شنبه 3 تير 1396 - 2:58
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

بابك راكخواه

 

لزوم همكاري و اتحاد دستگاه‌هاي قرآني براي پرورش حافظان قرآن

 

سير افزايش حفاظ قرآن کريم بعد از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي روبه افزايش نهاد و نيز تعداد زيادي از مردم به اين سمت و سو گرايش پيدا كردند و اين گرايش‌ها سال ‌به ‌سال با روند صعودي بسيار بالا و مطلوبي همراه بود. به طوري كه رهبر معظم انقلاب با مشاهده اين پيشرفت‌ها مبادرت به ارائه طرح تربيت 10 ميليون حافظ قرآن نمودند كه ارائه اين طرح نشان دهنده وجود اين قابليت و ظرفيت در جامعه است.

در آخرين ديدار جامعه قرآني با رهبر معظم انقلاب، ايشان در زمينه درك مفاهيم، قرائت و حفظ قرآن كريم تأكيد فراواني داشتند به طوري كه بيشترين تأكيد معظم‌له بر روي تربيت حفاظ قرآن بود و فرمودند كه از همين راه حفظ است كه مي‌توان به تدبر در آيات هم رسيد.

در اين گزارش به بيان ديدگاه‌هاي داوود رويس گروه برنامه و بودجه و نظارت سازمان دارالقرآن الکريم در خصوص تحقق خواسته رهبر معظم انقلاب در رابطه با تربيت 10 ميليون حافظ قرآن مي‌پردازيم.

اين کارشناس و قاري قرآن کريم، مهم‌ترين عامل را در رسيدن به مطالبه رهبر معظم انقلاب براي تربيت 10 ميليون حافظ قرآن، اقدامات مجموعه‌اي دانست و اظهار کرد: در جهت رسيدن به اين هدف بايد از اقدامات جزيره‌اي در بين دستگاه‌ها پرهيز شود و لازم است برنامه جامع و منسجم در حفظ طراحي شود و همه مجموعه‌ها افراد را حمايت و سيستمي را در اين زمينه بوجود آورند.

وي طرح حفظ «نور» را از جنبه‌هاي مختلف قابل بررسي دانست و گفت: از جنبه کارشناسي، گرچه افراد صاحب‌نظر در اين طرح، اساتيد قرآن و حافظان هستند؛ اما در اين طرح بيشتر از اساتيد غير حافظ نظرسنجي شده است؛ در حالي که بهتر بود نظر همه‌ کارشناسان و ساير مؤسسات در اين زمينه، پيش از اجراي طرح مورد ارزيابي قرار مي‌گرفت.

 

طرح نور فاقد پشتوانه تخصص حافظان قرآن است

وي در رابطه با جنبه‌ اجرايي اين طرح نيز افزود: در زمينه‌ اجرايي، کارشناسان بايد علاوه بر برخورداري از تخصص کافي، در مورد اجراي طرح به نحو احسن توجيه شوند؛ اين طرح از جنبه کارشناسي قابل قبول نيست و با توجه به 3 ميليون و 500 هزار نفر متقاضي از اساتيد حفظ قرآن در  جهت ارشاد مخاطبان استفاده کافي نشده و دسترسي به اساتيد خبره امري دشوار بنظر مي‌رسد که  لازم است تدابيري در اين زمينه در نظر گرفته شود تا در سال آينده‌ تحصيلي با پشتوانه‌ تخصصي بهتري پيش رود و طي همايشي دو روزه، کلمات حفظ توسط حفاظ به مخاطبان ارائه شود.

تک‌فلاح در ادامه در ارتباط با طرح حفظ نور چنين بيان کرد: با توجه به استقبال چهار ميليون نفره از اين طرح بايد در جهت جذب اين افراد اقدامات مفيد و متقني صورت گيرد که بر اساس اخبار بدست آمده يا چنين اقدام  و اطلاع‌رساني مناسب صورت نگرفته است و ظاهرا افراد پس از ثبت‌نام بايد خود اقدام به حفظ کنند تا در نهايت با ارائه محفوظات هديه‌اي را دريافت کنند که در اين صورت اين طرح انسجام لازم  جهت جذب و ترغيب بيشتر افراد را نخواهد داشت.

اين کارشناس قرآني، طرح حفظ نور را بهترين فرصت جهت تقويت پايه‌هاي قرآني دانش‌آنوزان دانست و اظهار کرد: لازم است با توجه به تلاش‌هاي وزارت آموزش و پرورش و اقدامات آقاي بابايي در اين راستا، اين طرح اقدامي هدفمند و داراي چشم‌انداز باشد.

تک‌فلاح با انتقاد از اينکه نام افرادي که در اين طرح وارد سيستم مي‌شود جزء گروه آموزشي آموزش و پرورش محسوب مي‌شوند و بايد در همين دوره آموزش‌هاي لازم را ببينند، افزود: آموزش و پرورش پشتوانه تخصصي لازم در اين زمينه ندارد و زماني که دانش آموزان نياز به راهنمايي يک حافظ قرآن دارند لازم است بتوانند در مؤسسات حفظ ثبت‌نام و با بالا بردن تخصص خود به يک حافظ کل قرآن تبديل شوند که متأسفانه اين امر در قالب اين موضوع ديده نشده است.

اين قاري در ادامه افزود: در اين طرح، لازم است اصل بر حافظ قرآن شدن باشد و دستگاه‌ها و نهادها با ياري يکديگر در جهت رسيدن به اين هدف قدم بردارند؛ اما متأسفانه در اين طرح اگر اسم فردي در مجموعه اي ثبت شود، اين فرد حق استفاده از آموزش‌هاي ساير دستگاه‌ها را ندارد و اين برزگ‌ترين ايراد اين طرح است.

تک‌فلاح در رابطه با اينکه در شيوه‌نامه‌ طرح نور «حسن حفظ» بيش از ساير ملاک‌ها مدّنظر است بيان کرد: اهميت ندادن به مفاهيم و ترجمه و موضوعات فني عاري از ايراد نيست؛ اما در آموزش و پرورش، سيستم آموزشي داراي سطوح مختلفي است و افراد از دوره‌هاي مبتدي به دوره‌هاي متوسطه، عالي و تخصصي مي‌رسند و انتظار اينکه افراد مبتدي يک‌باره به سطح تخصصي برسند منطقي نبوده و منجر به ريزش افراد مبتدي مي‌شود؛ به همين دليل طرح بايد با حداقل ممکن، آغاز و دورنمايي براي آينده در نظر گرفته شود.

 

دانش‌آموزان به خاطر ضعف در درس قرآن مؤاخذه نمي‌شوند

اين قاري قرآن کريم، اولين عامل انس يافتن دانش آموزان با قرآن را محيط خانه دانست و گفت: فرهنگ‌سازي آموزش و پرورش به تنهايي کافي نبوده و تأثير معلمان خوب نيز در کنار رعايت شدن فرهنگ قرآني در محيط خانه مشهود خواهد بود؛ به عنوان مثال تقيد به نماز اول فقط ابتدا بايد در محيط خانه احساس شود تا در محيط مدرسه تاثيرگذار باشد؛ لازم است خانواده‌هاي دانش‌آموزان به جلساتي در مدارس دعوت شوند و توصيه‌هايي را در اين زمينه دريافت کنند.

تک‌فلاح ارتقاء يافتن درس قرآن را در مدارس، بسته به نوع نگاه دست‌اندرکاران مدرسه دانست و عنوان کرد: در مدارس برخلاف ساير دروس، فردي به دليل ضعف در درس قرآن موأخذه نمي‌شود و از والدين دعوت به عمل نمي‌آيد و در جلسات مدارس توصيه‌اي براي درس قرآن ارائه نمي‌شود؛ لازم است بدنه مدرسه خود، قرآني باشند تا ارتقاء اين درس حاصل شود.

 

روخواني قرآن با لهجه عربي حداقل سواد قرآني

اين کارشناس قرآن، روخواني و روانخواني قرآن را  با لهجه عرب،حداقل سواد قرآني دانست و در ادامه افزود: روانخواني، پايه‌ سواد قرآني است و افراد مشرف بر آن بي‌سواد قرآني تلقي نمي‌شوند؛ ملاک قرآن بکارگيري توصيه‌هاي آيات اخلاقي، اجتماعي و آداب زندگي است.

 

شنبه 14 ارديبهشت 1392 - 11:27


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر