخلي ديده و زمينه عرضه آنها از سوي بخش بين‌الملل براي جشنواره‌هاي خارجي فراهم شد. بخشي ديگر از اين توليدات در شبكه‌هاي تلويزيوني روي آنتن رفت و بخش ديگري آماده شده تا در پكيج‌هايي براي نمايش در شبكه ويدئويي عرضه شود. همچنين مذاكراتي با شبكه هاي داخلي داشته‌ايم تا اين آثار را پخش كنند.

 

حوزه هنري بزرگترين سينمادار كشور است. وضعيت سالن‌سازي در حوزه هنري به چه نحوي است و آيا امسال شاهد افتتاح يا بازسازي سينمايي خواهيم بود؟

 برايمان مهم است كه در گلوگاه‌هاي حياتي كشور، يعني استان‌ها و شهرهاي پرجمعيت و مهم وضعيت سينماهاي حوزه هنري مناسب با شأن و جايگاه مخاطب ايراني باشد. خانواده‌ها بايد در فضاهايي مطلوب و فرهنگي به تماشاي توليدات سينماي ايران بنشينند. اين اتفاق نمي‌افتد مگر با سامان دهي وضعيت سالن ها، ساخت سينماهاي جديد كه به چرخه اكران كمك كنند و فراهم كردن امكاني براي آسوده بودن مخاطب در سالن سينما.

 طبق اين اهداف سينماهاي حوزه هنري در شهرهاي مختلف شناسايي شده، وضعيت آنها بررسي شده و ما براي همه اين سالن ها چه آنهايي كه كيفيت ممتاز دارند و چه سينماهايي كه وضعيتشان مطلوب نيست برنامه داريم. اگر بخش دولتي كمك كند تعدادي از سينماهاي تهران و شهرستان در سال 92 بازسازي و تجهيز خواهند شد و اگر اين اتفاق نيفتد با همكاري بخش خصوصي برنامه هايمان را اجرايي مي‌كنيم.

 

حوزه هنري در زمينه پخش نيز به عنوان يكي از مراكز پخش قدرتمند حضور دارد،به جز سه فيلمي كه سال 91 در جشنواره روي پرده رفت و از توليدات حوزه به حساب مي‌آيند، براي پخش چه آثاري را انتخاب كرده‌ايد؟

 پخش فيلم‌ها در سازمان سينمايي تنها به بخش داخلي محدود نمي‌شود و ما زماني كه براي پخش فيلم فكر مي‌كنيم، برنامه‌هايي براي بخش بين‌الملل هم داريم. همان طور كه فيلم سينمايي «يه حبه قند» علاوه بر فروش ميلياردي در سينماهاي ايران در پخش جهاني و حضور بين‌المللي موفق بود. فيلم‌هاي كوتاه و مستند بسياري هم از ميان توليدات حوزه هنري در جشنواره‌ها و شبكه‌هاي خارجي نمايش داده شدند.

 امسال پخش فيلم در سازمان سينمايي از نوروز 92 با فيلم «حوض نقاشي» شروع شد و قرارداد پخش داخلي و خارجي فيلم «سر به مهر» ساخته هادي مقدم دوست، و پخش داخلي و خارجي فيلم «بزرگمرد كوچك» به كارگرداني صادق صادق دقيقي و پخش داخلي فيلم «ترنج» ساخته مجتبي راعي و «تنهاي تنهاي تنها» ساخته احسان عبدي پور را ثبت كرده‌ايم و به دنبال فرصت مناسب براي اكران اين آثار در سينماهاي تهران و شهرستان هستيم.

 

به عنوان سؤال پاياني زمان اكران عمومي «تاج محل» و «خسته نباشيد» مشخص شده است؟

 رايزني‌هايي داشته‌ايم و همكارانم در واحد پخش در حال بررسي اين موضوع هستند. به دنبال زماني هستيم كه مناسب با فضا و جنس اين آثار باشد تا فيلم‌ها را اكران كنيم. بحث مخاطب و ديده شدن اثر براي ما اولويت اساسي است. به بازگشت سرمايه و استفاده از درآمد حاصل از توليدات در چرخه توليد و توزيع و بازسازي بسيار اهميت مي‌دهيم.

 

شنبه 28 ارديبهشت 1392 - 9:36


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری