دوشنبه 29 آبان 1396 - 20:43
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

يادداشت

 

روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان اصفهان

 

در مکتب فاطمي باشيم

 

پيامبر اکرم (ص) خطاب به حضرت زهرا (س) فرمود :

« دخترم از خدا چه مي خواهي ؟

گفت : لذتي که از خدمت خدا مي برم مرا از هر خواهشي باز داشته ، مي خواهم همواره در محضر خدا باشم »

 

چگونه زيستن و معاشرت کردن با همسر و فرزندان و سامان بخشي به امور خانه و زندگي ، که در حيات طيبه ي حضرت زهراء (س) بود ، همراه با مسائلي سياسي و اجتماعي آن حضرت مي تواند بهترين الگو براي زنان مسلمان باشد .

گاهي در خانه آن حضرت به علت دوران و شرايط سخت اقتصادي حاکم بر مسلمانان ، غذايي نبود و کودکان و خود آن بانو گرسنه بودند اما فاطمه (س) کلامي به حضرت علي (ع) نمي گفت و از او درخواستي نمي کرد . حتي به پيامبر خدا (ص) هم در اين مورد سخني نمي گفت . بيم آن داشت که همسرش نتواند خواسته ي او را برآورد و شرمنده شود .

حضرت زهراء (س) ساده زندگي مي کرد و از تجمل در زندگي پرهيز داشت و سختي هاي دنيا را تحمل مي کرد تا به شيريني هاي آخرت برسد . وسايل زندگي او ساده و مهريه اش اندک بود . اين معناي اتم حماسه اقتصادي است که ما هم در وضعيت فعلي بايد به آن توجه کنيم .

در برابر همسرش علي ابن ابي طالب (ع) فروتني داشت و به همه ي وظايف و حقوق همسري در نهايت ادب عمل مي کرد و يک پناه براي شوهرش بود و همدم رنج ها و غصه هاي وي به شمار مي آمد .

اين که زهراء (س) حتي دردهايش را از شوهرش پنهان مي داشت تا موجب غصه و ناراحتي او نشود ، جلوه ديگري از همدردي و همراهي با او بود .

مهرباني اش با فرزندان ، همدلي اش با همسر ، همکاري اش در کارهاي خانه با خدمتگزاري ، مراقبت از کودکان براي رساندن به اکمل انسانيت و آمادگي هاي روحي جهت نيايش و دعا و بندگي در مقابل حق تعالي از نمونه هاي سرمشق بودن اين خاندان براي همگان است .

حضور سياسي

بي تفاوتي نسبت به آنچه در جامعه مي گذرد به خصوص در زمينه ي وضعيت سياسي و اجتماعي و حقوق عمومي دور از روش و منش اسلامي است .

حضرت زهراء (س) دختر رسول بزرگواري است که مدنيّت اسلام را بر پايه ي وحي پديد آورد و به مسلمانان تعهد اجتماعي و نظارت بر عملکرد مسئولان و حساسيت نسبت به معروف و منکر را آموخت .

دختر رسالت ، در مسائل اجتماعي و سياسي جامعه ي اسلامي بي تفاوت نبود و جبهه ي حق را ياري مي کرد .

پس از رحلت پيامبر (ص) که خلافت را غصب کردند و فدک را از او گرفتند ، همراه زنان بني هاشم به مسجد رفت و در جمع مسلمانان حاضر ، ضمن خطبه اي که پشت پرده خواند از بدعت ها ، ستم ها ، حق کشي ها و فراموش کردن وصيّت رسول خدا (ص) و جان گرفتن دوباره ي سنتهاي جاهلي انتقاد کرد و ريشه هاي آن سهل انگاري در دفاع از حق و فراموش کردن توصيه هاي قران و پيامبر را در عادت کردن به زندگي مرفه و دنيا دوستي و لذت طلبي دانست و از اينکه به آن سرعت ، دستاوردهاي وحي و دين و خدمات و زحمات پيامبر را از ياد بردند ، نکوهش کرد .

خطبه ي او که تاکنون بارها از سوي دانشمندان ديني شرح شده است نشانه ي تعهد اجتماعي و حضور در صحنه ي دفاع از بنيان هاي ديني و مبارزه با بدعت ها و غفلت هاست .

تلاش براي اثبات حق و ولايت علي (ع) و مبارزه با انحراف در رهبري امت اسلامي را تکليف خود مي دانست . گاهي شب ها به همراه علي (ع) به در خانه ي مهاجر و انصار مي رفت و در حمايت از ولايت ، توصيه ها و وصيت هاي پدرش را به يادها مي آورد و آنان را به دفاع از حق امامش در مسأله خلافت ( که در واقع حق امت بود ) و نيز حمايت از حق خودش فرا مي خواند ، هرچند آنان با سردي و بي مهري پاسخ مي دادند و براي دفاع از حق بي تفاوت بودند و بهانه و عذر مي آورند ، ولي آن بانوي بزرگوار براي اتمام حجت ، آنان را به ياري فرا مي خواند تا فردا نگويند کسي به ما نگفت و يادآوري نکرد !.

مردم با شأن و مرتبه اي که براي حضرتش مي شناختند به خاطر او حضرت علي (ع) را بيشتر مراعات مي کردند . به نوشته مورخان ، زهراي مرضيه (س) تا زنده بود ، علي (ع) حامي نيرومندي داشت و به خاطر فاطمه (س) حرمت علي (ع) را پاس مي داشتند . اما پس از شهادتش ، علي تنهاتر و بي پناه تر گشت .

خط سياسي فاطمه زهرا (س) بسيار روشن و روشنگر و ابهام زدا بود ، چنان مدبرانه عمل مي کرد که پس از او هم ، راه براي اهل ولايت روشن بماند .

اينکه وصيت کرد پيکرش را شبانه غسل دهند و به خاک سپارند تا آنان که بر وي ستم کردند و او را آزردند در مراسم دفن او حضور نداشته باشند و از اين حضور نتوانند بهره اي سياسي ببرند و کارهاي خود را تطهير و توجيه کنند ، نمونه اي از درايت و آينده نگري حضرت بود .

وصيت او نيز بار سياسي داشت و بيانگر مواضعش در مسائل اجتماعي و سياسي بود .

و مخفي بودن مکان دفن او ، روشنگر حقيقت و نشانه ي ظلمي است که بر او و خاندان پاک پيامبر (ص) خدا رفته است و اينها همان حماسه سياسي است که مقام معظم رهبري به آن اشاره دارند و ملت ايران نيز بايد با بصيرت تمام دشمنان اسلام را مأيوس کنند .

احياگر فرهنگ ياد شهيد

فداکاري و جانبازي در راه دين ، کليد سعادت اجتماعي و رستگاري ابدي است .

اولياي دين هم ،آموزگاران ، هم مدافعان و هم احياگران خط جهاد و فرهنگ شهادت بودند .

حضرت زهرا (س) نيز با سيره و رفتار خود ، تلاش در زنده نگهداشتن اين خط و فرهنگ داشت ، حتي با برنامه هاي عبادي و ذکر و دعا و زيارت به پاسداري از آرمانهاي شهدا مي پرداخت .

تسبيح حضرت زهرا (س) که با آن ذکر مي گفت ، نخي بود که به تعداد ذکر ها و تکبيرها گره داشت و با آن تسبيح مي گفت . پس از شهادت حمزه ي سيد الشهدا در جنگ احد ، از خاک تربت او تسبيح ساخته بود و با آن ذکر مي گفت . از آن پس مردم نيز در پيروي از رفتار او چنان کردند . اين کار و برنامه ، نوعي احياي فرهنگ شهادت و زنده نگهداشتن ياد و خاطره ي آن الگوهاي ايمان و ايثار و جهاد و الهام گيري از روح شهيدان راه خداست ، تا اين فرهنگ در نسل هاي آينده زنده بماند .

همراه با ولايت

بانوي بزرگ اسلام حضرت زهرا (س) با حفظ عفاف و حجاب در صحنه هاي اجتماعي براي دفاع از دين و پيشوا و رهبري حاضر بود . از جمله در جنگ احد که نخستين رويارويي مسلمانان با مشرکان بود ، شرکت داشت و به امدادگري و مداواي زخم هاي رسول خدا (ص) مشغول بود . همراه سه زن ديگر از مدينه آب و غذا مي آوردند و به جبهه ي نبرد مي رساندند و به درمان مجروحان مي پرداختند .

آري فاطمه اگر فاطمه شد و برازنده القابي همچون کوثر حجت اله و وليه اله و اُم ابيها و اُم الائمه گرديد و چون شهابي بر فراز تاريکي تمدن انساني درخشيد و توانست در مدت کوتاهي به مقام بزرگترين زنان دو عالم نايل شود ، همه بخاطر تسليم محض خدا و کسب رضاي حضرت حق تعالي بودنش بود .

او با همان عُمر کوتاهش و زندگي در آن خانه محقرش با اندک وسايلي که داشت توانست به همه فضائل انساني دست يابد و فرزندان معصومي که همه ي دنيا از نظر رفتار و اخلاق انساني به گرد پايشان نمي رسند تحويل جامعه دهد . اکنون ما که اظهار علاقه و دوستي به آن حضرت داريم ، جهت نزديک شدن به آن صديقه ي عظما ، ابتدا بايد آشنا به معارف بلند فرهنگ فاطمي شويم و سپس به راههاي عملي آن بانو که راه عزت و کرامت انساني است انجام وظيفه کنيم ، باشد تا از شيعيان راستين آن حضرت بشمار آييم . والسلام علي من اتبع الهدي

 

 

حسن صنعتکار فر

کارشناس فرهنگي اداره تبليغات اسلامي کاشان

 

 

سه‌شنبه 10 ارديبهشت 1392 - 14:1


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری