پنجشنبه 2 شهريور 1396 - 13:22
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

علي الله سليمي

 

آسيب‌شناسي حضور ناشران ايراني در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي

 

نشست«آسيب‌شناسي حضور ناشران ايراني در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي خارجي»با حضور علي شجاعي ‌صائين مديرعامل موسسه خانه کتاب، دکتر علي زارعي‌نجفدري، مديرمسئول انتشارات علمي و فرهنگي فريده خلعتبري، مديرمسوول انتشارات شباويز و نادر قدياني، رييس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران در سراي اهل قلم بيست‌وششمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران برگزار شد.

در ابتداي اين نشست، علي شجاعي‌صائين گفت: مشکل اصلي ما اين‌جاست که هيچ وقت براي حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي احساس ضرورت نکرد‌ه‌ايم و تنها مي‌توانيم به ناشران بخش خصوصي اشاره کنيم که با سرمايه و انديشه‌ خود به صورت خودجوش در نمايشگاه‌ها شرکت مي‌کنند. وي افزود: در اين ميان حضور ناشران ايراني هيچ‌گاه به صورت دسته‌جمعي و با برنامه‌ريزي مشترک، منظم و با هدف مشترک و تعريف شده نبوده است.

شجاعي‌صائين با بيان اين‌که حضور ناشران ايراني هميشه به صورت پراکنده بوده است، گفت:‌ اين حضور پراکنده موجب کاهش کيفيت کار ناشران ايراني مي‌شود و معتقدم در اين حوزه بايد تجديد نظر شود تا ايران حضوري قوي و منسجم در نمايشگاه‌ها داشته باشد.

وي اظهار کرد: اميدواريم بتوانيم در نمايشگاه کتاب فرانکفورت امسال برنامه‌ريزي‌ها به گونه‌اي انجام شود که ايران در فضايي گسترده، غرفه بگيرد و تعدادي از ناشران ايراني، مجموعه آثار ارزشمند و برگزيده خود را به نمايش بگذارند. به گفته شجاعي‌صائين، تاکنون نهادي نيز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و براي ساماندهي وضعيت نشر کشور راهکاري پيش‌بيني نشده است، در حالي که مي‌توان در اين وزارتخانه برنامه‌اي براي حضور منسجم ايران در نمايشگاه‌ها پيش‌بيني کرد.

وي همچنين درباره ميزان خريد و فروش رايت کتاب‌هاي ايراني در نمايشگاه‌هاي خارجي توضيح داد: متاسفانه هيچ آمار و ارقامي از اين حوزه منتشر نشده است و به درستي نمي‌دانيم که ناشران ايراني با حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي تا چه ميزان براي خريد رايت‌ها موفق بوده‌اند.

شجاعي‌صائين با اشاره به آمار منتشر شده در حوزه نشر کتاب، توضيح داد: در سال گذشته حدود 64 هزار عنوان کتاب منتشر شد که از ميان آن‌ها 34 هزار عنوان چاپ اول بودند، همچنين در سال 90، 69 هزار عنوان کتاب منتشر شد که متاسفانه نمي‌دانيم تعداد عناوين فروش رايت کتاب‌هاي ايراني چه ميزان بوده است.

به گفته وي، ناشران ايراني بيشتر براي حضور در نمايشگاه تمرکز داشته‌اند و چندان براي شرکت در نمايشگاه برنامه‌ريزي نمي‌کنند، در اين ميان برداشتن دو گام ضروري است؛ نخست ترغيب ناشران براي اين حضور و دوم حمايت مسوولان از ناشران براي شرکت در نمايشگاه‌هاي خارجي.

شجاعي‌صائين با بيان اين‌که ناشران ما تمايلي به شرکت در نمايشگاه‌‌هاي خارجي ندارند، عنوان کرد:‌ ناشران ايراني به نمايشگاه‌هاي خارجي مي‌روند تا براي ترجمه کتاب‌هاي جديد به زبان فارسي، اثري نو و جديد پيدا کنند.

در ادامه اين مراسم، دکتر علي زارعي‌نجفدري، مديرمسوول انتشارات علمي و فرهنگي نيز در سخناني با اشاره به انواع نمايشگاه‌هاي بين‌المللي توضيح داد: نمايشگاه‌ها در بعد جغرافيايي شامل نمايشگاه‌هاي محلي، استاني، ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي مي‌شوند و در اين ميان نمايشگاه بين‌المللي داراي ويژگي‌هايي است که شامل همه نمايشگاه‌هاي خارجي نمي‌شود.

وي افزود: برخي تصور مي‌کنند که تمام نمايشگاه‌هاي خارجي، بين‌المللي هستند، در حالي که اين‌گونه نيست و بسياري از اين نمايشگاها به صورت ملي و کشوري برگزار مي‌شوند. زارعي‌نجفدري با بيان اين‌که نمايشگاه بستري براي تعامل ناشران است، يادآور شد:‌ ناشران مي‌توانند با حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي زمينه رشد و ارتقاي موسسه انتشاراتي خود را ارتقا دهند.

فريده خلعتبري، مديرمسئول انتشارات شباويز نيز که حضوري پررنگ در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي دارد، در سخناني با اشاره به ضرورت حضور ناشران ايراني در نمايشگاه‌هاي خارجي توضيح داد: اگر سال گذشته از من درباره ضرورت حضور در نمايشگاه‌‌هاي خارجي سوال مي‌شد، پاسخ مي‌دادم که حضور ايرانيان در نمايشگاه‌هاي خارجي بار مثبت دارد اما امروز شک دارم زيرا هزينه‌هاي حضور به حدي زياد شده است که از توان ما به عنوان ناشر بخش خصوصي خارج شده و نمي‌توانيم به صورت کوتاه مدت در اين نمايشگاه‌ها حضور داشته باشيم. وي افزود: هزينه و سرمايه‌گذاري براي حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي نمي‌تواند سود و بازده خوب و مناسبي داشته باشد.

خلعتبري با بيان اين‌که اکنون 13 سال است که به صورت مستقل در نمايشگاه‌هاي خارجي حضور داشته‌، يادآور شد: در اين ميان تلاش کرده‌ايم فرهنگ ايران را به جهانيان بشناسانيم و با جامعه هدف خود ارتباط برقرار کنيم و تاکنون نيز موفق بوده‌ايم به گونه‌اي که 400 کتاب در نشر شباويز منتشر شده که در 30 کشور جهان به 50 زبان ترجمه شده است،‌ همچنين کتاب‌هاي منتشر شده جوايز بين‌المللي مختلفي را نيز کسب کرده‌ است. به گفته وي، تاکنون براي حضور کشور ايران در نمايشگاه‌هاي خارجي برنامه‌ريزي‌هاي بسياري انجام شده است اما اين برنامه‌ريزي‌ها هيچگاه به هدف نرسيده‌اند.

خلعتبري با بيان اين‌که فعاليت يک ناشر به تنهايي نمي‌تواند عمر زيادي داشته باشد، عنوان کرد: اين فعاليت فقط به ميزان عمر ناشر بستگي دارد و با مرگ او نيز از بين مي‌رود اين در حالي است که موفقيت در حوزه نشر بايد به صورت ملي باشد.

نادر قدياني، رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران،‌ ديگر سخنران اين نشست گفت: ايران نيز همانند ديگر کشورها در حوزه نشر و مکتوبات نيازمند ارتباطات گسترده است، ارتباطاتي که متاسفانه کمتر به آن توجه مي‌شود. وي ادامه داد: در برخي نمايشگاه‌هاي بزرگ مانند فرانکفورت، ناشران اغلب به صورت کشوري حضور دارند اما مساله اين‌جاست که مديران ما در طول سال‌هاي مختلف نتوانسته‌اند صنعت نشر را هدايت کنند، به ياد مي‌آورم سال 1370 که به نمايشگاه بولونيا رفته بودم تعدادي از ناشران ايراني براي بازديد آمده بودند و اکنون نيز در سال 92 باز هم ناشران هر سال به نمايشگاه مي‌آيند.

قدياني افزود: نيروي انساني ما در دو ـ سه دهه گذشته در حوزه خلق اثر و تصويرگري موفق بوده است و اين موفقيت در بخش کودک و نوجوان بيش از ساير حوزه‌ها بوده است،‌ در اين ميان نيز برخي ناشران خصوصي فعاليت‌هايي داشتند اما نبايد دور از نظر داشت که توان بخش خصوصي نيز محدود و ممکن است زماني به پايان برسد. وي يادآور شد: ايران اگر چه سابقه‌اي ديرينه براي حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي دارد اما به دليل ناپيوسته و پراکنده بودن چندان به چشم نيامده اما تعدادي از ناشراني که حتي تا 10 سال پيش هم به صورت مستقل در نمايشگاه نبودند اکنون به صورت کشوري و گسترده در نمايشگاه حضور دارند.

قدياني اظهار کرد:‌ ديگر وقت آن رسيده است که ناشران ايراني فضايي کشوري بگيرند و به ناشراني که تمايل به حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي دارند غرفه‌اي براي نشر آثارشان بدهند.

بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران تا 21 ارديبهشت در مصلاي امام خميني (ره) برپا است.

 

يكشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 9:27


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری