دوشنبه 27 آذر 1396 - 16:10
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

خنداندن مردم ايران سخت است

 

مقدمه: عليرضا خمسه نام برجسته اي در عرصه طنز و کمدي در سينما و تلويزيون است و بيش از سه دهه است که حضور اثر گذاري را تجربه مي کند. آپارتمان شماره 13 ، جيب برها به بهشت نمي روند ، بيست، سريال پايتخت 1 و 2 ، دارا و ندار ار جمله نقش هاي ماندگار بازيگري خمسه محسوب مي شوند . با خمسه گفتگويي درباره کارنامه بازيگري اش و بازيگري در عرصه کمدي و طنز انجام داده ايم

 

توجه و اکران گسترده  فيلم هاي کمدي در اين چند ساله اخير را چگونه ارزيابي مي کنيد ؟

اين مسئله زنگ خطري است براي جامعه اي که عبوس است. خنده به عنوان يک رفتار به دست فراموشي سپرده شده است و از اين نظر هشداري است براي مسئولين و مديران. آدمهاي جامعه نياز به گريز گاه دارند و هيچ گريزگاهي دم دست تر از سينماي کمدي نيست .

به طور مثال امروز که من خيلي غمگين و يا افسرده هستم . به جاي اينکه واکنش عصبي بروز بدهم و يا با کسي در گير شوم . بهتر است بروم سينما و بليطي بخرم و با ديدن فيلم کمدي روحيه ام را تغيير دهم و از ناراحتي و عصبانيت فاصله بگيرم . بنابراين نمايش فيلم هاي کمدي به خصوص در جامعه ما با توجه به شرايط موجود، يک نياز ضروري و جدي است .

 

اينکه در يک مدت زمان محدود چند فيلم کمدي با يکديگر به صورت همزمان اکران مي شود چه تبعاتي خواهد داشت ؟

اين مسئله که مطرح کرديد فرع است و پاسخي که به سوال قبلي دادم اصل است و فرعيات هم تحت شرايطي مثل تصميمات شوراي صنفي نمايش و ميل و اراده سينمادارها برمي گردد . فيلمي ساخته مي شود و در ادامه در حين اکران فروش نمي کند. در مقابل فيلم ديگري بعد از ساخته شدن در اکران فروش خوبي مي کند و چون فيلم کمدي پر فروش مي شود . بقيه هم مي روند فيلم کمدي مي سازند

 

به چه دليل برخي از فيلم هاي کمدي با استقبال مردم روبه رو نمي شوند ؟

پاسخ به اين سوال نيازمند طرح بحث هاي تخصصي است و مثلي به اين مضمون وجود دارد که آب را بر سر زني نشکند خاک را بر سر زني نشکند . آب را اگر در خاک اگر در هم کني خشتش کني بر سر زني سر بشکند . سينماي کمدي هم مخاطب خاص مي خواهد و هم مخاطب عام هم سازنده کار بلد مي خواهد . هم کمدين توانا و حرفه اي مي خواهد . هم شرايط مناسب اقتصادي نياز دارد .

موقعي که يک خانواده پنج نفره به نيت سينما رفتن از خانه بيرون مي آيند . علاوه بر هزينه تهيه بليط بايد هزينه خورد و خوراک و کرايه ماشين هم صرف شود . همه اين ارقام در کنار هم جمع مي شود هزينه قابل توجهي در سبد يک خانواده متوسط و کارمند محسوب مي شود و بنابراين بتدريج اين نوع سينما رفتن از چرخه برنامه خانواده حذف و يا با فواصل زياد انجام مي شود . حتي اگر مرحوم چاپلين هم دوباره فيلم کمدي بسازد به حال اين خانواده فرقي نمي کند و مردم نمي روند سينما .

 

چند کمدين و فيلم ساز کمدي توانا در سينماي ايران وجود دارد ؟

هيچ درصد و آماري بابت اين موضوع وجود ندارد .اما جامعه سالم سينمايش سالم است صنعت واقتصادش سالم است . اگر جامعه اي از سلامت خارج شود آن وقت هنر و سينمايش هم ناتوان مي شود . همه اين مسائل مثل يک زنجيره با هم در ارتباط است و کاستي يک طرف باعث کاستي در ساير بخش ها مي شود .نکته مهم اين است که مخاطب بايد موفقيت و تبحر يک کمدين را مشخص کند و من نمي توانم در اين زمينه اظهار نظر داشته باشم .

 

آيا استقبال مخاطبان از فيلم هاي يک کمدين سنجش ميزان موفقيتش محسوب مي شود ؟

 جاهايي ملاک  نيست . صاحب نظران بايد بررسي و تحقيق کنند که چرا يک فيلم کمدي نمي فروشد و اگر فيلم کمدي فروش خوب دارد دلايلش چيست . سوالاتي که مطرح مي کنيد سوالات کلي است و نيازمند به يک زمان مفصل و طولاني براي بررسي و آناليز آن است .

 

وقتي فيلمي پرفروش مي شود آيا مويد اين مسئله است که کمدين در کارش موفق بوده است ؟

وقتي که تمام نهرها و جوي ها قرار است باغي را آبياري کند . متوجه مي شويد گل هايي از جاهايي سخت هم مثل زير يک سنگ جوانه زده و بيرون آمده است. خب موقعي که يک فيلم فروش مي کند خوب است اما کافي نيست و نمي توان از آن نتيجه گيري و داوري کرد. بهر حال هر چقدر از سينماي کمدي حمايت انجام نگيرد . بازهم کمدي هايي ساخته مي شوند. کمدي هايي که ساختارش متکي به بازي کمدين و نگاه انتقادي است . همين فيلم خوش ساخت و پرفروش " خوابم مي آد " ساخته رضا عطاران چنين ويژگي هايي داشت و مبتني بر تکنيک ، ابزار سينمايي ، فيلمبرداري خوب ، طراحي مناسب ، موسيقي در خدمث اثر است .

 

چگونه فعاليت شما در زمينه بازيگري از آثار کمدي آغاز شد و ادامه پيدا کرد؟

بله، بيشترين کارهايم کمدي بوده است. البته اين نوع از انتخاب به مجموعه اي از علت ها برمي گردد. شکل و شمايل، قابليت ها، توانمندي ها، علاقه مندي و... اينها باعث شد که بيشتر کمدي کار کنم.

 

در انتخاب بازيگر کمدي چه عواملي مهم هستند؟

دو مسئله مهم براي انتخاب بازيگر نقش كمدي وجود دارد: يكي فيزيك، ديگري چهره و البته مسئله مهم انعطاف را نبايد ناديده بگيريم. اگر كسي اين ويژگي ها را داشت مي‌تواند کمدين خوبي شود البته به شرطي كه اراده اي از فولاد هم داشته باشد.

 

خنداندن مردم ايران آسان است ؟

نه، خيلي سخت و دشوار است و کار کمدين ها واقعا در اين باره دشوار است. خنده يک پديده اجتماعي است. خنده فيلسوفانه و خنده اي که فيلسوفان به آن اعتقاد دارند در بستر جامعه به وجود مي آيد.

 

درباره سريال پايتخت 2 و نقش بابا پنجعلي بگوييد؟

يکي از ويژگي هاي سريال پايتخت اين است که شخصيت هاي آن بسيار ساده و صميمي هستند.  اين ويژگي ها باعث مي شود تا مردم با شخصيت هاي سريال ارتباط برقرار کنند. به ويژه با شخصيت بابا پنجعلي که حافظه اش را از دست داده است. من بعد از ايفاي اين نقش فهميدم که سلامتي چقدر خوب است و قدر آن را بيشتر فهميدم.

خيلي خوشحال هستم که سريالي را توليد کرديم مورد توجه مردم قرار گرفته است. اين موفقيت به دليل همدلي و هم انديشي عوامل سريال بود و اين همدلي هم از لحاظ حرفه‌اي و هم از لحاظ عاطفي و هم از نظر انديشه‌، افراد را به هم نزديک مي‌کرد به طوري که همه مثل يک تن واحد بوديم و به مانند يک گروه تئاتري درباره همه شخصيت ها نظر مي داديم. تمامي شخصيت‌هاي سريال زاييده يک همفکري است که در رأس آن مقدم و در کنار آن تنابنده قرار داشت.

 

نقش خانواده در موفقيت کاري شما چگونه بوده است ؟

هميشه همسر و فرزندانم من را در کارهايم تشويق و حمايت کرده اند و به طور حتم اگر اين حمايتها و آرامشي در زندگي خانوادگي وجود نداشت نمي توانستم به اين موقعيت دست پيدا کنم . هميشه در تمام کارها به خصوص کارهاي هنري حمايت  خانواده در کنار پشتکار شخص نقش مهم و تعيين کننده اي دارد .

text-align: justify;

 

شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 8:49


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری