يكشنبه 30 مهر 1396 - 10:3
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

نقد و تحليل

 

نيما نوربخش

 

فيلمي درباره حفظ بنيان خانواده

 

نگاهي به گروه فيلمسازي تله فيلم «خواب بد» به مناسبت ورود به شبکه نمايش خانگي کشور

منوچهر هادي متولد 1351در تهران است. وي پس از گرفتن ديپلم وارد عرصه هنر شد و کارهاي متنوعي همچون ‏بازيگري، دستياري کارگردان و تدارکات را آزمود.

او در سال 1385، اولين فيلمش، تلاطم را ساخت و در همين ‏سال موفق شد 4تله فيلم ديگر با نام هاي آخرين روز ماه، تصادف، فرصت هاي فردا و کوچه محجوب را بسازد که علاوه بر کارگرداني، نويسندگي آنها را نيز بر عهده داشت.

در کارنامه فيلمسازي وي مي توان به کارگرداني فيلم هايي چون قرنطينه(1386) و يكي مي خواد باهات حرف بزنه (1390)، اشاره کرد.

منوچهر هادي همسر يکتا ناصر(بازيگر) است که براي بازي در فيلم او(يکي مي خواد باهات حرف بزنه) برنده سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش دوم زن از جشنواره فيلم فجر شد.

«محمد نشاط» تهيه‌كننده تله فيلم خواب بد مي گويد: «خواب بد ملودرامي اجتماعي – خانوادگي است كه داستان يك زوج جوان را كه در آستانه طلاق را روايت مي‌كند.»

منوچهرهادي(کارگردان) درباره اينکه کار فيلمسازي را از کجا شروع کرده مي گويد:« يک سالي تيتراژ برنامه‌هاي تلويزيوني را مي‌نوشتم بعد تصميم گرفتم وارد سينما شوم و تنها راهي که به ذهنم رسيد اين بود که با اتومبيلم از طريق يکي از آشناهايم وارد حمل و نقل سينما شوم.

از پايين‌ترين مرحله که رانندگي و تدارکات بود شروع کردم، آن هم در فيلم قاصدک قاسم جعفري که ابوالفضل پورعرب و ماهايا پطروسيان در آن بازي مي‌کردند.

بعد از يکي دو سال، احساس کردم بازيگري هم کار مورد علاقه من نمي‌تواند باشد. دوست داشتم جايي کار کنم که وقتي اثري خلق مي‌شود صاحب آن اثر خودم باشم. اين توانايي را در خودم مي‌ديدم.

برايم قابل هضم نبود که کسي به من بگويد اين کار را بکن، اينجا برو و آنجا نرو. حتي آن موقع که در تدارکات کار مي‌کردم نزديک‌ترين آدم به کارگردان و تهيه‌کننده من بودم و هر کسي به من مي‌رسيد مي‌گفت تو چرا در تدارکات کار مي‌کني؟

همه کارهاي پارچه‌نويسي و خطاطي پروژه را من انجام مي‌دادم. رانندگي هم مي‌کردم. ابوالفضل پورعرب بارها به من گفت تو چرا بايد تدارکات باشي.

بيا من معرفي‌ات کنم به ميرفخرايي، عبدالله اسکندري برو گريم ياد بگير يا کار صحنه و لباس را دنبال کن. به هر حال بعد از چند سال احساس کردم کارمورد علاقه‌ام به نويسندگي و کارگرداني است.»

هادي درباره تجربه همکاري با اصغر فرهادي مي گويد:« اصغر فرهاي بعضي مواقع مي‌گفت از امروز تا 2 روز ديگر با بچه‌‎هاي فيلمبرداري صحبت نکن. مي‌گفتم آقا من برنامه‌ريزم، من با اينها بده بستان دارم چطور حرف نزنم.

مي‌گفت همين که من مي‌گويم. وقتي هم که بچه‌ها به او مي‌گفتند هادي محل ما نمي‌گذارد جلوي همه به مي‌گفت تو چرا با اينها سرسنگيني.

در حين فيلمبرداري چهارشنبه سوري، برادر ترانه عليدوستي متاسفانه فوت کرد. قرار بود کار تعطيل شود. بعد از يک هفته بچه‌ها که دوباره به کار برگشتند فرهادي به من گفت هادي ترانه را هر روز آفيش کن. حتي اگر کار نداشت. نمي‌خواهم در خانه بماند و فکر و خيال اذيتش کند. يک روز ترانه آمد شکايت کرد که آقاي فرهادي وقتي من کار ندارم چرا هادي مرا آفيش کرده است.

او جلوي خود ترانه با دعوا به من گفت چرا هر روز او را سر صحنه مي‌کشاني! خب طبيعي بود که همه فکر کنند هادي کارش را بلد نيست. من مي‌گفتم عيب ندارد تحمل مي‌کنم.

خلاصه در آخر نامه‌اي براي فرهادي را نوشتم و اعتراضم را اعلام کردم. در نهايت هم گفتم نامه را اگر خوانديد به من بگوييد من بمانم يا بروم.

بلافاصله بعد از خواندن نامه آمد به من گفت هادي! بچه‌ها را بفرست گريم و با من حرف زد، روز آخر بعد از آخرين پلان فيلم نزديک 2- 3 دقيقه مرا بغل کرد و در سکوت به من فهماند که خيلي اذيتم کرده است و به دليل فيلم مجبور به اين کار بوده است.»

منوچهرهادي(کارگردان) در مورد تله فيلم خواب بد مي گويد: «به‌تازگي تله فيلمي که دو سال پيش ساخته بودم، با عنوان خواب بد با بازي ليلا اوتادي و اميرآقايي وارد شبکه سينماي خانگي شده است. اين تله که براي گروه فيلم و سريال شبکه 1 توليد شده بود در زمان خودش با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد.

بعد از مدتي پيمان عباسي نويسنده فيلمنامه خواب بد به من گفت مي‌خواهد فيلم را وارد شبکه نمايش خانگي کند و من هم طبعا از اين پيشنهاد استقبال کردم و اتفاقا پخش آن در شبکه نمايش خانگي با پخش فيلم يکي مي‌خواد باهات حرف بزنه همزمان شد.

من حدود 19 تله فيلم ساخته‌ام و فکر مي‌کنم از نظر کيفيت خواب بد برايم در سطح 3 تله فيلم درجه يکي که ساخته باشم قرار مي‌گيرد. تکنيک اين فيلم را بسيار دوست دارم. »

هادي درباره مضمون خواب بد مي گويد: «اين فيلم مضموني کاملا اجتماعي-خانوادگي دارد و براي خانواده‌هايي که فکر مي‌کنند دچار اختلافات شديد و عميق با يکديگر شده‌اند بسيار آموزنده است. داستان يک زوج جوان در آستانه طلاق را روايت مي‌کند. اين فيلم به زندگي پوريا و سحر مي‌پردازد که در بحران طلاق دختر کوچک خود را در آستانه قرباني شدن مي‌بينند و با ورود پرستار مهربان به خانه آنها همه معادلات به هم مي‌ريزد…

ماجراي اختلافات زن و شوهري است که به جاهاي باريک مي‌کشد و زن داستان که ايفاگر نقشش خانم ليلا اوتادي بود، براي سفر کاري راهي چين مي‌شود و مرد در طول سفر طولاني همسرش با مشکلات زيادي روبه‌رو مي‌شود و متوجه کمبودهاي شديد عاطفي مي‌شود و همين فاصله باعث برگشتن دوباره آنها به زندگي‌شان مي‌شود.

محور اصلي فيلم خواب بد بنيان خانواده است و وابستگي زن و شوهر از نظر روحي را به هم نشان مي‌دهد و مي‌تواند براي مخاطب آموزنده هم باشد.»

هادي درباره بازيگران و عوامل فيلم مي گويد:«براي انتخاب دو نقش اصلي خواب بد به دنبال کساني مي‌گشتم که توانايي فيزيکي و روحي ايفاي اين نقش را داشته باشند و بعد از مدتي به اميرآقايي و ليلا اوتادي رسيدم.

مجموعه عوامل خواب بد بسيار حرفه‌اي بودند و به‌عنوان مثال فيلمبرداري کار به عهده هومن بهمنش بود. به نظرم «خواب بد» بهترين فيلمنامه‌اي است که پيمان عباسي تا امروز نوشته و از طرفي تمام کساني که تا به حال فيلم را ديده‌اند از آن راضي بودند. من واکنش‌هاي خوبي از بينندگان گرفته‌ام. فکر مي‌کنم خواب بد مي‌تواند اوقات فراغت خوشي را براي آخر هفته شما رقم بزند.»

هادي درباره ساخت فيلم هاي تلويزيوني مي گويد:«براي ساخت تله‌فيلم، بايد تمام عوامل به صورتي شايسته کنار هم قرار بگيرند و کارگردان خوب تنها در کنار فيلمنامه خوب و عوامل خوب مي‌تواند موفق عمل کند.

گاهي ديده مي‌شود طرح يک فيلمنامه بايد کلا بر اساس يک مناسبت خاص طراحي و اجرا شود ، در حالي که کافي است فيلمنامه تنها موضوعي مرتبط با مناسبت مذکور داشته باشد. همچنين محدوديت‌ها و خطوط  قرمز فراوان موجب کاسته شدن فرصت براي ارائه خلاقيت‌ها مي‌شود.

به نظر مي‌رسد رسانه ملي بايد کمي بيشتر به فيلمسازان اعتماد کند، چرا که سازندگان با تجربه فضاي فکري تلويزيون يقينا خطوط قرمز را درک کرده‌اند، و مي‌توانند مميزي‌ها را رعايت کنند.

بودجه فيلم‌هاي تلويزيوني هم غالبا يکسان است، در حالي که برخي از اين فيلم‌ها ماهيتا نيازمند حضور بازيگران مناسب و هزينه‌هاي بيشتر هستند. طبعا هر فيلمي بودجه‌اي مشخص را نيازمند است، در حالي که در زمينه بودجه فيلم‌هاي تلويزيوني رويه‌اي واحد حاکم است که مسلما از کيفيت برخي آثار که نيازمند بازيگران و لوکيشن‌هاي بيشتري باشند، خواهد کاست»

 

مشخصات «خواب بد»:

نويسنده فيلمنامه: پيمان عباسي، كارگردان، تدوين و طراح صحنه ولباس: منوچهر هادي، مدير تصويربرداري: هومن بهمنش، مجري طرح: دكتر محمد نجيبي، تهيه كننده و مدير توليد: محمد نشاط، صدابردار: ابراهيم بخشي، موسيقي: ناصر چشم‌آذر، طراح چهره‌پردازي: مهرداد كريمي، برنامه‌ريز: رضا سخايي، دستيار اول كارگردان: علي نشاط، دستيار دوم كارگردان : شهاب محسن‌نژاد، مدير صحنه: علي خزايي، دستيار اول تصويربردار: داريوش حكمت، گروه تصويربرداري: مرتضي نجفي، رضا سپهري، سعيد گودرزي، دستيار لباس: مرضيه كوشكي، ميلانا عرباني، اجراي گريم: هاله گل عنبري، دستيار گريم: بهنام نوروزي، انسيه احمدي، دستيار تدوين: مسعود دولتشاهي، دستيار صدا: اسماعيل پاك‌منش، منشي صحنه: فاطمه رزاقي، عكاس: آرش صادقي، مدير تداركات: اميرهوشنگ حسيني، تداركات: رضا نوعي،

بازيگران: امير آقايي، ليلا اوتادي، مژگان بيات و مهدي صبائي. بازيگر خردسال: سارا كريمي

 

خلاصه داستان:

داستان اين فيلم ماجراي يکي از معضلات بزرگ خانوادگي و اجتماعي است که ما امروزه با آن درگيريم و نمونه‌اش را در اطرافمان زياد مي‌بينيم. در اين داستان زوجي حضور دارند که دختربچه کوچکي دارند.

مادر به خاطر شغلي که دارد، مجبور است دائم در حال مسافرت به کشورهاي مختلف باشد و از زندگي خانوادگي‌اش غافل شده است. بچه هيچ‌وقت مادر را نمي‌بيند. وقتي هم که او را مي‌بينيد در حال دعوا با پدر است.

دختر بچه پرخاشگر شده است. از اين مهد به آن مهد مي‌رود، اما به خاطر روحيات پرخاشگرانه‌اش او را نمي‌‌پذيرند. براي همين سرپرست يکي از اين مهدها پيشنهاد مي‌دهد که يک مربي براي او به خانه بياورند که از بچه نگهداري کند.

 ورود آن خانم پرستار به اين خانه زندگي خانواده را دچار تغيير و تحولاتي مي‌کند. البته در جهت بهبود روابط خانواده و انسجام آن، چرا که حضور مربي باعث مي‌شود که زن و شوهر نگاه جديدي به زندگي شان داشته باشند.

 

 

شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 9:11


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری