سه‌شنبه 2 آبان 1396 - 5:32
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

نقد و تحليل

 

زينب احمدي

 

بررسي تهديدها و فرصت‌هاي چاپ و نشر کشور براي خلق حماسه اقتصادي و سياسي

 

 همايش بررسي تهديدها و فرصت‌هاي چاپ و نشر کشور براي خلق حماسه اقتصادي و سياسي با حضور احمد علمشاهي، مديرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دکتر کيومرث کرمانشاهي، معاون سازمان توسعه تجارت و دکتر احمد مرادي، مشاور ارشد مديرکل دفتر امور چاپ در حاشيه برپايي نمايشگاه تخصصي عملکرد و دستاوردهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار وحدت برگزار شد.

احمد علمشاهي که در اين مراسم در حضور جمعي از مسئولان و دست‌اندرکاران صنعت چاپ و نشر کشور سخنراني مي‌کرد، با اشاره به ضرورت برگزاري اين همايش گفت: در سال‌هاي اخير، مقام معظم رهبري اسامي مختلفي را که اغلب آنان به موضوعات اقتصادي مزين بوده‌اند به عنوان شعار سال انتخاب کرده‌اند و اين نمونه‌ها نشانگر اهميت بحث اقتصاد در عرصه‌هاي مختلف کشور است.

وي افزود: هميشه به صنعت چاپ و نشر به عنوان عرصه‌اي فرهنگي نگاه مي‌شود، در حالي که زيربناي تحول اقتصادي کشور و زمينه‌ساز هر تحويلي در اقتصاد يک تحول فرهنگي بوده است.

علمشاهي با بيان اين‌که توسعه فرهنگي زيربناي ديگر توسعه‌ها است، ادامه داد: توسعه اقتصادي بدون فرهنگ کامل نخواهد شد و حتي مي‌توان گفت که صنعت چاپ و نشر زيربناي تحول اقتصادي است، زيرا چاپ و نشر با تمام ابعاد سياسي و اقتصادي در ارتباط است. وي يادآور شد: اين صنعت در سال‌هاي اخير با چالش‌هاي مختلفي روبه رو بوده است و اگر چه در حوزه چاپ با ساختار تکنولوژيک فاصله زيادي با ساختارهاي توسعه‌يافته در جهان داريم، همچنين در حوزه نشر با آمار و ارقام‌هاي آرماني فاصله داريم، اما معتقديم در کنار هم قرار گرفتن چاپ و نشر مي‌تواند موجب رشد هر دو بخش شود. به گفته مديرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مجموعه‌ چاپ و نشر دو بال يک پرنده هستند که در کنار يکديگر رشد مي‌کنند و هر کدام از آن‌ها بدون ديگري امکان رشد ندارد.

در ادامه اين همايش، دکتر کيومرث کرمانشاهي، معاون سازمان توسعه تجارت نيز در سخناني گفت: اين سازمان به عنوان متولي تجارت وظيفه تعامل با بيش از 30 دستگاه فرابخشي را دارد تا با فراهم ساختن فضاي همکاري و تعامل با يکديگر فرايند تجارت‌هاي خارجي را مطلوب کند. وي ادامه داد: سال 1391، به دليل محدوديت‌هاي اقتصادي و برخي تحريم‌ها سال سختي براي دست‌اندرکاران حوزه تجارت بود اما آن چه به عنوان کارنامه و عملکرد تجارت خارجي اعلام شد، نشان مي‌دهد که بيش از 96 ميليارد دلار تجارت خارجي انجام شده است که شامل دو بخش واردات و صادرات است، در بخش واردات حدود 53 ميليارد دلار و در بخش صادرات نيز 43 ميليارد دلار تجارت داشته‌ايم.

کرمانشاهي با بيان اين‌که در سازمان توسعه تجارت تلاش مي‌کنيم استراتژي‌ها به گونه‌اي تنظيم شوند که بين صادرات و واردات ارتباط مساوي و متوازني برقرار شود، گفت: بايد سودآوري در تجارت به گونه‌اي باشد که درآمدهاي نفتي براي کارهاي بنيادين هزينه شود و هزينه‌هاي جاري کشور از طريق صادرات غيرنفتي تامين شود. وي در بخش ديگر سخنانش به هدف‌گذاري‌هاي اين مجموعه در سال جاري اشاره کرد و يادآور شد: ما در تلاشيم ميزان واردات به داخل کشور را کاهش دهيم و در مقابل حوزه صادرات خود را تقويت و با پيشي گرفتن صادرات غيرنفتي زمينه رشد اقتصادي کشور را فراهم کنيم.

کرمانشاهي اجرايي شدن اين موضوع را نيازمند تعامل و همکاري با فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندي با اين سازمان دانست و افزود: قبل از هر چيز متولي اين صنعت بايد مشخص شود، در مرحله بعدي بايد طرح جامع حمايت از صنعت چاپ و بسته‌بندي تدوين شود و در مرحله آخر ايجاد تشکلي ملي و فراگير در حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندي ضروري است.

دکتر احمد مرادي، مشاور ارشد مديرکل دفتر امور چاپ سخنران بعدي همايش بود، وي نيز در سخناني گفت: در طول سال‌هاي مختلف نگاه اثرگذاري به صنعت چاپ نشده‌ است؛ برخي معتقدند با بزرگ‌سازي سازمان‌هاي دولتي مي توان به اهداف و نتايج دلخواه دست يافت ولي نتيجه‌ها نشان مي‌دهد که معمولا در دولت‌ها به‌ اندازه کافي به اين صنعت توجه نشده است.

وي افزود: سال‌هاي زيادي است که در دنيا موضوع کوچک‌سازي سازمان‌ها و نهادها در دستور کار دولت‌ها قرار دارد و نقش دولت هر روز کمتر و فعاليت‌ها به بخش خصوصي واگذار مي‌شود، نه اين‌که بخش‌ خصوصي خواستار سهميه بودجه باشند.

مرادي اجرايي شدن اين موضوع را با توجه به بزرگي و پيچيدگي صنعت چاپ سخت دانست و اظهار کرد: راهکار برون رفت صنعت چاپ و نشر کشور از وضعيت فعلي در راهکاري مثلث‌گونه قرار دارد که ضلع نخست اين مثلث توجه به نقش اقتصاد و صنعت است، به گونه‌اي که دريافت سهم بودجه کاهش پيدا کند و بخش خصوصي سهم خود را در بازارهاي جهاني افزايش دهد.

وي از توانمندساي فکري و صنعتي دست‌اندرکاران چاپ به عنوان يکي ديگر از اضلاع اين مثلث نام برد و يادآور شد: فعالان صنعت چاپ، همچنين دستگاه‌هاي موجود در اين صنعت بايد به سمت مدرن شدن و به‌روز شدن حرکت کنند و يکي از راهکارهاي مدرن شدن توسعه و ترويج فرهنگ آموزش در ميان دست‌اندرکاران است.

به گفته مرادي، ضلع سوم اين مثلث هدفمندسازي اين عرصه‌ است، يعني قوانين و راهکارهايي پيش‌بيني کنيم تا بر اساس آن زمينه توسعه پايدار و همه‌جانبه در اين صنعت امکان‌پذير شود.

 

سه‌شنبه 24 ارديبهشت 1392 - 9:2


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری